Sivu 14/17
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 31.3.2015 4:11
Kirjoittaja Vanja-eno
Vappuun kuukausi, mahtaako ehtiä?
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 2.4.2015 22:20
Kirjoittaja JPM
Ei ennätä mitenkään vapuksi. Nyt on akselistot paikoillaan, eli renkaita vaille että voisi laskea maahan.
Jarrut, jouset, iskarit siis asennettuna. Sisusta vielä aloittamatta, samoin moottorin asennus.
On mennyt taas monta viikkoa että on inspiraatio ollut hakusessa projektiin.
Mutta pikku hiljaa. Kokeillaan että tälle vuodelle valmistuisi!
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 2.5.2015 21:27
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Kannustusta tähän projektiin. Jotta auto valmistuu.

Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 23.5.2015 15:45
Kirjoittaja JPM
Pitkästä aikaa jotain. Ovien kasaus aloitettu ja yksi jo valmis ovipahveja lukuunottamatta.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 19.7.2015 21:10
Kirjoittaja Akettaja
Mitenkäs tämä projekti edistyy?
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 20.7.2015 0:09
Kirjoittaja JPM
Pikku hiljaa edistyy, välillä mennyt viikkoja ilman mitään tapahtumia. Tässä tilannepäivitystä:
- Kolme ovea täysin valmiina ja paikoillaan
- Yksi ovi odottaa ikkunahissisysteemiä, ei ole vielä löytynyt. Muuten kasattu ja paikoillaan.
- Ajovalot paikoillaan
- Kattoverhoilu asennettu pari päivää sitten. Pesin vanhasta homeet pois, tuli todella hyvä.
- Takapilarien verhoilut piti maalata vaaleaksi, ne oli aruonko polttanut liian tummiksi.
- Eilen laitoin takaikkunan paikoilleen. Tuli myös haettua hattuhyllyyn kangasliikkeestä ruskeaa keinonahkaa.
Tänään hain Motonetistä lattiaan äänieristeitä, pitää lähiaikoina liimailla paikoilleen.
Seuraavaksi laitan todennäköisesti tuulilasin paikoilleen. Tavoite on että nyt loman aikana saisi ainakin sisustuksen valmiiksi.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 19.9.2015 21:18
Kirjoittaja JPM
Tänään ostin autoon renkaat. Ne kun saa vanteille niin projekti on "omilla tassuilla" ekaa kertaa sitten neljään vuoteen. Niin se vain aika kuluu..
Eilen avasin konetta sen verran että venttiilikopan kannen irrotin. Ei ainakaan yläkerrassa ole 20 vuoden metsäsäilytys aiheuttanut ongelmia eli mitään ruostetta ei ollut havaittavissa. Sen sijaan venakopan kansi oli jonkin verran noessa tai vastaavassa sisäpuolelta, eli jostakin on huohotellut. Pitää ainakin venttiilinvarren tiivisteet vaihtaa. Muutenkin taidan käyttää levällään koko koneen. Katsotaan nyt.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 21.2.2016 18:51
Kirjoittaja JPM
Loppusuoralla ollaan projektin kanssa.
Nyt on moottori työn alla. Ensin oli ajatus että en teelle sille mitään, mutta päätin avata.
Hyvä niin sillä nokkaketjun ohjuri oli hajonnut ja palasina öljypohjassa. Ketju oli säilynyt ehjänä.
Nokka-akseli on naarmuilla, samoin keinuvivut ohjuripinnoilta. Venttilit ovat ok, samoin kansi.
Kampiakseli ja sylinterit mäntineen ovat erittäin hyvässä kunnossa.
Viime yönä putsasin lohkon vesikanavat ruosteesta ja kattilakivestä sitruunahapolla, tuli erittäin puhdas, kuin suoraan valimolta.
Vaihdan koneeseen alakerran laakerit, ketjun, männänrenkaat ja nokka-akselin. Porailla ei tarvi mitään, sylinterit kun hoonaa niin avot.
Ei kukaan tietäis mistä löytyyuudet vakio keinuvivut?
PS: Vappuun kaksi kuukautta ja rapiat. Kokeillaan ehtiikö.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 21.2.2016 18:58
Kirjoittaja Flaiman
Itse ostin keinuvivut mansemotorsilta. Ostin jotkut kalliimmat mitä perus venäläiset ja tuli kyllä hiljanen kone.
Vaihdatko ketjupyöriä samalla kun uusit ketjun?
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 21.2.2016 19:25
Kirjoittaja JPM
Joo katselinkin Mansemotorssin sivulta niitä parempia vipuja. Nekö siis sopii yhteen vakionokan kanssa?
Pitäisköhän nuo tilata... Toinen vaihtoehto olisi hioa varovasti vanhoista vivuista pintaa sileäksi mutta
onkohan siinä joku pintakarkaisu eli onko kovinkaan pitkä ikäinen ratkaisu?
En ajatellut ketjupyöriä vaihtaa. Ketjun vain jos on ottanut vauriota siinä ohjurin irtoamisessa.
Koneellahan ei ole ajettu kuin se 74.000km.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 21.2.2016 21:37
Kirjoittaja Flaiman
Nyt en kyllä enää muista kummat noista minulla on. Kannattaa laittaa sinne viestiä ja kysyä kummat on järkevämmät.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 22.2.2016 23:04
Kirjoittaja THI-900
Mitenkähän mahtaa uusi ketju ja vanhat rattaat sopia yksiin?
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 22.2.2016 23:19
Kirjoittaja Stuba
Kannattaahan ne ketjupyörät uusia kun kerran kone levällään.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 25.2.2016 8:57
Kirjoittaja Flaiman
Tää olis kyllä hyvää Classic Motorshow ainesta. Hyvin tehty ja hyvin valokuvattu niin olisi kyllä mukava nähdä livenä. Ehdottaisin tätä sinne mikäli valmistuu toukokuulle.
Oletko vanteita maalannut. Omat pitäisi niin mietin, sattuisitko tietämään oikean värisävyn.
Re: VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Lähetetty: 25.2.2016 18:22
Kirjoittaja JPM
Jaa nyt tuli suorituspaineita

En uskalla ainakaan vielä luvata kun vaput on tulleet ja menneet tässä projektissa.
Pitääpä vielä tosiaan miettiä myös rattaiden vaihtamista. Nokka-akseli löytyi vakiona ja nuo sporttivivut tilasin ManseMotorssilta. Nyt on palikkaa mitä asentaa: Koneen kaikki laakerit, nokka, keinut, männänrenkaat jne. Ja onpa uusi pakoputkikin hommattu. Eilen laittelin sisustaa läjään. Hyvä pöhinä projektissa.
Vanteet maalasin valkoiseksi, en muista tarkkaa sävyä. Natsaa hyvin punainen auto, valkoiset vanteet ja kromikapselit.