Sivu 14/42

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 0:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tänään sitten kurvasin ensimmäisen varsinaisen ajon jäähdytysnestevaihdon jälkeen. Piuhassa pidin vähän reilun tunnin. Peitteet tietysti konepellillä.

Se minua ihmetyttää että miten vaihteistoöljyt ovat niin notkeat heti lähtiessä. Lämmittääkö tuo lohkolämmitin öljyjäkin? Näin ei ainakaan tapahtunut koskaan TakaPotkuissa ja Saranoissa.

Lämpöjähän sitä tietysti tuli seurailtua. Moottorinlämpömittari kurvasi 500m matkalla normaaliin käyntilämpöön eikä lämmintä tullut puhaltimesta. Näinkö kävi ajattelin. Sitten kurvasi viisari melko paljon kylmempään päin, väpätti vähän ja asettui alkaen hiljalleen nousta. Ja hiljalleen alkoi tulla lämpöäkin entiseen malliin. Loput ilmat sieltä sitten pulpahtelivat ulos. Olisikin ollut ihme jos sinne ei ilmaa olisi jäänyt. Niin on hankalan ylhäällä ne lämppärin menot ja paluut.

Nyt sitten toimii kuten ennenkin ja nesteet on vaihdettu. Aletaan valmistautua taas Venäjänretkeen. Voi olla että suostuttelen t.eskolan, vanhan Idässä ja Lähi-Idässä seikkailijan ajelemaan meidät Mesellä Sortavalaan. Saapahan Turbo maistella Raja-Karjalan teitä. Ei taida t.eskola olla talvella tykittänyt Venäjää. No, katsotaan. Niinhän se piti viimeksikin jättää ViatonPiika rajalle ja raatamaan joutui.

Niin ja täytyy ottaa valokuvauskone mukaan. VorkkaliVoorumilla huutavat kuvia ja pannaan ViatonPiika poseeraamaan Venäjällä jossain "valokuvauksellisessa" paikassa. Tuninkikuviahan siellä pääasiassa tarjotaa ja jotkut eivät muuta suvaitsisikaan, mutta on siellä näköjään kiinnostusta ihan tavalliseenkin tarinaan ja pikku käytännön värkkäilyihin ja ongelman ratkaisuus.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 0:28
Kirjoittaja samarai
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Niin ja täytyy ottaa valokuvauskone mukaan. VorkkaliVoorumilla huutavat kuvia ja pannaan ViatonPiika poseeraamaan Venäjällä jossain "valokuvauksellisessa" paikassa. Tuninkikuviahan siellä pääasiassa tarjotaa ja jotkut eivät muuta suvaitsisikaan, mutta on siellä näköjään kiinnostusta ihan tavalliseenkin tarinaan ja pikku käytännön värkkäilyihin ja ongelman ratkaisuus.
Jaahas, kyllä niitä täälläkin joskus huudettiin, mutta tuntui olevan niin epämieluisa asia niin annettiin olla. :) Tarinaa kyllä on tullut kiitettävästi ja ollut ihan mukava lukea miten siellä rajan takana mennään

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 9:22
Kirjoittaja E.P.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Se minua ihmetyttää että miten vaihteistoöljyt ovat niin notkeat heti lähtiessä. Lämmittääkö tuo lohkolämmitin öljyjäkin? Näin ei ainakaan tapahtunut koskaan TakaPotkuissa ja Saranoissa
Oliko sun ladoissa synteettiset öljyt vaihteistoissa? Arvaan että volkkarissa on. Siinä on aika iso ero. Jälkeenpäin harmittaa, etten laittanut ladaankin synteettisiä vaihteistoöljyjä. Hinta ei lopulta ole suuren suuri, mutta käyttömukavuus paranee.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 11:25
Kirjoittaja mush
Tuo öljyjen synteettisyys tekee uskomattoman eron. Enpä oikeastaan edes tullut ajatelleeksi koko asiaa, farkkuun tuli viime kesänä oston jälkeen vaihdettua synteettiset laatikkoon. Pelaa aivan samalla tavalla kuin lämpimänä pakkaslukemista huolimatta.

Toisaalta Transportterin laatikossa on mineraalit, näillä viimeaikojen pakkasilla saattaa sen saada tasaisella menemään kylmänä metrinkin verran eteenpäin vapaalla kun nostaa kytkimen. Puhumattakaan miten vaihteet vaihtuu tahmeasti kylmänä. Pitäisi varmaan vaihtaakin, niillä öljyillä on vähintään 80tkm takana :roll:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 11:45
Kirjoittaja Jokari
Ei ole tullut vielä vastaan yhtään Ladan lootaa, joka edes täyssynteettisillä olisi kovin letkeä pakkasessa. Kun ajaa 30 km niin tuntuma on jo ihan toinen...

Sitten tossa pihassa on yksi kottero jossa on ATF:t lootassa, se ei noteeraa millään lailla vaikka on kolmekymppiä pakkasta.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 12:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tätä vaan siksi ihmettelin, kun tilanne lootaöljyjen notkeuden osalta on aina hieman huonopi jos joutuu lähtemään lämmittämättömällä koneella. Mutta lienee pelkkää kuvittelua.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 12:55
Kirjoittaja t.eskola
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Aletaan valmistautua taas Venäjänretkeen. Voi olla että suostuttelen t.eskolan, vanhan Idässä ja Lähi-Idässä seikkailijan ajelemaan meidät Mesellä Sortavalaan. Saapahan Turbo maistella Raja-Karjalan teitä. Ei taida t.eskola olla talvella tykittänyt Venäjää. No, katsotaan. Niinhän se piti viimeksikin jättää ViatonPiika rajalle ja raatamaan joutui.
:shock: Onks tää joku plitskriik, itään mennään ja kovvoo! Ei tai olla kolonnassa muutakun teutonian rautoo 8) Ostin jo meseen jättikokoset kuraläpät, kun ei ole pitkään aikaan tullut käytyä, niin jos lurahtaa housuun, niin pahimmilta roiskeiltä säästytään. Edellisellä reissulla tulo-ja menoleimojen välillä oli 2kk. Jos tällä kertaa pysyttelis ihan vaan tässä lähemmässä Lähi-Idässä :lol:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 16:46
Kirjoittaja Joen musikka
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: VorkkaliVoorumilla huutavat kuvia ja pannaan ViatonPiika poseeraamaan Venäjällä jossain "valokuvauksellisessa" paikassa. Tuninkikuviahan siellä pääasiassa tarjotaa ja jotkut eivät muuta suvaitsisikaan, mutta on siellä näköjään kiinnostusta ihan tavalliseenkin tarinaan ja pikku käytännön värkkäilyihin ja ongelman ratkaisuus.
Jos menet Sortavalaan,niin kuulemma Winterin huvilalta lähtee jäätie Valamoon.Jos säät on tämänmoisia niin takuulla saat huippukuvia paikoista jossa ei jokajeppe ole käynyt!Itse jo viikonloppuna Laatokalla kävelin vaan kun ei tahtonut löytyä selvää kuskia... :oops:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 16:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuohan pannaan tutkintaan. Lisäksi 2.Maailmansodan muistomerkki siinä rautateiden ja 3tien risteyksessä on raivattu esiin. Ja onhan siellä kohteita. Lähdetään sen verran aikaisin, että ehditään nautiskellakin. Otetaan nyt kerrankin kuvia, vaikkei minulle niistä isompaa huvia olekaan. Yleensä en jaksa kuvata.

Eräs hyvä kohde on myös Laatokan lahden ylittävä silta itään keskustasta. Sellaista ei ole Suomassa saanut kukaan ajella varmaankaan 2. Maailmansodan jälkeen. Niin on hurjassa kunnossa.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 17:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Aamulla varhain Venäjälle. Eipä se TurboDisukkaMese sitten pääse kun ei ole vaadittavia papereita. Harmillista. Lähedetään sitten Lesnaja Sobakan kanssa kahden.

Laittelin sitten kerrankin ajastimen lämppäripiuhan alkuun. Minulla on jo pitkään ollut ulkokäyttöön soveltuva ajastin, mutten ole saanut sitä koskaan laiteltua. Eipä tietysti ole koskaan illalla tiedettykään tarkkoja aikoja menoista ja tuloista. Sitä kun saa olle töiden puolesta oma herransa niin mitä sitä kalenteria pitämään kovin tarkkana.

Tänään on ollut Puna-armeijan Juhlapäivä. Tai ainakin Toverini näin sanoi, kun luki venäläistä kalenteria. Juhlat ja juhlattomuudet eivät kyllä varaosaputiikkiin vaikuta. Rouva sanoi, että aina auki. Mutta muuten olisi voinut olla hiljaisempaa. Suksitehtaalla ainakin oltaisiin paremminkin oltu huopatossutehtaalla. Josko niitä suksia nyt olisi ihan myydäkin.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 22:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Joutuupa ruveta tunaroimaan ja moderoimaan. En ole tyytyväinen Vorkkalin omaan tunikitakakaton ilmanohjaimeen. Sivuissa on varmaan ulkonäön takia pyöristetyt taiteet takayläkulmien ympärille. Näistä aiheutuu se, että perässä pysyy täysin puhtaana kolmiomainen alue, jonka kärki päättyy rekisterikilven yläosaan. Sivuvirtaus siis sekottaa katon takaharjalta tulevan suoran virtauksen.

t.eskolan kanssa tuolla BarPlay -urheilukapakassa tätä pohdittiin kun katseltiin SaPKo - D-Team hurlumheitä. Tein lähes päätöksen, että ajan laikalla ne pyöristykset pois. Saavatpahan VorkkaliVoorumilla raivokohtauksen kun menen puuttumaan lähes pyhiin alkuperäisiin tuninkiosiin. Sain kuitenkin vinkin että kannattaa jotenkin teipata umpeen ne kulmat, mutta tässä tutkittuani se ei auttaisi mitenkään vaan edelleen ilmavirta kääntyisi siitä kohti takaluukun keskustaa.

Mutta jotain minä tuolle ilmanohjaimelle teen, että se sitten kaikissa oloissa pitää perän puhtaana. Suunnittelin jo että käännän ohjurin toisin päin niin, että se haukkaa enemmän kattotuulta. Tästä aiheutuisi se ongelma, että takaluukkua avatessa ohjuri osuisi kattoon. Olisi siis rakennettava rajoitin. Ohjurin tehoa vähentää se, että se tulee niin paljon alaspäin takaluukkuun. Samaran ja TakaPotkuCombin loistavasti toimivat takakattolipat ovat korkeita ja kääntyvät vain vähän takaluukun päälle. Näistä aioin ottaa mallia ja Tunaroida tuon ilmanohjaimen mieleisekseni.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 23:24
Kirjoittaja tinuri
Huvittavaa sinänsä etten muista millaiset on kolmoskoppaisen Golfin ovenkahvat. Onkos ne sellaiset vedettävät mallit? En tiedä nyt että saitko selvän mitä tarkoitan. Mutta ainakin Passatissa (joko kakkos tai kolmos korinen) ne ovat aika kuraa. Viikolla meinaan piti mennä pajamestarin kanssa yhteen Passattiin sisälle jossa oli ovet lukossa, lukkopesät eivät pelanneet eikä kaiken kukkuraksi ollut virtaa kaukosäätimen patterissa.

E: Eli ovat juuri näitä saman näköisiä kuin Passatissa. Hommaa varuilta edes yksi nurkkaan varalle :lol:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 23:34
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ovenkahvat tulevat nousevat takaa ulos ja ovat saranoidut edestä. Kahvan liike on hyvin pieni. Kahva on kaareva ja kiinni ollessaan se on kuin olisi edestä ja takaa jalalla kiinni ovessa.

Tässä ei ole kaukosäädinlukkoja. Keskuslukitus toimii kuljettajan ovesta ja ovia on mahdollista aukoa esim. Vain etuovet, etuovet ja takaovet, edellämainitut sekä takaluukku ja viimeiseksi kaikkien noiden lisäksi pensatankinluukku. Homma riippuu siitä, kuinka kauan kääntää avainta lukossa. Myös aukaisumahdollisuus on samoin. Tosin tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä. Keskuslukituksen pumppu on tavaratilan oikeassa takalaidassa luukun alla. Virta-avain eli samalla keskuslukituksen avain ei mahdu repsikan oven lukkoon. Siispä on operoitava vain kuskin oven lukolla.

Enpä muista koska ViatonPiika viimeksi lepäili ovat lukossa. Lienee 2viikkoa sitten Venäjällä. Kaupungissa NeitiHauHau pitää vahtia ja kotipiha on kotipiha.

Ei ole ollut mitään lukko-ongelmia. Voitelin lukkomekanismit ja saranat hyvin vesivaseliinilla. Kuljettajanoven lukko on toiminut alusta asti eikä sinne hirveästi ole tällaisena hyvänä talvena päässyt kosteutta, suolaa ja mitä lie. Taisin minä sinne jotain aseöljyä kerran ruiskia. Takaluukun lukkohan se haavoittuvin on, mutta kun sitä lukitaan vain keskuslukolla niin avaimia ei tarvita. Kyllä sen voisi avaimellakin lukita ja avata eli ei tarvi muuto ovet olla auki että saa takaluukun lukon auki.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 23.2.2011 23:40
Kirjoittaja tinuri
No se lukkopesän särkyminen on jo kyllä niin suuri saavutus, etten usko että siihen pystyt. Mutta se kahva itsessään on sen verran kehno rakenteinen sisältä, että voi särkyä. Näistä kiertävistä Savenmaan toriautoistakin aikoinaan niitä sai. Ja tuskin ne nyt mitään älyttömän hintaisia ovat vaikka paikallisesta Mätänetistäkään. Mutta jos se kahva irtoaa kuten Passatissa, niin sen vaihto ei ole iso homma.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 24.2.2011 20:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, nyt ol pojat MurhaaMenoo!!! :shock:

Ajeltiin Lesnaja Sobakan kanssa lähes Sortavalaan asti syyläri jäässä! :lol: Jäähdytettiin lämppärikennolla ja kyllä sitä melkoisen saunan saa aikaiseksi, vaikka ulkona oli vähän alta 25pakkasta.

Tuli testattua että moottorin lämpötilavaroitusvalo toimii. Väittivät että Vorkkaleissa lämpötilamittari on lukittu maksimissaan 90asteeseen. Väittivät vastoin parempaa tietoaan. Toimii ja tarkasti. Termarihan aukeaa kokonaan vasta +107asteessa.

Mielenkiintoista. Jos pitää paikkansa että jäähdytysjärjestelmä on 5litraa. Kun sinne laitetaan 2,8litraa raakaa punaista ja loput vettä niin seos on alle 60%, joka Ohjekirjan ja Korjausoppaan mukaan on maksimi, koska tämän jälkeen jäähdytysteho laskee huomattavasti. 60% seos olisi 3litraa + 2litraa.
Kävikö nyt niin, että syyläriin tuli laitettua enimmäkseen vettä ja se ei ollut ehtinyt noiden lyhyempien ajojen aikana kunnolla peliin, joten syylä siisä jäätyi tai ainakin oli niin hyhmässä ettei läpivirtaus mahdollistunut.

Toinen vaihtoehto on se, että Jäähdytysjärjestelmä onkin pienempi tai suurempi tilavuudeltaan kuin tuo 5litraa. Silloinhan tuo homma on voinut mennä käsille molempaan suuntaan. Auton omassa Käyttö- ja Huolto-ohjekirjassa kyllä on otsikot ja tarinat jäähdytysjärjestelmästä, täytöstä ja vieläpä otsikko: Jäähdytysnesteen Määrä, mutta tämän otsikon alla kerrotaan vaan että määrän näkee paisarista ja siitä sitten päätellään onko sitä liikaa, liian vähän tai jotakin ihan muuta. Mitään litramäärää ei kerrotan missään. Ja korjausopashan on yleisesti VAG -moottoreille ja siinä on eritelty 2.0litrainen kone.

Ei saamari kun pitää aina koskea toimiviin systeemeihin. Ja aina sama näitten kanssa. Koskaan ei mene kerralla oikein vaikka nykyään luen jopa ohjeitakin. Jos huomenna on hyhmää niin hallille ja tarkasti uudet oikean vahvuiset nesteet. Ja täyttö kuten TakaPotkussa. Tosin ensin lirutetaan lämppärikenno täyteen ennenkuin laitellaan mihinkään muualle.

Mutta poijaat löylyä riitti. Ei sentään. Ei ViatonPiika sentään kiehahtanut. Muuten vaan antoi meille melko hikiset ja hehkuvat kyydit. :lol: