
1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Vetäähän se kun venttiilit vain pysyy matkassa ja syttyä ruuvailee niin että kipinä ehtii kierroksillakin mukaan. 90 kakkosella vastaa noin 7000rpm ja kyllähän sen sinne on kiihdyttävä.Jokari kirjoitti:Onko nuo sun koneet jotain tehtaalla viritettyjä vai miksi helevetissä ne vetävät noin paljon jenkaa?Mää vaan aina jaksan ihmetellä tuollasia 2.vaihde/90 km/h lukuja.
Ja jos se ei kierrä 7000 niin hitaasti se ottaa edes 6000, mihin asti noinkin laiskalla autolla on melkein pakko kiihdyttäessä kierrättää jos meinaa tuolla nykyliikenteen kiihkeässä rytmissä johonkin ehtiä. Muuten kierrokset putoaa vaihtaessa liikaa, jolloin meno puutuu ja taas jäi tehottoman auton vaikutelma sekä kuskille että kanssa-autoilijoille.

Optimaalisin tapahan säätää moottori toimimaan jollain tietyllä kierrosluvulla olisi tietysti ruuvata syttyä kohdalleen juuri niillä tarvittavilla kierroksilla. Yksi jokkismies kerran sanoi että 6000 tauluun ja sitten säädetään niin että käy tasaseen.
Jostain syystä Ladan moottoriin ei vaan tee mieli koskea kun se jyrisee moiset jengat taulussa...

Törkeät 57 euroa kitooosh ja hylätty.
Takajarruissa eroa 50% ja käsijarru heikkotehoinen, eroa siinäkin 69%. Mielestäni ainoa heikkotehoinen oli kylläkin katsastusmies, sillä itse ainakin sain eilen riuhdottua sen lukkoon. Vasen rumpukin taisi olla soikea.
Päästötkin oli päin persettä, häkäarvo oli taas melkein nollassa mutta muut liikaa eivätkä ne tällä kertaa korjaantuneetkaan rikastamalla seosta kuten viimeksi. Kaasuttimenpaska lienee mennyt seisonnasta ihan sekaisin.
Nuo sain siis vikalistaan, mutta sen tulostettuaan se piru muisti jarruventtiilin jota se kävi vielä morjestamassa ja tuli siihen tulokseen ettei se toimi. Käski tutkimaan senkin mutta se ei ole kylläkään vikalistassa.
Takajarrut kävin jo läpi, herkistelemäni vasen sylinteri oli itkenyt nestettä rumpuun ja jarrut ilmeisesti siksi kovin äkäiset. Purin ja putsasin sylinterin vielä kerran ja sain sen ainakin toistaiseksi pitämään nesteet sisällään. Vaihdoin sen soikeaksi todetun rummun.
Se venttiilinperkele lienee tosiaan jumissa, täytyy vielä huomenna pyytää isäukko runtelemaan jarruja samalla kun tutkin sitä, jospa sitä saisi tekohengitettyä jotenkin. Yhtään ei kyllä kiinnosta sitä ruveta vaihtamaan, kun putket siinä ovat juuri sen näköistä romua että menee vaihtoon kaikki.
Tuo päästöhomma vaatisi tuon kaasarin osalta ilmeisesti jotain muutakin kuin säätämistä joten vaihdan koko kaasarin kun kaveri sellaisen kympillä myi. Laitan sen nyt tuohon toistaiseksi ja pistän tuon daaz-weber-ozon-sekasikiön osiksi ja tutkin mitä kaikkea se pitää sisällään.
Takajarruissa eroa 50% ja käsijarru heikkotehoinen, eroa siinäkin 69%. Mielestäni ainoa heikkotehoinen oli kylläkin katsastusmies, sillä itse ainakin sain eilen riuhdottua sen lukkoon. Vasen rumpukin taisi olla soikea.
Päästötkin oli päin persettä, häkäarvo oli taas melkein nollassa mutta muut liikaa eivätkä ne tällä kertaa korjaantuneetkaan rikastamalla seosta kuten viimeksi. Kaasuttimenpaska lienee mennyt seisonnasta ihan sekaisin.
Nuo sain siis vikalistaan, mutta sen tulostettuaan se piru muisti jarruventtiilin jota se kävi vielä morjestamassa ja tuli siihen tulokseen ettei se toimi. Käski tutkimaan senkin mutta se ei ole kylläkään vikalistassa.
Takajarrut kävin jo läpi, herkistelemäni vasen sylinteri oli itkenyt nestettä rumpuun ja jarrut ilmeisesti siksi kovin äkäiset. Purin ja putsasin sylinterin vielä kerran ja sain sen ainakin toistaiseksi pitämään nesteet sisällään. Vaihdoin sen soikeaksi todetun rummun.
Se venttiilinperkele lienee tosiaan jumissa, täytyy vielä huomenna pyytää isäukko runtelemaan jarruja samalla kun tutkin sitä, jospa sitä saisi tekohengitettyä jotenkin. Yhtään ei kyllä kiinnosta sitä ruveta vaihtamaan, kun putket siinä ovat juuri sen näköistä romua että menee vaihtoon kaikki.
Tuo päästöhomma vaatisi tuon kaasarin osalta ilmeisesti jotain muutakin kuin säätämistä joten vaihdan koko kaasarin kun kaveri sellaisen kympillä myi. Laitan sen nyt tuohon toistaiseksi ja pistän tuon daaz-weber-ozon-sekasikiön osiksi ja tutkin mitä kaikkea se pitää sisällään.
Päästöt on ja pysyy perseellään, amiksen ukot arveli jotenkin epätäydellistä palamista, kun palamattomien hiilivetyjen ja hapen arvot on suuret. Tulpat on kyllä aika vanhat joten täytyy ne vaihtaa ja samalla tarkistella jakaja ja vaikka mittailla noita johtojakin.
Tuo kaasutin tuntuu kyllä muuten pelaavan paremmin joten olkoon nyt siinä, se on sentään 1200:sta, kun tuosta toisesta ei sano pirukaan mistä se on kotoisin. Isompi kakkoskurkun läppä siinä ainakin on.
Jarrujakin koetin, ero seilasi yhä liki 30%, täytyy putsia toisenkin puolen sylinteri hyväksi ja hioa kenkiä ja kokeilla vaihtaa rumpujen paikkaa.
Mutta se s44tanan jarrusäädin on kyllä säätynyt lopullisesti, ei nitkahtanutkaan vaikka koetin sitä vivuta ja teuroa.
Taidan kaataa koko paskan kyljelleen jos se tarvitsee ruveta vaihtamaan, kun ei tuo ryömiminen taas yhtään kiinnosta. Ei tuossa romussa enää muutama luttu tunnu.
Tuo kaasutin tuntuu kyllä muuten pelaavan paremmin joten olkoon nyt siinä, se on sentään 1200:sta, kun tuosta toisesta ei sano pirukaan mistä se on kotoisin. Isompi kakkoskurkun läppä siinä ainakin on.
Jarrujakin koetin, ero seilasi yhä liki 30%, täytyy putsia toisenkin puolen sylinteri hyväksi ja hioa kenkiä ja kokeilla vaihtaa rumpujen paikkaa.
Mutta se s44tanan jarrusäädin on kyllä säätynyt lopullisesti, ei nitkahtanutkaan vaikka koetin sitä vivuta ja teuroa.

Taidan kaataa koko paskan kyljelleen jos se tarvitsee ruveta vaihtamaan, kun ei tuo ryömiminen taas yhtään kiinnosta. Ei tuossa romussa enää muutama luttu tunnu.
Purin ja kasasin takajarrut uudelleen ja sain kaikki mahdolliset osaset liikkumaan nöyrästi.
Vaihdoin myös tulpat ja säädin aivan liian pienellään olevat kärjet kohdalleen ja sytytyksen perusennakon noin 8-10 asteeseen jolloin käynti parani ja nykiminenkin loppui. Nyt rotisko kiihtyy yskimättä ainakin 7500 asti joskaan se ei edelleenkään ole kovin ripeää.
Kävin tänä aamuna taas morjestamassa amiksen jarrudynoa, mutta päästömittarit oli jo siivottu johonkin kesälomien painaessa päälle, joten todettuani jarrut katsastuskelpoisiksi suksin konttorille luottaen että saasteonkelma on kunnossa kun auto pelaa hyvin.
Takajarruista löytyi vain 5% heitto, käsijarrussakin tehoa riittämiin.
Kaasaria piti edelleen ruuvata vielä rikkaammalle jotta saatiin HC ja happi tarpeeksi alas.
Katsastusmies oli nyt eri kuin viime viikolla, joten se vikalistasta puuttuva jumiutunut jarruventtiili jäi huomiotta.
Eli taas mentäisiin vuosi, ellei tule kyllästyminen ajankohtaiseksi. Himottaisi kyllä jo vaihtaa mokoma jyrä parempaan.
Vaihdoin myös tulpat ja säädin aivan liian pienellään olevat kärjet kohdalleen ja sytytyksen perusennakon noin 8-10 asteeseen jolloin käynti parani ja nykiminenkin loppui. Nyt rotisko kiihtyy yskimättä ainakin 7500 asti joskaan se ei edelleenkään ole kovin ripeää.
Kävin tänä aamuna taas morjestamassa amiksen jarrudynoa, mutta päästömittarit oli jo siivottu johonkin kesälomien painaessa päälle, joten todettuani jarrut katsastuskelpoisiksi suksin konttorille luottaen että saasteonkelma on kunnossa kun auto pelaa hyvin.
Takajarruista löytyi vain 5% heitto, käsijarrussakin tehoa riittämiin.
Kaasaria piti edelleen ruuvata vielä rikkaammalle jotta saatiin HC ja happi tarpeeksi alas.
Katsastusmies oli nyt eri kuin viime viikolla, joten se vikalistasta puuttuva jumiutunut jarruventtiili jäi huomiotta.
Eli taas mentäisiin vuosi, ellei tule kyllästyminen ajankohtaiseksi. Himottaisi kyllä jo vaihtaa mokoma jyrä parempaan.
Vaihdoin sitten öljyt tuohon jyrään kun ne oli jo toista vuotta vanhat, ajoahan ei ole paljoa tullut mutta eipä ne silti hyvänä säily. TB silver kelpaa kesäajoon.
Venttiilikopan tiiviste oli huono ja jäi venttiilinsäädön jälkeen hieman vuotamaan, joten kävin uutta kyselemässä. Huomiseksi tulee. Täytyy sitten samalla tirkistellä sitä nokkamerkkiä, josko nokka olisi myöhässä ja kosla siksi laiska. Tai sitten se on ollut ennenkin yhtä hengetön, mutta minä olen vain viime aikoina tottunut ripeämpään kyytiin.
Venttiilikopan tiiviste oli huono ja jäi venttiilinsäädön jälkeen hieman vuotamaan, joten kävin uutta kyselemässä. Huomiseksi tulee. Täytyy sitten samalla tirkistellä sitä nokkamerkkiä, josko nokka olisi myöhässä ja kosla siksi laiska. Tai sitten se on ollut ennenkin yhtä hengetön, mutta minä olen vain viime aikoina tottunut ripeämpään kyytiin.
Vaihdoin sen tiivisteenriekaleen uuteen ja katselin nokkamerkkiä. Ajoitus ei ollut mitenkään pielessä, ketju ei ole paljoa venynyt.
Eli ihan itsensä se noin laiska on, vauhdinnälkä on vain kasvanut.
Eilen tulikin tasan kolme vuotta siitä kun ostin tuon tötterön ja hurahdin lopullisesti näihin romuihin.
Eli ihan itsensä se noin laiska on, vauhdinnälkä on vain kasvanut.
Eilen tulikin tasan kolme vuotta siitä kun ostin tuon tötterön ja hurahdin lopullisesti näihin romuihin.
Sain ostettua uuden kuppiharjan rälläkkään ja siivoiltua repsikan puolen ovien alareunoja. Kulmiin pakkasi puhkeamaan ruostereikiä eikä vesireikien tukkoisuudesta tarvitse enää kantaa huolta, kun ruoste on syönyt ovien pohjapelteihin reikiä. Etuoven pohja on melkoista reikäjuustoa.
Ovien pintapellit ovat vielä alareunoistaan melko tukevasti kiinni ja ilmaantuneet reiätkin ovat kovin pieniä, joten en viitsinyt käydä niihin mitään postimerkin kokoisia paikkoja leipomaan vaan tyrkkäsin kylmästi pakkelia. Ovethan voi vielä joskus vaihtaa kokonaan jos siltä tuntuu.
Samoin konepellin etureunaan vuosien saatossa ilmaantuneet pikkuröpelöt putsin harjalla ja silottelin pakkelilla.
Vetelin ukset pokkausta myöten mustaksi ferrexillä.
Pohdiskelin lopullista maalausta, peltikattomaali on halpaa ja kelpaa tuohon, mutta en ole vielä päättänyt miksi sen maalaan.
Käväisin K-raudassa jossa ei ollut hyllyssä kuin valkoista, kaikki muu menee sekoitteluksi. Jospa tästä vaivautuisi vielä oikeaan maalikauppaan...
Ovien pintapellit ovat vielä alareunoistaan melko tukevasti kiinni ja ilmaantuneet reiätkin ovat kovin pieniä, joten en viitsinyt käydä niihin mitään postimerkin kokoisia paikkoja leipomaan vaan tyrkkäsin kylmästi pakkelia. Ovethan voi vielä joskus vaihtaa kokonaan jos siltä tuntuu.
Samoin konepellin etureunaan vuosien saatossa ilmaantuneet pikkuröpelöt putsin harjalla ja silottelin pakkelilla.
Vetelin ukset pokkausta myöten mustaksi ferrexillä.
Pohdiskelin lopullista maalausta, peltikattomaali on halpaa ja kelpaa tuohon, mutta en ole vielä päättänyt miksi sen maalaan.
Käväisin K-raudassa jossa ei ollut hyllyssä kuin valkoista, kaikki muu menee sekoitteluksi. Jospa tästä vaivautuisi vielä oikeaan maalikauppaan...
Lämpömittari näytti kovemmassa ajossa noin sataa astetta ja normaalistikin yli yhdeksänkympin, joten vaihdoin termostaatin.
Tongin vanhoja termareita, löysin pari kiinni jumiutunutta jotka viskasin menemään, ja yhden falskaavan 80° termarin joka aukesi reilusti kuumalla vedellä joten laitoin sen sinne. Käytin moottorin lämpimäksi ja syylärissä tuntui vesi kiertävän. Täytyy katsoa miten se ajossa pelaa ja hakea sitten uusi jos tuossa jotain onkelmia ilmenee.
Tongin vanhoja termareita, löysin pari kiinni jumiutunutta jotka viskasin menemään, ja yhden falskaavan 80° termarin joka aukesi reilusti kuumalla vedellä joten laitoin sen sinne. Käytin moottorin lämpimäksi ja syylärissä tuntui vesi kiertävän. Täytyy katsoa miten se ajossa pelaa ja hakea sitten uusi jos tuossa jotain onkelmia ilmenee.
No nyt on POWERIA! 
Víttuunnuin sitten vihdoin viimein tuohon nuhapumppuun pikkulohkoon joten punkasin sen pois autosta ja se sai luovuttaa sydämen elikäs öljypumpun 1,7 isolohkoon. Bensapumpun ja kytkyttimenkin siirsin siihen ja kone autoon.
Kipinäkin löytyi kun raplasin jakajaa ja tulpat vaihtamalla ja ennenkaikkea tulpanjohdot
oikein laittamalla kävi viimein ihan mallikkaasti, tosin vähän pyrki nakuttamaan, syttyä pitää arvuutella ja kokeilla kun tuossa ei ole niitä ajoitusmerkkejä.
Mutta pääasia eli öljynpaineet tuli kuntoon, tosin niin paljon pelkäsin lopputulosta, että en raaskinut uusia öljyjä laittaa, vaan kaadoin ne viime kuussa pikkulohkoon vaihtamani öljyt takaisin...
Nyt nousee öp-mittari eikä valo edes vilku vaikka tyhjäkäynti oli alle tonnin.
Kokeilin sitten vielä miten se kulkee ja kulkeehan se, raitti on kuin neste rallin jäljiltä ja akkukin meinasi lentää nypyssä helevettiin kun en ehtinyt kiinnittää sitä ja konepellikin jäi seinän viereen...

Víttuunnuin sitten vihdoin viimein tuohon nuhapumppuun pikkulohkoon joten punkasin sen pois autosta ja se sai luovuttaa sydämen elikäs öljypumpun 1,7 isolohkoon. Bensapumpun ja kytkyttimenkin siirsin siihen ja kone autoon.
Kipinäkin löytyi kun raplasin jakajaa ja tulpat vaihtamalla ja ennenkaikkea tulpanjohdot

Mutta pääasia eli öljynpaineet tuli kuntoon, tosin niin paljon pelkäsin lopputulosta, että en raaskinut uusia öljyjä laittaa, vaan kaadoin ne viime kuussa pikkulohkoon vaihtamani öljyt takaisin...

Nyt nousee öp-mittari eikä valo edes vilku vaikka tyhjäkäynti oli alle tonnin.
Kokeilin sitten vielä miten se kulkee ja kulkeehan se, raitti on kuin neste rallin jäljiltä ja akkukin meinasi lentää nypyssä helevettiin kun en ehtinyt kiinnittää sitä ja konepellikin jäi seinän viereen...
