Sivu 130/218
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 23.2.2009 13:33
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
peelo kirjoitti:Länsiautoihin verrattuna Ladassa on se ero että niiden vikojen paikallistaminen (varsinkin sähkövikojen) on pirullisen hankalaa. Onhan se tosiasia että 110-mallissa on mystisiä sähkövikoja joita ei edes Deltan korjaajat (ammattimiehet) pysty arvaamaan. Äitini 110 tyhjentää säännöllisen epäsäännöllisesti akun ja vikaa ei ole löydetty, etsitty on sekä Delta-Auton asentajien (oikeasti vanhoja Lada-asentajia joiden ammattitaitoon luotan) että tavallisempien korjaamoiden toimesta toista vuotta. Ei selitystä, missä tahansa voi olla vikaa.
Terve!
Pari kysymystä:
Miten ilmenee, että akku on tyhjä? Onko mahdollinen vuotovirta mitattu? Mitä vuosimallia auto on? Onko autossa kalsium-akku?
Jos autolla ajetaan lähinnä lyhyttä ajoa, käytetään paljon sähköä, siinä on vanhemman mallinen lataussäädin ja korkeampaa jännitettä vaativa kalsium-akku, ei äitisi autossa tarvitse välttämättä olla mitään vikaa. Akku ei vain koskaan lataudu, käynnistysongelmat ovat aika varmoja, erityisesti talvella.
Noin muuten eivät ne 110:n sähköt ole sen kummempia kuin muutkaan: johdinta, liittimiä, sulakkeita, releitä, puolijohtimia jne.
Jos ongelmaan ei löydy ratkaisua, lienee - valitettavasti - kyse niistä perinteisistä tekijöistä, yrittämisen tai ammattitaidon puutteesta. Valitettavasti tässä valtakunnassa ei autokorjaamojen taso ole niin kovin kaksinen.
menestystä joka tapauksessa
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 23.2.2009 19:05
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Tänään päivällä innostuin taas tutkimaan virtahäviötä.(Lada 111)
Otin laturin päästä latausvalolle menevän johdon pois ja sitten mutterin alta paksun vaaleanpunaisen kaapelin pois ja toisen 2 osaisen(2 kaapelia yhdessä) vaaleanpunaisen kaapelin pois.(siis kaikki paksut kaapelit ovat vaaleanpunaisija)
Yhdistin nämä paksut kaapelit yhteen ja hävikkiä oli noin 95,3ma.
Sitten laitoin tämän 2 osaisen paksun kaapelin laturiin kiinni ja mittasin. Tulos sama, eli 95.3ma.
Otin kaksosasen irti ja laitoin yksi osasen kaapelin paikalle, niin vain 13,3ma.
Tämä yksiosanen paksukaapeli tulee akulta.
Kysymys kuuluu, mihin menevät nämä 2 osaiset paksut kaapelit?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 23.2.2009 19:41
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Lada Scandinavia kirjoitti:Kysymys kuuluu, mihin menevät nämä 2 osaiset paksut kaapelit?
Terve!
Ne menevät auton virrankuluttajille. Tarkemmin asiaa voi tutkia esim. korjaamokäsikirjan
http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... A_2110.pdf sivulta 116, josta värikoodia (kyrillinen kirjain P) seuraten asia selviää.
Se mittaamasi noin 13 mA lienee generaattorin diodien vuotovirta, joka on - mittaustarkkuus huomioiden - täysin hyväksyttävä arvo.
(Kun se kaksiosainen johdin on irti, on akkuun kytkettynä vain generaattori.)
Loppu noin 80 mA katoaa johonkin. Asiaa voi yrittää selvittää irrottamalla sulakkeen kerrallaan. Kun vuotovirta vähenee, alkaa selvitä, mihin virtapiirin osaan sähkö matkaa.
menestystä
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.2.2009 15:49
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Selailin eilen illalla vuoteessa, Venäjänkielistä Lada remont kirjaa ja sieltä löytyi hieno värillinen sähkökaavio.
2 yhdessä olevaa vaaleanpunaista kaapelia. Toinen näyttäisi menevän virtalukkoon ja releihin ja toinen menisi johonkin poksiin.(MOHTAKXHbI..)
Huomenna päivällä selviää mikä tämä mohtaxi on.
Sanon vaan, että ei hyvältä näytä.
(sulakkeet oli jo katottu/tarkastettu ja ei vikaa)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.2.2009 16:08
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Se "montaashiboksi" on auton sulake- ja relekombinaatti.
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.2.2009 21:07
Kirjoittaja pressa
saatko niitä kahta johtoa erilleen ja vielä mitattua kumman johdon päässä haamukuorma on? Mikäli sen päästä ei löydy mitään "järjellistä" vikaa niin johtoonhan voi laittaa isoa virtaa kestävän releen joka vetää vain kun virrat on päällä. Silloinhan ei kuormaa olisi kun virrat olisi pois päältä. Tosin tämähän on sarjassamme "ota buranaa" korjaus, eihän krapulakaan parane buranalla mutta oireet poistuu...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 25.2.2009 19:05
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään pukkas taas sytytysvikaa.Töistä ajettuani 10km jäin eräälle huoltamolle kun piti ostaa tuulilasinpesunestettä.4 sylinterin kuopassa oli öljyä jota imeytin kankaansuikaleisiin.Vaivoin päääsin nilkuttamaan viimeisen kilometrin kotiin.Parkkipaikalla irroitin sytytystulpan jonka puhdistin huolellisesti,sytytystulpassa olin havaitsevinani karstapiikin jonka poistin.Vikakoodeja yritin poistaa irroittamalla akunkengän ajotietokoneesta ei tietenkään ole mitään apua,se mykistyi jo toista vuotta sitten.Käynnistin auton joka kävi röpeltäen ja vilkutti häiriövaloa.Tilasin pojan hinuriksi Herttoniemen Deltaan ja vetoautona taas Toyota Corolla vuosimallia 1982.Alkaa tosiaan vi####aa koko rakkine.Elämäni huonoin auto,ei mulla ole kohta varaa ajaa Ladalla,niin kalliiksi tämä tyhmyys käy.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 25.2.2009 19:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Onko Jaska autoosi koskaan vaihdettu sytytyspuolaa? Muistelen, että autosi on jo sen verran vanha, että siinä täytyy ainakin alunperin olla ennen lokakuuta 2003 valmistettu (todennäköisesti ATE-2 -merkkinen) puola.
Ne eivät ole maailman parhaita (paitsi GM-puolat, jollaista autossasi tuskin kuitenkaan on).
Moskovalaisten ATE-2 -puolien valmistusajankohta on merkitty puolan päälle. Autossasi lienee juuri ATE-puola. Jos puola on RD (Joskar-Ola'sta) tai novosibirskiläinen, heittäisin sen heti hel... , siis pois, valmistusajankohdasta riippumatta.
Kuvaamasi oireet ovat kuin puolavikaisessa autossa. Sytytysjohtimien uusinnastakaan ei liene vahinkoa.
Kuvassa on valmistusajankohta tekstin "12 V" vieressä olevassa ympyränmuotoisessa merkinnässä. Merkinnän keskellä on vuosiluku, kehää kohti osoittava nuoli näyttää valmistuskuukauden.
menestystä joka tapauksessa
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 25.2.2009 20:00
Kirjoittaja Lada Scandinavia
pressa kirjoitti:saatko niitä kahta johtoa erilleen ja vielä mitattua kumman johdon päässä haamukuorma on? Mikäli sen päästä ei löydy mitään "järjellistä" vikaa niin johtoonhan voi laittaa isoa virtaa kestävän releen joka vetää vain kun virrat on päällä. Silloinhan ei kuormaa olisi kun virrat olisi pois päältä. Tosin tämähän on sarjassamme "ota buranaa" korjaus, eihän krapulakaan parane buranalla mutta oireet poistuu...
Tänään selvitetty Venäjänkielistä korjauskirjaa ja sitten käytäntönä.
2 osainen vaaleanpunaineset kaapelit ovat kiinni yhdessä reijällisesssä liittimessä, en viitsi katkaista johtoja, jotta saisin johdot erilleen. Toinen menee sulake kombinaattiin ja toinen virtalukolle. Mutta kumpi.?
Otin ohjauspyörän suojat pois ja virtalukolle menevät johdot, ennen virtalukkoa on leveä muoviliitin ja siinä kulkee johtoja ja myös paksu vaaleanpunainen kaapeli.
Sitten mittaamaan, ei vaikutusta, eli hävikki on edelleen 146ma.
Otin sulakerasiasta kaikki yksitellen(releet) ja sen takana 2 relettä myös irti. Ei vaikutusta. Kaasupolkimen lähellä, ritilän takana oli 3 relettä ja 3 sulaketta, nekin otin irti, ei vaikutusta.
En mielellään tekisi mitään Burana juttuja. (Akustahan tulee aina virtaa, kun ovat laturissa saman mutterin alla) Onko tässä enää mitään muuta tehtävissä?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 25.2.2009 20:56
Kirjoittaja Jaska HKI
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Onko Jaska autoosi koskaan vaihdettu sytytyspuolaa? Muistelen, että autosi on jo sen verran vanha, että siinä täytyy ainakin alunperin olla ennen lokakuuta 2003 valmistettu (todennäköisesti ATE-2 -merkkinen) puola.
Ne eivät ole maailman parhaita (paitsi GM-puolat, jollaista autossasi tuskin kuitenkaan on).
Moskovalaisten ATE-2 -puolien valmistusajankohta on merkitty puolan päälle. Autossasi lienee juuri ATE-puola. Jos puola on RD (Joskar-Ola'sta) tai novosibirskiläinen, heittäisin sen heti hel... , siis pois, valmistusajankohdasta riippumatta.
Kuvaamasi oireet ovat kuin puolavikaisessa autossa. Sytytysjohtimien uusinnastakaan ei liene vahinkoa.
Kuvassa on valmistusajankohta tekstin "12 V" vieressä olevassa ympyränmuotoisessa merkinnässä. Merkinnän keskellä on vuosiluku, kehää kohti osoittava nuoli näyttää valmistuskuukauden.
menestystä joka tapauksessa
SvS
Kiitos tiedoista.Ennen hinausta kokeilin vielä.....ei edes luvannut käynnistyä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 25.2.2009 23:11
Kirjoittaja 1500i
Lueskelin joutessaan tätä ketjua taaksepäin siellä oli ollut mittaristossa vika joka hävitti virrat. Loppui mittarin vaihdolla mutta olisi loppunut vissiin sen kuumuvan osan vaihdollakin.
Eli voiko johtua mittaristosta? Meneekö sinne suoraan virtaa vai vain virrat päällä ollessa?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 26.2.2009 12:21
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
@Jaska:
Eipä kestä, oireisto on tosiaan kuin vanhalla, sököllä puolalla.
http://www.chiptuner.ru/content/sensor/ -sivun mukaan puolien paremmuusjärjestys on:
1. GM (forever!)
2. Москва (выпуск после сентября 2003)
3. СОАТЭ
4. Москва (выпуск до сентября 2003)
5. РД - Йошкар-Ола
6. Новосибирск
Moskovalainen on juuri ATE-2 -puola. GM ei ole ikuinen, vaikka niin vihjataankin, oma kokemus GM-puolasta on 270.000 km (sama puola palvellut kahta autoa).
сентября = syyskuu
menestystä
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 26.2.2009 12:50
Kirjoittaja Tupolev
Voi miten jännittävää on seurata Lada Scandinavian ja peelon selvitystyötä vuotovirrasta. Minulla oli Lada 111 (vm 2000, 116’000 km) paha 220 mA vuotovirta, jota en saanut selvitettyä. Irrotin kaikki releet ja sulakkeet yksitellen ja johdot laturista, mutta ei vain vuotovirtaa löytynyt. Viimeisen käyttövuoden aikana, pidin automaattilaturia kytkettynä Ladan akussa autotallissa kaksi kertaa viikossa yön yli, jotta varmistin akun riittävän käynnistysvirran. Pidin Venäjältä ostettua tehokasta 12 A laturia ja käynnistyskaapeleita mukana autossa varmuuden vuoksi, jos akusta olisi loppunut virta kokonaan matkoilla. Luulin, että olin yksin ongelman kanssa, mutta nyt alan uskoa, että tämä on Lada 110 sarjan tyyppivika.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 26.2.2009 17:56
Kirjoittaja audiq
Tupolev kirjoitti:Luulin, että olin yksin ongelman kanssa, mutta nyt alan uskoa, että tämä on Lada 110 sarjan tyyppivika.
On noita vuotovirtoja muissakin merkeissä, mutta muissa merkeissä nuo viat etsitään ja korjataan saman tien pois häiritsemästä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 26.2.2009 19:33
Kirjoittaja 1500i
Niin tai sitten niistä ei huudella jos eivät korjaannu
