Sivu 13/14

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 20.12.2015 21:28
Kirjoittaja t tulppu
Nyt en ole seurannut tilannetta, mikä täällä on,,, niin onko kokeiltu letkulähtöjen vaihtamista yläletkulta alaletkulle ja silleen... alavesiletkuun sähkövesipumppu ja termari pois...jos epäilyttää mittarin valehtelu.. niin pyörittää sitten niin kauan että keittää. eihän se ole oikein että kone kuukausi kaupalla temputtelee.. jos vielä termarin poiston jälkeen ja sähköpumpun keittelee niin sitten voi vain tarjota Isompaa kennoa,,

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 25.12.2015 11:59
Kirjoittaja Jamo
Mitä tarkoitat tuolla letkunlähtöjen vaihtamisella? Sähkövesipumppu on niin kallis ettei tässä vaiheessa vielä sellaista ole kokeiltu.

Mittarin valehtelu ei epäilytä enää, koska infrapunalämpömittarilla mittailen ja se ei valehtele. Eikä koneen kiehumispiste kerro sitä missä lämpötilassa sen neste kiehuu.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 25.12.2015 16:11
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Onhan tarkastettu jo aiemmin epäilty siipipyörän irtoaminen akselista? Kokemusta on siitäkin.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 25.12.2015 17:20
Kirjoittaja Flaiman
Miten jos vaikka lämppärin letkun avaa ja starttaa, eikös siitä näe hyvin pyöriikö pumppu ja mihin suuntaan?
Voisiko joku pultti yltää vesitilaan ja tukita sen?

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 28.12.2015 13:40
Kirjoittaja kommari2105
Et oo ajatellu vaihtaa oikeen lämpöarvoista termaria, 87 pitäs siinä olla, mitä ohjekirja antaa, vastaus viellä siihen että väsipumput pyörii erisuuntiin, kaverilla noita volkkareita riittää ja heti tuli vastaus ku tätä ketjua selailtiin.

7. vw korsemmia paaluun bensa ja diesel, moottorit purettu. Jetta passat,golf 2 mersua.

Ite jo tuossa pähkäiltiin 1.9td konetta 1200l tilalle ku tätä luvettiin, :lol:

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 3.1.2016 18:58
Kirjoittaja Jamo
Toveri Sladimir kirjoitti:Onhan tarkastettu jo aiemmin epäilty siipipyörän irtoaminen akselista? Kokemusta on siitäkin.

Ainakin se siipipyörä oli akselissa kiinni kun viimeksi pumpun avasin. Asia varmistuu viimeistään sitten jos joutuu mennä niin pitkälle että pitää vesipumppu ostaa, eli sitten kun uus on ostettuna.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 3.1.2016 19:03
Kirjoittaja Jamo
Flaiman kirjoitti:Miten jos vaikka lämppärin letkun avaa ja starttaa, eikös siitä näe hyvin pyöriikö pumppu ja mihin suuntaan?
Voisiko joku pultti yltää vesitilaan ja tukita sen?
Aina jos jonkun lämmityslaitteenletkun liitoksen avaa, tulee nestettä valumalla ulos koska nesteen pinta on ylempänä paisuntasäiliössä.

Eipä sielä nestetilas voi ylimääräisiä pultinpäitä olla.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 3.1.2016 19:05
Kirjoittaja Jamo
kommari2105 kirjoitti:Et oo ajatellu vaihtaa oikeen lämpöarvoista termaria, 87 pitäs siinä olla, mitä ohjekirja antaa, vastaus viellä siihen että väsipumput pyörii erisuuntiin, kaverilla noita volkkareita riittää ja heti tuli vastaus ku tätä ketjua selailtiin.

7. vw korsemmia paaluun bensa ja diesel, moottorit purettu. Jetta passat,golf 2 mersua.

Ite jo tuossa pähkäiltiin 1.9td konetta 1200l tilalle ku tätä luvettiin, :lol:

Olen siis kokeillut kahdella eri 87-asteisella termostaatilla ennen tuota nykyistä.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 5.1.2016 18:54
Kirjoittaja START
kyllä se taitaa sieltä pumpusta se vika löytyä

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 17.1.2016 19:20
Kirjoittaja Jamo
Noniin sain melkein oikean pituisen kiilahihnan jolla sain vesipumpun pyörimään väärin päin. Eli hihnan selkäpuoli pyörittää pumppua.

Jotenki tuntuu siltä ettei sillä ollut paljoakaan vaikutusta. -10-astetta oli silloon pakkaasta ja siihen suhteutettuna lämmöt tuntui nousevan samaan malliin, tosin käyttely jäi vähän kesken ku yksi ruiskutussuuttimien paluuletkuista repes ku oli niin perstunu ja polttoainetta alko vuotaa.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 20.1.2016 12:53
Kirjoittaja jaketech racinteam
onkoha tässä moottorissa samaan juttua ku audin 80 bensamoottorin pumpuissa. pumppuja on suoralla rattaalla ja kartionmuotosella rattaalla. jos laittaa suoralla rattaalla olevan pumpun kartiolla olevaan pohjaan ni rattaan ympärille jää liikaa tyhjää tilaa ja pumppu ei toimi. rattaalla tarkotan sitä mikä kauhoo nestettä pumpun sisällä.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 23.1.2016 17:26
Kirjoittaja Jamo
Kyllähän tuokin on mahdollista. Meinasinkin ostaa täydellisen pumpun taustakoteloinnilla, mutta se ei oikein käy ku siinä oli molemmat letkunliitännät 24mm (tai jotain sinne päin) ja mulla on tuos se alimmainen 19mm letkulla.

Maanantaina tai tiistaina otan vesipumpun työn alle.

Mulla yks pumppu on irtonaisena ja siinä on kartiomainen potkuri joka on valurautaa, uudessa pumpussa siivet ovat peltiä ja se ainakin näyttää paljon tehokkaammalta kun se valurautapaska. Saa nähdä mitä mallia se koneessa kiinni oleva pumppu olikaan.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 27.1.2016 0:24
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jamo kirjoitti:Kyllähän tuokin on mahdollista. Meinasinkin ostaa täydellisen pumpun taustakoteloinnilla, mutta se ei oikein käy ku siinä oli molemmat letkunliitännät 24mm (tai jotain sinne päin) ja mulla on tuos se alimmainen 19mm letkulla.
eikö siihen voi adapterit tehä?

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 29.1.2016 20:13
Kirjoittaja Jamo
eikö siihen voi adapterit tehä?[/quote]



Vähä vaikia ku on niin ahdasta moottorin jalan takia. Mutta näin jälkiviisaana, yksi konsti tulee mieleen.

Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)

Lähetetty: 29.1.2016 20:53
Kirjoittaja Jamo
Maanantaina vaihdoin vesipumpun. En nyt tiedä oliko sielä siipien välissä mainittavammin ylimääräistä välystä, jotain toista milliä ehkä. Siinä pumpun ja kotelon välissä oli sellainen 1,5mm paksu alumiininen tiiviste, kyllähän sekin vähä vaikuttaa. Uuden pumpun kanssa välys näytti kokolailla samalta.
Entisen pumpun siipipyörä oli ehjä, ei syöpynyt ja tiiviisti akselissaan kiinni (kokeilin viilapenkissä pyörittää siirtoleukapihdeillä).
Taustakotelon vesipumpun tiivistepintaahan olis voinu hioa matalemmaksi vaikka tasohiomakoneella jolloin potkurin "välyksen" olisi saanut hävitettyä mutten sellaista omista. Käsipelillä hioin vanerin päällä olevalla hiomapaperilla sen verran että tiivistepinta oikes. Sen verran hidasta oli etten viittiny sen enempää
hioa. Vesipumpun vaihdon yhteydessä laitoin sen oikean 87-asteisen termostaatin paikoilleen.

Tiistaina sitten koekäyttelin jälleen ja lämmötkin nousi jälleen tuttuun tapaan. Ylävesiletkun juuressa kuumin kohta 105-astetta ja alavesiletku 42-asteinen. Ainakin vartin annoin käydä tyhjäkäyntiä niin että tuuletin manuaalisesti kytketty pyörimään koko ajan ja lämmityslaite sammuksissa. Kun tämän jälkeen menin lämpöjä mittaamaan, tulos oli sama, ei siis muutosta ollut tapahtunu yhtään.

Noh seuraavaksi otin nesteet taas ulos (ainakin kuus kertaa sen jo teheny), termostaatti pois ja ilman termostaattia nesteet sisään ja kovaa koeajoa. Nyt lämpeäminen olikin jo maltillisempaa, kuitenkin ku tarpeeksi kauan rallittelin niin lämmöt sai reiluun 100:aan. Tämän jälkeen ku pysähdin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä niin lämmöt laski aivan silmis, todella nopeaa ja aivan lähelle 60-astetta. Pysähdyttyäni koitin myös alavesiletkua ja tuulettajan jälkeistä aluetta syylärissä, olivat nekin kuumia.

Elikkä tässähän nyt selevis se että neste kiertää hyvin ilman termostaattia, mutta riittävän kovalla ajolla jäähdyttäjän, tuulettajan tai molempien kapasiteetti jää pieneksi. Tämän jälkeen keskiviikkona otin syylärin pois ja rupesin vertaamaan tämän Volvon syylärin tilavuutta Ladan omaan, kaatamalla mittakannusta vettä vaakatasossa letkunreiästä sisään, ja tässähän kävi ilmi että Ladan jäähdytin taitaa olla tehokkaampi, koska sinne menee kolmatta litraa vettä ja Volvon vain vajaat kaksi litraa. Ladan syyläri on muuten ulkomitoiltaan pienempi, mutta se on tuplaten paksumpi eli 4cm paksu, ja siinä on pillejä kahdessa rivissä, kun taas Volvon on vain yhdessä. Ladan syylärissä on pillejä yli 100, ja Volvon vain 37, eli sielähän neste liikkuu paljon vapaammin koska reikiä on enemmän. En tiedä onko se niin että Volvoissa jäähdytys perustuu isoon ja tehokkaaseen viskotuulettajaan, kun samaisella jäähdyttäjällä mulla se 2.4 kuutosturbodiisselikin pysyi lämmöiltään kohtuullisena.

Nyt on sitte meininkinä laittaa se Ladan jäähdytin paikalleen, mutta mulla ainoasta vapaasta jäähdyttäjästä on ylävesiletkun lähtö irronnut, no se on viety jo korjattavaksi, siinähän pitää samalla kääntää alavesiletkun lähtö viisaamaan vasemmalle, muuten menee letkun asennus vaikeaksi. Tein myös jäähdyttäjän pohjaan tulevat kiinnikkeet, koska se ei onnistu alkuperäisillä välijäähdyttäjän takia. Niin, ja nyt on sitte myös 80-asteinen termostaatti jo paikoillaan.