Kävinpäs sitten nesteet vaihtelemassa. Ei ole aivan yhtä helppo rojekti kun TakaPotkussa ja Saranassa.
Lueskelin ensin korjausoppaasta vaihto-ohjeet. Kun vaihdetaan nesteen väriä, huuhdellaan lohkoa ja syyläriä, niin pitäisi irrottaa termostaatti kotelostaan. Tässähän on vaihdettava termostaatti ja koteloa ei tarvitse vaihtaa. Todella hankala homma enkä ruvennut irrottelemaan.
Letkut ovat vähän hankalammin irrotettavat kuin Ladoissa. Letkujen pikalukkopannat ovat hankalat ja vaikeissa paikoissa. Olisi ehkä pitänyt vaihtaa tilalle perusklemmarit. En vaihtanut. Siniset nesteet siellä oli ja ihan kai kohtuu kuntoisetkin. Sinänsä operaatio oli siis turha. Mutta kun ei ollut varmuutta niin tehtiin pois.
Homma olisi pitänyt tehdä jäähtyneellä moottorilla ja annoinkin lelun vähän jäähtyä ja nostelin sitä muuten ylös. Pohja on kohtuullisessa kunnossa. Muutamia paikkoja on siellä täällä. Selvää ruostepesäkkettä ei näkynyt missään. En kuitenkaan viitsinyt koputella. Voi olla että muutaman aiemmin tehdyn paikan ympäristöt on tutkittava ja hiottava paikat sekä massattava uudelleen. Pakoputken välipätkä on valmis. Se on valmis etupäästään ja pöntön ympäristöstä. Näyttäisi kuitenkin ettei se ole ihan heti retkahtamassa poikki eikä se katketessaankaan pääse putoamaan tiehen. Ei siis mitään katastrofia ollut pohjassa nähtävissä. Polttoainesuodatin oli lähes uusi. Niin kirkas se oli kuoriltaan. Ihan uutta jarruletkua (ei putkea) oli vedelty edestä taakse ja polttoainelinjakin oli uuden näköinen.
Laskin pelin alas ja kävin nesteiden kimppuun. Erittäin hankalat olivat ne pikakiristimet. Ei tahtonut löytyä sopivia pihtejä vaikka millaisia koitti. No, kun räpelsi aikansa niin herkistyivät hieman. Lisäksi letkut olivat sen verran kuoleentuneet että esim. alavesiletkua ei meinannut millään saada syylästä irti. Oli lämmitettävä konetta ja letkuja hieman kun kiristimet olivat pois. Sittenpä lähtivät.
Eli aika kirkkaat siniset sieltä sitten lirui ulos. Lohkoon jäi tietenkin kamaa, kun termaria ei irrotettu. Proppu siellä jossain olisi saattanut olla, mutta en sitä nähnyt enkä korjausoppaasta löytänyt sen paikkaa. Jos se oli siellä lohkon takana edestä katsottuna, niin sinne ei pääse millään. Nosturiltakin sinne on todella hakala kurkkia. Siellä on myös lohkolämmittimen vastus. En muistanut sitä katsoa hallissa. Korjausopas kuitenkin puhuu Pakkaspropuista, joiden se väittää lentävän mäkeen jos lohko uhkaa jäätyä. Ehkä ne eivät sitten lähde kuten tuolla kirjoitettiin, mutta uskon tässä olevan pakkasproppuun tuleva lohkolämmittimen istukka.
Konetta oli huuhdeltava täyttämällä järjestelmä ja laittamalla letkut valeeseen. Sittenpä käynttiin ja lämpöiseksi. Huuhtelukiertoa. Litkua taas ulos niin paljon kuin tuli ja tätä rataa. Syötin punaista raakaa ylävesiletkun kautta niin paljon kun meni ja letku syyläriin. Syylärin täyttöä. Paisariin raakaa. Käyntiin.
Olisi varmaan ollut parempi tehdä kuten TakaPotkuissa, että jo reilulla puolella nestemäärällä käyntiin, mutta jostain syystä se tässä unohtui. Ja ilmalukkohan sinne tuli. Lämppärin meno ja paluu ovat niin korkealla, että sinne jää varmasti lukko, jos täyttää edes melko hitaasti eikä käynnistä moottoria vajaalla nestemäärällä.
Onneksi letkut olivat sen verran jämäkät, ettei tarvinnut niitä pikakiristimiä laittaa kiinni vasta kuin lopuksi. Mutta se ilmalukko siellä oli. Siitäpä sitten lämppärin menoa ja paluuta irti. Ensin oli hankala älytä kumpi oli kumpi eli kampi. Letkut irti ja mahdollisimman ylös, vesiletkusta tavaraa lämppäriin päin molemmista haaroista. Letkut kiinni ja käyntiin. Lutkuttelemaan ala-, ylä- ja molempia lämppäriletkuja. Hiljakseen ne ilmat saatiin sieltä sitten pois. Annoin käydä kunnolla ja näytti jäähdytys toimivan. Pikakiristimet kunnolla kiinni ja homma valmis. Samalla siinä muutamia muita pikkutarkastuksia ja vasemman takapyöräkotelon pesu, kun siellä on sitä putkea ja purkkia, jotka keräävät sitä Venäjän suolapuuroa.
Hommaan suttaantui taas yllättävän paljon aikaa. Toki kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Enkä pitänyt kiirettä kun tutkailin kaikkea hämmästyttävää. Harmi kun ei tullut kurkittua kunnolla sitä lämppärinistukkaa, jonka lupasin tehdä. Tässä on kuitenkin vielä sellainen erittäin vanhanaikainen töpseli keulilla eli iso tuutti, joka saattaisi viitata vanhaan nesteeseen tulevaan vastusistukkaan. No, mitäpä väliä kun toimii.
Lueskelin tuosta punaisesta sen verran, että ainakin se ostamani suojaa korroosiolta. Pitää vielä tarkastaa, mutta hullulta tuntuisi, jos se ei suojaisi. Miksi kukaan (paitsi minä) ostaisi sellaista joka ei suojaa. Ja kannattaisiko pitää myynnissäkään.
Mutta noottia tuli Yrittäjälle. Hallissa ei ollut ketään muuta kuin minä. Innokkaimmat pesijät kaikkoavat näillä pakkasilla. Kun kuitenkin laskeskelin vettä, niin välillä löyhähti todella pahasti RikkiVety!!!

Ja äkkiä karkuun. Ehkä pitoisuus oli niin laimea, että haju tuli ennen kuin meni taju. Sen verran Soodiksella olen ollut, että tiedän rikkivetyjen olevan haistelijalleen tuho. Ja seisovissa vesissä, viemärikanaaleissa ja kemiallisissa prosesseissahan tuota syntyy. Kerroin sitten lähtiäisiksi tiskillä tämä rikkivetyjutun. Myyjärouva ei tiennyt yhtään mistä puhutaan ja ihmetteli kun kukaan ei ole maininnut. No, tavallinen haistattelijahan vaan kiroaa pahaa hajua ja huonoa tuuletusta ellei jopa epäile omaan kulkupeliään tai peräpeiliään.
Hallissa nosturipaikat ovat kyllä aika törkyisiä. Vithumoista mennä tekemään hommaa kun pitää ensin puhdistaa paikka. Harjoja ei ole eikä öljyinen hiekkasuolarikkaklemmrijamitäniitäon -töhnä pikkuvesilirutuksella liiku mihinkään. Hain harjan huoltoaseman tuulikaapista ja lakaisin kököt pois. Ja sen näkee ettei kanaaleja ole ihan äskettäin ruopattu. Ristikot ovat niin täynnä kaikkea mahdollista, että niitä ei äseken ole nosteltu. No, kyllähän tuota siivoilee kun antaa auton jäähtyillä ennen ropailemista. Mutta se mätä kananmuna ei kyllä viiliksiä nostattanut. Ja löyhkä lisääntyi kun niitä pesijöitä viimein tuli halliin muutama.
Reilu vajaa 3tuntia siellä viihdytin itseäni ja 27e tuli hinnaksi. Vedet, nosturi, roska-astiat, öljykaukalot, suodatin- ja muu kiinteäöljykeräys, kohtuulliset valot, lämmintä ja paljon tilaa. Minusta tuo on erinomainen palvelu. Muitan jopa kohtuullisesti puhdistaa paikan lähtiäisiksi, koska itseäni ällöttää mennä tanssimaan lähmäiselle lattialle. Näitähän moni on varmasti nähnyt YöDiskoissa, Pöydillätanssimispaikoissa ja muissa ördäysemestoissa, jossa on liian vähän henkilökuntaa ja liiaa TestoSteariiniTeinejä.
