VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Jäipäs vasemmat parkit päälle. Räpläsin valokatkaisijaa ja vetäisin vielä sumuvalot päälle. Valot pois ja parkit edelleen päällä. Ajattelin että kivaa tiedossa. Sittenpä rykäisin virrat päälle, sammutin valot ja virrat pois. Parkitkin lähtivät.
Sattuiko olemaan vilkku vasemmalle päällä kun jätit auton parkkiin?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisit muuten osua juuri nappiin. Kun laiton virrat päälle, vilkku oli vasemmalle. Tosin luulin sen tökänneeni silloin kun laitoin virrat päälle. Tämäpä onkin hyvä muistaa. Kiitokset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja mush »

Tämä outous on saksalaisten autojen "juttu", ihan tarkoituksella toteutettu. Löytyy ainakin myös siellä tehdyistä Fordeista, joskus ihmeteltiin samaa jo 60-lukuisessa 17M:ssä. Perimmäistä tarkoitusta en tarkalleen tiedä, kaipa sillä joku on.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja virtain »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Taisit muuten osua juuri nappiin. Kun laiton virrat päälle, vilkku oli vasemmalle. Tosin luulin sen tökänneeni silloin kun laitoin virrat päälle. Tämäpä onkin hyvä muistaa. Kiitokset.
Isäukon Opel Omegassa on toi sama systeemi...Eli vilkunviiksestä saa valita,kumman puolen parkit jättää päälle....Tämä ominaisuus taitaa olla ns:Saksalainen parkkivalosysteemi :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

ViatonPiika antaa valita myös parkit molemmin puolin. Siistä tässähän on sitten paljon kaikkea kivaa :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Evreka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Suositus taitaa olla max 2h vaikka pakkasta olisi 40astetta. Unohtui tuoksi viimeiseksi puoleksi tunniksi, kun oli valmisteltava tuota IIZIä laittoon. Vai luinkohan Autoliiton Moottori -lehdestä että saa pitää tuon ylimääräisen puoli tuntia jos on ollut lähellä -30astetta pakkasta. Tuo jälkimmäinen lukuhan täällä Joensussa jos ei nyt ihan niin melkein toteutui.
http://www.calix.fi/consumer/index.asp?lang=FI
20 asteen pakkasessa 3h ja sitä kylmemmässä pitempään on suositus.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

EiEi Pojat aleta tuhlaamaan energijaa. Siis Suomisähköä. Vaikka minulla kyllä on kiinteät lämppärimaksut eli kuuluu Jojensuussa vuokraan. Kuusaal maksan tietysti itse paitsi nyt kun on vuokralainen.

Jos kerran alle kymmeneen minuuttiin lämpenee motti niin eikai tuota kannata hehkutella enempää.

Mutta tuo paksu matto koko keulan päällä varmasti tehostaa lämmitystä. Hemmetti seuraavaksi heitän vieltä toisen remonttimaton konepellistä sisään moottorin päälle ja toisen pellin päälle niin johan lämpeää. :lol: No, minä harrastelen tällaisia tehostamiskeinoja ja pähkäilen muutenkin mahdollisimman omalaatuisia, mutta hyödyllisiä ratkaisuja jos vaan pystyn.

ViatonPiika nimittäin kätkee konehuoneeseensa 1/3 tyhjää tilaa. Syylärin ja lohkon välissä on ihan miehen mentävä aukko. Siis vähintään yhtä paljon tyhjää kuin TakaPotkussa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kovasti tuolla pölinää lohkolämmittimistä. Ja siellä kyseltiin millainen lohkari tässä on. Tarkastan huomenna. Veikkaan että istukkamalli.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Näistä jäähdytysnesteistä järkyttyneenä ja pistoksen saaneena päätin että vaihdetaan tähänkin uudet kurat sisään. Epäilen nimittäin että ViatonPiika ei ihan äskettäin ole litkunvaihtoa saanut. Ja jos ei sitä nyt tee niin jää varmaan tekemättä. En olen ollenkaan katsonut millaista kamaa siellä on. Ainoastaan olen katsonut että paisarissa on riittävä määrä.

Tällaisessa on TakaPotkuun ja Saranaan verrattuna melko vähän nestetilaa. 5litraa lupaa korjausopas. Tuleepahan tutustuttua systeemiin. Ja laitetaan ne Punaiset sinne kun kerran VAG -vehkeet niitä kaipaavat.

Pihassa en kyllä ala tekemään. On niin hyvät ja halvat nuo nosturipaikat Kaltimontiellä. Samalla katsoo, että tippuuko pakoputki tielle jos se katkeaa katalysaattorin jälkeen. Eipä olisi mikään optimitilanne, jos Venäjällä retkahtaisi putki tiehen ja ruttaantuisi sinne alle. AL -turva ei toimi Venäjällä. Ja vahingossa tulee vilkaistua pohjaakin. Toivottavasti ei ole kovin järkyttävää näkymää tiedossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävinpäs sitten nesteet vaihtelemassa. Ei ole aivan yhtä helppo rojekti kun TakaPotkussa ja Saranassa.

Lueskelin ensin korjausoppaasta vaihto-ohjeet. Kun vaihdetaan nesteen väriä, huuhdellaan lohkoa ja syyläriä, niin pitäisi irrottaa termostaatti kotelostaan. Tässähän on vaihdettava termostaatti ja koteloa ei tarvitse vaihtaa. Todella hankala homma enkä ruvennut irrottelemaan.

Letkut ovat vähän hankalammin irrotettavat kuin Ladoissa. Letkujen pikalukkopannat ovat hankalat ja vaikeissa paikoissa. Olisi ehkä pitänyt vaihtaa tilalle perusklemmarit. En vaihtanut. Siniset nesteet siellä oli ja ihan kai kohtuu kuntoisetkin. Sinänsä operaatio oli siis turha. Mutta kun ei ollut varmuutta niin tehtiin pois.

Homma olisi pitänyt tehdä jäähtyneellä moottorilla ja annoinkin lelun vähän jäähtyä ja nostelin sitä muuten ylös. Pohja on kohtuullisessa kunnossa. Muutamia paikkoja on siellä täällä. Selvää ruostepesäkkettä ei näkynyt missään. En kuitenkaan viitsinyt koputella. Voi olla että muutaman aiemmin tehdyn paikan ympäristöt on tutkittava ja hiottava paikat sekä massattava uudelleen. Pakoputken välipätkä on valmis. Se on valmis etupäästään ja pöntön ympäristöstä. Näyttäisi kuitenkin ettei se ole ihan heti retkahtamassa poikki eikä se katketessaankaan pääse putoamaan tiehen. Ei siis mitään katastrofia ollut pohjassa nähtävissä. Polttoainesuodatin oli lähes uusi. Niin kirkas se oli kuoriltaan. Ihan uutta jarruletkua (ei putkea) oli vedelty edestä taakse ja polttoainelinjakin oli uuden näköinen.

Laskin pelin alas ja kävin nesteiden kimppuun. Erittäin hankalat olivat ne pikakiristimet. Ei tahtonut löytyä sopivia pihtejä vaikka millaisia koitti. No, kun räpelsi aikansa niin herkistyivät hieman. Lisäksi letkut olivat sen verran kuoleentuneet että esim. alavesiletkua ei meinannut millään saada syylästä irti. Oli lämmitettävä konetta ja letkuja hieman kun kiristimet olivat pois. Sittenpä lähtivät.

Eli aika kirkkaat siniset sieltä sitten lirui ulos. Lohkoon jäi tietenkin kamaa, kun termaria ei irrotettu. Proppu siellä jossain olisi saattanut olla, mutta en sitä nähnyt enkä korjausoppaasta löytänyt sen paikkaa. Jos se oli siellä lohkon takana edestä katsottuna, niin sinne ei pääse millään. Nosturiltakin sinne on todella hakala kurkkia. Siellä on myös lohkolämmittimen vastus. En muistanut sitä katsoa hallissa. Korjausopas kuitenkin puhuu Pakkaspropuista, joiden se väittää lentävän mäkeen jos lohko uhkaa jäätyä. Ehkä ne eivät sitten lähde kuten tuolla kirjoitettiin, mutta uskon tässä olevan pakkasproppuun tuleva lohkolämmittimen istukka.

Konetta oli huuhdeltava täyttämällä järjestelmä ja laittamalla letkut valeeseen. Sittenpä käynttiin ja lämpöiseksi. Huuhtelukiertoa. Litkua taas ulos niin paljon kuin tuli ja tätä rataa. Syötin punaista raakaa ylävesiletkun kautta niin paljon kun meni ja letku syyläriin. Syylärin täyttöä. Paisariin raakaa. Käyntiin.

Olisi varmaan ollut parempi tehdä kuten TakaPotkuissa, että jo reilulla puolella nestemäärällä käyntiin, mutta jostain syystä se tässä unohtui. Ja ilmalukkohan sinne tuli. Lämppärin meno ja paluu ovat niin korkealla, että sinne jää varmasti lukko, jos täyttää edes melko hitaasti eikä käynnistä moottoria vajaalla nestemäärällä.

Onneksi letkut olivat sen verran jämäkät, ettei tarvinnut niitä pikakiristimiä laittaa kiinni vasta kuin lopuksi. Mutta se ilmalukko siellä oli. Siitäpä sitten lämppärin menoa ja paluuta irti. Ensin oli hankala älytä kumpi oli kumpi eli kampi. Letkut irti ja mahdollisimman ylös, vesiletkusta tavaraa lämppäriin päin molemmista haaroista. Letkut kiinni ja käyntiin. Lutkuttelemaan ala-, ylä- ja molempia lämppäriletkuja. Hiljakseen ne ilmat saatiin sieltä sitten pois. Annoin käydä kunnolla ja näytti jäähdytys toimivan. Pikakiristimet kunnolla kiinni ja homma valmis. Samalla siinä muutamia muita pikkutarkastuksia ja vasemman takapyöräkotelon pesu, kun siellä on sitä putkea ja purkkia, jotka keräävät sitä Venäjän suolapuuroa.

Hommaan suttaantui taas yllättävän paljon aikaa. Toki kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Enkä pitänyt kiirettä kun tutkailin kaikkea hämmästyttävää. Harmi kun ei tullut kurkittua kunnolla sitä lämppärinistukkaa, jonka lupasin tehdä. Tässä on kuitenkin vielä sellainen erittäin vanhanaikainen töpseli keulilla eli iso tuutti, joka saattaisi viitata vanhaan nesteeseen tulevaan vastusistukkaan. No, mitäpä väliä kun toimii.

Lueskelin tuosta punaisesta sen verran, että ainakin se ostamani suojaa korroosiolta. Pitää vielä tarkastaa, mutta hullulta tuntuisi, jos se ei suojaisi. Miksi kukaan (paitsi minä) ostaisi sellaista joka ei suojaa. Ja kannattaisiko pitää myynnissäkään.

Mutta noottia tuli Yrittäjälle. Hallissa ei ollut ketään muuta kuin minä. Innokkaimmat pesijät kaikkoavat näillä pakkasilla. Kun kuitenkin laskeskelin vettä, niin välillä löyhähti todella pahasti RikkiVety!!! :shock: Ja äkkiä karkuun. Ehkä pitoisuus oli niin laimea, että haju tuli ennen kuin meni taju. Sen verran Soodiksella olen ollut, että tiedän rikkivetyjen olevan haistelijalleen tuho. Ja seisovissa vesissä, viemärikanaaleissa ja kemiallisissa prosesseissahan tuota syntyy. Kerroin sitten lähtiäisiksi tiskillä tämä rikkivetyjutun. Myyjärouva ei tiennyt yhtään mistä puhutaan ja ihmetteli kun kukaan ei ole maininnut. No, tavallinen haistattelijahan vaan kiroaa pahaa hajua ja huonoa tuuletusta ellei jopa epäile omaan kulkupeliään tai peräpeiliään.

Hallissa nosturipaikat ovat kyllä aika törkyisiä. Vithumoista mennä tekemään hommaa kun pitää ensin puhdistaa paikka. Harjoja ei ole eikä öljyinen hiekkasuolarikkaklemmrijamitäniitäon -töhnä pikkuvesilirutuksella liiku mihinkään. Hain harjan huoltoaseman tuulikaapista ja lakaisin kököt pois. Ja sen näkee ettei kanaaleja ole ihan äskettäin ruopattu. Ristikot ovat niin täynnä kaikkea mahdollista, että niitä ei äseken ole nosteltu. No, kyllähän tuota siivoilee kun antaa auton jäähtyillä ennen ropailemista. Mutta se mätä kananmuna ei kyllä viiliksiä nostattanut. Ja löyhkä lisääntyi kun niitä pesijöitä viimein tuli halliin muutama.

Reilu vajaa 3tuntia siellä viihdytin itseäni ja 27e tuli hinnaksi. Vedet, nosturi, roska-astiat, öljykaukalot, suodatin- ja muu kiinteäöljykeräys, kohtuulliset valot, lämmintä ja paljon tilaa. Minusta tuo on erinomainen palvelu. Muitan jopa kohtuullisesti puhdistaa paikan lähtiäisiksi, koska itseäni ällöttää mennä tanssimaan lähmäiselle lattialle. Näitähän moni on varmasti nähnyt YöDiskoissa, Pöydillätanssimispaikoissa ja muissa ördäysemestoissa, jossa on liian vähän henkilökuntaa ja liiaa TestoSteariiniTeinejä. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jos siellä on perinteinen vedenkiehuttaja, niin sen kuulee yleensä äänestä ->kohisee. Säteilevä on hiljainen. Jos lohko on valurautaa, niin sekin puhuu perinteisen puolesta. -90 luvun puolivälissä muistaakseni Volvoihin tuli ensimmäiset säteilylämmittimet, kun niihin tuli alumiinilohkot. Samoihin aikoihin joidenkin ranskalaisten autojen moottorinohjausjärjestelmät ei ymmärtänyt esilämmitetyn moottorin olevan oikeasti kuitenkin kylmä. Saattoivat jäädä käynnistymättä, jos oli lohkolämmitintä käytetty. Myöhemmin tosiaan muissakin ollut samaa ongelmaa. Olivatko ranskalaiset sitten edelläkävijöitä siinä mielessä. :wink: Takavetoskodassakin oli alumiinilohko, edelläkävijä, mutta "moottorinohjausjärjestelmä" mahdollisti kuitenkin letkuun asennettavan kiehuttajan.

Nesteethän suositellaan vaihdettavaksi 2 vuoden välein, yleensä. Jos sitä vettä kiehutellaan ahkerasti lohkolämmittimellä, niin kannattaa niitä nesteitä vaihdellakin. Nesteen seassa oleva epäpuhtaudet palavat siihen vastukseen kiinni, ja vastus palaa jossain vaiheessa. Samoin kaikenmaailman syylärin paikkausaineet tekevät kerrokset vastukseen, ja niinhän se vastus sitten kärventyy siellä kurakerroksen alla.

Tämmöisiä muisteluita entiseltä lohkolämmitinmyyjältä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä sen vastustyypin kuulee tuosta porinasta tai tässä se on kevyehköä kohinaa. Joissain TakaPotkuissa ja Saranoissa minulle oikein aina pärähti kun pani piuhan kiinni. Myöhemmin sitten kevyttä resinanssia vain.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Eikös ne nesteet jää lohkolämmittimellä vielä aika kauas kiehumispisteestä?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jääväthän ne tietenkin. Eikä varmaan edes vastuksen mutkien välissä saada kiehumispistettä aikaan. Eikä ole kai tarkoituskaan. Papupatakin porisee vaikkei se kiehukaan :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kyllä se 500W-550W vastus on melko kuuma. Vettä vaan on sen verran paljon, ettei koko kone tietenkään kiehu.
Vastaa Viestiin