VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Siihen aikaan kun tulpanjohdot olivat kuparisydämisiä, hoituivat nuo radiohäiriöt joko resistorimallisilla tulpilla (tyyppimerkinnässä kirjain r) tai sellaisilla tulpanhatuilla, jossa on häiriönpoisto, kai jonkinlainen vastus siinäkin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Niinpähän noita häiriöita aikoinaan taltutettiin.

Enpä kyllä kehoittaisi ketään ryhtymään radiotaajuushäiriögeneraattoriksi.

Muistanpa itsekin nuorempana, ne halavatun häiriöraidat TV-kuvassa, kun mopopojat rälläsivät kulmilla ja aina joltain puuttui häiriösuoja tulpan päästä. :twisted:
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

lada.h.s kirjoitti:Mutta eikös jos pihassa ajaa autolla jossa on kupariset tulpanjohdot, niin naapurin teevee ala näkymään heikosti?
No v*tut siitä! :D :lol:
no jos jotakin henkistä tyydytystä tuolla saa niin senkun, tuskin se käyntiä miksikään muuttaa... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pvdriver kirjoitti:no jos jotakin henkistä tyydytystä tuolla saa niin senkun, tuskin se käyntiä miksikään muuttaa...
No olen itse tyytyväinen ja se riittää. Kyllä esim kylmäkäynnistyksen pitäisi olla ainakin periaatteessa helpompaa koska kipinä liikkuu paremmin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitenkä se on tuo kipinähomma, kun on monikärkitulppia ja kaiken maailman kipinänvahvistimia? Palotilan muodolla lienee vaikutusta palamistapahtumaan, mutta onko kipinällä muuta väliä kuin se, että sytyttääkö se seoksen vai ei? Vai voiko seos syttyä vähän huonosti, vaikka vähän toisesta reunasta?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^... niin että jääkö kytemään...? :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Pavlovits kirjoitti:Mitenkä se on tuo kipinähomma, kun on monikärkitulppia ja kaiken maailman kipinänvahvistimia? Palotilan muodolla lienee vaikutusta palamistapahtumaan, mutta onko kipinällä muuta väliä kuin se, että sytyttääkö se seoksen vai ei? Vai voiko seos syttyä vähän huonosti, vaikka vähän toisesta reunasta?
Monikärkitulpissa kipinä pyrkii hyppäämään sylinterissä sinne päin missä on kaikista rikkain eli palamiskelpoisin seos.
Kyllä yleensä koko seos ainakin pyrkii palamaan. Jos HC eli hiilivety arvo on korkealla niin koko seos ei pala täydellisesti, vaan pakoputkesta
tulee ulos palamatonta seosta, eli hiilivetyjen ja hapen yhdistelmää.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Laitoin tänään jarruja, vaihdoin oikealle takapyörälle kengät ja työsylinterin. Vasemalle puolelle en vielä vaihtanut koska olin hukannut yhden tärkeän
käsijarrun osan. Täytyy hommata se ennenkuin alan sitä kokoamaan.
Ja kyllä sen jarrun kokoaminen oli kaikista vinkeistä huolimatta kova homma.

Saako näihin enää alkuperäisiä tai uustuotantona valmistettuja hehkulamppu-umpioita? Muutamassa umpiossa oli heijastava materiaali kupruilla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Vaihdoin tähän tänään lämpömittarin näyttäessä maltilliset 36C ( !!! ) konepeltiin ostamani uudet kromiset ilmanottoritilät.
Kävin myös ostamassa 3 metriä kupariytimellistä tulpanjohtoa edulliseen 9 euron kokonaishintaan. Koko 3 metrin pätkässä ei yleismittarilla
mitattuna ollut yhtään vastusta.
Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla annettua kovempaa kipinää? Vai kannattaako pitää varatulppia mukana?

Onko 1300S mallissa ollut alunperin kromi ja muovimaskeja vai miten? Koska oikeastaan kaikissa näkemissäni 1300S malleissa maski on ollut
muovia.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

lada.h.s kirjoitti: Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla annettua kovempaa kipinää?
Terve!

Kestävät ongelmitta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10515
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada.h.s kirjoitti:Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla...
Laita mieluummin sinne BPR6ES tulpat, silloin ei tule niitä kipinähäiriöitä.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

eikö tässä ollu juuri tarkotus pimentää naapuruston televisiot... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin ja se on todellakin yksi paskan maku onko se vastus tulpassa mutta ei johdossa tai johdossa mutta ei tulpassa. Mitään todellista, näkyvää etua ei saavuteta käyttämällä kuparijohtoa hiilijohtimen asemasta.
Teknologia on tulpanjohdoissakin kehittynyt 40 vuodessa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jokari ilonpilaaja.
Odotin innolla, että kaveri kertoo kohta autonsa tuntuvan selvästi tehokkaammalta uusilla tulpanjohdoilla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Niin ja se on todellakin yksi paskan maku onko se vastus tulpassa mutta ei johdossa tai johdossa mutta ei tulpassa. Mitään todellista, näkyvää etua ei saavuteta käyttämällä kuparijohtoa hiilijohtimen asemasta.
Teknologia on tulpanjohdoissakin kehittynyt 40 vuodessa...
Jotain pitää aina kokeilla. Uskon vasta sitten kun olen kokeillut.
Pavlovits kirjoitti:Jokari ilonpilaaja.
Odotin innolla, että kaveri kertoo kohta autonsa tuntuvan selvästi tehokkaammalta uusilla tulpanjohdoilla.
No jos sitä tänään saisi ne johdot rekenneltua, sitten seuraa raportti.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin