ladan rakennusta...
Re: ladan rakennusta...
Milläs ruikit konehuoneen ja vanteet?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: ladan rakennusta...
konetila vejetty pensselitekniikalla valakosella miranolin tapasella, olikohan jopa vasaralakkana myydyllä maalilla, samalla jolla viimekesänä maalasin sisältäkin... vielä takakontin verran jäi purkin pohjalle... vanteet alla sinkkisprei päällä geeteen vannevalkoinen, vielä jos hyvän haluis niin lakka päälle vaan menköön noin, näyttää ettei paljo kolhuja ole tulossa kun korkeentaan renkaanpotkijoitten takia...
just äskön maalasin loputkin kaksi vannetta kun saatiin nekin suoriksi... aikast hyvin passaa tuommosena nuo vanteet alle kun päivällä kopastiin, ei ihan kaaren tasaan tule joten renkaat sopii pyörimään ja kääntymään. käännetyt vähän liika jokkismeininkiä... 


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
nyt alakaa näyttää jo palio valosammalta tämänkin osalta, pahin epätoivo jo ohitettu kun alkakaa hommat luonnistumaan.

elikkä lohko tuli laskulta, pari kymppiä oli ollu keskeltä notkulla, sen myötä käytin myös kannen höylässä, se myös kympin pari kiero, käskin ottaa puoli milliä joten nyt ainaki suorat... lohko olis kasuuta vailla valamis, kansi melekeen, kanavat valmiit, venat hiottu ja seetit työnalla (vakiokulmilla)... jospa tuosta jotakin tulee, varmaan ainakin parempi kun ennen...
nokka-akseli on vieläkin hakusessa ja mietinnässä, ei paljon kasailla ennen kun saadaan sekin sovitettua paikalleen jottei tule ongelmia... vieressä vahtipyörä, niiku näkyy vajaa 4,5 kiloa painoa. ja on ammattitaitosella sorvarilla tehty, luotan täysin tuohonkin vakiopyörään... 
mutta kyllä se siitä, talveksi ajuun, viimestään...
tuli kyllä pyöräytettyä niille valakosille vanteille continentalin kitkanastat, niistä ku viimeset nastat repii niin a`vot ja voi`la, tuloksena kelposet "sorapyörät"... 

elikkä lohko tuli laskulta, pari kymppiä oli ollu keskeltä notkulla, sen myötä käytin myös kannen höylässä, se myös kympin pari kiero, käskin ottaa puoli milliä joten nyt ainaki suorat... lohko olis kasuuta vailla valamis, kansi melekeen, kanavat valmiit, venat hiottu ja seetit työnalla (vakiokulmilla)... jospa tuosta jotakin tulee, varmaan ainakin parempi kun ennen...



mutta kyllä se siitä, talveksi ajuun, viimestään...


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
kansikin olis jo redi:

ja pitävyys on hyvä. virtauksesta, hyvällä tuurilla parempi kuin ennen ja on ainakin suorempi...
ja matalampi...
mutta mistäs nyt se sopiva nokka, onko se oikiasti "liikaa" se 11,8, kun ei huvittaisi kovin syviä koloja alkaa kairata niille venttiileille? onko kokemusta hap-racingin nokista, sieltä ainakin nokkaprofiililistasta löytyy nettisivuilta lada vaan tarkemmat tiedot puuttuvat kun jostain syystä olleet päivityksen alla viimevuodet nuo sivut...?
siis: http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/
niin, onko joku ostellu motonetistä imu/pakosarjan tiivisteitä tai täydellistä tiivistesarjaa, mulla kun täydellisen satsin mukana tulleet tiivisteen puolikkaat (on siis kaksiosainen) ovat selkeästi eripaksut, arvelin jotta saattaa siitä keskeltä pakokaasuja pihahtaa pihalle kun samalle tiivistelaipalle tulee eripaksut tiivisteet? pitää varmaan paikallisesta käydä hakemassa uusi, onko nuo yleensä erillisiä vai onko yhtenäisiäkin?
ja pitävyys on hyvä. virtauksesta, hyvällä tuurilla parempi kuin ennen ja on ainakin suorempi...

mutta mistäs nyt se sopiva nokka, onko se oikiasti "liikaa" se 11,8, kun ei huvittaisi kovin syviä koloja alkaa kairata niille venttiileille? onko kokemusta hap-racingin nokista, sieltä ainakin nokkaprofiililistasta löytyy nettisivuilta lada vaan tarkemmat tiedot puuttuvat kun jostain syystä olleet päivityksen alla viimevuodet nuo sivut...?
siis: http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/
niin, onko joku ostellu motonetistä imu/pakosarjan tiivisteitä tai täydellistä tiivistesarjaa, mulla kun täydellisen satsin mukana tulleet tiivisteen puolikkaat (on siis kaksiosainen) ovat selkeästi eripaksut, arvelin jotta saattaa siitä keskeltä pakokaasuja pihahtaa pihalle kun samalle tiivistelaipalle tulee eripaksut tiivisteet? pitää varmaan paikallisesta käydä hakemassa uusi, onko nuo yleensä erillisiä vai onko yhtenäisiäkin?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
aina ne on kaks osasia.
samalla vaivalla sitä tekee syvemmätkin kolot, jos semmosia joutuu alkaa tekeen.
kyllä se on ihan passeli, tai no just sopivaa saa hakea monta vuotta, jotkut ei ikinä löydä mieleistään. aina se on vakiosta askel oikeeseen.
samalla vaivalla sitä tekee syvemmätkin kolot, jos semmosia joutuu alkaa tekeen.
kyllä se on ihan passeli, tai no just sopivaa saa hakea monta vuotta, jotkut ei ikinä löydä mieleistään. aina se on vakiosta askel oikeeseen.

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ladan rakennusta...
nojoo, mut ruttu laskee, kato ruttu laskee...
se vaan ku mulla ei sattumoisin ole yhtäkään ladan joutilasta venttiiliä, enkä tuosta kannestakaan viitsisi alkaa purkaa pois, joten mieluiten saisi olla romukansi ilman venoja + yhdet venttiilit josta tehdä leikkuuterät, niillä ajella kolot... pitää vielä laskea tuon palotilan pinta-ala ja että paljonko vaikutti puristukseen tuo oikasulastu, ei varmaan kovin paljoa...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
hmm. heikolla pohjalla jos ei ole edes viittä varakantta nurkissa...
sille imuselle pitäs vissiin pari milliä isommat kolot olla, pakosellehan saa imuvenasta työkalun kyllä, mut se toinen on sitten tehtävä jonkun muun venasta taikka sit modata siitä vakiosta isompi jotenkin.
sille imuselle pitäs vissiin pari milliä isommat kolot olla, pakosellehan saa imuvenasta työkalun kyllä, mut se toinen on sitten tehtävä jonkun muun venasta taikka sit modata siitä vakiosta isompi jotenkin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ladan rakennusta...
harrastus on pienimuotosta joten romuja ei ole kertyny nurkkiin...
lautaseen jos hitsaa vaikka taltanpään teräksi, sen pari milliä reunan yli niin eikös se ole siinä...
tuossa vivustoja tehtiin kaasuttimille, omia vipuja hyväksikäyttäen, tuli ihan toimivan olonen, pidempiä vipuja ja palloniveliä vaan... autossa paikollaan vasta selvii lopullinen istuvuus...
niin, ruttu tulee olemaan apaut 10,5... venakolot vielä laskee...
lautaseen jos hitsaa vaikka taltanpään teräksi, sen pari milliä reunan yli niin eikös se ole siinä...
tuossa vivustoja tehtiin kaasuttimille, omia vipuja hyväksikäyttäen, tuli ihan toimivan olonen, pidempiä vipuja ja palloniveliä vaan... autossa paikollaan vasta selvii lopullinen istuvuus...
niin, ruttu tulee olemaan apaut 10,5... venakolot vielä laskee...

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
tuli tossa vastaan halvalla käytetty hiottu nokka, jokkisautosta kai peräsin. piti ostaa pois kuleksimasta, nyt sovittelin kanteen: nostoja 10-11 mm, mutta millaisilla välyksillä noita hiottuja kuuluu käyttää? kokeilin 0.30 välystä, jouset pohjaa...
ja asteetkin katoaa taivaan tuuliin tuontakia että isoa välystä pitää käyttää? mistä nyt kiikastaa vai onko tuo nokka susi? tekijästä ei tietoa, myyjä arveli "noin 300 asteiseksi" mutta tuolla välyksellä jää kyllä kauas siitä, parhaimmillaan mittailin jotakin 280 arvoja, välyksellä 0.40, jolloin nostoakin +11...
mitä tässä nyt pitäis tehdä, mitenkäs venttiilien lyhennys vaikuttaa asiaan?


"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: ladan rakennusta...
eikö kukaan keksi ratkaisua tuohon ^ ? miten nyt pitäisi toimia? nokasta tietoja, nostoa nokassa n.~8,5mm, asteita mittasin irtonokasta 290-300 mutta tuohon puolen millin venavälykseen ne sitten meneekin...
overlap-kohdassa molemmat venat auki 3-4mm. mitä tämmösessä tapauksessa tavallaan tehdään? upotetaanko jousia syvemmälle kanteen? tosin silloinhanjousipaine pienenee, vaan eihän niitä tarvisi ku puolisen milliä upottaa... lyhennetäänkö jousia? ohutlankaisempia jousia jostakin? miten paljon nuo ladan jouset sallii nostoa, pitääkö joku varmuusvara vielä jättää? vai pitääkö tuota keinuvivustoa jotenkin muutella jolla saa tuon eron korjattua? nokkapukkia on laskettu n. 2mm, vaikuttaneeko asiaan? vakionokkapukilla välttämättä ei jouset pohjaisi mutta jääkö venttiili ylhäällä sitten keinut huonoon asentoon?

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- elmeri racing team
- Viestit: 139
- Liittynyt: 11.12.2005 20:57
- Paikkakunta: lohja
Re: ladan rakennusta...
oletko tarkastanu että on oikeanmittaset venttiilit kyllä ladan vakio venat ja jouset pitäis kestää tuollasen nokan nostot,onko paljon prikkoja jousen alla ,mitä ylemmäs nokkapukki tulee sitä enemmän venttiili aukee ,jos on perusympyrä 1,5-2mm vakionokkaa ohuempi ja venat vakimitoilla kannessa niin laittasin vakiopukin koska vipusuhde paranee kun pukki on hiukan korkeempi ainakin meitin labarussa antoi parhaat tehot kun nostettiin hiukan pukkia vaikka perusympyrä oli yli millin vakiota ohuempi, mutta sehänse ratkasee kuinka pitkät venat on itte mittailin vaki 1700sen kannella ja venttiileillä.
1,5 den vipusuhteella pitäs nosto olla noin 12,5mm venttiilillä ,ei pitäs pohjata väljys olis varmaan 0.20 tollasella nokalla viisaammat korjailakk jos meni lepikköön pahasti.
1,5 den vipusuhteella pitäs nosto olla noin 12,5mm venttiilillä ,ei pitäs pohjata väljys olis varmaan 0.20 tollasella nokalla viisaammat korjailakk jos meni lepikköön pahasti.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Re: ladan rakennusta...
joo, nokkapukin korkeus pultinreikien kohdilta vakiossa 61mm, tuossa 59mm, eli kaksi milliä todennäköisesti laskettu. kopasin vaihtaa pukkeja keskenään, vakiolla ei riitä säätövarat. keinut ottaa pukin helmaan. enkä usko että toimisi oikein vaikka helmaa loveaiskin, kun saattaa jäädä vivusto aika kummaan asentoon, vai mitä?
eli oikea pukin korkeus olisi varmaan jotakin noiden väliltä? uskaltaiskohan tuonne lasketun nokkapukin alle laittaa millin rikat?
sillä pitäisi kaiken järjen mukaan korjaantua, pitää etsiä rikat ja kokeilla paikoilleen, josko sitten saisi välykset säädettyä oikeiksi ja venttiilit aukeemaan oikein. venat ja jouset on vakioita ja jousten alla ei ole ylimääräisiä rikkoja, vain ne vakio aluslevyt... perusympyrä on lipo 5 milliä vakiota ohuempi...
siis 0.20 olisi tavoiteltava välys?



"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
aika rajun kuulonen nokka. siis kun miettii että sinne on tehty melkeen 5mm lisää nostoa. tietysti kaikkea ei varmaan ole saatu hyödynnettyä mut sillä perjaatteella.
joskus kuullut juttua että korkeella pukilla saadaan semmonen sopiva virhe asento sinne, jolla sit saadaan muutama milli lisää nostoa. on vaan vissiin hiukan rajua käyttöä vivuille, kun niitä on jopa katkeillut sillä konstin.
jotenkin tuntuu kummalta miks se ei pelais tolla pukilla mitä sää ekana kokeilit.
se vaan on noissa hiotuissa aina riesana että sitä joutuu säätään vähän kaikkee.
joskus kuullut juttua että korkeella pukilla saadaan semmonen sopiva virhe asento sinne, jolla sit saadaan muutama milli lisää nostoa. on vaan vissiin hiukan rajua käyttöä vivuille, kun niitä on jopa katkeillut sillä konstin.
jotenkin tuntuu kummalta miks se ei pelais tolla pukilla mitä sää ekana kokeilit.

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ladan rakennusta...
0.30mm välyksellä (lasketussa pukissa) mittailin 11,7 nostoa ja 292astetta(kun vena aukee kympin-kymppiä vaille kiinni), ja molemmathan hiukan lisii kun saa välykset kohilleen, sinne <0.20mm tienoille. ainakin tuo vakiomittanen pukki on liian korkea munmielestä, ainakin saa vikaasentoon nuo vivut kun ottaa kerta pukkiinkin kiinni. tosiaan ei sillä nostolla niin väliä ei tarvitse niitä viimeisiä kymppejä saada auki erikoisilla vivustoilla tms., vaan välykset pitäis saada pienemmiksi. olisko nuo 1mm aluslevyt huono juttu tuon lasketun nokkapukin alla? niillä pitäis homma korjaantua, pitää yrittää kun jostakin saa käsiin tuommosia...
rajusta en tiiä vaan hyvin samantapasessa moottorissa kuulema ollu mikä mulla tulossa...
siksi ei pelaa lasketulla pukilla suoraan että jouset pohjaa kun välykset säätää oikeiksi, en tiiä miten edellisellä omistajalla pelannut ja mitkä jouset jne sillä ollut...
ja ei siellä sentään viittä milliä enempää ole nostoa (pilkkua viilaten, perusympyrää pienentämällä 5 milliä ei nostoa tule silti kuin 2,5 milliä lisää
) kulman muutos / lisäys ollut kai myös tarkoituksena tuolla ohennuksella... ei varmaan haittaa vaikka melko rajukin olisi, kuitenkin puristusta tulossa lisää eikä päästöistä tai liikennekäyttöominaisuuksista tarvi niin välittää...
harvemminhan nuo viritetyt vehkeet ja vehkeiden virittely ihan ongelmatonta on...
vertailun vuoksi:





milläs nostit pukkia? siis korkeampi pukki vai jotakin väliin?elmeri racing team kirjoitti:meitin labarussa antoi parhaat tehot kun nostettiin hiukan pukkia
vertailun vuoksi:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ladan rakennusta...
niin siis tottakai 2,5 niinhän mä sanoin...
mut se hämää että 2mm lasketulla pohjaa.
mun käsittääkseni jotkut on hitsaamalla korottanut. eli tavaraa lisää ja jyrsimeen oikastavaks.
mut se hämää että 2mm lasketulla pohjaa.
mun käsittääkseni jotkut on hitsaamalla korottanut. eli tavaraa lisää ja jyrsimeen oikastavaks.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti