Sivu 13/14
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 9.11.2013 22:32
Kirjoittaja samarai
mouhijärvi kirjoitti:
Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitä

Palmun alta kyllä luulisi lähtevän, mutta täällä Suomen oloissa esim. puun takaa varjosta ei enää lähtenyt jäähdyttyään.

Sama vanhoilla etukammio traktoreilla, joita ei kannattanut jättää heinäseipään taakse tauolla kuin käyntiin tyhjäkäynnillä.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 15:35
Kirjoittaja Uitukki
Mitenkäs Bedford Blitz? Eroittuiko edukseen kylmäkäynnistyvyydessä muihin dieselpakuihin? Isällä joskus ollut petteri ja on kehunut hyväksi käynnistyjäksi muihin pakuihin verrattuna. Jarruista on tainnut sanoa että niiden kanssa oli ongelmia. Pitääkö tuo käynnistyvyys paikkansa vai onko aika kullannut muistot?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 16:03
Kirjoittaja äölkjhgf
Eikös Petteriä ole sekä Perkkinsin että Opelin dieselkoneilla?
Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa. Opelin dieseleistä ei ole kokemusta kuin 2.3 turbosta. Petterissä lienee 2.1 vapari?
Opelin sai käyntiin 25 pakkasella kylmiltään, mutta akku täytyi olla kunnossa kun vaati useamman hehkutuksen ja pitkiä startteja
Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 19:47
Kirjoittaja mouhijärvi
Bedfordista ei kovin paljoa kokemuksia. Paitsi yhdestä autovuokraamon uudesta -77 koslasta, josta ovea suljettaessa lasi särkyi tuhannen pillun päreiksi ilman mitään syytä.
Liekö jäänyt lasiin ylimääräisiä jännityksiä tehtaalla. Bedford ja Sherpa maatuvia englannin himmeleitä.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 20:42
Kirjoittaja t tulppu
Keskusteltiin kaverin kanssa harraste pakuista. Niin betukka pääsi listoille ulkonäöllisistä syistä. On jotenkiin pikkuisen chevy pakujen näköinen..
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 21:11
Kirjoittaja Uitukki
^Niinhän se on. Ja sopivasti tuunaamalla Blitz on pirun hyvän näkönen "vani".
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 10.11.2013 23:14
Kirjoittaja samarai
äölkjhgf kirjoitti:
Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa.
Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
Varmasti vielä uutena kunnon puristuksilla käynnistyikin, ei se enää enemmän ajettuna pelkästään sillä juuri kylmiltään käynnistynyt, pilottia se vaati. Itsellä oli Transittia kahdella eri Perkinsillä 4/99 ja 4.108.
Rumpujarrut oli edessä myös Transitissa vm. 1970 saakka.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.11.2013 16:06
Kirjoittaja mouhijärvi
Ihan ot:na kun tuli Perkins puheeksi. Belgialainen Scaldia keksi aikanaan laittaa Eliten keulalle 4.108 koneen. Mikähän järjen voitto tuokin oli? Jos 1300 Elite ollut alkujaan mikään raketti kulkunsa puolesta ja melko meluisa sisältäkin, niin mitä mahtoi Perkinsin asentamisen jälkeen? Siinä menetettiin samalla mossen hyvä kylmäkäynnistyvyys.
Käsikäyttöistä startin solenoidia ei ole vielä mainittu?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.11.2013 23:09
Kirjoittaja Pavlovits
Pavlovits kirjoitti:Jalkastartti oli myös piikkinokkaskodassa
Melkein käsistartti
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.11.2013 23:16
Kirjoittaja samarai
samarai kirjoitti:Peugeot 203:ssa (ainakin vanhimmissa) oli vaijerikäyttöinen "käsistartti". Eli kojelaudasta vedettiin kuten ryyppyvipua ja se toimi "solenoidina".
sivulla 2.

Olen tuollaista päässyt myös kokeilemaan.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.11.2013 23:32
Kirjoittaja OA5599
126 Voimanpesässä (Fiat) on penkkien välissä kaksi pientä vipua (käynnistys+ryyppy) rinnakkain josta saadaan 2 -pyttynen kone heilumaan kirjaimellisesti!
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 26.5.2014 19:30
Kirjoittaja pavlik morozov
asensin takaisin tuosta isin ladasta joskus v.2000 irroitetun radioaukon suojalevyn jonka löysin jemmastani kun eihän se autoradioa halua kuunnella toisenkorvan revenneellä tärykalvolla. eihän siinä ole antennireikääkään.
onkos muilla jäänyt talteen sellaista orggis suojalevyä

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 26.5.2014 20:19
Kirjoittaja Pavlovits
Vieläkö linja-autoissa on ohitusvalo?
Silloin kun tiet olivat enimmäkseen sellaisia, että linjuria ei uskaltanut ihan missä vain lähteä ohittamaan, oli kojelaudassa nappi, jolla takana syttyi pieni vihreä valo merkiksi siitä, että tie edessä on vapaa ohitusta varten.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 31.5.2014 12:33
Kirjoittaja wileeni
Tuttu bussikuski sanoi, että heitä on varoitettu näyttämästä vilkulla ohituslupaa. Jos takana olija kuppaa aikansa ja sitten lähtee ohitukseen, voipi yulla vaaratilanne.
Sivukiertokankimoottori.
Lukkiutumattomat jarrut ilman sähköistä ohjausta. Enkä nyt tarkoita IFA F8-autoa.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 2.6.2014 22:17
Kirjoittaja DavidB
Onkohan mainittu jo: käsijarru, joka kytketään painamalla jarrupoljinta ja samanaikaisesti vedetään vivusta.
Hammasrattaat jakopäässä (ei hihnaa eikä ketjua)
Messinkinen, kierteillä oleva jäähdyttäjän korkki.