Moi,
Nurkkiin oli jäänyt uusi virtalukko, kojetaulun päällinen sekä uusi hansikaslokeron kansi lojumaan. Niinpä ilman ollessa sopivan viileä ajattelin että kokeillaan vaihtaa kaikki kerralla. Siinähän sitten joutui purkamaan autoa oikein kunnolla.
Ensin luulin että vanhan virtalukon poisotto olisi ongelma, sillä se näytti niitatun ohjausakselin ympärille lujasti. Onnistuin irroittamaan virtalukon kuitenkin nopeasti, nimittäin 4mm poranterällä: ensin porasin noin sentin syvyyteen molemmat niitit, sitten porakoneesta valitsimesta vastapäivään pyörintä, sitten hieman painoin terää vinoon reiässä, peruutus ja niin niitit tulivat iloisesti kierteiltänsä auki.
SItten vaan kojetaulun kimppuun ja ruuvit auki. Suurin osa ruuveista oli kuitenkin pudonnut jossain vaiheessa ja osa kiinnityksistä oli pettänyt. Kojetaulu irti ja pois paikaltansa.
Sitten näyttikin jo tällaiselta:
Pääsin ensi kertaa katsomaan GM moottorinohjaintakin. Se näytti valmistetun Singaporessa "27.11.1993".
Tein kaiken oikein huolella. Puhdistin kojetaulun vesisuihkulla, sinne oli kerääntynyt parissa vuosikymmenessä kunnolla pölyä ja koivun siemeniä. Lisäksi puhdistin lämmityslaitteen lämminilmakanavat pölystä. Koetin vielä imuroida lämmityskennon toiselta puolelta kaikki lehdet ja roskat. En jaksanut irroittaa kuitenkaan kennoa koska olisi pitänyt irroittaa letkutkin.
Sitten vaan uusi kojataulun päällinen kiinni ja se hansikaslokeron kansi:
Se lämmitylaitteen säätö/vipupaneeli siis jossa on vivut ja vaijerit oli aivan "päreinä", rikki: vaijerien kiinnitykset olivat pettäneet melkein kaikki. Yritin parhaan mukaan korjailla kaikkia kiinnityksiä ja mistä jokin kiinnitys oli pettänyt muovin lohjettua koitin rakentaa uuden kiinnityksen paksun alumiinipellin avulla josta rakensin sopivia "kiinnikkeitä".
Loppujen lopuksi kojetaulu tuli oikein lujasti kiinnitettyä, vähän niinkuin olisi tehtaalta uutena tullut. Kasauksen jälkeen eivät vilkut toimineet ja löysinkin viaksi väärin laitetun hätävilkkujen johtimen. Olin lisäksi unohtanut ainakin mittariston alipaineletkun kiinnittämättä, mutta ei moottorinohjain sitä huomannut vaikka ajoin 60 kilometriä.
Yksi juttu joka samarassa ei toimi on vilkun palautus. Oikeastaan se ei ole koskaan toiminut kuin muutaman kerran satunnaisesti. Miten teillä muilla Ladaboardin käyttäjät?? toimiiko vilkun palautus rattia käännettäessä?? Itse vilkun viiksi näyttäisi olevan hieman rikki, yksi vieteri on irrallaan koska jokin muovi on haljennut. Onko tuo vilkun palautus rakennettu jotenkin tähän viiksikytkimeen vai miten se vilkun palautus oikein toimii??
Kuitenkin omassa samarassa vilkun viiksikytki on ollut äärettömän jäykkä, ehkä juuri tuon takia että se on hieman rikki. Mutta kaikkeen sitä on tullut totuttua koska luulin aiemmin että se on ominaisuus.