Tuli samalla mieleen, että tuntuu vieläkin uskomattomalta, että miten ihmeessä joku Äänekosken mies oli ehtinyt ajaa tuolla veljen 110:llä juuri tuon saman määrän (220tkm.) vajaan 2:n vuoden aikana.
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kiitos kysymästä. Eihän sillä sinänsä kovin paljon ole, sellainen reipas 220tkm 16:n vuoden aikana.
Tuli samalla mieleen, että tuntuu vieläkin uskomattomalta, että miten ihmeessä joku Äänekosken mies oli ehtinyt ajaa tuolla veljen 110:llä juuri tuon saman määrän (220tkm.) vajaan 2:n vuoden aikana.
Tuli samalla mieleen, että tuntuu vieläkin uskomattomalta, että miten ihmeessä joku Äänekosken mies oli ehtinyt ajaa tuolla veljen 110:llä juuri tuon saman määrän (220tkm.) vajaan 2:n vuoden aikana.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Ihan kunnioitettavat kilometrit Samarassasi. Melkein 6 kertaa maapallon ympäri.
Ettei vaan satakympin matkamittari olisi hypännyt kiusallaan eteenpäin jonkin häiriön seurauksena.
Ihan kunnioitettavat kilometrit Samarassasi. Melkein 6 kertaa maapallon ympäri.
Ettei vaan satakympin matkamittari olisi hypännyt kiusallaan eteenpäin jonkin häiriön seurauksena.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No niinhän sitä äkkiä olisi vaikka luullut tapahtuneen.
Vaihdekepin nupin,ratin ja jarrulevyjen kuluneisuus kuitenkin oli tosiasia mikä puhui kilometrien puolesta. Autohan olisi jäänyt varmasti ostamatta jos olisi ollut pientäkin hajua ajomäärästä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Nurkkiin oli jäänyt uusi virtalukko, kojetaulun päällinen sekä uusi hansikaslokeron kansi lojumaan. Niinpä ilman ollessa sopivan viileä ajattelin että kokeillaan vaihtaa kaikki kerralla. Siinähän sitten joutui purkamaan autoa oikein kunnolla.
Ensin luulin että vanhan virtalukon poisotto olisi ongelma, sillä se näytti niitatun ohjausakselin ympärille lujasti. Onnistuin irroittamaan virtalukon kuitenkin nopeasti, nimittäin 4mm poranterällä: ensin porasin noin sentin syvyyteen molemmat niitit, sitten porakoneesta valitsimesta vastapäivään pyörintä, sitten hieman painoin terää vinoon reiässä, peruutus ja niin niitit tulivat iloisesti kierteiltänsä auki.
SItten vaan kojetaulun kimppuun ja ruuvit auki. Suurin osa ruuveista oli kuitenkin pudonnut jossain vaiheessa ja osa kiinnityksistä oli pettänyt. Kojetaulu irti ja pois paikaltansa.
Sitten näyttikin jo tällaiselta:


Pääsin ensi kertaa katsomaan GM moottorinohjaintakin. Se näytti valmistetun Singaporessa "27.11.1993".

Tein kaiken oikein huolella. Puhdistin kojetaulun vesisuihkulla, sinne oli kerääntynyt parissa vuosikymmenessä kunnolla pölyä ja koivun siemeniä. Lisäksi puhdistin lämmityslaitteen lämminilmakanavat pölystä. Koetin vielä imuroida lämmityskennon toiselta puolelta kaikki lehdet ja roskat. En jaksanut irroittaa kuitenkaan kennoa koska olisi pitänyt irroittaa letkutkin.
Sitten vaan uusi kojataulun päällinen kiinni ja se hansikaslokeron kansi:

Se lämmitylaitteen säätö/vipupaneeli siis jossa on vivut ja vaijerit oli aivan "päreinä", rikki: vaijerien kiinnitykset olivat pettäneet melkein kaikki. Yritin parhaan mukaan korjailla kaikkia kiinnityksiä ja mistä jokin kiinnitys oli pettänyt muovin lohjettua koitin rakentaa uuden kiinnityksen paksun alumiinipellin avulla josta rakensin sopivia "kiinnikkeitä".
Loppujen lopuksi kojetaulu tuli oikein lujasti kiinnitettyä, vähän niinkuin olisi tehtaalta uutena tullut. Kasauksen jälkeen eivät vilkut toimineet ja löysinkin viaksi väärin laitetun hätävilkkujen johtimen. Olin lisäksi unohtanut ainakin mittariston alipaineletkun kiinnittämättä, mutta ei moottorinohjain sitä huomannut vaikka ajoin 60 kilometriä.
Yksi juttu joka samarassa ei toimi on vilkun palautus. Oikeastaan se ei ole koskaan toiminut kuin muutaman kerran satunnaisesti. Miten teillä muilla Ladaboardin käyttäjät?? toimiiko vilkun palautus rattia käännettäessä?? Itse vilkun viiksi näyttäisi olevan hieman rikki, yksi vieteri on irrallaan koska jokin muovi on haljennut. Onko tuo vilkun palautus rakennettu jotenkin tähän viiksikytkimeen vai miten se vilkun palautus oikein toimii??
Kuitenkin omassa samarassa vilkun viiksikytki on ollut äärettömän jäykkä, ehkä juuri tuon takia että se on hieman rikki. Mutta kaikkeen sitä on tullut totuttua koska luulin aiemmin että se on ominaisuus.
Nurkkiin oli jäänyt uusi virtalukko, kojetaulun päällinen sekä uusi hansikaslokeron kansi lojumaan. Niinpä ilman ollessa sopivan viileä ajattelin että kokeillaan vaihtaa kaikki kerralla. Siinähän sitten joutui purkamaan autoa oikein kunnolla.
Ensin luulin että vanhan virtalukon poisotto olisi ongelma, sillä se näytti niitatun ohjausakselin ympärille lujasti. Onnistuin irroittamaan virtalukon kuitenkin nopeasti, nimittäin 4mm poranterällä: ensin porasin noin sentin syvyyteen molemmat niitit, sitten porakoneesta valitsimesta vastapäivään pyörintä, sitten hieman painoin terää vinoon reiässä, peruutus ja niin niitit tulivat iloisesti kierteiltänsä auki.
SItten vaan kojetaulun kimppuun ja ruuvit auki. Suurin osa ruuveista oli kuitenkin pudonnut jossain vaiheessa ja osa kiinnityksistä oli pettänyt. Kojetaulu irti ja pois paikaltansa.
Sitten näyttikin jo tällaiselta:


Pääsin ensi kertaa katsomaan GM moottorinohjaintakin. Se näytti valmistetun Singaporessa "27.11.1993".

Tein kaiken oikein huolella. Puhdistin kojetaulun vesisuihkulla, sinne oli kerääntynyt parissa vuosikymmenessä kunnolla pölyä ja koivun siemeniä. Lisäksi puhdistin lämmityslaitteen lämminilmakanavat pölystä. Koetin vielä imuroida lämmityskennon toiselta puolelta kaikki lehdet ja roskat. En jaksanut irroittaa kuitenkaan kennoa koska olisi pitänyt irroittaa letkutkin.
Sitten vaan uusi kojataulun päällinen kiinni ja se hansikaslokeron kansi:

Se lämmitylaitteen säätö/vipupaneeli siis jossa on vivut ja vaijerit oli aivan "päreinä", rikki: vaijerien kiinnitykset olivat pettäneet melkein kaikki. Yritin parhaan mukaan korjailla kaikkia kiinnityksiä ja mistä jokin kiinnitys oli pettänyt muovin lohjettua koitin rakentaa uuden kiinnityksen paksun alumiinipellin avulla josta rakensin sopivia "kiinnikkeitä".
Loppujen lopuksi kojetaulu tuli oikein lujasti kiinnitettyä, vähän niinkuin olisi tehtaalta uutena tullut. Kasauksen jälkeen eivät vilkut toimineet ja löysinkin viaksi väärin laitetun hätävilkkujen johtimen. Olin lisäksi unohtanut ainakin mittariston alipaineletkun kiinnittämättä, mutta ei moottorinohjain sitä huomannut vaikka ajoin 60 kilometriä.
Yksi juttu joka samarassa ei toimi on vilkun palautus. Oikeastaan se ei ole koskaan toiminut kuin muutaman kerran satunnaisesti. Miten teillä muilla Ladaboardin käyttäjät?? toimiiko vilkun palautus rattia käännettäessä?? Itse vilkun viiksi näyttäisi olevan hieman rikki, yksi vieteri on irrallaan koska jokin muovi on haljennut. Onko tuo vilkun palautus rakennettu jotenkin tähän viiksikytkimeen vai miten se vilkun palautus oikein toimii??
Kuitenkin omassa samarassa vilkun viiksikytki on ollut äärettömän jäykkä, ehkä juuri tuon takia että se on hieman rikki. Mutta kaikkeen sitä on tullut totuttua koska luulin aiemmin että se on ominaisuus.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Eikös siinä viiksipakassa juuri se jousi hoitele sen vilkunpalautuksen. Yleensähän se jousi on toisesta päästä irrallaan kun se pieni muovinuppi on pettänyt. Tällöin vilkku ei palauta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Näinhän se juuri on, hyvin Pöyhöin tietää. Nyt vaan uusi vilkun viiksi hakuseen.
Hienoa on että nyt ovat uudet "ЛАДА" avaimet autossa. Vähän tuo uusi virtalukko tuntuu erilaiselta kun vanha ja väsynyt. Uusi tuntuu suorastaan kulmikkaalta.
Näinhän se juuri on, hyvin Pöyhöin tietää. Nyt vaan uusi vilkun viiksi hakuseen.
Hienoa on että nyt ovat uudet "ЛАДА" avaimet autossa. Vähän tuo uusi virtalukko tuntuu erilaiselta kun vanha ja väsynyt. Uusi tuntuu suorastaan kulmikkaalta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No aika homman olet kyllä tehnyt.
En kyllä itse äkkiä uskaltaisi alkaa edes moiseen hommaan ryhtyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Oliskos ollut kaikkiaan noin 5 tunnin homma kun lasketaan päälle muoviosien pesu, virittely ja kiinnitys. Muuten, tuo virtalukko pitää aina irroittaa ennenkuin saa kojelaudan irti.
Unohdin asennuksessa kiinnittää irroittamani muoviverhoilulevyn joka sijaitsee vastapäätä kojetaulun päätyä kuskin puolella. Lisäksi unohtui laittaa kojetaulun yläosaan sellainen kumilista. Loppujen lopuksi taisi käydä niin että oli hyvä että nuo unohtui kiinnittää. Nimittäin nyt on kojetaululla enemmän tilaa eikä muovit kitise muovia vasten. Eli nyt on ainakin toistaiseksi äänetön kojetaulu.
Unohdin mainita,että maalasin vielä kojetaulun yläosan kaaren joten yläosasta tuli ainakin siisti.

Maalaaminen on hyvä tapa kunnostaa vanhoja, kellastuneita muoviosia. Ensin kannattaa hioa kellastunutta muovia pois hiekkapaperilla.
Oliskos ollut kaikkiaan noin 5 tunnin homma kun lasketaan päälle muoviosien pesu, virittely ja kiinnitys. Muuten, tuo virtalukko pitää aina irroittaa ennenkuin saa kojelaudan irti.
Unohdin asennuksessa kiinnittää irroittamani muoviverhoilulevyn joka sijaitsee vastapäätä kojetaulun päätyä kuskin puolella. Lisäksi unohtui laittaa kojetaulun yläosaan sellainen kumilista. Loppujen lopuksi taisi käydä niin että oli hyvä että nuo unohtui kiinnittää. Nimittäin nyt on kojetaululla enemmän tilaa eikä muovit kitise muovia vasten. Eli nyt on ainakin toistaiseksi äänetön kojetaulu.
Unohdin mainita,että maalasin vielä kojetaulun yläosan kaaren joten yläosasta tuli ainakin siisti.

Maalaaminen on hyvä tapa kunnostaa vanhoja, kellastuneita muoviosia. Ensin kannattaa hioa kellastunutta muovia pois hiekkapaperilla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Minulla pitäisi olla jossain käytettyjä viiksipaketteja. Viikon päästä voin tarvittaessa tarkistaa asian, eli muistuta YV:llä, jos tarvis.Jouska kirjoitti:--Nyt vaan uusi vilkun viiksi hakuseen.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tuli käytyä Samaralla Tartossa. Erään marketin pihassa huomasin, että alla on pieni lammikko mikä osoittautui jäähdytysnesteeksi. Tarkastellessa termostaatilta paisuntasäiliöön menevä letku oli murtunut termarin juuresta. Ilmanputsari tieltä pois, letku irti ja murtunut kohta peltisaksilla poikki ja takaisin kiinni. Kävin vielä marketista ostamassa kannun lähdevettä, jota meni litran verran sisään. Hyvä tuuri, että huomasin ajoissa, onhan siinä tietysti lämpömittarikin, mutta kuitenkin sattui hyvään paikkaan tuo juttu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Kyllä täytyy Samaraita ihailla. Harva enää uskaltautuu noin vanhalla Samaralla enää kauas, ulkomaille asti.
Kesälomilla tuli omaakin Samaraa tutkailtua ja kyllä, ruostevaurioita ja jauhomaista rautaoksidia tuli autosta löydettyä monestakin paikasta.
Tuolla uuden virtalukon vaihdolla näyttäisi starttaukset helpottuneet. Enää ei kuulu "luontoääniä" joka viidennen starttauksen yhteydessä. Nimittäin tikan nakutusta konepellin alta. Starttaus tapahtuuu nyt ikään kuin voimallisemmin.
Kyllä täytyy Samaraita ihailla. Harva enää uskaltautuu noin vanhalla Samaralla enää kauas, ulkomaille asti.
Kesälomilla tuli omaakin Samaraa tutkailtua ja kyllä, ruostevaurioita ja jauhomaista rautaoksidia tuli autosta löydettyä monestakin paikasta.
Tuolla uuden virtalukon vaihdolla näyttäisi starttaukset helpottuneet. Enää ei kuulu "luontoääniä" joka viidennen starttauksen yhteydessä. Nimittäin tikan nakutusta konepellin alta. Starttaus tapahtuuu nyt ikään kuin voimallisemmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Terve!
Jouska ym, muutamalla eurolla ja noin 20 min työllä syntyy linkin kytkentä. Suosittelen.
menestystä
SvS
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=33590
Jouska ym, muutamalla eurolla ja noin 20 min työllä syntyy linkin kytkentä. Suosittelen.
menestystä
SvS
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=33590
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Hyvä idea laittaa tuollainen kytkentä jossain vaiheessa. Vaikka auto käynnistyykin nyt aivan heti, kuin uusi auto.
Jostain syystä ei nyt tule virtaa pissapojan moottorille, moottori ja sulake on kuitenkin kunnossa. Tämä ominaisuus oli jo ennen virtalukon vaihtoa.
Hyvä idea laittaa tuollainen kytkentä jossain vaiheessa. Vaikka auto käynnistyykin nyt aivan heti, kuin uusi auto.
Jostain syystä ei nyt tule virtaa pissapojan moottorille, moottori ja sulake on kuitenkin kunnossa. Tämä ominaisuus oli jo ennen virtalukon vaihtoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Omassa halpissamarassani ilmestyi moottorin oikean puolen alapuolelle vesilammikko, lienee siis vesipumppu alkanut vuotamaan. Vaihtoraja jakopään osilla olikin jo vuosissa mitattuna mennyt umpeen. Pitänee ostaa hihna, kiristin ja pumppu...
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tarkista ensin että onko vuoto vesipumpussa. Toinen mahdollinen vuotokohde on päädyssä oleva pakkasproppu. Koppa auki ja tarkistus ennekuin alkaa osia ostamaan...