Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Käytin 111:ni katsastuksessa. Vehe on käyttöönotettu 2003 ja 103.000 km ajettu.
Kiintoisin tulos oli päästömittauksen CO-pitoisuus: 0,16 % @ > 2000 r/min, kun sallittu
on 0,2 %. Hyväksyttävään arvoon päästiin vain reippaalla lämmityskäytöllä.
Viittaisi hieman siihen, että katalysaattori on vanhenemassa tai vahingoittunut, etenkin kun OBD-järjestelmä tarjoaa varsinkin hitaassa ajossa vikakoodia P0422 (katalysaattorin teho alhainen).
Muut arvot @ > 2000 r/min:
CO2 15,3 %
HC 20 ppm
O2 0,07 %
***
Tämäkin katsastus vahvisti aiemmat kokemukseni etuveto-Ladojen jarruista: jarrudynamometrin osoittimet nousevat samaan aikaan ja pysähtyvät jokseenkin samaan kohtaan.
Jarruvoimat:
Käyttöjarru:
EV 2,6 kN
EO 2,8 kN
TV 2,3 kN
TO 2,2 kN
Seisontajarru:
V 1,7 kN
O 1,9 kN
***
Katsastusmies ihasteli kerhon myymää ajotietokonetta, kun kuuli sen sopivan myös vikakoodin lukuun.
Katsastaja oli tavanomaista paremmin selvillä Lada-tekniikasta; ei tarvinnut opastusta ajoneston käytössä eikä takajarrujen paineensäätimen tarkistuksessa.
SvS
Käytin 111:ni katsastuksessa. Vehe on käyttöönotettu 2003 ja 103.000 km ajettu.
Kiintoisin tulos oli päästömittauksen CO-pitoisuus: 0,16 % @ > 2000 r/min, kun sallittu
on 0,2 %. Hyväksyttävään arvoon päästiin vain reippaalla lämmityskäytöllä.
Viittaisi hieman siihen, että katalysaattori on vanhenemassa tai vahingoittunut, etenkin kun OBD-järjestelmä tarjoaa varsinkin hitaassa ajossa vikakoodia P0422 (katalysaattorin teho alhainen).
Muut arvot @ > 2000 r/min:
CO2 15,3 %
HC 20 ppm
O2 0,07 %
***
Tämäkin katsastus vahvisti aiemmat kokemukseni etuveto-Ladojen jarruista: jarrudynamometrin osoittimet nousevat samaan aikaan ja pysähtyvät jokseenkin samaan kohtaan.
Jarruvoimat:
Käyttöjarru:
EV 2,6 kN
EO 2,8 kN
TV 2,3 kN
TO 2,2 kN
Seisontajarru:
V 1,7 kN
O 1,9 kN
***
Katsastusmies ihasteli kerhon myymää ajotietokonetta, kun kuuli sen sopivan myös vikakoodin lukuun.
Katsastaja oli tavanomaista paremmin selvillä Lada-tekniikasta; ei tarvinnut opastusta ajoneston käytössä eikä takajarrujen paineensäätimen tarkistuksessa.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Olin lopen kyllästynyt ovipilareiden päällä olevien muovisuojien nitinään joten päätin tehdä asialle jotakin.Nitinä kuuli verhoilulistojen päistä jotka kaareutuvat kattoverhoilun lähelle.Otin akkuporakoneen ja pari lättäkantaruuvia ja kaksi 20mm alusprikkaa.Porasin reiät verhoilun läpi pilareihin ja kiinnitin ruuvit tiukkaan.Helpottaa elämää.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
110:iin löytyi halpa 1-ikkuna VDO-mittaristo purkaamosta Tampereelta. Hyvin toimii nyt kaikki mittaristossa joten se regulaattori mikä kuumeni oli siinä vanhassa vikana. Autosta hävisi samalla ajettuja kilometrejä melkein 200 000. 
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
....no tullahan kuittaat moninkertaisesti mittari hinnan takaisinsamarai kirjoitti:110:iin löytyi halpa 1-ikkuna VDO-mittaristo purkaamosta Tampereelta. Hyvin toimii nyt kaikki mittaristossa joten se regulaattori mikä kuumeni oli siinä vanhassa vikana. Autosta hävisi samalla ajettuja kilometrejä melkein 200 000.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Jaska HKI kirjoitti:....no tuollahan kuittaat moninkertaisesti mittarin hinnan takaisinsamarai kirjoitti:110:iin löytyi halpa 1-ikkuna VDO-mittaristo purkaamosta Tampereelta. Hyvin toimii nyt kaikki mittaristossa joten se regulaattori mikä kuumeni oli siinä vanhassa vikana. Autosta hävisi samalla ajettuja kilometrejä melkein 200 000.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kävin pakoputkikorjaamolla.Havaittiin että myös kekimmäisen putken saumat oli aika loppu.Koko hoito 150€.Lisäksi havainto että 11X:n takapönttö on HB:ssä,Sedanissa ja Farmamarissa sama.Ainoastaan Farmarissa sen putkenpäätä ei tarvitse lyhentää.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Taas on ajettu Suomea ristiin rastiin.Kulutus sen kun laskee..... Helsinki-Kärsämäki 494km 28.72litraa.Keskikulutus 5,84l/100km kolmen henkilön kuormalla + 50kg matkatavarat.Helsinki-Heinola moottoritietä 130km.
Sekalaista ajoa akselilla Kärsämäki,Piippola,Kestilä,Vaala,Paltamo,Puolanka,Kajaani kolmen henkilön kuormalla 569km,32,89l....5,78l/100km.Tilastoinnissa huomioitavaa että nopeuden lisäys ei juurikaan lisää polttoaineenkulutusta ainoastaan matkaan mennyt aika lisääntyy.
Sekalaista ajoa akselilla Kärsämäki,Piippola,Kestilä,Vaala,Paltamo,Puolanka,Kajaani kolmen henkilön kuormalla 569km,32,89l....5,78l/100km.Tilastoinnissa huomioitavaa että nopeuden lisäys ei juurikaan lisää polttoaineenkulutusta ainoastaan matkaan mennyt aika lisääntyy.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Huomattiin veljen kanssa, että 110:ssä kuskin puolelta oli ulompi vetonivelen kumi sökö. Valmiina oli joskus Samaraan ostettu kumisatsi, niin päätettiin samantien vaihtaa.
Homma alkoi huonosti, kun meni toinen niistä alapallon kiinnityspulteista poikki. Joutui irrottamaan tukivarsitolpan, että sai sen pultintyngän pois. Hitsattiin siihen pultintynkään mutteri ja lähti sitten punasena helposti irti. Nivelkään ei lähtenyt siinä paikallaan irti vetokselista (olisi säästynyt öljyjen pläräys), koska ei ollut tilaa kunnon iskuun - oli sen verran tiukassa. Ruuvipenkissä nivel lähti helposti kun sai annettua kunnon iskun. Putsattiin nivel, rasvattiin, uusi kumi paikalleen ja vetoakseli autoon kiinni.
Huomattiin samalla, että niiden alapallon pulttien saamista kierteelle helpottaa, kun ne tukitolpan 3 pulttia konehuoneesta on hieman löysällä. Antaa hieman pelivaraa vaikka se raidetangon nivel on kiinni.
Homma alkoi huonosti, kun meni toinen niistä alapallon kiinnityspulteista poikki. Joutui irrottamaan tukivarsitolpan, että sai sen pultintyngän pois. Hitsattiin siihen pultintynkään mutteri ja lähti sitten punasena helposti irti. Nivelkään ei lähtenyt siinä paikallaan irti vetokselista (olisi säästynyt öljyjen pläräys), koska ei ollut tilaa kunnon iskuun - oli sen verran tiukassa. Ruuvipenkissä nivel lähti helposti kun sai annettua kunnon iskun. Putsattiin nivel, rasvattiin, uusi kumi paikalleen ja vetoakseli autoon kiinni.
Huomattiin samalla, että niiden alapallon pulttien saamista kierteelle helpottaa, kun ne tukitolpan 3 pulttia konehuoneesta on hieman löysällä. Antaa hieman pelivaraa vaikka se raidetangon nivel on kiinni.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve taas!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Käytin 111:ni katsastuksessa. Vehe on käyttöönotettu 2003 ja 103.000 km ajettu.
Kiintoisin tulos oli päästömittauksen CO-pitoisuus: 0,16 % @ > 2000 r/min, kun sallittu
on 0,2 %. Hyväksyttävään arvoon päästiin vain reippaalla lämmityskäytöllä.
Viittaisi hieman siihen, että katalysaattori on vanhenemassa tai vahingoittunut, etenkin kun OBD-järjestelmä tarjoaa varsinkin hitaassa ajossa vikakoodia P0422 (katalysaattorin teho alhainen).
Nyt 3.000 km takana katsastuksen jälkeen. Katalysaattori alkoi hieman katsastuksen jälkeen helistä metallisesti. (Meteli ajoittain jopa tillis-keleellinen.) Sitten sen sisäosat irtosivat kokonaan ja tukkivat välillä katalysaattorin ulosmenon, jolloin moottori tietysti menetti tehonsa.
Katalysaattori irti, rautakangella sisäosat murskaksi ja ulos. Nyt kat täysin tyhjä, myöhemmin kesällä uutta tilalle.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eipä särý toljatin matkalla huonon pensan takia!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve taas!Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Käytin 111:ni katsastuksessa. Vehe on käyttöönotettu 2003 ja 103.000 km ajettu.
Kiintoisin tulos oli päästömittauksen CO-pitoisuus: 0,16 % @ > 2000 r/min, kun sallittu
on 0,2 %. Hyväksyttävään arvoon päästiin vain reippaalla lämmityskäytöllä.
Viittaisi hieman siihen, että katalysaattori on vanhenemassa tai vahingoittunut, etenkin kun OBD-järjestelmä tarjoaa varsinkin hitaassa ajossa vikakoodia P0422 (katalysaattorin teho alhainen).
Nyt 3.000 km takana katsastuksen jälkeen. Katalysaattori alkoi hieman katsastuksen jälkeen helistä metallisesti. (Meteli ajoittain jopa tillis-keleellinen.) Sitten sen sisäosat irtosivat kokonaan ja tukkivat välillä katalysaattorin ulosmenon, jolloin moottori tietysti menetti tehonsa.
Katalysaattori irti, rautakangella sisäosat murskaksi ja ulos. Nyt kat täysin tyhjä, myöhemmin kesällä uutta tilalle.
SvS
Mulla on vielä sedanissa orkkiskatti, ajettu 270000km mutta joutuu käyttämään tosi lämpimäks ennenkuin menee päästötö kohalleen. eli on jo huonossa kunnossa. En tiedä heliseekö katti jo kun koko putki on ihan finaalissa. Mulla alkoi putki vuotamaan jo yli 30tkm sitten ja katoin että se on ihan laho. Ei jaksa vaihtaa.. nyt se helisee ja pörisee mutta ei kerkee vaihtaa.. Uusi putki katista taaksepäin odottaa hyllyssä..
Eilen tuli taas ihan oikea vika kun ilmamassamittari alkoi antamaan alhaista siknaalia. Vaan kulutustavaraa nuo kuumakalvomittarit kyllä on. Ihme että on kestäny yli neljännesmiljoonan kunnialla..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Saattaisi tosiaan olla kat loppusuoralla. Jos sisäosat irtoavat ja teho katoaa, on auto sitten aika hengetön (minulla huippunopeus 60 km/h). Tilapäisen avun saa vaihtamalla vapaalle (moottori tyhjäkäynnille) ja polkaisemalla jarrupoljinta napakasti, jolloin tukos irtoaa katin ulosmenosta. Sitten vain kevyellä kaasulla "ruutulipulle".
Rautakankitempuissa kannattaa tietysti varoa rikkomasta jälkimmäistä happitunnistinta (Euro 3 ja 4 -mallit).
Kat irtosi yllättävän helposti, ruuviliitokset aukesivat vaivatta, vaikka lienevät olleet koskemattomia Toljatista asti.
***
Ilmamääräanturin alhainen ulostulojännite voi tietysti johtua monesta muustakin seikasta kuin itse anturista.
SvS
Saattaisi tosiaan olla kat loppusuoralla. Jos sisäosat irtoavat ja teho katoaa, on auto sitten aika hengetön (minulla huippunopeus 60 km/h). Tilapäisen avun saa vaihtamalla vapaalle (moottori tyhjäkäynnille) ja polkaisemalla jarrupoljinta napakasti, jolloin tukos irtoaa katin ulosmenosta. Sitten vain kevyellä kaasulla "ruutulipulle".
Rautakankitempuissa kannattaa tietysti varoa rikkomasta jälkimmäistä happitunnistinta (Euro 3 ja 4 -mallit).
Kat irtosi yllättävän helposti, ruuviliitokset aukesivat vaivatta, vaikka lienevät olleet koskemattomia Toljatista asti.
***
Ilmamääräanturin alhainen ulostulojännite voi tietysti johtua monesta muustakin seikasta kuin itse anturista.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
Hank-motors
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
mulla toi katin suoja peli antaa pientä referenssi ääntä tietyillä kierroksilla,huuhteluventtiili(rus-bosch)kts opel 8 meni uusintaan.
-kuskin oven kahvaan tuli eilen joku häikkä?lukot kyllä pelaa,mutta kun ovi ei aukea ulkopuolelta kahvasta.en tiiä oisko osuutta asialla kun eilen ajelin korpilahden suunnalla hiekkateitä/tärinä yms. irrottanu jonkun ...luultavasti joku mekaaninen vika?
-kuskin oven kahvaan tuli eilen joku häikkä?lukot kyllä pelaa,mutta kun ovi ei aukea ulkopuolelta kahvasta.en tiiä oisko osuutta asialla kun eilen ajelin korpilahden suunnalla hiekkateitä/tärinä yms. irrottanu jonkun ...luultavasti joku mekaaninen vika?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lada 112 16V,vm 2003,57800km
Kaasuläpän asentotunnistin??? pukkaa häiriötä niin usein että harmituksen vähentämiseksi olen laittanut mustan teipinpalan moottorihäiriövalon päälle.Vikavalo sammuu akunkengän irroituksella.Häiriövalo syttyy yleensä liikkelle lähdettäessä kun kakkosella pitäisi kiihdyttää.Sillon meno menee kuminauhamaiseksi ja voima puuttuu.Täytyis kai asialle tehdä jotain koska toinen katsatus (5 vuotta) on viimeistään 2kk:n päästä että sais OBD-dataa pistokkeeseen.
Kaasuläpän asentotunnistin??? pukkaa häiriötä niin usein että harmituksen vähentämiseksi olen laittanut mustan teipinpalan moottorihäiriövalon päälle.Vikavalo sammuu akunkengän irroituksella.Häiriövalo syttyy yleensä liikkelle lähdettäessä kun kakkosella pitäisi kiihdyttää.Sillon meno menee kuminauhamaiseksi ja voima puuttuu.Täytyis kai asialle tehdä jotain koska toinen katsatus (5 vuotta) on viimeistään 2kk:n päästä että sais OBD-dataa pistokkeeseen.
-
Hank-motors
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Jaska HKI kirjoitti:Lada 112 16V,vm 2003,57800km
Kaasuläpän asentotunnistin??? pukkaa häiriötä niin usein että harmituksen vähentämiseksi olen laittanut mustan teipinpalan moottorihäiriövalon päälle.Vikavalo sammuu akunkengän irroituksella.Häiriövalo syttyy yleensä liikkelle lähdettäessä kun kakkosella pitäisi kiihdyttää.Sillon meno menee kuminauhamaiseksi ja voima puuttuu.Täytyis kai asialle tehdä jotain koska toinen katsatus (5 vuotta) on viimeistään 2kk:n päästä että sais OBD-dataa pistokkeeseen.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tutkin moottorin lohkon kyljessä ollutta öljyvuotoa.Syyksi paljastui koppuraksi kovettunut öljyntäyttöaukon tiiviste.Mistäköhän niitäkin saisi vai pitäisikö tehdä jostakin kumista?Moottoritilakin kaipaisi varmaan katsastukseen ensimmäisen pesun ennenkin auto täyttää 5 vuotta.4-kärki sytytystulpat on toimineet hyvin,olen ajanut niillä ehkä 30 000km.