Sivu 12/56
Lähetetty: 5.3.2005 23:02
Kirjoittaja RTJN65
No laakeroitu apusimpukka toimii hyvin pienissä nopeuksissa ja on parhaimmillaan juuri kaupunki liikenteessä.
No jos asteekilla on 120 lasissa on toimivuus parhaimmillaan (jos ehjä) mutta metakka on silti yli 200 km jälkeen rasittava.
Lähetetty: 8.3.2005 15:35
Kirjoittaja R-J
Metakka on takapotkussa pitkän päälle rasittava jo satasenkin vauhdissa. Onneksi siihen tottuu ajan myötä. Tai turtuu, miten vaan.

Lähetetty: 11.3.2005 16:30
Kirjoittaja Jaakkima
Eilen illalla kun läksin töistä oli pakkasta 17 astetta ja rupesi 2107:n keskikonsolissa oleva käsijarrun varoitusvalo vilkkumaan, vaikka käsijarru ei ollutkaan päällä. Ajattelin että voisiko se myös varoittaa vähentyneestä järrunesteestä, mittariston varoitusvalosta kun on polttimo ollut jo pitkään palaneena, joten se ei palanut. Pimeässä ja väsyneenä en kuitenkaan ruvennut tarkistamaan. Aamulla taasen lähtiessä oli pakkasta 20 astetta ja sama homma. Enpä sitten muistanut katsoa kun koulutuspaikan pihaan kaarsin. Tullessani kotiin oli pakkasta vain muutama aste eikä valokaan enään vilkkunut. Tarkistin nesteet ja totesin että sitä on, eikä valo välähdä vaikka tunnistimen painoi pohjaan. Ihmeellinen juttu.
Näin kovilla pakkasilla jarrut tuntuneet todella kovilta, kaikki pyörät kuitenkin jarruttaa. Olisikohan nesteisiin kondensoitunut vettä ja se jäätynyt? Jarrunesteiden vaihto ajankohta ei ole tiedossa, joten pitänee ensi kesänä vaihtaa. Samaan syssyyn taidan vaihtaa myös jäähdytysnesteet.
Lähetetty: 11.3.2005 16:40
Kirjoittaja Misha
Jaakkima kirjoitti:Eilen illalla kun läksin töistä oli pakkasta 17 astetta ja rupesi 2107:n keskikonsolissa oleva käsijarrun varoitusvalo vilkkumaan, vaikka käsijarru ei ollutkaan päällä. Ajattelin että voisiko se myös varoittaa vähentyneestä järrunesteestä, mittariston varoitusvalosta kun on polttimo ollut jo pitkään palaneena, joten se ei palanut. Pimeässä ja väsyneenä en kuitenkaan ruvennut tarkistamaan. Aamulla taasen lähtiessä oli pakkasta 20 astetta ja sama homma. Enpä sitten muistanut katsoa kun koulutuspaikan pihaan kaarsin. Tullessani kotiin oli pakkasta vain muutama aste eikä valokaan enään vilkkunut. Tarkistin nesteet ja totesin että sitä on, eikä valo välähdä vaikka tunnistimen painoi pohjaan. Ihmeellinen juttu.
Näin kovilla pakkasilla jarrut tuntuneet todella kovilta, kaikki pyörät kuitenkin jarruttaa. Olisikohan nesteisiin kondensoitunut vettä ja se jäätynyt? Jarrunesteiden vaihto ajankohta ei ole tiedossa, joten pitänee ensi kesänä vaihtaa. Samaan syssyyn taidan vaihtaa myös jäähdytysnesteet.
Tulitko ajatelleeks sitä, että kun on kylmä, niin esimerkiksi jarruneste vie vähemmän tilaa kuin lämpimänä? Lämpimänä sitten neste laajenee ja katkaisee varoitusvalon.
Jarrupalojen kuluessa nesteen pinta laskee myös hieman, nyt se on ehkä ihan rajalla.
Lähetetty: 11.3.2005 17:09
Kirjoittaja Jaakkima
No enpä tullut miettineeksi, mutta tuo 07:n keskikonsolin valon ei pitäisi reagoida vähentyneeseen jarrunesteeseen. Mittaristossa on sitä varten oma, joka kyllä myös varoittaa käsijarrusta vilkumalla.
ottia tuota...
Lähetetty: 11.3.2005 20:35
Kirjoittaja Jusu
Minun käsitykseni mukaan tuo keskikonsolin punavalo on juurikin jarrunesteen vähenemisen varoitusvalo.
Ainakin mun -88 1300S:ssä palaa koko ajan se konsolin tuikku (!) koska nesteet ovat valuneet maahan.
Käsäriä repimällä saa sitten vilkkumaan sen mittariston tuikun (P).
2107:n manuskan mukaan molemmat merkkivalot ovat mittaristossa, eikä se tuntenut keskikonsolin valoja lainkaan. Ilmeisesti aapinen on painettu ennenkuin merkkivaloja on alettu asentaa konsoliin.
Omassani siellä on jopa turvavöiden valo ja check engine, vaikka kumpaakaan ei ole mihinkään kytketty. Mittaristossa on sitten ryypyn merkkivalo siinä toiseksi ylimpänä.
Lähetetty: 12.3.2005 12:09
Kirjoittaja veli alexei
Siis eikös se juuri ole siellä mittaristossa se jarrunesteen vähyyttä ilmoittava valo? Ainkin minun 1600SL:ssä se on siellä. Meinaan se kun alkoi tuossa viime viikolla vilkkua ja palaa. Jarrunesteessä uiva koho on kyllä painunut hieman alemmaksi kun sen pitäisi ja tästä johtuen se sitten palaa aina välillä. Voiko nestettä kadota muuta kuin vuodon takia? Eli onko ns. luonnollista poistumaa?
Lähetetty: 12.3.2005 12:30
Kirjoittaja ,_,/ukka
veli alexei kirjoitti:Siis eikös se juuri ole siellä mittaristossa se jarrunesteen vähyyttä ilmoittava valo? Ainkin minun 1600SL:ssä se on siellä. Meinaan se kun alkoi tuossa viime viikolla vilkkua ja palaa. Jarrunesteessä uiva koho on kyllä painunut hieman alemmaksi kun sen pitäisi ja tästä johtuen se sitten palaa aina välillä. Voiko nestettä kadota muuta kuin vuodon takia? Eli onko ns. luonnollista poistumaa?
Ei sitä katoa normaalisti. Mutta säiliössä pinta laskee kun jarrupalat ja kengät kuluu, niiden sylinterit työntyvät ulommas ja niiden sisään mahtuu enempi nestettä.
Jukka
Lähetetty: 21.3.2005 18:41
Kirjoittaja Misha
Tarttisin kesävanteet. Soittelin romuttamoja läpi. Sanoivat ettei 98 pulttijaolla ole lainkaan vanteita, ei yhtään kappaletta. Vähän ihmettelen että mikä helvetti siinä oikeen on!?
Enkä suostu noita 100 jaolla olevia käyttämään prkl.

Lähetetty: 21.3.2005 21:29
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Mä kanssa tarkastin manuaalin, ja siinä väitetään, että mittariston alimmainen valo on seisontajarrun merkkivalo ja osassa myös jarrupalojen kuluneisuuden valo. Toiseksi ylin on sitten jarrunestemäärän valo. Mutta ei se minunkaan autossa kyllä näin mene. Se ylempivalo on mielestäni keskikonsolissa. En nyt jaksa mennä tarkistamaan asiaa.
Lähetetty: 21.3.2005 21:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mosse-Aksu kirjoitti:Mä kanssa tarkastin manuaalin, ja siinä väitetään, että mittariston alimmainen valo on seisontajarrun merkkivalo ja osassa myös jarrupalojen kuluneisuuden valo. Toiseksi ylin on sitten jarrunestemäärän valo. Mutta ei se minunkaan autossa kyllä näin mene. Se ylempivalo on mielestäni keskikonsolissa. En nyt jaksa mennä tarkistamaan asiaa.
huomasin juuri että Infossakaan ei ole asiaa mainittu

mutta huomaattehan että 1988 vaihtui mittaristo joka aiheutti muutoksia myös merkkivalojen sijaintiin. vanhassa mittaristossa oli öljynpainemittari ja uudemmassa ECON-mittari. mm. tätä ennen rikastimen merkkivalo oli vain 1600SL mallissa siellä konsolissa, uudemmassa se on mittaristossa. Myös näihin jarruvaloihin tuli muutoksia, mutta ei sitä kaikkea voi muistaa ulkoa.
Lähetetty: 24.3.2005 0:36
Kirjoittaja Misha
Soitin Deltaankin, eikä sielläkään mitään vanteita tietenkään ollut. Perskule, nyt ärsyttää. Joko pitää ryöstää joku ladaromu jossain tai sitten pitää tilata jotkut rumat ja kalliit jälkituotantovanteet. Pitäis melkeen käydä keskieuroopassa tai virossa sellaset hakemassa.
Lähetetty: 24.3.2005 19:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
Vaihtelun vuoksi heitin työmatkan (75 km yhteensuuntaan) Linnulla eli tolla -80 1500SL:llä. Tollasella matkalla kyllä jo huomaa kuinka paskoja tollaset vanhat Ladat on. On matka-ajo varsinaista vinguttamista Samaraan verrattuna.
Mutta kyllä kaupunkiautona takaveto on huippu. Korkea pysty istuma asento sekä laajat ikkunapinnat takaa hyvän näkyvyyden ja vaihteisto on välitetty mukavaan kaupunki ajoon. Samaralla ei edes paljoa viitsi vaihdella kun vaihtaminen on niin epämääräistä ja kankeaa.
Lähetetty: 25.3.2005 2:05
Kirjoittaja Misha
Olin sit tosi porvari ja kävin Deltasta hakemassa 20 eurolla valonpyyhinten sulat. hitsit ne sen arvoset ollu, mutta ne tod näk kestää sit toiset 11 vuotta, kun noi edellisetkin on sen verran kestäny.
Axteekki on muuten toiminu edelleen täydellisesti eikä mitään valittamista oo ollu.
Lähetetty: 4.4.2005 19:23
Kirjoittaja lada 1300s
Noniin tänään Oli Ladan rekisteröinti katastus. Autoa olen jo 2 vuotta rakentanut eli hiukka jännitti. Ajon puutteesta johtuen apusimpukat ulis aika hurjasti siitä huomautus. Takana on uudet jarrupalat ja sorvattiin rummut ja toinen hajos ja romikselta uutta tilalle eli ne ei jarruttanu samalla voimalla (heittoa 40%) huomautus. Fordin weberi ei menny päästöistä liian rikkaalla pyöri ei saanu säätöihin, ja tyhjäkäynti asemalla nolla kotona taas pyöri hyvin huomautus. takajarrupaineen säädin ei toiminu huomautus. Masentunein mielin kotiin. Sitten vaihoin Ladan kaasarin takas. Nyt oli se päästö jutska mittauksessa ja säädössä 1,2 mikä fortin kaasarilla oli 7 ihan laihimmalla. kaikki päästöt täydellisiä. Apusimpukan purin ja rasvailin ei natise enää. Jarru rummut sorvautan tai ihan vaan hion. Ladalla aju tuntu kyllä aika kummalta. Japanilaisten autojen jälkeen millä opettelin ajamaan. 60 vauhissa nelosella meni hyvin mutta motarilla kaipas viitos vaihetta kierrokset n.4000 satasen vauhissa.Ääntä Ladasta lähti. Lada yliohjautu aika paljon mutkissa

ja perä lylly alla hurjana motariin kiihdytys tiukassa kurvissa tuntu että se kaatuu kylelleen. Mutta on sillä vaan letkee ajella tosi kiva tunnelma ja saa ihan ajamalla ajaa. Ja tottakai ihmiset käänty kattomaan nii oli kiva ja ylpee olo
