Sivu 12/25

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:13
Kirjoittaja Jokari
No ei ruiskussa paljoa opettelemista ole. Kohtalaisen hyvää jälkeä saa jo sillä jos ei käsi pahemmin tärise. Raskaankaluston maali RAL-sävykartalta 30€/litra (maalaa molemmat kyljet hyvin), ohenne, kovetin...20€ yläsäiliöruisku = helvetin hyvä jälki.
Maksaa se peltikattomaali tai miranoolikin ihan riittävästi.

Telalla ja pensseleillä auton näkyvien osien suttaillut menee ainakin minun silmissä suoraan peltoautokategoriaan.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:24
Kirjoittaja THI-900
Jokari kirjoitti:20€ yläsäiliöruisku = helvetin hyvä jälki
Mistä näin halvalla saa, vai onko kyseessä semmonen laitos joka tarvii kompuran?

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:46
Kirjoittaja Jokari
Halpahalleissahan noita on ja Motonetissäkin, tietenkin vaatii kompuran.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:49
Kirjoittaja THI-900
Jokari kirjoitti:Halpahalleissahan noita on ja Motonetissäkin, tietenkin vaatii kompuran.
Niinpä niin justiin. Ajattelin vain kun joskus sillon kun olin noin metrin lyhempi setä maalas sähköruiskulla ja niitä ei tunnu saavaan 20 euroon :D

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
On kompura ja on huono ruisku eli alasäiliöruisku.

Tässä nyt vain halutaan kokeilla tuota superlontelatekniikkaa. Lisäksi vielä paklaukset, hitsaukset ja peltien suoruus eivät nyt tässä vaiheessa edellytä ruiskumaalausta.

Minähän vasta tämän kanssa ensimmäistä kertaa harjoittelin hitsaamista ja muita pohjatöitä. Ei meikäläisen aloittelijan taitotasolla heti voida vaatia kovinkaan priimaa. Tulee paha mieli, jos ei onnistu ollenkaan.

Lisäksi tämän auton Imitsiin sopii mielestäni tuollainen telamaalausjälki. Tai ainakin silloin, jos pääsen yhtä hyvään lopputulokseen kuin Lesnaja Sobaka MettäKoiransa kanssa. Se vain miellyttää silmääni.

Vieläpä tässä on tarkoitus tehdä Ruosteeton, hyvin massattu, kohtuullisesti paikkailtu ja suht siisti AjoPeli.

Kämmenillehän tämä voi mennä, mutta saadaanhan sitä ruiskusuttausta sitten päälle jos alkaa siltä tuntumaan. Mutta jos alan heti pihakoivun ja männyn alla ruiskumaalaamaan kylmiltään, niin mitäs Pojat arvioitte lopputuleman olevan?

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 20:59
Kirjoittaja ElManu
Uniikki erikoismaalaus! :lol:

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 13.4.2010 21:00
Kirjoittaja THI-900
Mulla on ton Mr. Beanin kanssa niin että kun ruiskulla alan tusamaan niin siitä ei voi tulla huonmpi kuin se on. Ei siinä ruostetta sillai oo, mutta kun on noin neljää eriväristä korjausväriä, telamaalia, ruiskumaalia, pohjamaalia jne. You guess! :lol:

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 2:03
Kirjoittaja Anaconda
[OFFTOPIC, skippaa jos v*tuttaa]Ei sitä ruiskua pelätä kannata, maalaa vaikka ensin jonkun ylimääräisen konepellin tms. osan ja kokeilee miten sieltä sitä tavaraa tulee milläkin säädöillä.
Kuva
Tuollainen oli

Tällänen tuli

Kuva
Joitain vuosia sitten ja ekaa kertaa ruiskun varressa. Onnistui hyvin muuten, mutta maalasin liian myöhään päivällä (joskus vähän ennen neljää taisin aloitella) ja yön aikana kosteus oli vetänyt vaakapinnat mataksi, homma kun tehtiin kokonaisuudessaan ulkona. Kompurana joku pieni halpis, ruiskuna Bilteman yläsäiliömalli ja maali raskaankaluston väriä, eikä maksanut paljon. Tarkoituksena vain kertoa eräs aloittelijan maalaustarina hyvin lyhyesti siltä varalta että joku muukin topicin lukija harkitsee maalausta mutta epäröi ruiskun käyttöä. Ties vaikka jättäisi ne Miranolit kaupan hyllylle, sinnehän ne parhaiten sopivat.[/OFFTOPIC]

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 19:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Surkeat paklaukset on hiottu itselle kelpaavaan kuosiin. Olihan siellä pakkelissa jokunen ontelo, mutta mitä muuta voitiin odottaa.

Kaikki pohjamaalia vaativat kohdat on sinkitty kahteen kertaan. Suuri osahan pohjatöistä tehtiin jo viime kesänä.

Nyt edetään rauhallisesti. Puskurin alunen perästä on pohjamaalattu ja osin jo kiveniskumassattu. Tämä massataan uudelleen. Keulan puskurinalus kiveniskumassataan. Helmakotelot samoin ja Takasiiven pyöräntakainen osa.

Kiveniskumassa on päällemaalattavaa, joten en jätä sitä pintaan. Muutenhan tämä on massattu kunnolla, eli jokainen pohjapaikka, kotelopaikka ja helmapaikka on saanut 6kerrosta massaa pensselistä.

Molemmat takalasit sanoivat toimintasopimuksensa irti. Tyypillistä. Toinen jäi alas ja toinen ylös. Kiilataan kuten kuuluukin.

Kunhan saan tuossa huomenna massailtua ja ruiskittua vielä vähän pohjamaalia jos löytyy unohduksia niin Huputan IIZIn joksikin aikaa. Vapun jälkeen on vasta mahdollisuus jatkaa. Ja eihän sitä tiedä, vaikka tarttuisi kuontaloon, että ruiskuteltava tämä on.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 20:04
Kirjoittaja 'aatee'
Ruiskulla vaan rohkeasti!!!!

Turha lähteä säheltämään teloilla tai pensseleillä!
Ei ole vaikeaa, tekemällä oppii :)

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 20:26
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oppiipa hyvinkin, muuuuuuutttttta...

Ensin olisi roudattava kompura Kuusaalt sen 330km tänne. Ostettava kunnon ruiskuvehkeet ja alettava opetella.

Onko mitään järkeä moisessa noiden pihapuiden alla? En ole oikein vakuuttunut, että nuo isot männyt ovat parhaita katoksia ruuttaamaalaamiseen. Eivät ne ole telaamiseenkaan, mutta kun ei jäljeltä odota liikoja niin ehkä Telominen on parempi.

Entä sitten pohjat. Eivät ole tasaiset. Täppihionnat näkyvät ja näkyvät sitä enemmän mitä hienompaa pintaa meinataan.

En ala hioskelemaan niiden jokaisen 4 ruuttakerroksen välissä. Tarkoitus on vetää 2kerrosta telaa ja hioa vain vähän karkealle näiden välissä.

Eikö ruiskumaalaamisessa pyritä tasaiseen lopputulokseen? Jos pohja ei ole tasainen niin miten tähän voidaan päästä?

Väite: Jos ei ole kunnon perustuksia ja pohjia torpalla, niin ei kattoa kiillotella. IIZI kuuluu tällaiseen kategoriaan.

Olen tässä taas katsellut tuota vihreää MettäKoiraa ja tuollainen pinta on juuri sitä mitä haluan. Päästäisiinköhän ruiskulla tuoho? No, aika taiteilija pitäisi olla että pääsisi. Meikäeio. :lol:

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 20:29
Kirjoittaja lada.h.s
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Väite: Jos ei ole kunnon perustuksia ja pohjia torpalla, niin ei kattoa kiillotella.
Minä väitän että kiilloitteleminen on aina kohdallaan!

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 20:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Montako kattoa olet kiillottanut talosta, jossa perustukset ovat huonot?

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 21:24
Kirjoittaja 1500i
Jokari kirjoitti:No ei ruiskussa paljoa opettelemista ole. Kohtalaisen hyvää jälkeä saa jo sillä jos ei käsi pahemmin tärise.
Millainen on jälki on eri asia jos "ekana työnä" maalaa auton "kylymiltään" :roll: Toki sitä jokainen osaa töhrätä, kun on vain pelit ja vehkeet,mutta kestääkö jälki kahtelun/ilikiääkö sitä kellekkään näyttää on eri asia :roll:

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Lähetetty: 14.4.2010 22:10
Kirjoittaja tinuri
Paukkupullolla olen minä ja uskoisin että aika moni muukin tällä voorumilla maalaillut. Ja kaikkihan tietää että se paukkupullomaali valuu helposti jos ahnehtii. Ihan sama juttu se on ruiskullakin maalattaessa. Ohuita kerroksia ja lehmän hermot.
Tosin kun olen nähnyt Pöyhöin tilat Kanervalassa niin voin todeta että on hivenen huonohko se talli, tai siis katos tarkempiin maalaus toimenpiteisiin. Tosin onhan ne muutkin maalanneet pohjolantallissa ja hyviä esimerkkejä on eka Hondani. Omasta mielestäni tuli hyvä maalipinta ja lakkaus, mutta pohjat jos olisin tehnyt vielä paremmin niin ei olisi alkanut mätiä heti kolmen vuoden päästä. No rauha tämän riesan sielulle.
Tietty onkos Pavlovitsilla tahi jollakin muulla lähistöllä olevalla Ladistilla kompuraa ja ruiskua? Jos he/ne lainaisivat pientä maksua vastaan? Olisko mitn järkee vai ei, se Veera meiltä jätkiltä rahat ja järjen vei?