Sivu 12/17

Re: Madallus

Lähetetty: 10.1.2013 21:10
Kirjoittaja veli samara
Teet pienissä pätkissä sen, niin ei kori väänny. Kaiketi tuo auto on katsastettu. http://www.mtv3.fi/ohjelmat/sivusto2008 ... at?1469308

rekkarikilpikin näkyy 8) .

Re: Madallus

Lähetetty: 21.5.2014 13:17
Kirjoittaja Tikki-
Hirveesti täälä on ollut puhetta alustaratkasuista, koitin kovasti lukea, mutta en oikeen omaan kysymykseeni saanu vastausta.

Eli löytys tommonen nappisilmä, mihin aletaan tekeen ajo-ominaisuuksia, tarkotus on ajella ihan asvalttiradoilla kovaa, mutta pidetään auto tieliikenteessä.

Nyt auton alla Bilsteinit joka nurkassa, ja jouset mallia joku(?). Tarkotus olis hankkia JÄRKEVÄ madallus 13" vanteitten kanssa, eli saa olla todella matala. Samaan syssyyn perään ja keulaan järkyttävästi jäykkyyttä lisää.

Oon vähän kahen vaiheilla:

A) joko jokanurkkaan AVO, GAZ tai punaset Konit. Jousista ei mitään käryä.
B) kynätolpat. Onko kenelläkään kokemusta niitten toimivuudesta alkuperäsine kiinnityksinee? Eli saako eteen tarpeeks joustomatkaa, ja toimiiko kynätolppa takana oikein 45 asteen kulmassa?

Saakos keulille jämäkämpää vakaajaa, vai pitääkö väkertää tuplavakaajat? Entäs taakse, onko kukaan tehnyt taakse vakaajaa?

Toivottavasti nyt heti ei lytätä :lol:

Re: Madallus

Lähetetty: 21.5.2014 16:57
Kirjoittaja veli samara
Taakse saa venäjältä vakaajaa. eteen tuplavakaaja, halpa ja hyvä. Jousiksi venäjältä -90mm madallusjouset, niistä kierroksia pois tarvittaessa. Iskareiksi sitä mitä sinne sopii. Jäykempiä jousia sitten saabista ja mersusta(reilulla madalluksella perää pitää jäykistää, keula on ihan hyvä). Aiheesta paljon juttua toisessa topicissa...

Järkevä madallus, todella matala ja ajo-ominaisuudet ei oikeen istu samaan lauseeseen :lol: Järkevä madallus ja ajo-ominaisuudet saadaan -50mm madallussarjalla. Ja on todella hyvä ajaa mutkiin, olematta pinta kova kuitenkaan. Yhteys nimim. toktornivako, tai mansemotorsiin.

Re: Madallus

Lähetetty: 21.5.2014 21:50
Kirjoittaja Tikki-
Kiitokset! 8)

Joo, saatoin puhua vähän ristiin. :lol: Eli järkevällä madalluksella, ja todella matalalla tarkotin lähinnä nykyiseen korkeuteen verrattuna (vakio).

Jotain tämäntyyppistä korkeutta haetaan.. Kuva.

Mersun jousta eteen, ja Saabin taakse?

Re: Madallus

Lähetetty: 21.5.2014 22:37
Kirjoittaja veli samara
mersua eteen ja saabia taakse. Uretaanipuslat joka koloon, tuplavakaaja eteen. Taakse volvon iskarit, eteen vaikka saabin iskaria. Noilla saa kovan alustan...

Re: Madallus

Lähetetty: 21.5.2014 23:21
Kirjoittaja Tikki-
veli samara kirjoitti:mersua eteen ja saabia taakse.
Jeps! Kuinkahan suurta eroo ton 123 Mersun etujousilla on, onko diisseli vai bensakone? Taakse en nyt oikein saanu selvyyttä, että minkä Saabin jousia ne käyttää?

Re: Madallus

Lähetetty: 22.5.2014 0:57
Kirjoittaja Tooberi
tuoltaki saa vinkkejä alustamuutoksiin: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... et#p312495

mulla plaza sport -50 iskarit ja progressiiviset jouset, uretaanipuslat joka kolossa, alapallonivel kiinni tukivarren yläpuolella, 3cm tavaraa nivelen ja tukivarren välissä, ylätukivarsia modifioitu paremmalle caster kulmalle ja koppaan tehty tilaa että mahtuu liikkuun, alatukivarsia säädetty prikoilla ja poistettu kääntyvyyttä rajoittavat stopparit, lyhyet kääntövarret.

rattia kääntäessä laidasta laitaan samat kierrokset ku vakiona n.2,5 mutta kääntyy reippaasti enemmän.
casteri melkein maksimissa, seuraavana loppuu alapallosta vara. pitäis kääntää tukivartta tai hommata erilaiset nivelet.

alunperin ladassa muuttuu sisäänjouston camber päin peetä, eli taipuu renkaat alle. tätä voi parantaa lisäämällä tavaraa pallonivelen alle niin, että tukivarsien välinen mitta kasvaa, ja prikoilla säätää alatukivartta ulospäin.

mun mielipide on, että ei kannata laittaa liikaa camberia. jarrutuspito katoaa ja renkaat kuluu epätasasesti :D caster on tärkeempi.

alatukivarsia ei haluttanu siirtää eteenpäin kun muutenki eturenkaat on niin "edessä". piikkirenkailla rappaa kaaren etuosaan, muualla on tilaa. aattelin että parempi muokata ylätukivartta niin saa paremman casterin ja samalla ratasta vähän "taaksepäin".

sopivan korkunen, asvaltilla tulee enimmäkseen ajettua ja tasasia sorateitä. ihan jäsy rankenpaankin ajoon.

usiampi ladaa haukkunu on sitte tuumannu ajamaan päästyään että: "eihän tämä nyt niin paha ookkaan"

Re: Madallus

Lähetetty: 3.11.2014 23:55
Kirjoittaja Savukoski
Mulla on iivanassa takana w124 300d vahvistetut etujouset ja edessä saab 900 takajouset. Edessä on takapotku kingcabin etuiskarit ja takana takapotku hiacen takaiskarit :) On muuten jäykähkö alusta

Re: Madallus

Lähetetty: 29.1.2015 20:25
Kirjoittaja tsikul
Mites ku ostin toktornivakolta -90/-70mm alustasarjan ja lada vuosimallii 96, niin onnistuuko noilla muutoskatsastus? Jotkut laput noista varmaan pitääs olla? Iskareiden mukana tuli joku lappu mis luki jotain venäjää ja jousilla ei oikee ollu mitää muutaku pelkät jouset sisäl. Jollaki oli noita plazasport merkkistä sarjaa venäjältä, mutta noi mun omat tais olla iha eri.

Miten casterii säädetään? Mitkä, missä ja miksi on nuo "kääntyvyttä rajoittavat stopparit", mistä Tooberi sanoi. Mistä saa lyhyitä kääntövarsia?

Vähän tietämätön olen, nii, saattaa olla tyhmiä kysymyksiä ja kyselyikä menossa. :lol:

Re: Madallus

Lähetetty: 29.1.2015 21:57
Kirjoittaja toktornivako
Iskunvaimentajat olivat Plaza merkkisiä ja jouset yleensä " ТЕХНОРЕССОР/ФОБОС СПОРТ" merkkisiä, Ja Trafi sanoo näin (Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus- tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien korkeudenmuutososien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.) Mutta jos se asia nyt niin kauheasti vaivaa niin kyllä niihin Venäjän kielinen "Todistus" saadaan!

Re: Madallus

Lähetetty: 29.1.2015 22:17
Kirjoittaja tsikul
Aa no jos toi katsastukses käypi ja semmoset saa, niin mikä jottei. Muutta kuinka matalaksi ladan saa laittaa, että on vielä ok katsastuksessa? Ja kuinka matalaksi saa noiden -50mm iskarien kans max, että joustovara riittää ja jouset ei pyöri ilmaan nostattaessa? En tiiä jos pitää kesällä ottaa vähä pätkää pois noista jousista, jos on vielä korkean paikan kammoa. En huomannut mitata paljo laski, mutta aika korkealta se vielä vaikuttaa. Ellei laske sitte ku jouset asettuu/löystyy tai jtn.

Re: Madallus

Lähetetty: 30.1.2015 0:53
Kirjoittaja Stuba

Re: Madallus

Lähetetty: 30.1.2015 1:20
Kirjoittaja toktornivako
tsikul kirjoitti:Muutta kuinka matalaksi ladan saa laittaa, että on vielä ok katsastuksessa?.
Ladaa koskee ihan samat säännöt kuin muitakin henkilöautoja.

Re: Madallus

Lähetetty: 30.1.2015 14:28
Kirjoittaja tsikul
51mm ilmeisesti siis maksimi madallus. Kiitos vastauksista.

Re: Madallus

Lähetetty: 30.1.2015 17:06
Kirjoittaja veli samara
Eipä oo koskaan katsuri mulle sanonut mitään madalluksen määrästä, vaikka -90mm jousilla leimalle. Ladassahan ei edes huomaa 51mm madallusta... :lol:
Vakio etuiskareillakin pääsee -90mm mataluuksiin ilman että jouset pyörii kupeissa. Takana sitten eriasia. Ite heivasin plazan -50mm iskarit roskiin ja ostin kaasuiskarit ihan motonetistä.