Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Tulipa käytyä ihailemassa Nivaa Kuopion Deltassa. Onhan se hienoa, että on tarjolla oikea tosimiehen maasturi, jolla uskaltaa ajaa vaikka maastossa. Tarjolla ei ollut koeajoautoa. Silmämääräisen tutkimuksen perusteella:
+ Hinta
+ Yksinkertaista perustekniikkaa
+ Muovimatot lattioilla ja takakontissa, kangasta vain penkkien pintaverhoiluissa
+ Hyvä näkyväisyys (on jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta tärkeämpi kuin varsinainen jalankulkijan ja auton törmäystesti)
+ Tyylikästä vanhaa perusmuotoilua
+ Ruostesuojattu reilulla massauksella
- Ladamainen viimeistely (maalissa roskia ja appelsiinipintaa, ovipellit kuin huonon peltisepän jäljiltä)
- Ratti voisi olla pienempikin
- Ajonestolaite ja Euro-4 päästövaatimuksen mukaiset laitteet pilaavat muuten täydellisen positiivisen vanhanaikaisuuden
- Ei istuinlämmittimiä
- Jarruttoman kärryn paino vain 400 kg
- Ei sovellu pienen egon omistavalle silkkimunahiplarille
Kaikenkaikkiaan kiinnostava laite nykyautoihin kyllästyneille tai niille, jotka eivät halua päästä maksamaan näitä nykyautojen kalliita huolto- ja korjauskuluja.
+ Hinta
+ Yksinkertaista perustekniikkaa
+ Muovimatot lattioilla ja takakontissa, kangasta vain penkkien pintaverhoiluissa
+ Hyvä näkyväisyys (on jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta tärkeämpi kuin varsinainen jalankulkijan ja auton törmäystesti)
+ Tyylikästä vanhaa perusmuotoilua
+ Ruostesuojattu reilulla massauksella
- Ladamainen viimeistely (maalissa roskia ja appelsiinipintaa, ovipellit kuin huonon peltisepän jäljiltä)
- Ratti voisi olla pienempikin
- Ajonestolaite ja Euro-4 päästövaatimuksen mukaiset laitteet pilaavat muuten täydellisen positiivisen vanhanaikaisuuden
- Ei istuinlämmittimiä
- Jarruttoman kärryn paino vain 400 kg
- Ei sovellu pienen egon omistavalle silkkimunahiplarille
Kaikenkaikkiaan kiinnostava laite nykyautoihin kyllästyneille tai niille, jotka eivät halua päästä maksamaan näitä nykyautojen kalliita huolto- ja korjauskuluja.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Onkos uudessa Nivassa ajovalojen korkeussäädintä?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Mäkin kävin tänään Nivan laittamassa omiin nimiini ja uuden AKE-paperin myötä peräkärrymassa oli romahtanut. Hetken sitä pähkäilivät ja totesivat että "direktiivien mukaan näiden kuuluu nykyään lukea näin" ja että "pidä vanha ote aina mukana niin vältyt hankaluuksilta tienpäällä." Ton uuden paperin mukaan mulla saa olla pelkkää styroksia peräkärryssä noin niinku suurinpiirtein (en nyt muista lukua). Hyvät on nää uudet systeemit kun eivät siis aiokaan muuttaa lukua vaan vetoovat johki saakelin direktiiveihin. Koska en käyttänyt vakiokatsastusasemaani niin asianhallinta ei kuitenkaan vaatinut mua käyttämään omaa v1tutuksenvälttämisdirektiiviäni eli ei ruvennut kiehumaan.samarai kirjoitti:Toi peräkärryjen kantavuus on Suomessa ollut aina aika paradoksi. Itsellä on jo melko iäkäs Sukkela 750kg telivaunu, niin siinä oli muistaakseni jotain 50kg pienempi kantavuus kuin yksiakselisessa(muistaakseni 500kg ja yksiakselisessa oli 550kg!). Kaiken järjen mukaan ton telivaunun luulisi kestävän enemmän kuormaa? Eli toi toinen akseli päinvastoin otetaan kantavuudesta pois.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
On sama hydraulinen joka on jo tuossa minun -96 nivassa.Toveri Sladimir kirjoitti:Onkos uudessa Nivassa ajovalojen korkeussäädintä?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
No hö! Melkein luulin, että olisi Nivassa tarpeeton, niinkuin Defenderissäkin.larssi21074 kirjoitti:On sama hydraulinen joka on jo tuossa minun -96 nivassa.Toveri Sladimir kirjoitti:Onkos uudessa Nivassa ajovalojen korkeussäädintä?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
miten se defenderissä on tarpeeton, eikö toi varuste ole pakollinen myös maastureissa? vai onko vertailudefenderi peräti kuorma-auton painoinenToveri Sladimir kirjoitti:No hö! Melkein luulin, että olisi Nivassa tarpeeton, niinkuin Defenderissäkin.larssi21074 kirjoitti:On sama hydraulinen joka on jo tuossa minun -96 nivassa.Toveri Sladimir kirjoitti:Onkos uudessa Nivassa ajovalojen korkeussäädintä?

Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
jos autossa on xenon valot niin silloin siinä on aktiivisäätö valoille, ei manuaali säätöä
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Jos valojen suuntaus ei muutu liikaa maksimi taka-akselipainolla, niin mitäs sellaisella korkeussäätimellä tekee.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
onkos jossain tälläinen vapautus?? tuo korkeuden säätöhän on tullut pakolliseksi -9jotainToveri Sladimir kirjoitti:Jos valojen suuntaus ei muutu liikaa maksimi taka-akselipainolla, niin mitäs sellaisella korkeussäätimellä tekee.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Eikös ne ole ake:n poikkeusluvalla, esim toyota mr2 on kanssa sellanen
missä ei ole.
missä ei ole.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Ei valojen korkeussäädin ole pakollinen. 14.6.1995 jälkeen ei valojen suuntaus saa muuttua tiettyä astelukua enempää maksimi taka-akselipainolla. Kaasunestejousitus Citikoissa perä pysyy vakiokorkeudessa, Defender on niin jäykkäperäinen, autot joissa on autom. perän säätö, urheiluautot, joissa ei ole edes takapenkkiä... mitä nämä sellaisella säätimellä edes tekee, jos valojen suuntaus ei muutu? Turha tästä säätimestä on jälestäpäin valittaa. Tyyppihyväksynnässä sitä ei ole vaadittu, jos ei ole ollut tarvetta.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Te jotka olette uuden Nivan ostaneet, oletteko mitanneet paljonko niva kuluttaa 100 kilometrillä silloin kun ajetaan tasan satasta? Entä kaupungissa kaupunkipyörityksessä?
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Käytännön kulutuslukemia olisi mukava kuulla. Sekalaisessa ajossa ja maantieajossa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Onko näistä modernisointi-jutuista tullut mitään uutta tietoa? Tässä olisi nyt Nivan hankinta vahvasti käsillä ja ajattelin vaan että olisiko lähiaikoina tulossa tuo päivitetty malli, eli jos odottelisikin vielä sitä?Lada-Jussi kirjoitti:noita modernisointi uutisia on jonkun aikaa jo ollut, mut ihmeen salaisene pidetään mitä ne tarkoittaa. jotain face-liftiä varmasti kuten tuolla jossain kirjotettiin, jos ruvetaan arvailemaan niin varmasti osia yhtenäistetään ja lainataan muista malleista, eli voisiko Nivassa olla tulevaisuudessa kanttilampun umpiot ja Samara-2 mallin tyyppinen kojetaulu ja 110:n penkit, oven kahvat 110 tai Calina tyyliset, eli nämä nostalgia osat tulisi poistumaan. Josko perusmoottoriksi nyt sitten tuli 1,8i.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Re: Niva palasi Delta-auton valikoimaan!
Ei muutaku ostamaan vaan, jos uus malli tulee vaikka vuoden päästä niin kyllä ne sulle vanhasta vielä pari tonnia hyvittää.