Sivu 12/14

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 23:27
Kirjoittaja samarai
Ei ainakaan itselle tule enään mieleen, että olisi erikoisemmin hehkunut. Erikoisuuksista muistuu mieleen lähinnä kardaanikäsijarru ja epäkeskolla säädettävät jarrukenkien tukipisteet varsinaisten säätöjen lisäksi, oli todella v.mäiset säädettävät jarrut katsastukseen. Yleensähän kengän säätö ei vaikuta nestejarruissa puoltamiseen, mutta tuossa se vaikutti sen tukipistesäädön takia kengän itsetehostukseen. Itsellekin tuli jo kaupassa takakontissa leikattu erillinen jarrurumpu, jonka avulla tuota tukipistettä välysmitan kanssa säädettiin. Edessä vielä "duplex"-tyyppiset jarrut, eli siinä molempiin kenkiin tulee tuo itsetehostus.

e. tuli mieleen, että hiljattain bongasin netissä, että australialainen GAZ-21-harrastaja myy uusintapainosta englanninkielisestä korjaamokirjasta 49e postikuluineen. Itsellä on tuo sama kirja jo 70-luvulla hankittuna ja on kyllä hyvä opus.
http://www.volga.com.au/new-manuals-for-sale

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 8:58
Kirjoittaja pavlik morozov
tosta linkistä olevasta takasillan kuvasta tuli mieleen ranskalaisten 50 luvulla käyttämä:

- ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata. :shock:
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus? :?

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 9:00
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Jos en nyt aivan väärin muista, niin valo oli myös takakontissakin. Se siitä jäi myös mieleen, että kun radion pisti päälle niin ajovalot himmeni. 8) Ja parhaat seksipenkit mitä auto voi tarjota. :)
sanotaan että suomalaiset on lähtöisin volgan mutkasta itte taidan olla volgan takapenkin mutkasta lähtöisin :lol:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 9:51
Kirjoittaja Pavlovits
Kyllä se kaareva kupu oli pimeässä vihertävästi valaistu. En koskaan älynnyt katsoa mistä se vlo tuli, mutta varmaan ihan tavallisesta polttimosta.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 12:19
Kirjoittaja niva1700
Pavlovits kirjoitti:Mitä ne semmoset on ?
Ja mitä muita autovarusteita tai -tarvikkeita muistat, joita ei nykypäivän autoista tapaa ?

nyky nivasta löytyy vielä ravanippa

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 14:59
Kirjoittaja pavlik morozov
mitä ainetta ne pobedan läpikuultavat aurinkolipat oli?

ja mitä se kuttaperkkakupu volgassa oli? siitä tulee sellanen viherkasvinlehteä muistuttava jäätyään aurinkoon useiksi vuodeksi. :? kaikki ne ohjaamon valkoiset nupit oli jostain sarveisaineesta tai suorastaaan luusta sorvattuja.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 17:30
Kirjoittaja Pavlovits
Pleksiä tai vastaavaa kovaa läpinäkyvää muovia ne lipat olivat. Sellaisia oli monessa muussakin autossa. Ennen olivat päät sen verran kovia, ettei tuommoisia läpysköitä tarvinnut pehmustaa.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 19:49
Kirjoittaja mouhijärvi
pavlik morozov kirjoitti: - ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata. :shock:
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus? :?
Kun täällä on asiantuntijoita, niin kysytään. Mistä tulee Mosselle omaperäinen hiukan vollottava käynti- tai oikeammin kulkuääni? Mossella tarkoitan näitä vähän uudempia malleja. Joku väitti, että se tulee perästä ja sen hieman antiikkisesta rakenteesta johtuen.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 21:40
Kirjoittaja samarai
Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule. 8) Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet. :)

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 22:11
Kirjoittaja t tulppu
Tuossa joku kesä ihailin 30 lukulaista Foordia. Vissiin joku lättäpää. Ja pyöri tosi nätisti.. Mutta kun lähti ajoon. Niin perä alkoi laulaa oioioioio.. Jos perä ei olisi äännellyt niin.moottorin käyntiäänestä ei olisi tuntenut vanhaksi autoksi. Perä ja kone. Ihan eriluokkaa..

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 4.11.2013 22:52
Kirjoittaja mouhijärvi
Joku samanlainen muistikuva on sota-Jeepistäkin, museosellaisesta. Joku kesä sitten ko jeepin ohimennessä piti oikein päätä kääntää ja katsoa, meneekö siellä Mosse :)

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 5.11.2013 10:53
Kirjoittaja mouhijärvi
Etukammiodieselit h-autokäytöstä poistuneet. Pilot-laite taisi olla jossain Ransitissa.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 5.11.2013 14:47
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule. 8) Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet. :)
mikäs tiiviste siellä jarrun päässä on kun kotokaupungin käytössä olleet lava izh:it kusi öljyt jarruihin jos ajoi puolittain rotvallinreunalle? joku talinaru vai?

gaz 66 hukkas pyöränlaakerin öljyt kun lautaspyörä pyöritti ne banjoon. oli tullut rakenteellinen max nopeus 60 sit kun varusveikkoja oli vähä sattunu kun ukkokatsi meni katolleen.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 5.11.2013 22:06
Kirjoittaja samarai
Kyllä siellä ihan normaali stefa pitäisi olla:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =7&atype=0

Muistan miten omassa M21:ssä vaihdelaatikon päästä vuoti hieman öljyä, niin sehän meni suoraan käsijarrun rummun sisään. :)

Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 9.11.2013 11:17
Kirjoittaja mouhijärvi
samarai kirjoitti: Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitä :)