Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei ainakaan itselle tule enään mieleen, että olisi erikoisemmin hehkunut. Erikoisuuksista muistuu mieleen lähinnä kardaanikäsijarru ja epäkeskolla säädettävät jarrukenkien tukipisteet varsinaisten säätöjen lisäksi, oli todella v.mäiset säädettävät jarrut katsastukseen. Yleensähän kengän säätö ei vaikuta nestejarruissa puoltamiseen, mutta tuossa se vaikutti sen tukipistesäädön takia kengän itsetehostukseen. Itsellekin tuli jo kaupassa takakontissa leikattu erillinen jarrurumpu, jonka avulla tuota tukipistettä välysmitan kanssa säädettiin. Edessä vielä "duplex"-tyyppiset jarrut, eli siinä molempiin kenkiin tulee tuo itsetehostus.

e. tuli mieleen, että hiljattain bongasin netissä, että australialainen GAZ-21-harrastaja myy uusintapainosta englanninkielisestä korjaamokirjasta 49e postikuluineen. Itsellä on tuo sama kirja jo 70-luvulla hankittuna ja on kyllä hyvä opus.
http://www.volga.com.au/new-manuals-for-sale
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

tosta linkistä olevasta takasillan kuvasta tuli mieleen ranskalaisten 50 luvulla käyttämä:

- ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata. :shock:
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus? :?
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

samarai kirjoitti:Jos en nyt aivan väärin muista, niin valo oli myös takakontissakin. Se siitä jäi myös mieleen, että kun radion pisti päälle niin ajovalot himmeni. 8) Ja parhaat seksipenkit mitä auto voi tarjota. :)
sanotaan että suomalaiset on lähtöisin volgan mutkasta itte taidan olla volgan takapenkin mutkasta lähtöisin :lol:
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kyllä se kaareva kupu oli pimeässä vihertävästi valaistu. En koskaan älynnyt katsoa mistä se vlo tuli, mutta varmaan ihan tavallisesta polttimosta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

Pavlovits kirjoitti:Mitä ne semmoset on ?
Ja mitä muita autovarusteita tai -tarvikkeita muistat, joita ei nykypäivän autoista tapaa ?

nyky nivasta löytyy vielä ravanippa
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

mitä ainetta ne pobedan läpikuultavat aurinkolipat oli?

ja mitä se kuttaperkkakupu volgassa oli? siitä tulee sellanen viherkasvinlehteä muistuttava jäätyään aurinkoon useiksi vuodeksi. :? kaikki ne ohjaamon valkoiset nupit oli jostain sarveisaineesta tai suorastaaan luusta sorvattuja.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pleksiä tai vastaavaa kovaa läpinäkyvää muovia ne lipat olivat. Sellaisia oli monessa muussakin autossa. Ennen olivat päät sen verran kovia, ettei tuommoisia läpysköitä tarvinnut pehmustaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

pavlik morozov kirjoitti: - ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata. :shock:
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus? :?
Kun täällä on asiantuntijoita, niin kysytään. Mistä tulee Mosselle omaperäinen hiukan vollottava käynti- tai oikeammin kulkuääni? Mossella tarkoitan näitä vähän uudempia malleja. Joku väitti, että se tulee perästä ja sen hieman antiikkisesta rakenteesta johtuen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule. 8) Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tuossa joku kesä ihailin 30 lukulaista Foordia. Vissiin joku lättäpää. Ja pyöri tosi nätisti.. Mutta kun lähti ajoon. Niin perä alkoi laulaa oioioioio.. Jos perä ei olisi äännellyt niin.moottorin käyntiäänestä ei olisi tuntenut vanhaksi autoksi. Perä ja kone. Ihan eriluokkaa..
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

Joku samanlainen muistikuva on sota-Jeepistäkin, museosellaisesta. Joku kesä sitten ko jeepin ohimennessä piti oikein päätä kääntää ja katsoa, meneekö siellä Mosse :)
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

Etukammiodieselit h-autokäytöstä poistuneet. Pilot-laite taisi olla jossain Ransitissa.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

samarai kirjoitti:Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule. 8) Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet. :)
mikäs tiiviste siellä jarrun päässä on kun kotokaupungin käytössä olleet lava izh:it kusi öljyt jarruihin jos ajoi puolittain rotvallinreunalle? joku talinaru vai?

gaz 66 hukkas pyöränlaakerin öljyt kun lautaspyörä pyöritti ne banjoon. oli tullut rakenteellinen max nopeus 60 sit kun varusveikkoja oli vähä sattunu kun ukkokatsi meni katolleen.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä siellä ihan normaali stefa pitäisi olla:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =7&atype=0

Muistan miten omassa M21:ssä vaihdelaatikon päästä vuoti hieman öljyä, niin sehän meni suoraan käsijarrun rummun sisään. :)

Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

samarai kirjoitti: Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitä :)
Vastaa Viestiin