Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Ei ainakaan itselle tule enään mieleen, että olisi erikoisemmin hehkunut. Erikoisuuksista muistuu mieleen lähinnä kardaanikäsijarru ja epäkeskolla säädettävät jarrukenkien tukipisteet varsinaisten säätöjen lisäksi, oli todella v.mäiset säädettävät jarrut katsastukseen. Yleensähän kengän säätö ei vaikuta nestejarruissa puoltamiseen, mutta tuossa se vaikutti sen tukipistesäädön takia kengän itsetehostukseen. Itsellekin tuli jo kaupassa takakontissa leikattu erillinen jarrurumpu, jonka avulla tuota tukipistettä välysmitan kanssa säädettiin. Edessä vielä "duplex"-tyyppiset jarrut, eli siinä molempiin kenkiin tulee tuo itsetehostus.
e. tuli mieleen, että hiljattain bongasin netissä, että australialainen GAZ-21-harrastaja myy uusintapainosta englanninkielisestä korjaamokirjasta 49e postikuluineen. Itsellä on tuo sama kirja jo 70-luvulla hankittuna ja on kyllä hyvä opus.
http://www.volga.com.au/new-manuals-for-sale
e. tuli mieleen, että hiljattain bongasin netissä, että australialainen GAZ-21-harrastaja myy uusintapainosta englanninkielisestä korjaamokirjasta 49e postikuluineen. Itsellä on tuo sama kirja jo 70-luvulla hankittuna ja on kyllä hyvä opus.
http://www.volga.com.au/new-manuals-for-sale
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
tosta linkistä olevasta takasillan kuvasta tuli mieleen ranskalaisten 50 luvulla käyttämä:
- ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata.
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus?
- ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata.

eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus?

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
sanotaan että suomalaiset on lähtöisin volgan mutkasta itte taidan olla volgan takapenkin mutkasta lähtöisinsamarai kirjoitti:Jos en nyt aivan väärin muista, niin valo oli myös takakontissakin. Se siitä jäi myös mieleen, että kun radion pisti päälle niin ajovalot himmeni.Ja parhaat seksipenkit mitä auto voi tarjota.

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Kyllä se kaareva kupu oli pimeässä vihertävästi valaistu. En koskaan älynnyt katsoa mistä se vlo tuli, mutta varmaan ihan tavallisesta polttimosta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Pavlovits kirjoitti:Mitä ne semmoset on ?
Ja mitä muita autovarusteita tai -tarvikkeita muistat, joita ei nykypäivän autoista tapaa ?
nyky nivasta löytyy vielä ravanippa
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
mitä ainetta ne pobedan läpikuultavat aurinkolipat oli?
ja mitä se kuttaperkkakupu volgassa oli? siitä tulee sellanen viherkasvinlehteä muistuttava jäätyään aurinkoon useiksi vuodeksi.
kaikki ne ohjaamon valkoiset nupit oli jostain sarveisaineesta tai suorastaaan luusta sorvattuja.
ja mitä se kuttaperkkakupu volgassa oli? siitä tulee sellanen viherkasvinlehteä muistuttava jäätyään aurinkoon useiksi vuodeksi.

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Pleksiä tai vastaavaa kovaa läpinäkyvää muovia ne lipat olivat. Sellaisia oli monessa muussakin autossa. Ennen olivat päät sen verran kovia, ettei tuommoisia läpysköitä tarvinnut pehmustaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Kun täällä on asiantuntijoita, niin kysytään. Mistä tulee Mosselle omaperäinen hiukan vollottava käynti- tai oikeammin kulkuääni? Mossella tarkoitan näitä vähän uudempia malleja. Joku väitti, että se tulee perästä ja sen hieman antiikkisesta rakenteesta johtuen.pavlik morozov kirjoitti: - ruuviperä eli pinjonin tilalla matopyörä ja lautaspyörä suorahampainen. täysin mielipuolinen keksintö autoon, ei voi kai rullata vapaalla tai hinata.![]()
eikö onnistanut kaarevahampaisten hammaspyörien valmistus?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule.
Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet. 


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Tuossa joku kesä ihailin 30 lukulaista Foordia. Vissiin joku lättäpää. Ja pyöri tosi nätisti.. Mutta kun lähti ajoon. Niin perä alkoi laulaa oioioioio.. Jos perä ei olisi äännellyt niin.moottorin käyntiäänestä ei olisi tuntenut vanhaksi autoksi. Perä ja kone. Ihan eriluokkaa..
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Joku samanlainen muistikuva on sota-Jeepistäkin, museosellaisesta. Joku kesä sitten ko jeepin ohimennessä piti oikein päätä kääntää ja katsoa, meneekö siellä Mosse 

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Etukammiodieselit h-autokäytöstä poistuneet. Pilot-laite taisi olla jossain Ransitissa.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
mikäs tiiviste siellä jarrun päässä on kun kotokaupungin käytössä olleet lava izh:it kusi öljyt jarruihin jos ajoi puolittain rotvallinreunalle? joku talinaru vai?samarai kirjoitti:Sieltä kuuluu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu - eiköhän se perästä tule.Wanha legendahan on se, että joku Konelan piirimyyjä kysyi tehdasvierailulla miksi Mossen perä ujeltaa? Tehtaan edustaja puolestaan kysymyksestä hämmästyneenä ihmetteli: ujeltaa?- emme me sellaista ole todenneet.
gaz 66 hukkas pyöränlaakerin öljyt kun lautaspyörä pyöritti ne banjoon. oli tullut rakenteellinen max nopeus 60 sit kun varusveikkoja oli vähä sattunu kun ukkokatsi meni katolleen.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Kyllä siellä ihan normaali stefa pitäisi olla:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =7&atype=0
Muistan miten omassa M21:ssä vaihdelaatikon päästä vuoti hieman öljyä, niin sehän meni suoraan käsijarrun rummun sisään.
Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =7&atype=0
Muistan miten omassa M21:ssä vaihdelaatikon päästä vuoti hieman öljyä, niin sehän meni suoraan käsijarrun rummun sisään.

Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitäsamarai kirjoitti: Pilot-laite oli diesel-Transiteissa 70-luvulla ilmeisesti maahantuojan lisäämä, kaikissa sitä ei kuitenkaan ollut. Itsellä on vieläkin tuollainen täydellinen Pilot-laite tallessa, jonka otin joskus irti paaliin menossa olleesta Transitista. York 2,4:een tuli kanteen hehkutulpat vasta -78 malliin.
