Sivu 109/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.2.2011 22:15
Kirjoittaja THI-900
Ruiskun johtasarjan korjauksen jälkeen kilometrejä on tullut tasaisen tappavaa tahtia ilman haavereita.
Tänään vaihdoin MaxLife 10W40 öljyt sisään, kun sen tussaroininin jäljiltä koneessa oli kaikki jämät mitä kartanosta löytyi. Siis uusia kumminkin. Myös suodatin vaihtui Bosch valmisteeseen.
Tulpat vaihdoin myös, laitoin BP6ES tulpat ilman R:ää. Jostain syystä Motossa vaihtuu ärrättöstä ärrälliseen vuosimallissa 88. Onko siihen mitään logiikkaa? Kiinni oli muuten kolmenlaisia tulppia kun tuli ruuvailtua silloin vikaa paikallistaessa tulppia pois ja paikalleen aika moista tahtia, niin olivat viissiin menneet hieman sekaisi. Oli R:llä, ilman ja sitten joku BP7EY (taitaa olla toyotan tulppa tuo...)
Huomenna koitan hakea savusumulapun. Saas nähä onko Katin vaihto tiedossa, meinaan kun aika hyvin se bensalla silloin noin 1,5kk sitten uitettiin

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 8.2.2011 17:52
Kirjoittaja THI-900
On se vain Samaran katti kestävä. Läpi meni heittämällä.
Arvot:
tk/kierroksilla
HC 26/11
CO 0,009 / 0,039
02 0,15/0,18
lambda 1,005/1,007
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 9.2.2011 2:18
Kirjoittaja samarai
Niin ei tiedä mikä virka näissä "halvoissa Samaroissa" tuolla katilla sitten on?
Ei ainakaan tuossa veljen 110 Euro3:ssa ollut mitään vaikutusta päästöihin "tyhjällä kattipöntöllä". En oikein itsekään sitä uskonut kun täällä muutama siitä puhui, mutta uskottavahan se on kun katsastuksessa kävi.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 9.2.2011 11:24
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Katsastuksessa mitataan vain kuormittamattoman moottorin päästötaso, eikä esimerkiksi typen oksideja kyetä mittaamaan lainkaan. Katsastuksen mittaus ei kerro läheskään koko totuutta katalysaattorin tehosta, toisaalta rajat ovat niin väljät, että OBD2-aikaa edeltävä kunnossa oleva moottori selvittää katsastustestin vaivatta.
Jos katalysaattorilla ei olisi mitään virkaa, täytyisi ihmetellä autonvalmistajien typeryyttä, kun ovat moisen tarpeettoman ja kalliin vekotuksen autoon asentaneet.
Vastoin yleistä luuloa ei mitään katalysaattoripakkoa ole olemassakaan, päästöjen raja-arvot vain ovat sellaiset, ettei niitä katalysaattoritta saavuteta.
SvS
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 9.2.2011 19:52
Kirjoittaja keikkakuski
mulla viime kesänä 200 ostetut 00 samara, leima tuli heti ilman laittoo ja kilometriä on kerätty kiivaasti. Tällä viikolla joka päivä 350 km työmatka ajoo ilman mitään ongelmia ja huomenna mennään moinen annos taas. Hyvä peli,ei voi muuta sanoo.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 10.2.2011 16:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tässä olisi sitten tämä omavalmiste samara sport

.
Tänään, viiden rankan kasauspäivän jälkeen ulkoilutin ensi kerran GM-Samaraa. Kyllä kiiltää. Muutama sata ruuvia ja pulttia tuli kiinnitettyä. Osa osista hukkui kokonaan. Ehkä ne löytyvät jostain.
Autossa oli paljon hiekkaa sisätiloissa hiekkapuhalluksen jäljiltä. Kaikkein vaikeinta oli kiinnittää tuulihaan jousi paikallensa. Aina se vaan tippui pimeässä tallissa moottoritilaan, mutta onnistuin aina löytämään jousen. Lopuksi virittelin toisenlaisen systeemin toisenlaisella jousella ja se toimii yhtä hyvin.
Myös sivuvilkkujen kiinnitys ei onnistunut toivotulla tavalla, vaikka kuinka painoin niitä paikallensa. Tiukat olivat sovitukset. Väri (626) ja lakka oli tismalleen sama kuin vuonna 1995. Jos olisin vielä jaksanut ja aikaa olisi ollut, olisin kiinnittänyt sporttipeilit paikallensa. Se olisi vaatinut pientä modifikaatiota ja hyviä peltisaksia jotan jätin suosiolla myöhemmälle kerralle. Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa.
Ohessa muutama kuva tältä päivältä.
Uploaded with
ImageShack.us

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 10.2.2011 20:07
Kirjoittaja 1500i
Komia peli
Hyvä, että näitäkin viitsitään laitella eikä hävittää heti, kun alkaa kukkaa-tai muuta laittoa tulla.
Tuossako on korotus? Korotus palat, jouset vai millainen korotus?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 2:00
Kirjoittaja samarai
Juu hyvältä kyllä näyttää. Eikös tuo pitäisi jo säilöä jälkipolvia varten, kannattaako enää ottaa käyttöautona rällättäväksi?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 10:02
Kirjoittaja Jouska
1500i kirjoitti:Komia peli
Hyvä, että näitäkin viitsitään laitella eikä hävittää heti, kun alkaa kukkaa-tai muuta laittoa tulla.
Tuossako on korotus? Korotus palat, jouset vai millainen korotus?
Moi,
Olihan toi maalaus ihan hirveän työläs homma jossa itsekkin tuli tehtyä ainakin ainakin parin viikon verran 8 tuntisia työpäiviä. Jos kaikelle ajalle laskisi tuntipalkan autoon käytetty rahamäärä olisi aika iso. En muista sanoinko, mutta tuulilasi ja tuulilasin tiiviste vaihdettiin ja sitten uudet Saabin turvavyöt. Uudet vyöt toimivat pehmeämmin kuin alkuperäiset. Konepellin sisäpuolella on yritetty estää kondenssivesien valuminen pellin etupäähän ja siitähän syntyy toi etureunan ruostuminen. Lukemattomat ovat ne työtunnit joita olen käyttänyt auton pohjan ruostumisen estämiseen. Ei liene toista yhtä helposti ruostuvaa autoa kuin -95 mallinen samara.
Takapäässä on ollut reilu korotus (noin 5-7 cm) korotuspaloilla ja pidemmillä jousilla, mutta se ei näissä kuvissa näy selvästi, koska auto ei ole tasaisella alustalla. Sitten kuvakulma on myös sellainen ettei se kuvissa näy. Lisäksi kai reilu pakkanen vaikuttaa kaasuiskareiden kaasun tilavuuteen laskevasti? Kesäisin korotus takana on ollut paljon korkeampi. Voi olla myös että parin vuoden jälkeen takapää olisi hieman laskenut.
Piti aikanaa etupäätäkin korottaa, mutta se jäi tekemättä. Nyt se lienee seuraava rojekti sekä iskareiden vaihto eteen.
Autossa ainoa vika tällä hetkellä on hieman kukkivat etuiskareiden holvien etupuolet. Juuri niistä kohdista ei lokarit anna suojaa. Siia suunnilleen paisuntasäiliön ja pissapojan säiliön takaa. Niitä voisi korjailla iskareiden vaihdon yhteydessä. Onko venäjällä olemassa korjauspeltejä kysesiin kohtiin? Sellaiset voisi ostaa.
Vielä kaksi kuvaa autosta, ennen maalausta ja maalauksen jälkeen. Jospa takapään korotus noista näkyisi.
Siinä vaiheessa kun kone on loppu tai kiinnostus autoon hiipuu voin sen sitten ajaa Espoon automuseoon, se ei maksa mitään. Kuukauden päästä on katsastus, siksi pitää autoa nyt käyttää jotta kaikki toimisi katsastuksessa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 15:30
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tuossa äsken löysin kuvankin samarani takapään jousitolpasta. Eli aika korkea yhdistelmä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 19:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onhan sinne taakse saatavissa vielä korotuspalat jousien alakiinnikkeen ja taka-akselin väliin. Eteen on saatavana jousien väliin tulevia kierremäisiä kumijäykistimiä tai -korottimia.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 19:31
Kirjoittaja Jouska
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onhan sinne taakse saatavissa vielä korotuspalat jousien alakiinnikkeen ja taka-akselin väliin. Eteen on saatavana jousien väliin tulevia kierremäisiä kumijäykistimiä tai -korottimia.
Juu, sellainen alapään koro näkyy tossa kuvassa.
Mulla on Sdelanolta saadut etupään itsetehdyt koropalat. Mutta jos joku kertoisi samaran etupään jousen kierteiden määrän ja jousen pituuden "lepotilassa" (irroitettuna), olisin hyvin kiitollinen. Muut mitat on jo tiedossa. Sitten voisin tilata vähän jäykemmät jouset eteen kun jo takapäässä on sellaiset. Jäykemmällä alustalla meno on paljon mukavampaa. Jarrutettaessakin Lada ei kumarra eteenpäin.
Niin piti vielä lisätä. Että täälläpäin viimeisten lumisateiden jälkeen kaikki pienemmät tiet ovat hirveässä kunnossa. Lumi on sotkettu vaan tiehen ja tienpinta on tosi epätasainen. 10-15 cm kuopat ei ole mitenkään epätavallista. Eli samaran korkeasta maavarasta on ollut tänä talvena hyötyä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 19:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, ne etupään kumijäykisteet ainakin JÄYKISTÄVÄT. Minulla on sellaiset VäliPalassa ja jäykistys on huomattava.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 20:33
Kirjoittaja THI-900
Pitää muuten kehua tuo vanhennokselle joululahjaksi annettua takatuuliohjainta. Kyllä muuten sitten todella pitää takalasin puhtaana! On kyllä todella hintansa arvoinen peli!
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.2.2011 20:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minähän noita takakattolippoja olen koittanut kehua ja kaikki joille olen sellaisen toimittanut ovat olleet todella tyytyväisiä.