Sivu 108/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.12.2010 14:28
Kirjoittaja samarai
samarai kirjoitti:Kävin näyttämässä Samaraa katsastuksessa. Hylättiin, koska takajarruissa liikaa heittoa - eli vasen 1,4 ja oikea 0,6. Käsijarru otti puolestaan oikealla paremmin.

Vaihdoin muistaakseni viime katsastukseen molemmat pyöräsylinterit, joten ilmeisesti nyt se "välimäntä" on paineensäätimessä jumissa.
Pyöräsylinterin etummainen mäntä siellä kuitenkin jumissa oli. Jarruputki tietysti piti samalla uusia, sen näki jo katsoessa.
Mätähän se on koko Samarakin, mutta tekniikka pelaa moitteetta. :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.12.2010 15:20
Kirjoittaja Jouska
samarai kirjoitti:
samarai kirjoitti:Kävin näyttämässä Samaraa katsastuksessa. Hylättiin, koska takajarruissa liikaa heittoa - eli vasen 1,4 ja oikea 0,6. Käsijarru otti puolestaan oikealla paremmin.

Vaihdoin muistaakseni viime katsastukseen molemmat pyöräsylinterit, joten ilmeisesti nyt se "välimäntä" on paineensäätimessä jumissa.
Pyöräsylinterin etummainen mäntä siellä kuitenkin jumissa oli. Jarruputki tietysti piti samalla uusia, sen näki jo katsoessa.
Mätähän se on koko Samarakin, mutta tekniikka pelaa moitteetta. :)
Mulla oli sama vaiva viime katsastuksessa. Jarruputki oli ollut poikki pitkään ja sen takia sylinteri oli ruostunut kiinni. :D

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 6.1.2011 13:32
Kirjoittaja kalle
Laturi taisi toivottaa heihei.

Rupesi remmi vinkumaan, minkä pistin satunnaiseksi, talvipakkasten aiheuttamaksi ilmiöksi. Toiveikkaana lähdin ajelemaan josko vika poistuisi. Lopettihan remmi vinkumisen, mutta sitten alkoi kuulua aikamoista rouskutusta. Jälleen toiveikkaana ajattelin, että kysymys täytyy olla ohimenevästä jumista, mutta kun akku oli tyhjentynyt ja apuvirralla käynnistelin, sain aikaan vain savua laturin suunnalta. Taisi mennä laturista laakerit kun hihnakaan ei enää suostunut liikkumaan.

3 tkm sitten käytin Sammya huollossa. En muista, vaihtoivatko laturin hihnan, mutta oli melko kireällä ja käsittääkseni pitäisi kireys määräaikaishuollossa tarkistaa. En tullut minäkään löysänneeksi sitä. Pitäisi varmaan palauttaa viime huollon sössineelle korjaamolle, mutta tuli jo hinattua toiselle.

Just tuli katsastuksesssa havaittu puute korjattua eli vaihdettua valojen korkeussäätölaite. Laitetta vaihtaessani huomasin, että oikeasta umpiosta oli lasi kokonaisuudessaan irti. Laitoin kiinni kirkkaalla silikonilla. Hienosti asettui.

Sitten vaan lompakkoa kaivamaan ja baanalle uudella laturilla. Jakohihnan edellisestä vaihdosta ei tietoa, mutta ehkä se on joskus vaihdettu tai sitten ei. 105 tkm mittarissa Eurosammyssä. Hinausvakuutus on, mutta itse tuli tänään hinattua.

Kokemukset vaan karttuvat.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 6.1.2011 15:07
Kirjoittaja manni
kalle kirjoitti:105 tkm mittarissa Eurosammyssä.
Iltapäivää toisellekin Eurosamaran onnelliselle omistajalle.

Oletko miten paljon tuosta määrästä ajanut? Oletko ollut tyytyväinen autoon? Jos satut käyttämään naamakirjaa, tervetuloa Eurosamara-yhteisöön. Ryhmä on auki myös muille Euron tosifaneille :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 6.1.2011 15:29
Kirjoittaja kalle
Moi,

Tottahan toki piti hyvää asiaa tukevaan yhteisöön liittyä.

En ole tällä kulkupelillä ehtinyt ajaa kuin n. 4 tkm. Aikaisemmin joskus mulla oli kyllä vastaava GM-ruiskuinen Venäjän-Samara. Eurosamara oli aikoinaan köyhän opiskelijan tavoittamaton haave. Kun sopiva nyt tuli vastaan, täytyi tarttua tilaisuuteen, vaikka Ladat olivatkin hiukan aikaa jo taakse jäänyttä elämää niiden luonnollisen epäluonnollisen poistuman kautta taloudestamme.

Ei suurta valittamista nykyisessä autossa noin muuten. Hiukka se nykii joskus kiihdyttäessä ja tyhjäkäynnillä ryömitettäessä. Talvirenkaiden vanteet on jotain Fiatin kieroa kamaa, jotka täytyis saada vaihdetuks vähemmän täristäviin suoriin.

Ostettaessa oli etuoven sisäkahva irti, tupakansytytin ja takalasinlämmitin mykkinä, ajovalojen korkeussäätö ei toiminut, eikä takalasin pyyhin. Takaistuimen selkänojan lukko oli jumissa. Mukavaksi homman tekee se, että useimmat puutteet eivät ole outoja vanhalle samaristille. Pieni fiksailu on välillä mukavaakin. Erityisesti jos ei sada.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 6.1.2011 15:36
Kirjoittaja manni
Kas, näinkin tuore käyttäjä. Mulla on ollut noin 1½ vuotta käytössäni, ajettu vajaa 15 tuhatta. En voisi olla tyytyväisempi autoon. Kilometrejä autossa on nyt noin 67 tuhatta. Jakohihnan vaihdatutin noin 1½ vuotta sitten, muita isompia remppoja ei ole tarvinnut tehdä. Öljyt vaihdettu vaihteistoon viime keväänä, moottoriöljyt normaalisti noin vuoden välein. Pellit on ehjät, alkuperäinen maali kiiltää kauniisti ja kabiini on ehjä sekä edustava.

Alkuperäiset vanteet olen jo jättänyt syrjään. Talvirenkaissa ollut uudesta asti Talbot Horizonin vanteet, nyt talvirengaskauden alettua noihin vaihtui uudet Green Diamond -renkaat. Kesärenkailla oli ensiasennusrenkailla orkkisvanteet, mutta ensi kesäksi alle menee Eurosamaran alkuperäiset aluvanteet. Nuo orkkisvanteet tuntuivat aina hiukan täristävän alla, Talbotin ranskalaiset vanteet ovat oikein hyvät ja pyöreät. Niissähän on sama pulttijako ja keskireikä hyvin lähellä.

Ja vielä tärkeä kysymys. Oletko kerhon jäsen? Miiteissä on ollut Samaroita, etenkin Eurosamaroita turhankin vähän. Olisi pelkästään iloista nähdä enemmänkin näitä kotimaisen autoteollisuuden helmiä miiteissä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 6.1.2011 21:12
Kirjoittaja THI-900
Isän laitos on nyt edellisen tempauksen jälkeen toiminut hienosti. Yksi pikkuvika tuossa tuli. Pitkien valojen rele jumittaa. Pitää jos käydä sormella knoppaamassa relettä, jotta valot sammuvat. Pitäisi vaihtaa tuo. Myös polttoainemittaus on taasen menossa. Katsotaan mikä on nyt tilanne.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 7.1.2011 10:28
Kirjoittaja manni
Olipa mukava huomata, että Ukrainasta oli tullut Eurosamara.net-sivuilleni kävijöitä. Siellä on alan harrastajien foorumilla yksi thread aiheesta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.1.2011 12:25
Kirjoittaja THI-900
THI-900 kirjoitti:Nyt tuli uudesta sammystä nurkkarallikulutustieto. Pisin reissu oli mua pelastamaan noin 8km kotoa suuntaansa eli todellisesti kaupunkiajosta oli kyse. Lukema oli 10,5l/100km (mittarivirhe mukaanluettuna) eli noin 2 litraa vähemmän kuin kuiskarilla. Tyytyväisiä ollaan, varsinkin kun auto on pelannut nyt kohta 2,5kk niinkun kvartsikello :)
Samanmoinen testi tuli taasen tehtyä. Pisin reissu oli 15km:n päähän tallista, loput nurkka-ajoa. 5,4% mittarivirhe mukaaluettuna kulutus oli 10,0 l / 100km. Eli samoissa mennään kuin viime talvenakin. Voidaan siis olettaa että tuo "kikkailu" tuossa ennen joulua ei aiheuttanut mitään sen kummepaa.

Menishän tuo vähemmälläkin, jos itse ajais. Vanhennos kun ajaa koko matkan kotua kylälle kolmoselle, myös sen 60km/h osuuden, "jottei vain laatikko hajua ja että voiteloo kunnolla..." :?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 10.1.2011 19:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lada-Farmin Samara tilanne tänään

VAZ-2108 -87 odottelee museoikää
VAZ-21081 -91 "City-Samara" tänään viimeinen ajopäivä, en ehdi jaksa ja viitsi katsastaa tässä välissä, vikoja: käynti (päästöt), kaukovalot, takaturvavyö
VAZ-21083 -89 odottelee jotain, käyttökuntoinen, ei katsastettu
VAZ-21083-20 -95 mätä romuvarasto, käyntihäiriöitä
VAZ-2109 -89 mätä romuvarasto
VAZ-2109 -89 odottaa jotain, jäi katsastamatta, käyntihäiriö (päästöt), muutoin ei paha
VAZ-21093 -89 kytkin/laatikko vikainen, mutta muutoin melko ehjä orkkisklassikko
VAZ-21093 -90 "euro-kat" mätä romuvarasto
VAZ-21093-20 -97 kesällä ominvoimin liikkuva mätä romuvarasto
VAZ-21093-20 -00 "Boschi-Sammy" jäi ajosta joulukuussa, katsastus voimassa 3/2011, vedet ei pysy sisällä, ei käynnisty pakkasella, revitty UAZilla takapihalle mätänemään
VAZ-21099-20 -97 mätä ja osin purettu romuvarasto
VAZ-21099-20 -99 käyttökuntoinen talouden ykkösauto, jokapäiväisessä ajossa, katsastus voimassa 3/2012
VAZ-21099-21 -95 "mustakostaja" käyntikuntoinen, pikkusähkövikoja, vaihteiston vivustossa häikkää, katsastusvoimassa 5/2011, ei liikennekäytössä, tuuninkiprojekti
VAZ-210993 -93 mätä koriste-esine, ovia ei ole saanut auki pariin vuoteen, axtec = ei toimi

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 12.1.2011 11:57
Kirjoittaja Jouska
Terve taas,

Uutta vuotta kaikille. Jussilla on samara-kalusto vähän huonossa hapessa. Toisaalta yhdellä kunnossa olevalla autolla pärjää vallan mainiosti.

Oma projekti on hieman myöhässä, mitä aiemmin suunnittelin. Samaran ruostevauriot on saatu nyt suurin piirtein hitsattua kuntoon. Näyttäisi siltä, että vesivuodot auton sisälle ovat tulleet siitä A-palkin saumasta joka venäjällä on jäänyt hitsaamatta umpeen. Eurosamaroissahan tämä samainen kohta on tehty asianmukaisesti tiiviiksi.

Ensi viikolla auto menee maalaukseen. Viimeksi on haeskeltu sopivaa tuulilasia, vanha on niin naarmuinen. Näillä näkymin auto pitäisi varustaa helmikuun alussa ja sitten taas loppukuusta viimeistään takaisin liikenteeseen. :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 12.1.2011 15:40
Kirjoittaja latuskapower
Tervehdys! Täytyy tässä esitellä tuoreena samaran omistajana laabanilta ostamani samara. Eli konelan esittelyautona toiminut vm.89. Ekaa kertaa ajelen samaralla ja on kyllä aivan loistava peli. Kuvaa koitan laittaa myöhemmässä vaiheessa!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 12.1.2011 19:07
Kirjoittaja manni
latuskapower kirjoitti:Tervehdys! Täytyy tässä esitellä tuoreena samaran omistajana laabanilta ostamani samara. Eli konelan esittelyautona toiminut vm.89. Ekaa kertaa ajelen samaralla ja on kyllä aivan loistava peli. Kuvaa koitan laittaa myöhemmässä vaiheessa!
Onnea iloisen perhetapahtuman johdosta. Mukavia ja ongelmattomia kilometrejä!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.1.2011 0:35
Kirjoittaja latuskapower
kiitos kiitos perjantaina auton ostin ja 900 km olen sillä ajanut eikä probleemia niin ja tosiaan samara on 1.5 kaasarikone.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 18.1.2011 12:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Nyt on harrastesamarani saatu hitsattua ja maalattua yllättävänkin pienellä hinnalla. Auton etupään pellit ovat kaikki uutta, vasen takaovi ja takaluukku on vaihdettu uudemmasta kolariautosta. Monet muovi-osat, tiivisteet, turva-vyöt, takavalot laitetaan uutta. Itse en ole vielä nähnyt autoa. Otin koko ensi viikon lomaa, jotta voin sitten kasata autoa rauhassa.

Maalari kehui venäjältä tuotua, olikohan se slovenialaista metallinhohtomaalia korkelaatuiseksi tuotteeksi. Oli vähän kiinnostunutkin alkuperästä.