Sivu 107/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 15.11.2010 19:39
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Aloittelin omaa "leluauton" kunnostus rojektiani. Tehtävä ei ole helppo. Tarkoitus on vääntää vuosimallin 1995 samarasta vuosimallin 2011 samara. Tässähän siis ei ole mitään järkeä, mutta auto on erittäin hyvin palvellut, ja arvoton lukuun ottamatta tunnearvoa enkä vielä välitä luopua siitä. Projekti yritetään luonnollisesti tehdä mahdollisimman halvalla. Autolla on vuosien mittaan käyty häissä ja hautajaisissa. Sillä on käyty opiskelemassa, naisissa, kyyditty tyttöystäviä ja vaimoa. Arvatkaa, missä olin kun kuulin WTC tornien kaatuvan vuonna 2001?? Tietysti olin Samarassa Lehtisaaren kohdalla kun kuulin tuon uutisen suoraan autoradiosta.
Viime viikolla purkailin sitten halpaa samaraani nelisen päivää ja tänään ajoin auton nyrkkipajaan kunnostettavaksi. Tuo purkaminen käy ihan työstä. Barbaarimainen auton "riisuminen" tapahtui suurimmaksi osaksi karussa ulkoilmassa eli ns. venäläisissä olosuhteissa, muutaman asteen lämpötilassa sekä myös ahtaassa pimeässä tallissa.
Auton jokaisesta ovesta löytyi sisäpuolelta paikaltaan pudonnut bitumilevy. Tuo paikaltaan pudonnut bitumilevy jäykisti ikkunan nostomekanismia ja ovet olivat niiltä kohdin ruosteessa sisäpuolelta.
Etulokasuojasta, iskunvaimentimen kohdalta heti paisuntasäiliön takaa löytyi isompi ruostevaurio. Liekö lämmin paisuntasäiliö omalta osaltaan aiheuttanut ruostevaurion konehuoneen puolelta.
Myös auton vasemmassa takakulmassa oli ruostevaurio.
Tarina jatkuu myöhemmin......
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 16.11.2010 2:28
Kirjoittaja samarai
Onnea vaan projektiin. Vähän sama juttu itsellä, vaikeaa on tuosta Samarasta luopua, kun on ollut niin kauan ja hyvin palvellut lähes olemattomasta huollosta huolimatta. Ja onpahan ollut hitsausvehkeillekin edes jotain käyttöä sen kanssa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 16.11.2010 10:23
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Kiitos. Kyllähän tässä vähän jännittää kanssa toi lopputulos, että tuleeko lopputuloksesta niin hyvä kuin odotan.
Vuonna 1995, joka oli myös samaran rekisteröinnin huippuvuosi, näitä rekisteröitiin kaikkiaan 1816 kpl. Nelisen vuotta sitten niitä alkoi poistua rekisteristä kiihtyvään tahtiin. Muistaakseni niitä oli silloin enää rekisterissä noin 800 kpl. Tällä hetkellä luulisi luvun pyörivän jossain 500 kieppeillä tai alle sen.
Arvostettu

tekniikka-, ja mobiililehti
Tekniikan Maailma kirjoittaa Samarasta numerossa
12/ 2003 seuraavaa, tosin hieman valikoituna:
"
Auto esiteltiin Moskovassa kansantalouden saavutusten näyttelyssä 80-luvun alussa. Alusta noudattaa tarkkaan ensimmäisen VW Golfin viitoittamia linjoja. Ajettavuudessa ei ole moittimista ja kaarreominaisuudet ovat kohdallaan".
Samainen lehti jatkaa:
"
Niille, jotka eivät vierasta korjaamista ja pystyvät siihen itse, vanha Samara on hyvä ja edullinen hankinta. Auton tekniikka on selkeää, vara-osia saa kohtuuhintaan ja rakenteissa on otettu huomioon korjaaminen. Länsimaisten autojen suuret kertakäyttöiset kokonaisuudet eivät ole yleisiä".
No ehkä uusia vara-osia alkaa olla tänä päivänä hieman hankalampi saada, mutta ne ovat jokseenkin halpoja. Esim. uusi jarrulevy maksaa Motonetissa 15 euroa. Mihin muuhun autoon saa jarrulevyt kolmellakympillä? Totuuden nimissä täytyy sanoa, että hinnat lienevät poistohintoja.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 25.11.2010 19:06
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tässä on mennyt jo kaksi viikkoa ilman Samaraa. Talvi alkoi heti kun annoin Samaran pois. Pitänee tässä kirjoittaa jotain kokemuksia viime kesältä.
Autolle ei aiemmin oltu tehty oikein mitään kunnostusta. Ainoastaan pesty ja vaihdettu öljyt. Vuonna 2009 vaihdettiin iskunvaimentimia ja viime kesänä tuli sitten tehtyä muuta. Ensin vaihdettiin etupäähän uudet jarruputket. Vanhat olivat jo vähän happamia. Toinen jarruputkista, oikealle etupyörälle tuli tarvikkeena venäjältä, ja sehän oli paljon lyhyempi kuin alkuperäinen. Jarruputki vedettiin lyhintä reittiä mutta se jäi jotenkin heiluvaksi. Niinpä päätin tehdä sille tuen.
Viime kesänä puhdistelin auton pohjaa myös ruosteesta ja maalailin pohjamaalilla. Työtä varten auto ajettiin kahden parrun päälle.
Pohjaa kunnostettaessa huomasin, että toinen pa tankin kiinnityspanta oli ruostunut poikki ja toinen panta oli kanssa meneillään poikki. Tein tilapäisen pannan pellistä noin tunnissa ja asensin sen samantien. Kiinnityspäät pystyi irroittamaan vanhasta osasta. Toiselle puolelle pystyin asentamaan alkuperäisen uuden osan.
No syksymmällä sitten innostuin asentamaan sen kiertovesipumpun samaraan kylmän talven pelossa. Harmi kun sitä ei pääse nyt testamaan kun on oikein kylmät ilmat. Asennuksesta kielii vain katkaisin ja hieman pullottava kuumavesiletku apukuskin puolella.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 29.11.2010 21:35
Kirjoittaja 1500i
Varaosa "raatoa" liikuttelin viikonloppuna viimeksi sillä oli ajettu joskus sulan aikaan. Parikytä senttiä lunta päällä ja sen alla jää joka ei meinnut lähteä tuulilasistakaan raappaamalla joten tiirataan pimessä oviaukosta ettei osu mihinkään tai mene ojaan

Käynnistys meinasi jäädä aikomiseksi heti alkuunsa, kun virtalukko ei kääntynyt lainkaan tartti asentoon vaan pysähtyi niin, kuin kaksois tarttauksen estolla ennen tartti asentoa. Hitaasti kääntämällä avaimen sai tartti asentoon ja pariin kertaan, kun tarttasi niin johan hörähti

on se kone. Uutta jäähd. nestettä panin "muistaissa" jo viime talvena huonoksi (hyyhmäksi) havaitsemani tilalle

ja, kun oli tuollainen mainio pimeänaika ja -15 asteen pakkanen eli siis hyvä ulkona nesteiden kanssa läträys keli
Siinä, kun auto pyöri vereksemmillä nesteillä niin johan tuo suli lasien osalta niin, että näki ajaa pikku lenkin ja viedä takaisin parkkiin taivasalle. Siellä se on taas (kai) lähtövalmiina, kuten tähänkin asti ei niin mihinkään järelliseen. Seuraava siirto on viimeistään varmaan taas lumitöiden tieltä kevättalvella jos ei sitä ennen liikauta. Sehän riippuu satavan lumen määrästä riittääkö maavara etenemiseen ilman lapiointia johon ei rueta. Lämpöä tulee muuten ihan eri malliin, kun tuosta käyttö vehkeestä joten ei ihme että kahenpuolen jäiset lasitkin sulaa jo vähän pyörimisen jälkeen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2010 12:25
Kirjoittaja THI-900
Nyt tuli meille ensimmäinen todellinen vika. Käypi vain 1 ja 4 pytyllä. Arvelin viaksi puolapakettia ja vaihdoin toisen, mutta vika ei poistunut

Onneksi tuossa on vielä toinenkin jota voi koittaa, saas nähdä räjähtäiskö se sillä tulille kaikilla?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.12.2010 20:38
Kirjoittaja manni
Tänään taas sai hämmästellä renkaita. Aidot
Green Diamond -kitkat alla ja sai lähteä paikaltaan ylämäkeen, hiukan jopa märän sukuista lumista jääpintaa. Olin henkisesti varautunut käyttämään jo pakkia, mutta lähti eteenpäin hienosti. Upeat renkaat nuo, hiljaisemmat kun aikaisemmat kesärenkaat ja pitoa on joka olosuhteessa hyvin. Mökilläkin tuli käytyä viikonloppuna, luminen mökkitie meni läpi erittäin keveästi.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 13.12.2010 21:06
Kirjoittaja THI-900
Ja taas toimii! Johtosarjan nirhannut oikosulun maata vasten.

Hiukka meinasi olla vaikea löytää vika...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 14.12.2010 1:56
Kirjoittaja samarai
Kävin näyttämässä Samaraa katsastuksessa. Hylättiin, koska takajarruissa liikaa heittoa - eli vasen 1,4 ja oikea 0,6. Käsijarru otti puolestaan oikealla paremmin.
Vaihdoin muistaakseni viime katsastukseen molemmat pyöräsylinterit, joten ilmeisesti nyt se "välimäntä" on paineensäätimessä jumissa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 14.12.2010 22:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
katoinpa sattumalta tämän viestiketjun alkua, se alkoi siitä kun ostin ekan Samarani Jasulta vuonna 2004, silloin 5-ovinen 1,3 malli maksoi 350 euroa joka oli vähän. Viimeisin Samara hankinta muutaman viikon takaa on myös Jasulta, nyt 3-ovinen 1,1 City malli maksoi 50 euroa, eikä tämä juuri huonompi ole, mutta katsastus vain kuukauden voimassa ja jotain pientä tarviis laittaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 15.12.2010 9:56
Kirjoittaja 1500i
Kyllähän noilla ajaa eivätkä ole hankinta hintansa puolesta enää mitään kalliita jos eivät tosin uusiakaan. Hyviäkin yksilöitä on varmasti kuitenkin tarjolla.
Mikä on muuten käytöautona?
Ajo Samara pitäisi herättää kuuran alta, kun on viikonlopusta asti seissyt ulkona ja pakkasta on pitänyt päivisin siinä -20 ja -25 pintaan ja öisin jopa enemmän. Viimeyönä on lauhtunut enää ei ole, kun -17.
Pitää pistää, vaan piuhanpäähän, jotta vähän notkistuu kyllä se siitä lähtee miksikäs ei lähtis
Onnittelut myös kymppitonnin viestimäärästä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 15.12.2010 17:26
Kirjoittaja pressa
Lada-Jussi kirjoitti: Samara hankinta muutaman viikon takaa on myös Jasulta, nyt 3-ovinen 1,1 City malli maksoi 50 euroa.
Tuo oli kyllä edullinen, itse en viitsinyt lähteä hakemaan kun haku olisi maksanut enemmän kuin auto...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 15.12.2010 19:24
Kirjoittaja Lada-Jussi
oho tosiaan, 10 tonni tuli taas täyteen, jo se kerran aiemminkin tuli
ajoautona on nyt -99 Samara Sedan 1,5i, maanantaina hain vikalistan jossa molemmat jarruvalot ja etujarruletku korjattava, muutoin aivan loistava peli 140 ajettu ja huollettu säännöllisesti, ei ruostetta.
Samaroista puheen ollen farmin kokoelmasta löytyy nyt kaikki malliversiot Suomessa myydyistä Samaroista, eli 2108, 21081, 21083, 2109, 21093, 21099 ja 210993, tarkempaa tarkastelua ei kestä, mm. 21099:stä vain ruisku versioita ei orkkismallia, toisaalta 21093:sta löytyy melkein koko sarja: lyhyillä lokareilla, pitkillä lokareilla eurokat versio, gm-ruiskuinen, bosch ruiskuinen vain axtec versio puuttuu (ja tietty eurosamara, mut se onki ihan eri juttu)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 15.12.2010 20:17
Kirjoittaja Jouska
Lada-Jussi kirjoitti:
Samaroista puheen ollen farmin kokoelmasta löytyy nyt kaikki malliversiot Suomessa myydyistä Samaroista, eli 2108, 21081, 21083, 2109, 21093, 21099 ja 210993, tarkempaa tarkastelua ei kestä, mm. 21099:stä vain ruisku versioita ei orkkismallia, toisaalta 21093:sta löytyy melkein koko sarja: lyhyillä lokareilla, pitkillä lokareilla eurokat versio, gm-ruiskuinen, bosch ruiskuinen vain axtec versio puuttuu (ja tietty eurosamara, mut se onki ihan eri juttu)
Hienoa.
Vuosi 2011 on sitten juhlavuosi Samaralle, 25 vuotta Suomessa. Pitäisi sitä varmaan kerhonkin juhlistaa jotenkin ja järjestää jotain erityistä?? On meinaan noi juhlan aiheet olleet Lada merkkisillä autoilla oikein kiven alla viime aikoina.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 16.12.2010 18:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
olihan tänä vuonna 40 vuotta tuotannon alottamisesta ja ensi vuonna myös 40 vuotta suomessa, mutta kyllä Samara 25 vuotta Suomessa on jo suuremman kansanjuhlan paikka.