Sivu 103/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.8.2010 23:07
Kirjoittaja 1500i
Uudet 75W-90 vaihteistoöljyt olleet nyt n.1000km. laatikossa ja laatikon ääni on hiljaisempi paikallaan ollessa sekä ajossa, kun aiemmilla 10W-30 vaihteisto liruilla.
Vaihteet kytkeytyvät kevyesti eikä mitään huonoa sanottavaa ainakaan tässä vaiheessa ole. Myöskään vetarin stefa ei näy tihmineen kuten aiemmillä öljyillä. Sillon oli aina tippa laatikon pohjassa ja laatikon kylki likasena, mutta lisätä ei kuitenkaan tarvinnut. Liekkö tuolla sitten enää tuota uutta öljyäkään sekin oisi varmaan hyvä tarkistaa :wink: :D
Entiset öljyt oli myös aika mustat vaikka ei kai niillä ollu ajettu vasta, kun reilu 60tkm. :roll: :?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 15.8.2010 17:59
Kirjoittaja Lada-Jussi
tuunasin samaraa vielä lisää, nyt siinä on 1,6 8-v koneen kuori päällä, näköseikkojen lisäksi se kai vähän vaimentaa moottorin melua.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 15:45
Kirjoittaja THI-900
Tuli tuossa ajeltua isän samaralla siviiliajoja välillä Laihia-Vaasa semmoinen ~350km alkuviikosta. Kulutus tuolle ajolle oli 7,2l/100km. Ihan reippaasti olen ajellut, ilman sen kummempia säästelyjä. Vaikuttaa asialliselta. Menis varmaan vähemmälläkin, jos ajais rauhallisemmin. Vertailuksi tuo Polo menee samanlaisessa ajossa siinä 5,1-5,2l/100km.

Vaihdelootan tarvis varmaan laittaa uudet öljyt kun kakkoselle jos vaihtaa pikkusenkin rivakammin niin aina paukahtaa. Ja sehän käy usein. Pololla ajaessa on tullut tapa, että risteykseen tulee usein ykkösellä, mutta jos ei tarvikaan pysähtyä niin vaistomaisesti tulee nopeasti vedettyä kakkoselle. :D Riks, Raks ja Poks.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 16:03
Kirjoittaja manni
Ihmeen paljon maantieajossa.

Mulla tämän kuun maantieajoa pääosassa sisältävät tankkaukset ovat keskikulutukseltaan seuraavia: 6,04, 6,22, 5,81 ja 5,93. Noilla tankillisilla on pääpaino maantieajossa (teillä rajoituksina 80 - 100 km/h, ajan todellista nopeutta nopeusrajoituksen verran, reippaat kiihdytykset, ohituksiakin jos edessä omaa tahtia hidastavia automobiileja, ajo ei ole erityisen pihistelevää)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 16:10
Kirjoittaja THI-900
manni kirjoitti:Ihmeen paljon maantieajossa.

Mulla tämän kuun maantieajoa pääosassa sisältävät tankkaukset ovat keskikulutukseltaan seuraavia: 6,04, 6,22, 5,81 ja 5,93. Noilla tankillisilla on pääpaino maantieajossa (teillä rajoituksina 80 - 100 km/h, ajan todellista nopeutta nopeusrajoituksen verran, reippaat kiihdytykset, ohituksiakin jos edessä omaa tahtia hidastavia automobiileja, ajo ei ole erityisen pihistelevää)
Kirjaillaan nyt vielä tuohon miten tuo on saatu aikaan. Mittarivirhe on ensinnäkin otettu huomioon. Tosin matemaattisesti siten että olen verranut talvirenkaiden ja kesärenkaiden kokoa mittaamatta GPSllä todellista virhettä. Mutta laskennallisesti trippi näyttää 2,2% liika vähän.

Ajosta 80% maantietä, 20% kaupunkia. Ajanut olen viisi matkaa ees taas. Matkalla on 24km motaria, jonka olen ajanut kerran todellista nopeutta 125km/h, muut kerrat noin 110km/h. Muuten maantiellä ajan rajoitusten mukaan. Ohittaessa laitan neloselle ja lapun lattiaan. 60km/h ja ylöspäin ajan vitosella. Uskon että tuo voisi mennä alle kuuden litran jos ajatuksella ajaisi vain maantietä. Alla on muuten 185 leveät renkaat, mutta eivät noiden aurorien vierintävastukskaan pitäisi kovin kova olla. Ja viehän tää nyt paljon vähemmän kuin se edellinen euro2 Bosch laitos...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 20:17
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Mä olen päässyt samarallani vuosien mittaan 6,3-7,3 litran kulutukseen sadalla kilometrillä. Ajan aika varovasti noin yleensä kun ei viitsi vanhaa autoa kiusata. Lisäksi en mielelläni ajele moottoriteillä.

Ostin Samaraani Biltemasta led sivu vilkku lamput, "led bulbs" jotta muut autoilijat näkisivät kirkkaassa päivänvalossa että aion todellakin kääntyä. Otaniemessä on yksi sellainen hankala risteys, jossa muut autoilijat eivät päiväsaikaan erota että vilkku on päällä, kun katsovat autoa sivulta. Lamppujen vaihto jää tekemättä toistaiseksi.

Omasta samarasta löytyi ruostevaurioita sen verran A-pilarin jatkumosta ja vähän muualtakin, että laitan koko auton syyskuussa peruskorjaukseen ammattimiehelle. Eiköhän ole jo aikakin, onhan auto jo 15 vuotta vanha. Yksi raatoja työkseen korjaava mies lupaili ottaa urakan hoitaakseen.

Tätähän on tullut suunniteltua jo monen monta vuotta. Autoon on lisäksi tarkoitus vaihtaa enemmänkin pelti-, muovi-, ja tuunausosia joita olen keräillyt monen vuoden ajan. Tuulilasikin joutaisi vaihtoon, jos onnistun sellaisen uuden jostain hommaamaan. Jos kaikki menee suunnitellusti, saa auto lopuksi alkuperäisen tai hyvin lähellä alkuperäistä olevan värin, koodi 626 "märkä asfaltti".

Kaiken tämän jälkeen voin sitten väittää Samarani vuosimalliksi '1995/2010 :D Täältä tähän.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 21:24
Kirjoittaja manni
Jouska kirjoitti:Ostin Samaraani Biltemasta led sivu vilkku lamput, "led bulbs" jotta muut autoilijat näkisivät kirkkaassa päivänvalossa että aion todellakin kääntyä. Otaniemessä on yksi sellainen hankala risteys, jossa muut autoilijat eivät päiväsaikaan erota että vilkku on päällä, kun katsovat autoa sivulta. Lamppujen vaihto jää tekemättä toistaiseksi.
Kannattaa jättää laittamatta moiset tuuninkihirvitykset. Pilaavat Samaran kauniin, dynaamisen muodon ja voi aiheuttaa ongelmia luotettavuudessa. Vakiovilkut ovat parhaat ja tyylikkäimmät Samaraan kun Samaraan.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 19.8.2010 21:32
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Vilkun lasi on siis originaali, mutta lamppu on siten nyky teknologiaa. Pitäydyn niin lähellä originaalia Samaraa kuin mahdollista, mutta turvallisuus ja kauneus seikat saavat hieman jalansijaa. Originaalit pienet sivupeilit saavat mennä, sekä alkuperäinen maski.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.9.2010 15:40
Kirjoittaja samarai
Samaraan tuli pitkästä aikaa vikaa. Vilkut meni tilttiin ajovalojen/parkkien ollessa päällä ja mittaritaulussa syttyi takasumuvalon merkkivalo kun laittoi vilkun päälle.

Tarkastin ensin sulakeboxin releet ja sen liitoksia mutta ei vaikutusta ja ajattelinkin, että sulakeboksissa joku vuotaa läpi. Vika löytyi kuitenkin kuskin puolen takavalon liittimessä, joka hapettuneena vuoti läpi. Tällä kertaa selvittiin siis tosi vähällä, monta kertaa nämä on kinkkisiä vikoja selvittää.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.9.2010 16:03
Kirjoittaja THI-900
Vanhennos sääti tuossa pari päivää sitten omasta samarastaan repsikan ovea hieman. Nyt menee kauniisti kiinni.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 4.9.2010 15:11
Kirjoittaja Jouska
[quote="Jouska"]
Omasta samarasta löytyi ruostevaurioita sen verran A-pilarin jatkumosta ja vähän muualtakin, että laitan koko auton syyskuussa peruskorjaukseen ammattimiehelle. Eiköhän ole jo aikakin, onhan auto jo 15 vuotta vanha. Yksi raatoja työkseen korjaava mies lupaili ottaa urakan hoitaakseen. quote]

Moi,

Samaran kunnostus alkanee vasta marraskuun alussa, yksi asiakas ehti jättää 70-luvun ruosteisen mersun kunnostukseen ennen minua.

Sitä ennen pitää rakentaa tehostettu lämmityslaite ala Sdelano V CCCP.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pu#p237584

Katkaisimen asennus on tehty jo siihen ajovalojen korkeudensäätimen reikään. Omassahan ei tarvii tuon säätimen toimia katsastuksessa. Kiertovesipumpun hinta on näemmä laskenut tällä välin Motonetissa.

Tosiaan, viime talvi oli sen verran ankara että jouduin käyttämään ajaessa pitkiä kalsareita ja karvahattua :D

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 4.9.2010 20:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minä se vaan jaksan ihmetellä näiden eräiden Samaroiden kylmyyttä.

Minulla tietysti ei ole kokemusta kuin SÄMPYstä (Samara Sedan 1500 -92 Axtec) ja VäliPalasta (HB 1500i -96). Ja olenhan toki tietysti kirjoittanutkin tuosta lämpimyydestä jos jonkin palstametrin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 5.9.2010 11:09
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Ei toi mikään uusi asia ole toi lämmityslaitteen vaatimattomuus alle -10 asteessa. Onhan se jopa testattu jonkun autolehden toimesta ainakin eurosamaran kohdalla ja vaaatimattomaksi todettu.

Paljon riippuu myös siitä, pääsetkö kylmällä autolla suoraan maantielle jossa voi ajaa urku auki pitkiä matkoja. Vai joudutko pysähtelemään kylmällä autolla aina 150 metrin välein liikennevaloihin, niinkuin täällä espoossa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 5.9.2010 12:31
Kirjoittaja 1500i
^ Ja sekin, että tuleeko sieltä tarpeeksi lämmintä vaikka ajaisikin "urku auki" vai onko puhaltimessa ja lämpärissä vain yksi asento kun pakkasta on kaksi numeroinen luku :roll:
Itse kokeilin viimetalvena ilmaläpän poistoa käytöstä (lukitusta kiinnni) jolloin lämmön säätö on vain lämppärin hanalla kuten vanhemmissakin. Tuo kokeilu toimi eikä lämpötilan säätö ollut niin raju, kun läpän ollessa käytössä eli, että hujauttaisi läppää auki ja kylmää ilmaa sekaan, kun pienentää vähän lämpöä jonka seurauksena lämpöä sai olla kohta taas lisäämässä. Länsi hupatusta tuollainen kylmää ilmaa sekaan läppä :evil:
Miten toiminee nämä (11* ja ) uudemmat missä ei ole sitten enää koko lämmityslaitteen hanaa vaan pelkkä ilman ohjainläppä?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 5.9.2010 12:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onhan noita testailtu juu ja todettu vaikka miksi. Itselleni on tärkeintä, että VäliPala on sauna tarvittaessa. Muutkin ovat sen todenneet. Ja saa olla 2numeroisia pakkaslukuja. Mutta en hämmennä tällä enempää. Viime talvenahan tuosta tuli paasattua jo riittämiin. Koittakaahan tareta.