Sivu 101/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 0:18
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti: aitoa oikeaa Lada jäähdytin nestettä.
Tosol A-40M Venäjän standardi GOST 28084-89 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 9:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
ynnäilin Bosch ruiskuisen kulut 30000 km / 260 päivää

hankinta (=arvonalenema) 350e
eli 1,346e/pv ja 0,012e/km

hallinnollisiin kuluihin (rekisteröinnit, katsastus) 65,2e
sekä edellisiin laskettavat, vakuutus (bonus 70%) 112,40e
ajoneuvovero 91 euroa
hallinnolliset kulut keskimäärin 1,033e/pv ja 0,009e/km

huoltoakin on tehty, tulpat ja suodattimet sekä nesteitä 88,70e
keskimäärin 0,341e/pv ja 0,003e/km

korjauksia vain uusi ilmamassamittari 50e
keskimäärin 0,192e/pv ja 0,002e/km

tuninkia, kaiuttimet 9,90e
keskimäärin 0,038e/pv ja 0,000e/km

bensaa laskennallisesti rekisteriin merkityllä keskikulutuksella 7,3 l/100km, polttoaine.net eilisen keskihinnan mukaan
yhteensä 3140,46e

keskimäärin 12,079e/pv ja 0,105e/km

kustannukset yhteensä 3907,66 euro
keskimäärin 15,029e/pv ja 0,130e/km

s-bonuskertymä 4,5% bonuksella yhteensä 149,32 euroa
s-maksutapaetua 0,5% yhteensä 16,03 euroa

kustannukset vähennettynä s-bonuksella ja maksutapaedulla 3742,31 euroa
keskimäärin 14,39e/pv ja 0,125e/km


samarai kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: aitoa oikeaa Lada jäähdytin nestettä.
Tosol A-40M Venäjän standardi GOST 28084-89 8)
olisko se tätä samaa mitä myytii alkuperäisenä Lada jäähdytinnesteenä. Sellanen pönikkä oli Ojasten auton perässä ratapäivillä, siinä etiketissä vakuutettiin että se on suunniteltu juuri Ladan jäähdytysjärjestelmää varten

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 19:58
Kirjoittaja manni
Jokari kirjoitti:Vesipumpun vaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan joten kannattaa ajaa niinkauan että matka katkeaa, kun ei konekaan siitä hajoa...tulee halvaksi hakea hinurilla :lol:
Kyllä Samaraan vaihdetaan aika usein nokkahihnan vaihdon yhteydessä vesipumppu.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 22:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
jatkoin vielä edellistä laskelmaani, eli jos nyt tekisi pakollisen 30tkm:n huollon (öljyt, tulpat, suodattimet) ja nokkahihnan vaihdon, sekä korjaisi samalla vesipumppuvian ja ajaisi samaan malliin koko vuoden 365 päivää ja laskennallinen 42tkm, niin päivää ja kilometrejä kohden kustannus vaan pienenee. Samaralla ajo on selvää säästöä, jos ajaisi työajoa kilometrikorvauksilla, niin Samaralla tienaisi selvää rahaa.

isän euroa on kunnosteltu päivittäin, kun auton pitää olla sillä niiin viimesen päälle. oven kahvoja ja ikkunakampia on ollut rikki ja etupenkin selkänojan säätörullia. kaikkea pientä, mutta alle 200 euron on päästy, kalleinta on ollut vesipumppu ja vetonivel noin 40 euroa/osa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 23:12
Kirjoittaja Jokari
manni kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Vesipumpun vaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan joten kannattaa ajaa niinkauan että matka katkeaa, kun ei konekaan siitä hajoa...tulee halvaksi hakea hinurilla :lol:
Kyllä Samaraan vaihdetaan aika usein nokkahihnan vaihdon yhteydessä vesipumppu.
Ei ainakaan niiden puolesta jotka sitä huolto-opasta lukee kuin piru raamattua. Onhan näistä vängätty täällä...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 23:30
Kirjoittaja pressa
Vesipumppuhan tarkistetaan aina hihnanvaihdon yhteydessä sekä hihan tarkistuksen yhteydessä, mikäli rohisee tai vuotaa niin vaihdetaan. Vaihto ei ole automaattinen toimenpide hulto-ohjelman mukaan, tarkistus ja vaihto tarvittaessa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 20.7.2010 23:58
Kirjoittaja manni
Vaihdatutin omaani nokkahihnan, kilpailutin kolmea paikallista huoltofirmaa. Jokaisessa oli sisältö sama, itse hihna, kiristimet ja vesipumppu. Ilmeisesti pumppu on sen verta kohtuuhintainen ja kuluva osa, että mielellään varmuuden vuoksi uusitaan sekin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.7.2010 0:24
Kirjoittaja mikko853
manni kirjoitti:Vaihdatutin omaani nokkahihnan, kilpailutin kolmea paikallista huoltofirmaa. Jokaisessa oli sisältö sama, itse hihna, kiristimet ja vesipumppu. Ilmeisesti pumppu on sen verta kohtuuhintainen ja kuluva osa, että mielellään varmuuden vuoksi uusitaan sekin.
Ihan uteliaisuudestani kyselen mikä oli hintataso? Huvitti vain kun vuosi-kaksi takaperin deltalta tuli jokin tarjouslappu kotiin jossa mm. jakohihnan (ei vesipumpun) vaihto olis kustantanut lähemmäs 250€.. :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.7.2010 0:45
Kirjoittaja Kustaa
mikko853 kirjoitti:Ihan uteliaisuudestani kyselen mikä oli hintataso? Huvitti vain kun vuosi-kaksi takaperin deltalta tuli jokin tarjouslappu kotiin jossa mm. jakohihnan (ei vesipumpun) vaihto olis kustantanut lähemmäs 250€..
Onhan tuo hinta osaavasta korkea, muttei välttämättä firmasta. Tuolla summalla pitää kattaa kaikki kulut ja kohtuullinen liikevoitto.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.7.2010 8:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
Huomatkaa sitten, että Motonetista saa vain vääränmallista hihnaa ja vesipumppua noihin uudempiin Ladoihin. Hihnan ja hihnapyörien hammastus vaihtui jo käsittääkseni -89 ja Motonetista saa sitä vanhaa mallia, kuten myös joistain muista varaosaliikkeistä. Heikkoa on Ladan osien saatavuus Suomessa.

Oli muuten hauskin vika Eurosamarassa toi takalasinpesurin toimimattomuus. Joku oli tunkenu pesurin relen sähköikkunoiden releelle varattuun paikkaan. Liekö toivonut, että mekaaniset ikkunan nostimet muuttuisi sähköisiksi kun siihen tunkee jonkun relen :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 22.7.2010 21:16
Kirjoittaja manni
mikko853 kirjoitti:Ihan uteliaisuudestani kyselen mikä oli hintataso? Huvitti vain kun vuosi-kaksi takaperin deltalta tuli jokin tarjouslappu kotiin jossa mm. jakohihnan (ei vesipumpun) vaihto olis kustantanut lähemmäs 250€.. :lol:
Muistaakseni oli noin parisen satkua, pitäen sisällään hihnan, pumpun ja kiristimet töineen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 23.7.2010 13:20
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Olen ollut kesälomalla, ja tuli vaihdettua toinenkin polttoainetankin kiinnitys vanne. Vaihtamani osa on alkuperäinen Vaz tuote ja täytyy sanoa että halpaa metallia koko osa. Todennäköisesti lähes 100 prosenttista rautaa. Ei ihme että ruostuvat helposti poikki. Ilmeisesti ne on mitoitettu kestämään vain sen 10-12 vuotta jonka autokin on ajateltu kestävän.

Tuli myös vaihdettua vaihteistoöljyt Samaraan 10 vuoden ja 2 kuukauden jälkeen edellisestä vaihdosta....hups. Jotenkin toi aika on mennyt vaan niin nopeasti. Täytyy sanoa, että paremmin menee nyt vaihteet päälle kuin aiemmin. :D

Tänään ajeltu 60 kilsaa Samaralla ja huomenna matka suuntautuu Tampereelle perheen voimin. Onneksi luvattiin viileämpää keliä huomiseksi.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 26.7.2010 0:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mustakostaja eli Samara Sedan on saatu taas liikennöitävään kuntoon ja ensimmäinen pidempi testi ajo tuli suoritettua Lahdesjärven ABC:lle. Viimeistelyä vaille oleva ilmastoinnin asennus tuli todettua toimivaksi, korkea kojetaulu luo tunnelmaa matkan tekoon. Bosch-ruiskuisessa koekäytössä olleet Euron alut siirtyi viikonlopun aikana Sedaniin, kuten myös audiojärjestelmä.

Kuva

vuoden 1995 Samara 1,5i Sedan (21099-21-138) alkaa olemaan sekoitus montaa eriautoa, eli ihan totaalisesti tuunattu
Moottori - VAZ-2111-P00-110 -00:sta
Vaihteisto - VAZ-21083-020-110 -00:sta
Kojetaulu - VAZ-21099-20-138 -97:sta
Penkit - VAZ-21093-20 Euro -98:sta
lisävarusteina: manuaalinen ilmastointi, kevytmetallivanteet "Euro", kevyt audio, vetokoukku, takaspoileri lisäjarruvalolla, etusumuvalot (valmius, umpiot irrallaan)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 26.7.2010 1:16
Kirjoittaja pikku-maukka
oho, nythän sä oot jussi pahasti sortunu tuningiin, mistä moinen hairahdus??

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 26.7.2010 3:04
Kirjoittaja samarai
Tuo on kuitenkin siinä mielessä hyvällä maulla tuunattu, ettei siitä tiedä kuin asiantuntija että se on tuunattu. :)