Nivan hankinta/ Kokemuksia Nivasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
Nyt olisi muutama päivä hyvää aikaa laitella Nivaa, mutta kun ite on invana niin ei voi
Älkää muuten ikinä sairastuko irtisanoutumisajalla, ei morjens sitä hitsi ja haukkujen määrää
Ainakin seuraavia pitäisi tehdä:
- jarrujen ilmaus, mahdollisesti laajempikin jarruremontti kun osiakin on
- kurkkaus rattiakselin johtoihin, onko eristeet rikki
- päävirtakatkaisijan asennus
- kysyä tarjous venttiilinohjurin kumien vaihdosta esim. Kyröskosken Shelliltä
- kehitellä jostain sopivat kiinnikkeet pakoputken ulostuloihin

Ainakin seuraavia pitäisi tehdä:
- jarrujen ilmaus, mahdollisesti laajempikin jarruremontti kun osiakin on
- kurkkaus rattiakselin johtoihin, onko eristeet rikki
- päävirtakatkaisijan asennus
- kysyä tarjous venttiilinohjurin kumien vaihdosta esim. Kyröskosken Shelliltä
- kehitellä jostain sopivat kiinnikkeet pakoputken ulostuloihin
Reippaina käymme rekkain alle 

Eilen kävin ulkoiluttamassa Nivaa Kyröskoskella, no ikävä kyllä Shellillä ei ollut työnjohtoa paikalla enkä saanut hinta-arviota. Menin pikkuteitä Kyröspohjan kautta, mutta palasin kotiin Häijääntietä ja vauhdin kohotessa 90:een oli meteli jo aivan karmea
. Noi 4,3 välitykset on mun makuun vähän oudot...
Alavääntö tuntuu olevan kateissa (kuuluuko sitä ees olla? ainakin takatuupparin 1500/1600 koneissa sitä on, ees pikkasen), mutta kun kaasua polkasee niin kiihtyvän tuntuu. Mä en vaan niin osaa noita kierroskoneita arvostaa
Ja mitä isommat edellä sitä pienemmät perässä, siskolikkakin meni ostamaan Nivan...

Alavääntö tuntuu olevan kateissa (kuuluuko sitä ees olla? ainakin takatuupparin 1500/1600 koneissa sitä on, ees pikkasen), mutta kun kaasua polkasee niin kiihtyvän tuntuu. Mä en vaan niin osaa noita kierroskoneita arvostaa

Ja mitä isommat edellä sitä pienemmät perässä, siskolikkakin meni ostamaan Nivan...

Reippaina käymme rekkain alle 

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Kattoppa nokan ajotus, sehän on puoli pykälää pielessä jos kansi on vakiomitoissaan. Monesti se on puoli pykälää myöhäsellä, löysää ketju ja käännä se niin että on puoli pykälää aikasella niin muuttuu se olemus vähäsen, alavääntö paranee ja "huippukierrokset" vähenee.
Onkos se sun laitos niin vanha että siinä on 4.3 perät??
Jos näin on ja tykkäät enempi 4.1 niin kyl me voidaan tehä vaihtarit, tällä hetkellä taitaa olla 2 kpl takamurikoita 4.1 välillä ja ainakin 2 etuperää 4.1 välityksillä. PÖKS PÖKS vaihto.
Onkos se sun laitos niin vanha että siinä on 4.3 perät??
Jos näin on ja tykkäät enempi 4.1 niin kyl me voidaan tehä vaihtarit, tällä hetkellä taitaa olla 2 kpl takamurikoita 4.1 välillä ja ainakin 2 etuperää 4.1 välityksillä. PÖKS PÖKS vaihto.
Joo toi on tullut tehtaalta ulos 1979 ja Suomen rekisteriin 1980, joten eikös siinä 4,3 perät vielä pitäisi olla, näin ainakin sanoo ohjekirja.
Toi nokan ajoituksen kanssa söhlääminen tuntuu aika pelottavalta, mutta ehkäpä jossain vaiheessa on tohon konepuoleenkin kajottava. Tosta Combista olen suunnitellut elimen luovuttajaa, siinä on hyväntuntuinen kone joka on 30 tkm sitten peruskorjattu Tammer-Dieselissä SA:n laskuun. Siis vieläpä Nivan kone. Jos sitten joooooskus...
Toi nokan ajoituksen kanssa söhlääminen tuntuu aika pelottavalta, mutta ehkäpä jossain vaiheessa on tohon konepuoleenkin kajottava. Tosta Combista olen suunnitellut elimen luovuttajaa, siinä on hyväntuntuinen kone joka on 30 tkm sitten peruskorjattu Tammer-Dieselissä SA:n laskuun. Siis vieläpä Nivan kone. Jos sitten joooooskus...
Reippaina käymme rekkain alle 

Tänään sain kehiteltyä takapönttöön uudet kiinnikkeet, kiitokset Hämeenkyrön tarvikepisteelle joka sponsoroi pätkällä 6 mm kumimattoa.
Ruiskutin myös crc:tä ilmausruuveihin ja totesin kuskin puolen vetarin suojakumissa olevan pienen reiän. Siltä puolelta puuttui suojakuppi siitä päältä. Pitää kai yrittää tilkitä silikonilla tms, mutta lienee aika turhaa? Kumin vaihto ei kyllä käy laatuunsa ennen kuin kehittävät semmoisen jossa on vetoketju!
Syylärinnestevuodon paikallistin liitoskohtaan eli klemmarin kiristelyllä pitäisi selvitä.
Lisäksi vielä käytin tulevaa elimenluovuttajaa kylillä, hyvin käynnistyi kuukauden seisonnan jälkeen pellon reunasta. Akku tosin oli ladattu.
Ruiskutin myös crc:tä ilmausruuveihin ja totesin kuskin puolen vetarin suojakumissa olevan pienen reiän. Siltä puolelta puuttui suojakuppi siitä päältä. Pitää kai yrittää tilkitä silikonilla tms, mutta lienee aika turhaa? Kumin vaihto ei kyllä käy laatuunsa ennen kuin kehittävät semmoisen jossa on vetoketju!
Syylärinnestevuodon paikallistin liitoskohtaan eli klemmarin kiristelyllä pitäisi selvitä.
Lisäksi vielä käytin tulevaa elimenluovuttajaa kylillä, hyvin käynnistyi kuukauden seisonnan jälkeen pellon reunasta. Akku tosin oli ladattu.
Reippaina käymme rekkain alle 

Koitahan katsoa siitä suojakumin reiästä minkänäköisessä kunnossa murrosnivelen vaseliinit ovat. Jos reikä on ollut pidemmänkin aikaa siinä kumissa niin murrosnivel saattaa olla lähellä loppuaan kun vaseliinin sekaan on päässyt tiesuolaa ja pölyä. Jos taas rasva on hyvän näköistä, ja sitä on siellä reilusti niin voihan sitä koittaa korjata silikonilla tai jotenkin muuten.