Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Oma mersu kerää pölyä ja havunneulasia tuossa kuusen alla. Kyllä sillä välillä on pihalla edestakaisin veivattu ettei ihan paikoilleen jämähdä... Vähän kahden vaiheilla, myydäkö pois vai ajaako talvi sillä. Kun on tässä kesän aikana taas Ladalla ajamisen makuun päässyt ja tuli tuo nappiscombikin ostettua, jos vaikka sillä talven ajaisi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Päräytin Mersun käyntiin välillä ettei akku tyhjene kun ei ole kerennyt kenkääkään irrottamaan. Hyvin lähti ja toimi pihalla, sain jopa automaattilaatikon öljyt tarkastettua, ne olivat tarkalleen maksimimerkissä. Aika mielenkiintoisesti edellinen omistaja neuvoi oikean öljymäärän, voi olla vähän yli maksimin tai vähän alle minimin, jos on liian vähän lakkaa vain vaihteet päälle menemästä ja menee taas päälle kun lisää öljyä. Takakontissa onkin avaamaton litran pönikkä öljyä. Eli ei tuostakaan kannata sitten paineita ottaa. Jäähdytysnesteen katoamispaikkaa en vieläkään saanut paikallistettua, pohjapeltiä en ryömimällä pois paikoiltaan saanut, jääköön syksympään kun se on jollekin pajalle kuitenkin hitsattavaksi vietävä, ottakoon samalla pellin pois ja tutkikoon alavesiletkun... Ja olihan tälle vehkeelle epäröivä ostajaehdokaskin jo, jos vaikka menisi hänen harmikseen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään kurkkasin samankorisen 200D:n konepellin alle. Olipas siellä koomisen pienen näköinen moottori...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

AI kirjoitti:Tänään kurkkasin samankorisen 200D:n konepellin alle. Olipas siellä koomisen pienen näköinen moottori...
Eikä pelkästään koomisen näkönen vaan erityisesti suoritusarvoiltaan hyvin koominen! :lol:
Isäni päivittelee aina 200D olematonta suorituskykyä joka taitaa olla huonompi kuin 1200 Ladassa...
Meillä on sentään 300D! 8)
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään laittelin tämän hökötyksen liikenteeseen ja kävin vähän ajamassakin. Kiva ajella välillä autolla jonka perä ei hypi kuopissa minne sattuu eikä alusta kolise, vain avaimet kilahtaa virtalukossa roikkuessaan kun kuopista ajelee. Lähdin käymään kymmenen kilometrin päässä kaupassa mutta siitä reissusta kertyikin sitten toista sataa kilometriä mittariin kun hyvä ilmakin oli. Vähän jarrut tuppaa täristämään kun levyt ovat umpiruosteessa mutta eiköhän nuo korjaannu kun vähän ajelee.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen syttyi mittaristoon palaneen lampun merkkivalo, oikea takavalo oli pimeä. Just kävin lampun vaihtamassa, onpa helpoksi homma tehty! Samantapainen mutta huomattavasti laadukkaamman tuntuinen systeemi kuin kanttilamppuladassa. Lamppua ei samanlaista varastosta löytynyt joten jouduin laittamaan Ladan rekisterikilven lampun jossa samanlainen kanta mutta eri muotoinen kupu ja teho vain 5 W kun pitäisi olla 10 W. Kaipa tuo pimeätä lamppua parempi lienee toistaiseksi kunnes kerkiää ja muistaa ostaa oikeanlaisen.

Jarrut ei enää täristä mutta eipä ole levytkään enää umpiruosteessa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

en viitsinyt tätä viestiketjua lukea läpi, etten provosoidu.
Mulla on omakohtaisia kokemuksia vanhasta riisselimersusta parin vuoden takaa, oli pojan Mersu, poika oli suorittamassa velvollisuuttaan isänmaata kohtaan ja antoi mulle luvan käyttää autoaan.
Siihen aikaan mun ainoa autoni oli Lada 110 vm. 2006, joten ymmärtänette, miksi kiesuksen vanha ( 1988 ) Mersu 200 D alkoi kiehtoa.

No niin, kokemuksiin.

Negatiivista:
1. Matkamittari oli lauennut lukemaan 700362km. Paljon ajettu sen jälkeen.
2. Maahantuojan asentama lohkolämmitin ei toiminut.

Positiivista:
1. täydessä kunnossa poislukien yllämainitut seikat.
2. Käynnistyi loistavasti ilman lohkolämmitystä -32 asteisen yön jälkeen.
3. Se mahtava ajofiilinki lada satakymppiin verrattaessa.
4. Polttoaineen kulutus? kuluttaako se polttoainetta? Harvoin piti tankata.

Nää on vaan omakohtaisia kokemuksia, eli ei kannata antaa tälle jutulle mitään arvoa. Arvokkaimmat kokemukset tulee " kaverilta kuultuina ja kateudesta "
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Mersua käytin hitsauksessa. Yksi reikä löytyi vielä nosturilla hyvässä valossa lisää. 50 € kustansi kun tuon ja lumikolan varren hitsasi. Katsastukseen en jaksanut vielä lähteä viemään kun on tässä kotona muuta puuhaa, ehkä huomenna tai maanantaina viimeistään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tarkka on lampuistaan tämä härveli. Kun vaihdoin tuon 5W lampun taakse niin mittariston merkkivalo ei sammunut eikä mitään muuta lamppua löytynyt mikä pimeänä olisi. Eilen sitten vaihdoin tilalle oikeankokoisen 10W lampun ja nyt ei enää merkkivalo mittaristossa pala.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10460
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos olisit vaihtanut toisellekin puolelle 5Wattiesen olisi valo sammunut. Valo kertoo että auton vasemman ja oikeanpuolen virrankulutuksessa on eroa. Joskus olen metsästänyt kauankin miksi valo palaa kun kun tuplapolttimoissa takana (kuuluu kaikissa olla 5 wattiset) olikin yhdessä 10wattinen. Toki bemareissa on vielä herkempi tunnistus, jos lampun kanta/pidike on hapettunut (ja vaikka lamppu vielä palaa) niin sytyttää vikavalon. Sitten vaan puhdistellaan kaikkien lamppujen kannata ja pidikkeet...
Seppo Räty kirjoitti:No niihän se ois ollu, mutta se on niin huono, vitttu semmosta viitti ottaa.
pudottuaan MM-finaalista Stuttgartissa 1993. Samoissa kisoissa olisi maailmanmestarille ollut palkintona myös Mercedes Benz -henkilöauto.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Kävin katsastuskonttorilla ryöstettävänä. Eikä kelvannut, pientä hienosäätöä kaipaa, seisontajarru aavistuksen laahaa ja peruutusvalo ei toimi, pikkujuttuja. Savutushuudatuksen tulosta piti udella, kuulemma erittäin hyvät arvot eli säädöissään lienee.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

lada-juntti kirjoitti:en viitsinyt tätä viestiketjua lukea läpi, etten provosoidu.
Mulla on omakohtaisia kokemuksia vanhasta riisselimersusta parin vuoden takaa, oli pojan Mersu, poika oli suorittamassa velvollisuuttaan isänmaata kohtaan ja antoi mulle luvan käyttää autoaan.
Siihen aikaan mun ainoa autoni oli Lada 110 vm. 2006, joten ymmärtänette, miksi kiesuksen vanha ( 1988 ) Mersu 200 D alkoi kiehtoa.

No niin, kokemuksiin.

Negatiivista:
1. Matkamittari oli lauennut lukemaan 700362km. Paljon ajettu sen jälkeen.
2. Maahantuojan asentama lohkolämmitin ei toiminut.

Positiivista:
1. täydessä kunnossa poislukien yllämainitut seikat.
2. Käynnistyi loistavasti ilman lohkolämmitystä -32 asteisen yön jälkeen.
3. Se mahtava ajofiilinki lada satakymppiin verrattaessa.
4. Polttoaineen kulutus? kuluttaako se polttoainetta? Harvoin piti tankata.

Nää on vaan omakohtaisia kokemuksia, eli ei kannata antaa tälle jutulle mitään arvoa. Arvokkaimmat kokemukset tulee " kaverilta kuultuina ja kateudesta "
No onkohan Mercedeksen ja 110.n keskinäinen vertailu hieman epäreilu? Kenellekkään tuskin jää epäselväksi kumpi selviytyy voittajana...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti:Kävin katsastuskonttorilla ryöstettävänä. Eikä kelvannut, pientä hienosäätöä kaipaa, seisontajarru aavistuksen laahaa ja peruutusvalo ei toimi, pikkujuttuja. Savutushuudatuksen tulosta piti udella, kuulemma erittäin hyvät arvot eli säädöissään lienee.
Peruutusvalot muuten toimivat, ei vaan silloin kun vaihdevalitsin on täsmälleen R-pykälässä. Kun siirrät valitsinta aavistuksellisesti kohti P:tä, peruutusvalot syttyvät. Mulla meni 2 kertaa läpi leimasta tällä. Kässäri lienee vielä niissä säädöissä mitä multa jäi. Kelpasi viimeksi ainakin Hyvinkään konttorilla. Outoa niuhottamista. Sinuna vaihtaisin konttoria. Suosittelen Mäntsälän Autokatsastusta, siellä ei niuhoteta TURHASTA, vaan ainoastaan asiasta. Tuo on kyllä jo kiusantekoa.

Jos haluat säätää peruutusvalon toimimaan silloin kun se on täsmälleen R-asennossa, menepä auton alle ja pyydä kaveria liikuttelemaan valitsinta ja katso miten homma toimii ja milloin valot syttyvät. Kun oot tuon tehny niin hiffaat mitä pitäis tehdä. Ite en viitsinyt siihen ryhtyä kun meni leimasta läpi noinkin. :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Toi peruutusvalo meni korjauskehotukseksi, pitääkin kokeilla toimiiko noin. Ainakin viime talvena se toimi normaalisti aina kun pimeässä peruuttelin. Huomenaamuna onkin seuraavan kerran pimeätä kun tuolla ajaa pitää, täytyy muistaa kokeilla. Tiedä vaikka käsijarrukin alkaisi irrottaa kun tarpeeksi paljon käyttää, nythän se oli viisi kuukautta käyttämättä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti: Tiedä vaikka käsijarrukin alkaisi irrottaa kun tarpeeksi paljon käyttää, nythän se oli viisi kuukautta käyttämättä.
No nimenomaan ne linkut siellä alkaa ruostumaan ja jumiamaan jollei kässäriä käytä päivittäin. Vaikka Mersun lootan P-asennossa laatikon stoppari pitää jyrkässäkin alamäessä, niin suosittelisin aina pysäköidessä jättämään sen päälle, PAITSI, jos aikoo pitää autoa seisonnassa pari viikkoa tai kauemmin.

Tein tuohon mun 250D:hen just kässärirempan ja hantin puolen linkku oli ihan jumissa ja ruosteessa, edellisen omistajan silkasta käytön puutteesta.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin