Sivu 11/48

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 4.7.2010 12:53
Kirjoittaja lada.h.s
pressa kirjoitti:Motonet myi väärät jarrukengät minulle!...En toki edes tiedä mitä sen olisi pitänyt myydä.
Kettuilin sitten ettei tiedä jotain nippelitietoa
Noh noh. Pyysin takajarrukenkiä Lada 1300S malliin vuodelta 1979.
Itsekään en muistanut kyseistä sylinterin leveyttä, vaikka sitä minulta siellä varaosatiskillä kysyttiinkin.
Eli en siis kettuillut vaan ihmettelin sitä että miksi sitä pitää myyjän kysyä kun ollaan ostamassa jarrukenkiä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 4.7.2010 13:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Suomessa on liikenteessä tuhansia eri automalleja, joissa lisäksi saattaa samassa mallissa olla eri yksilöissä eri alihankkijan erilaisia osia.

Esimerkkinä sellainenkin tapaus, jossa auton vasemmalla ja oikealla puolella on eri valmistajan jarrut.

Tästä viidakosta eivät pysy selvillä tukkuliikkeiden tuotepäällikötkään omien tuoteryhmiensä osalta, saati sitten yksittäinen varaosamyyjä tiskin takana.

Osaluetteloiden tekijät yrittävät erotella eri malleja esimerkiksi moottoritehon (jonka asiakas sentään usein tietää) tai sitten vaikkapa jarrusylinterin mittojen mukaan (mikä saattaa kertoa, mitkä kengät ovat kyseessä), mutta tehtävä on vaikea.

Kun vielä lienee niin, että keskimääräinen asiakas osaa kertoa autostaan vähemmän kuin Ladaboardin kysyjät, on myyjä varmaan joskus tuskassa ;)

***

Malli mukaan jos mahdollista, tai sitten vaikkapa osan kuva digikameran muistissa. Kuvaan vielä mielellään mittanauha tms., josta voi päätellä osan mittoja ainakin jollain tarkkuudella.

Alkuperäisosan numeron tietämisestäkään ei ole vahinkoa. Ladojen varaosakirjoja saa netistä melko hyvin.

Запчасти-terveisin

SvS

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 4.7.2010 14:06
Kirjoittaja Jusu
Nappiskombissahan oli samanlaiset säätyvät kengät ja minä kipaisin ne tuolta paikallisesta puodista.
Kun loihe lausuman että 1500 varmari niin äkkiväärästi katalookista katottuaan puotipuksu kopaisi hyllystä ensin lootan niitä tavallisia popoja. Mie katoin jo etiketistä että ei näitä tämmöisiä vaan ota se toinen vaihtoehto ja kurkkasin vielä sinne lootaan ja sain sitten kerralla oikeat.

Ei muuten maksaneet täällä kun 24 euroa silloin kolome vuotta sitten.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 4.7.2010 15:50
Kirjoittaja Pavlovits
Varaosakaupassa myyjät vielä tietävät jotain, jopa kesäapulaiset. Kysypä jossain marketissa tai tavaratalossa myyjältä jostain tuotteesta, niin tämä tavaa tuotteen pakkauksesta samat tiedot, jotka olisit ilman myyjän avustusta osannut itsekin lukea.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 11:11
Kirjoittaja lada.h.s
Isän kanssa oli vääntöä siitä että saako museokatsastettavaa autoa maalata muuhun väriin kuin siihen mikä siinä on tehtaalta ulosrullatessa ollut.
Tarkoitan muulla värillä tehtaan värikartasta otettua muuta alkuperäistä sävyä. Koska haluaisin maalata äSSän joskus tummansiniseksi
nykyisen hieman tylsän värin sijaan. Eli onnistuuko tällä tavalla?

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 12:04
Kirjoittaja THI-900
Varmaa tietoa ei ole. Kaipa tuon saa maalata. Mutta se pitää sitten maalata oikeasti ihan kokonaan. Meinasin vain sillä, että mulla syynäsivät maton alusetkin siellä MR katsastuksessa.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 15:20
Kirjoittaja pressa
Väri pitäisi olla alkuperäinen, jos värinvaihto tehdään niin luukut ja koko kori myös sisäpuolelta. Pelkästään pintapuolinen värinvaihto ei kelpaa. Värinvaihdostakin muistaakseni tulee museokatsastuspöytäkrjaan merkintä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 15:24
Kirjoittaja lada.h.s
No sitten menee vähän turhan vaikeaksi, eli sama väri tulee säilymään.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 15:56
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja suoraanko meinasit museointiin mennä? Etkö ensi kokeilisi onnistuuko tavallinen rekisteröinti.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 5.7.2010 20:48
Kirjoittaja lada.h.s
Ensin tavallista rekisteröintiä ajattelin. Tänään kävin katsastusasemalla ja ei onnistunut. Tuttu katsastusvirkailijatar lupasi henkilökohtaisesti
soittaa Trafin arkistoon ja kysyä sieltä jotain erikoisasiakirjoja, ja oli sitä mieltä että eiköhän tähän ratkaisu löydy.
En jaksa nyt eritellä tässä näitä paperiongelmia, ne eivät ole minun aikaansaamia. Toivotaan parasta.

Motonetissäkin käytiin ja nyt oli asiantuntevampi myyjä, ja tuli tilattua oikeat jarrukengät.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 6.7.2010 14:49
Kirjoittaja lada.h.s
Rekisteriin tätä autoa ei saada ennenkuin kahden vuoden kuluttua. Silloin on kulunut lain vaatima 10 ensimmäisen omistajan kuolemasta!
Voi v*ttu tätä byrokratiaa!!

Tälläisiä viisauksia kuulin katsastusvirkailijalta tänään puhelimessa.
Mutta täytyy muistaa asian valoisakin puoli. Nyt minun ei tarvitse luopua autosta. Järkyttävä totuushan on: sain luvan ostaa tämän auton ainoastaan
sijoituskohteeksi! Ja se olisi pitänyt alkuperäisen suunnitelman mukaan saada myytyä syksyyn mennessä. Nyt minun ei tarvitse myydä.
Ja kahden vuoden päästä olen 18 ja käyttöauton puutteessa. Onpahan ainakin aikaa laittaa kuntoon jos ei tähän paperiongelmaan muuta
ratkaisua löydy.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 6.7.2010 16:21
Kirjoittaja 1500i
lada.h.s kirjoitti:Rekisteriin tätä autoa ei saada ennenkuin kahden vuoden kuluttua. Silloin on kulunut lain vaatima 10 ensimmäisen omistajan kuolemasta!
Voi v*ttu tätä byrokratiaa!!
Sitä 10 vuoden selvitystä aiemmasta omistajasta ei siis tullut vai mikä helv. vaatimus tuo tuollanen on :roll: :-?

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 6.7.2010 17:02
Kirjoittaja lada.h.s
Siinä oli jotain puutteita. Tai toinen keino olisi hankkia ( tässä tapauksessa tehdä ) luovutuskirja myyjän ja perikunnan välillä ja sen kanssa
käydä näyttämässä kopiota perunkirjoituksesta katsastusasemalle. Eli helpommalla pääsen kun odotan 2 vuotta, silloinhan saan muutenkin ajokortin.
Saako muuten tälläisella autolla jolla ei ole papereita niin ajaa esim koe tai tarrakilvillä?

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 6.7.2010 20:26
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jos auton omistussuhteet ovat epäselvät tai siinä on veroja maksamatta niin Siirtolupia ei myönnetä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 6.7.2010 22:13
Kirjoittaja pvdriver
no mitäväliä sillä on ku et kuitenkaan korttia saa sen aikasemmin, varmistat vaan jotta kahen vuoden päästä varmasti saat sen kilpiin, on aikaa rakennella ja näpräillä... eipä tarvi kahteen vuoteen maksella veroja vakuutuksia ja hoidella katsastuksia...