Sivu 11/23

Lähetetty: 10.1.2007 20:55
Kirjoittaja Ural-Pekka
Ural-Pekka kirjoitti:
ladaRadia kirjoitti:Ajotietokoneen johtonipun viimeinen liitin (4-napainen) käy suoraan samaraan. joka siis löytyy sieltä radiopaikan takaanta. tietokoneen johdot on hieman hankala vetää tietokoneen lokerosta radion lokeroon. sopiva reitti löytyy edestä katsottuna vasemmalta. jos huolit radion asentaa, joudut purkamaan tätä 4-napaista liitintä niin, että saat sen takapuolelta rosvottua myös autoradion liittimelle virrat.

Valkoinen johto tulee taas diagnostiikka pistokeeseen, joka sijaitsee hanskalokeron alla. johto tyrkätään ylärivistä 7reikään, oikealta laskettuna.

Ps: jussi, samara on vuosimallia 2002
Kiitos, näinhän ne asiat selviävät. Viimeisessä pistokkeessa näyttävät olevan musta on maa, punainen jatkuva +12V ja Sininen +12V virtalukolta. Nehän voi kytkeä muuallekin jos ei löydä radion takaa liitintä.
Valkoista ei voi laittaa kertomaasi paikkaan koska liittimessä hanskaloovan alla on 6 paikkaa kahdessa päällekkäisessä rivissä. Vaikuttaa että minulla on BK-16:n käyttöohjeessa mainittu "diagnostiikka pistoke" joka on ohjeen kuvaan verrattuna ylöalaisin. Kuitenkin löysin ohmimittarilla pinnin joka on maassa ja valkoinen tulee sen yläpuolelle. Näin ainaskin uskon.

Pekka

Lähetetty: 13.1.2007 16:51
Kirjoittaja ladaRadia
argh, kertokaahan nyt miten tuota bensankulutusta pystyy kalibroimaan, yritin äsken ½h, tuloksena hermojen menetys...

bensa

Lähetetty: 13.1.2007 22:29
Kirjoittaja Martigan
Ainakaan samaran koneeseen sitä voi tehdä:-) Huijaa kaksinkertaisesti. Kaikki muut toimii. Mutta olisko, että Boschin ruisku MP5.1.1 antaa mitä se oli jotain 12680 pulssia/litra. jakaa väärin. Eli Ladan tietsikkaan tarvis saada kai tuplasti pulssia tuohon???Vai jakaa kahdella, perskele, kun matikka ei ny kulje.

Lähetetty: 14.1.2007 18:45
Kirjoittaja ladaRadia
niin, mutta miten tuota pulssin suuruutta pääsee säätämään? mielestäni kokeilin rämpätä niitä nappuloita ties miten...

Re: bensa

Lähetetty: 14.1.2007 18:51
Kirjoittaja KSE 1995
Näissä tietokoneissa on manuaalista älykkyyttä. Esim. tankatun polttoaineen määrä pitää manuaalisesti syöttää koneelle. Kone kuitenkin laskee yhteen vielä jäljellä olevan polttoiaineen ja näyttä summan näytössä.

Esimerkki: Jos polttoainetta on tankissa vielä 4 litraa (koneen mielestä) ja tankkaat 40 litraa eli syötät koneelle tiedon 40 litrasta, näyttää kone 44 litraa (vaikka tankin vetoisuus on vain 43 litraa). Tietokone ei saa tietoa anturilta kuten kojetaulussa oleva viisarinäyttö.

Joskus kun oikein sählää tietojen sisään syötössä, voi kone näyttää, että tankissa on 60 litraa (maksimi mitä kone näyttää). Tämän poistamiseen on kaksi tapaa:

- Ei syötä uusia tankkaustietoja ennen kuin kone näyttää nollaa.
- Toistamalla tankkaustiedot (43 litraa) muutaman kerran, niin kone ymmärtää näyttää (vain) 43 litraa.

Eli koneen kanssa sählätessä, muista tämä yhteenlaskuefekti.

Kulutusmittauksissa pitää muistaa se, että tankkaus ei tapahdu aina samalla tavalla. Pidän lisäksi kynällä ja paperilla (lue: Excelillä) seurantaa ja vertaan tätä koneen näyttön. Ovat aika lailla samat.

Lähetetty: 16.1.2007 11:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Nyt on laitettu BK-40 "graafisella näytöllä" 2003 110 HB:hen

Graafinen näyttö kait tarkoittaa graafista ikonipohjaista valikkoa,josta voi valita kohteen.Näyön taustaväri valittavissa raeruohon vihreän ja vaalean sinisen välillä.Vikakoodeja 76kpl,eli noin saman verran kuin BK-10:ssä.Osa vikakoodeista samoja osa uusia.Käyttönäppäimissä taustavalo...on se paljon juhlavamman ja pätevämmän oloinen.Kun saisi noihin jonkinlaiset suomennokset.

Lähetetty: 16.1.2007 12:39
Kirjoittaja ladamaster
Jaska HKI kirjoitti:Nyt on laitettu BK-40 "graafisella näytöllä" 2003 110 HB:hen

Graafinen näyttö kait tarkoittaa graafista ikonipohjaista valikkoa,josta voi valita kohteen.Näyön taustaväri valittavissa raeruohon vihreän ja vaalean sinisen välillä.Vikakoodeja 76kpl,eli noin saman verran kuin BK-10:ssä.Osa vikakoodeista samoja osa uusia.Käyttönäppäimissä taustavalo...on se paljon juhlavamman ja pätevämmän oloinen.Kun saisi noihin jonkinlaiset suomennokset.
Se siis toimii. Hyvä!

Jussiii; suomennatko uuden ohjeen?

BK-40 on nyt myynnissä pari kpl lada shopissa; tosin käyttöohjetta ei vielä ole suomennettuna versiona.

Lähetetty: 16.1.2007 22:28
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo voin yrittää suomentaa, löytyy varmaan jo valmistajan sivuilta toi ohje

Lähetetty: 20.1.2007 10:56
Kirjoittaja Jaska HKI
BK-40 näyttäisi käyvän suraaviin ruiskulaitteisiin.Kaikki Lada 110 mallit...

Bocch M1.5.4
Bosch M1.5.4N
Bosch MP 7.0 (Euro 2 ja 3)
Bosch MP 7.9.7
lisäksi Daewoo Sens

Lähetetty: 20.1.2007 16:28
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jaska HKI kirjoitti:BK-40 näyttäisi käyvän suraaviin ruiskulaitteisiin.Kaikki Lada 110 mallit...

Bocch M1.5.4
Bosch M1.5.4N
Bosch MP 7.0 (Euro 2 ja 3)
Bosch MP 7.9.7
lisäksi Daewoo Sens
Paitsi ei GM ruiskuiset 110:t. Lisäksi mitenkähän tuon Euro-4:n kanssa on, kun sitä ei ole erikseen mainittu kuten 2 ja 3. Tota MP 7.9.7 ruiskua oli 2005 vuonna 1,6 koneessa Euro-3:na ja vuonna 2006 Euro-4:nä

tietääkö kukaan mitä Euro-4 normi käytännössä tarkoittaa? Onko moottorin ohjauksen kannalta tai diagnisoinnin kannalta tullut muutoksia, vai onko kyse jostain muusta muutoksesta?

Lähetetty: 21.1.2007 12:17
Kirjoittaja Kamrat
Onko ruisku Nivaan(vm -95) saatavilla ajotietokonetta?

Lähetetty: 21.1.2007 17:50
Kirjoittaja larssi21074
Niveaan käy BK-21.

Lähetetty: 21.1.2007 20:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo toi Nivaan sopiva tietsikka ei näytä vikakoodeja, kun on GM ruisku

Lähetetty: 21.1.2007 20:20
Kirjoittaja Kamrat
Onkos tohon myynnissä mitään laitetta mikä näyttäisi vikakoodit?

Lähetetty: 21.1.2007 20:30
Kirjoittaja larssi21074
Näkeehän ne vikakoodit ilmankin!
Sitten vielä lisäks tuo ajotietokone niin enemmän saa faktaa kuin 110:n tietsikasta. Ainakin oikeellisempaa ja käytännöllisempää tietoa.