Sivu 11/14

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 6.4.2013 17:03
Kirjoittaja Pavlovits
Jalkastartti oli myös piikkinokkaskodassa
Tuo karbidipönttö kaasuhitsauksessa oli tuttu juttu isä-Pavelin verstaassa.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 6.4.2013 19:30
Kirjoittaja samarai
Piikkinokka-Mossessa myös jalkastartti.
pavlik morozov kirjoitti: 24 volgassa on merkillinen tuo jarrutehostin systeeemi. muistaako kukaan?
Siinä on säätöventtiilisysteemi tehostajan yhteydessä.

21 Volgasta muistuu erikoisena kardaanikäsijarru. Kytkimen ja jarrun pääsylinterit olivat myös samassa valurautakotelossa. Ja vielä jarrukenkien tukipiste oli epäkeskosäädöllä. Sopivan välyksen säätäminen tukipisteeseen ei onnistunut kuin erillisellä jarrurummulla josta oli pala leikattu edestä pois. :)

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 6.4.2013 20:09
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Piikkinokka-Mossessa myös jalkastartti.
pavlik morozov kirjoitti: 24 volgassa on merkillinen tuo jarrutehostin systeeemi. muistaako kukaan?
Siinä on säätöventtiilisysteemi tehostajan yhteydessä.

21 Volgasta muistuu erikoisena kardaanikäsijarru. Kytkimen ja jarrun pääsylinterit olivat myös samassa valurautakotelossa. Ja vielä jarrukenkien tukipiste oli epäkeskosäädöllä. Sopivan välyksen säätäminen tukipisteeseen ei onnistunut kuin erillisellä jarrurummulla josta oli pala leikattu edestä pois. :)
edellinen talvi noitten kanssa tuli kellaritallissa temppuiltua, ne pääsylkyn sisuskalutkin on jotain käsittämätöntä, laitoin saapin pääsylinterin tilalle, kun automaattilootan kanssa ei tartte :lol: toi käsijarru on vielä ratkasematta. meinasin soveltaa sitä takajarrun säätö epäkeskoo ja jotain volkkarin vaiereita ja japsihiluja.

gaz 66:ssa on muuten sama pääsylkky kun 21 volgassa.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 7.4.2013 12:10
Kirjoittaja pavlik morozov
tööttikehä. 90 pickup mossessa vielä oli..

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 8.4.2013 10:15
Kirjoittaja Pavlovits
Manuaalinen bensamittari. (Trabant)

Kuva

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 10.4.2013 22:39
Kirjoittaja pavlik morozov
trabissa oli tankki koneen päällä ja kaasari oli herkästi tulviva josta tiputti bensaa pakosarjalle. eli syttymisriski. lietso vielä puhaltaa ilmaa keulalta.

sntl keskuskomitea ei antanut lupaa muuttaa kaasuttimen rakennetta mutta salli asentaa tippanokan johtamaan bensanoro ohi pakosarjan. :lol:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 25.7.2013 8:59
Kirjoittaja pavlik morozov
Kuva

huuhtelumännät 6cyl trojanissa. 2tahti.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 20.10.2013 21:33
Kirjoittaja mouhijärvi
Sekaventtiilimoottori (Rover)

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 30.10.2013 21:28
Kirjoittaja pavlik morozov
sisustassa nupinaulat (pobeda) ja ulkopinnassa pahvinaulat (trabi)


1960-luvun alussa Trabantin tehtaalla Zwickaussa saatettiin tuohon DDR:n kansalaisten suosimaan – ja ainoaan saatavilla olevaan – autoon 14 522 uudistusta. Länsimaiset valmistajat olivat ihmeissään megaluokan kehityksestä. Salaisuushan ei ollut kummoinen. Kaikki pahvinaulat vain vaihdettiin galvanoituihin.

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 21:07
Kirjoittaja mouhijärvi
pavlik morozov kirjoitti:sisustassa nupinaulat (pobeda) ja ulkopinnassa pahvinaulat (trabi)

Kaikki pahvinaulat vain vaihdettiin galvanoituihin.
Tuohan oli järkevä uudistus Suomen oloja ajatellen :)

Miten tuon Volga m21 nopeusmittarin malli? Eikö se ollut pleksikupu kojelaudan päällä? Oliko siinä minkäänlaista valaistusta?

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 22:25
Kirjoittaja OA5599
Muistan tuon Volgan melkein naapurista missä tuli poikettua aika usein ja tässä autossa oli mittarikupu sinertävä/läpinäkyvä, taisi olla päivänvalo taustavalona. Tämä isäntä ei ainakaan ylinopeudesta jäänyt kiinni ... max. n. 40 km/h pikatien kilometrisuoralla! Mukava mies oli, kumisaappaissa pitkillä askeleilla lähestyen huusi meille jo kaukaa: 'Mitä tekkee nuoret pojjaat Suomen saloilla"?

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 22:34
Kirjoittaja samarai
Itsellä oli M21 monta vuotta käyttöautona ja vaikka siitä on nyt jo yli 30v. kun semmoisen puikoissa viimeksi olin, niin kyllä se olisi jäänyt mieleen, jos ei siinä pimeällä nopeusmittaria taskulampulla olisi pitänyt katsoa. :) Sitä en kyllä muista, miten tuo mittarivalaistus siinä oli toteutettu.

e näkyy tästä: http://www.baltkam.ru/mmgif/gaz/21n/56.gif
eli kyllä siellä polttimoita alapuolella on (linja 3).

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 22:56
Kirjoittaja t tulppu
Lukaisimpa äkkiä TM koeajaa 4. Siinä olevassa Volgassa on valo konehuoneessakin.. Niin ehkä sitten mittaristossakin. Polttoaine taloutta kehuvat ja helppoja huoltoja maavaraa...

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 23:02
Kirjoittaja samarai
Jos en nyt aivan väärin muista, niin valo oli myös takakontissakin. Se siitä jäi myös mieleen, että kun radion pisti päälle niin ajovalot himmeni. 8) Ja parhaat seksipenkit mitä auto voi tarjota. :)

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Lähetetty: 3.11.2013 23:10
Kirjoittaja t tulppu
Veljeni aikoinaan puhui tuosta Volgan mittaripoksista että se kupoli olisi hehkunut pimeässä.. Mutta en tiedä.. Itse en ole nähnyt.