Sivu 2/3

Päivitys...

Lähetetty: 20.4.2006 22:26
Kirjoittaja arpati
Niin pistetäänpä tännekin päivitystä.

Tämän hetken tilanne on että Axtecin sähköjohdot on irti ja on havaittu että kohon säätö ei pidä varmaankin siitä syystä että nappisfarkussa ei ole bensan paluulinjaa ja neulalle tuleva paine on kovempi. Tänään tein hienon viritelmän eli 3 mm alumiininpalaseen reikä ja tuohon ruuvasin 4 mm ruuvin jonka vedin poikki ja sahasin pienen viillon päähän että saa ruuvattua. Tämä alumiinipala tuli tuon kielen ja kohon rungon väliin ja tuolla ruuvilla saa suoraan säädettyä kohon korkeutta (ruuvi painaa kieltä joka vastaa neulaan) ja tuo alumiinipala myös jäykisti kohoa huomattavasti.

Huomenna näkee toimiiko viritelmä kuinka pitkään ennenkuin bensanpinta taas nousee niin korkeaksi että I kurkun seokset rikastuvat liikaa (kusee)...

Aiemmat säätöyritykset ovat olleet aivan turhia kun tuo koho ei ole pitänyt säätöään... :x

Havaintoja on myös että nuo solenoidiventtilit mahdollisesti kusevat vaikka virta olisikin pois joten tinasin tuon alemman solenoidisuuttimen pään umpeen. Ylemmästä otin tuon neulan pois että bensa pääsee läpi = tyhjä/joutokäynti. Pääsuuttimet ovat muistaakseni I 110 (tai sitten 105 :lol:) ja II 130 ja ilmat vakiot. Seokset oli I kurkulla melko laihalla (=tavoite) sen aikaa kun koho piti säätönsä mutta oli jo seuraavana päivänä taas entisissä arvoissa (600 - 700 mV) Tyhjäkäynti suutin on 39.

II kurkku kun aukee ovat seokset jossain 800 mV eli ihan OK ja laite poistuu ihan kivasti ottaen huomioon että kone on jo lähes 220 000 ajettu vanha kattikone jolle ei ole ketjun, laahainten ja tiivisteiden vaihtoa suurempaa remonttia tehty :wink:

Tavoite on ollut että saisi matka-ajon kulutuksen kondikseen ja nyt viikonlopun aikana selviää alkaako koho toimia ninkuin pitää ja minne kulutuslukemat asettuvat :roll:

Lähetetty: 21.4.2006 17:00
Kirjoittaja 'aatee'
kandee olla polkematta paljon jos mittaa kulutukisia ettei saa sydäri ku kattoo kulutuksen :lol:

Lähetetty: 25.4.2006 21:00
Kirjoittaja arpati
Do dii kaasari toimi viikonlopun ihan hyvin ja kulutus oli jo laskenut tuolla matkalla tuonne 8 l pintaan. Nyt vaihdoin vielä I kurkun pääsuuttimeksi 97.5 (paikalla oli se 110) ja kone vielä toimii joten katotaan mitä seuraava mittausjakso tuo tullessaan... Jännitemittari näyttää jo välillä minusmerkkistä jännitettä joten tuo lambda käy jo ihan perunoita kun vertaa tohon kulutukseen :lol: Noo tarttis varmaan viimeinkin käydä vertailemassa johonkin toiseen lambdaan noita arvoja kun ei raaski tohon mittauskäyttöön uuttakaan ostaa.

EDIT

VINKKI noi solexin pääsuuttimet saa ongittua näppärästi kun tekee nippusiteestä "neulan" eli saksilla teroittaa pieneen nippusiteeseen ohuen kärjen jonka lykkää sinne suuttimeen kun on sen ensin ruuvannut auki. Nyt voi sitten vetää suuttimen ylös ja suutin pysyy mukana myös tuon ilmasuuttimen kierreosan läpi. Mig langalla tuo oli aika haasteellista vaikka langan päätä kuinka muokkasi...

Lähetetty: 29.4.2006 14:06
Kirjoittaja arpati
No niin. Viimeisimmällä testirupeamalla lada vei 7.4 l / 100 km mitä pitäisin jo ihan kohtuullisena arvona kun motarillakin ajeltiin jo hetken aikaa... Ongelmia kyllä hieman tuli motarilla kun tuolla kakkoskurkun aukeamisen hetkillä ja mahdollisesti vähän ennenkin seos menee niin laihalle että kone alkaa jo hieman rykiä. Alemmilla kierroksilla ei ole kuitenkaan mitään ongelmia joten seuraavaksi suunnittelin seuraavaa ->

Joutokäynti suutin hieman pienemmäksi 39 -> ?? 30 löytyyköhän noin pientä terää :? Hmm vai saiskoos näitä tyhjäkänti suuttimia solexeihin vielä...

I pääsuutin 97.5 vaikka tasan 100 eli poraan jonkun 80 suuttimen millin terällä. Seuraava orggis suutin on 105 ja 110 vei sen 8L / 100km

I ilmansuutin vähän pienemmäksi 135 -> ??? 130 - 120 -> I kurkulla yläpäähän lisää kakkua ettei rykisi enää.

Lähetetty: 6.5.2006 19:03
Kirjoittaja arpati
Edellinen testijakso oli ajelua näillä 80 teillä eli pääosin köröttelyä välillä Tursa - Punkalaidun - Huittinen... Kulutus oli noin 7 litraa / 100km... Vielä kun sais tuon joutokäyntisuuttimen pienemmäksi niin vois ehkä vielä hiukan saada kulutuksen pienemmäksi... Pieni varaus toki tuossa kilometrinäytössä kun nopeusmittari kuitenkin heittää 16 km/h ylöspäin... Kovin paljoa se ei kuitenkaan tunnu heittävän kun matkaa Punkalaitumelta Vesilahdentien alusta Tampereelle Nekalan liikenneympyrään tuli noin 76 km

Tiehallinto.fi =>

Kyselyn tulokset

* MISTÄ = Punkalaidun
* MIHIN = Tampere
* NOPEUS = 80

* Välimatka on 78 km
* Nopeus on 80 km/h
* Ajoaika on 58 min

Lähetetty: 12.5.2006 18:38
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 12.5.2006 19:41
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 12.5.2006 20:00
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 13.5.2006 17:53
Kirjoittaja arpati
^^make^^ kirjoitti:no ei hyvä heilu voi sun..... seosruuvi on KAHDEKSANTOISTA kierrost auki!!! mahtaa olla sopiva?
Niin axtecin tyhjäkäyntiruuviko?

Mulla se ei tiedä oikein mitään eli liekö joku vääntäny kierteet paskaksi yritin kans sitä väännellä mutta taitaa olla enempi pystykierremallia nykysin joten en sitä ole enää veivannu kun kerran toimii...

Tuo ylempi solenoidisuutin taitaa olla suurempi vaikutuksinen kun tosta nyppäs ton johdon irti niin kone sammus... Mulla on nyt tuon solikkasuuttimen viilaus edessä eli koitan ehtiä huomenna poiketa kaverilla niin tinataan ja porataan toi 42 suutin 30 kokoon ja kokeillaan taas. Määhän nypin tosta jo sähköt pois koko kaasarista ja tuolta ylemmästä solenoidisuuttimesta jo sisuskalutkin (sen muovitapin) + tinasin sen alemman suuttimen umpeen.

Lähetetty: 13.5.2006 18:33
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 13.5.2006 18:59
Kirjoittaja arpati
^^make^^ kirjoitti:elikkä se ruuvi mikä on siäl etukulmas tosi syväl.
Sama miäs eiku ruuvi :lol:

Lähetetty: 13.5.2006 19:05
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 14.5.2006 15:06
Kirjoittaja DELETED
DELETED

Lähetetty: 26.5.2006 0:33
Kirjoittaja arpati
Dodii... Kun malttaa ajella vitosella alle 3000 kierroksilla (aika hissukseen) niin kulutus / 100 km oli 6.6 L viimetestirupeamalla...

Lähetetty: 15.6.2006 18:15
Kirjoittaja arpati
Joo se 6.6 litraa sadalla alkaa olla varma kun tuollainen tulos on tullut jo monella tankkausjaksolla... :) No saishan se alle 5 litraa olla mutta nyt ilman mitään puristussuhteen nostoja ja kaasarilla ihan hyvä arvo jo... :roll: