Sivu 2/4
Lähetetty: 10.11.2005 18:38
Kirjoittaja foma
Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
Lähetetty: 10.11.2005 18:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
Lähetetty: 10.11.2005 20:13
Kirjoittaja jta
Vitosta käytän kaikissa missä se on mutta en alle 80km/h vaikka nykyisin taloudellisessa ajossa se opetetaan laittaan jo 60km/h vauhissa... En kyllä itse käyttäis noin pienissä vauhdeissa.
Lähetetty: 10.11.2005 21:12
Kirjoittaja uZu
Riippuu aika pitkälti millä fiiliksellä olen liikenteessä. Viidenkympin ajamiseen käytän tilanteesta riippuen vaihteita ihan ykkösestä vitoseen...
Lähetetty: 10.11.2005 21:58
Kirjoittaja R-J
Kahdeksankympin jälkeen tasaisessa ajossa maantiellä.
Lähetetty: 10.11.2005 23:40
Kirjoittaja Jaakkima
5 tupaan kun vauhtia 80 tai yli. Nopeasti kiihdytettäessä saattaa mennä kolmoselta suoraan vitoselle eli kun haluttu ajonopus on saavutettu.
Lähetetty: 11.11.2005 20:02
Kirjoittaja ladamaster
Tutkittu juttu polttoainetalouden kannalta:
Ripeä kiihdytys matkanopeuteen koneen vääntöalueella; ei kovilla tehoilla.
Sitten vaan lutkutellaan eteenpäin.
1500i samaralla voi tasaisella ilman vääntämistä lotkotella 60 km/h vauhtia; mäkiin sitten vaan nelonen.
Lähetetty: 12.11.2005 13:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
ladamaster kirjoitti:Tutkittu juttu polttoainetalouden kannalta:
Ripeä kiihdytys matkanopeuteen koneen vääntöalueella; ei kovilla tehoilla.
Sitten vaan lutkutellaan eteenpäin.
1500i samaralla voi tasaisella ilman vääntämistä lotkotella 60 km/h vauhtia; mäkiin sitten vaan nelonen.
pitäisköhän joskus testailla, olen kyllä nykyiselläkin systeemillä päässyt jopa alle 6,5 litraa/100 km keskikulutukseen, kuinkahan matalalle toi kulutus vielä laskeekaan
mutta toisaalta ajamisen mielekkyys kärsii kun tarvii vaihdella vaihteita mäissä ja toinen ongelma on se että i-samaran väännöillä ei pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaan matalilla nopeuksilla, pyrkii koko ajan ylitse.
Lähetetty: 12.11.2005 20:50
Kirjoittaja Nerd-O
Juuri tein reissun Tampesteriin ja takaisin. Kyllä vitos vaihdetta käytetään melkein aina kun vaan voi. Mut ohituksia sillä on turha tehdä. Silloin pistetään sisään 3-, tai 4-vaihde. Kyllä Niva ainakin 60 5-vaihteella meni ihan hyvin. Kierrokset alhaiset jne. Mut heti kun tuli ylämäki niin piti etsii nelosta kehiin.
Lähetetty: 13.11.2005 19:12
Kirjoittaja samara88
Lada-Jussi: olen parhaillani saanut ruisku-Samaran kulutuksen niinkin alhaiseksi kuin 5,8 l / 100 km. Ja ajoin aivan normaalisti rajoitusten mukaan siellä missä pystyi, lisäksi auton alla oli vielä 185-65/14 -renkaat... Tuo koko oli sinällään metka koko Samaraan, koska mittari näytti liian vähän! Eli jos ajoit mittarin mukaan 90 km/h, niin todellisuudessa vauhtia olli siellä lähemmäs 100 km/h.
Lähetetty: 14.11.2005 18:22
Kirjoittaja 110HB
Työmatkalle sattuu lahdentie tai itäväylä ja niissä nopuksissa on vitonen tarpeen.
Yleensä yli 80 vaudissa tulee vitosta käytettyä.
Lähetetty: 14.11.2005 19:33
Kirjoittaja foma
Lada-Jussi kirjoitti:foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
Lähetetty: 14.11.2005 19:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
foma kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
Tänään ainakin kun puoli 5 (ip) lähti vantaalta ajamaan kolmostielle niin nopeuksissa oli kovastikin vaihteluita, välillä jarruteltiin ja sit taas mentiin. vitosella ei enää kovin hurjasti lähde kiihtymään 80 nopeudestakaan. tartee nyt testailla tota kovin suosittua vitostakin välillä

Lähetetty: 14.11.2005 20:21
Kirjoittaja erkkimalinen
Kaksi on kantikasta tälläkin hetkellä perheessä ja ne ovat kuin Ladoja, nyt ne on vaan vanhoja lankku-volvoja 240-sarjaa...hei hei älkää luulko että pidän nykyisiä kantteja parempina, onhan meillä ollu kaksi autoakin, Ällä sekä Ässä -malli Lada. Kyllä viitosta tulee käytettyä mutta aina vaan menee ämpärillinen pensaa satasella. Lada olis hakusessa ja unissa kummittelee, mutta ku se VALTIO haluaa ne verirahat. Moro!

Lähetetty: 14.11.2005 20:42
Kirjoittaja foma
Lada-Jussi kirjoitti:foma kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti:
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
Tänään ainakin kun puoli 5 (ip) lähti vantaalta ajamaan kolmostielle niin nopeuksissa oli kovastikin vaihteluita, välillä jarruteltiin ja sit taas mentiin. vitosella ei enää kovin hurjasti lähde kiihtymään 80 nopeudestakaan. tartee nyt testailla tota kovin suosittua vitostakin välillä

Jeps... siitä varten se onkin siin askissa. Jos ei muuta niin ylinopeutta
