Jankos kirjoitti:Veikkaisin että perinteinen jarrun ja kaasun painaminen liukkaassa tai pyöriä keventävässä paikassa auttaa aika pitkälle?
En ole kyllä oikein päässyt perille miten tuon kitkalukon luistoprosentin pystyy mittaamaan? Ralliauton lukkoa olen momentilla mitannut ja siihen ohjearvo on 50-70Nm.
Melko hyvän "lukon" pystyisi tekemään myös jarruilla. Eli joka pyörästä tutkitaan pyörimisnopeutta ja sitten jarrutettaisiin liian nopeasti pyörivää pyörää jarrulla ja näin voima siirtyisi pitävälle renkaalle.
Ongelmana on miten toteuttaa tuo jarrutus...
Eikös näissä nykypäivän nelivetoautoissa tehdä juuri näin, eli myös jarrujen avulla ohjataan tuota nelivetoa?
Siis ei välttämättä maastureissa, mutta 4-vetohenkilöautoissa ja kaikissa näissä tila- ym. autoissa, ainakin joissain merkeissä.
Siinä pitäisi olla jo ABS:t ja ties mitkä tietokoneet laskemassa noita pyörimisnopeuksia ja ohjaamassa jarruja. Ja tietysti luistonestot ja muut ajovakautuslaitteet käyttää myös samaa hommaa, eikö vaan?
nivaan ei ole napalukkoja saatavana. se irrottaa etu voiman siirron
eli etukardaani ei pyöri ajaessa mutta ei toimi nivassa koska ei ole
pelkkää takavetoa.
Siinä pitäisi olla jo ABS:t ja ties mitkä tietokoneet laskemassa noita pyörimisnopeuksia ja ohjaamassa jarruja. Ja tietysti luistonestot ja muut ajovakautuslaitteet käyttää myös samaa hommaa, eikö vaan?
Elektroniikan ja softan tekeminen ei mikään mahdoton homma ole tuontyyppiseen pyörimisnopeudenvalvontaan. Suurin ongelma on tuon jarrupaineen kehittäminen ilman että se häiritsee jarrujen toimintaa ja olisi myös nopea...
joo,kyllä nykytekniikka käyttää juuri tuota hyväkseen... Rupeaa vaan olemaan niin perhanan paljon sitten tota elektroniikkaa,että epäilyttää ainakin näissä suomen oloissa tuo kestävyys... Nuo napalukothan toimii aivan nimensä veroisesti... Eli niillä saadaan vapautettua normaali ajoon nuo etupyörät vedosta,ei siis mitään tekoa itse tasauspyörästön lukon kanssa. Tuo 75% kitkalukko oli siis vain esimerkki,en ainakaan omaan nivaan moista laittaisi. Varmaan just tollainen 30% lukko voisi olla omiaan nivan takaperään... Eli kyllähän tollainen 75 aiheutta just noita ongelmia mitä kapa tuossa aikaisemmin jo sanoi.
99 kirjoitti:nivaan ei ole napalukkoja saatavana. se irrottaa etu voiman siirron
eli etukardaani ei pyöri ajaessa mutta ei toimi nivassa koska ei ole
pelkkää takavetoa.
Eli toimiiko käytännössä niin, että jos napalukot ei ole päällä, etuvetoakselit ei ole kiinni pyörän navoissa ja voima ei välity etupyörille, ja taas kun napalukot on päällä, niin etuvetarit on kiinni navoissa ja voima menee etupyörille
[quote="kapa"][quote="99"]nivaan ei ole napalukkoja saatavana. se irrottaa etu voiman siirron
eli etukardaani ei pyöri ajaessa mutta ei toimi nivassa koska ei ole
pelkkää takavetoa.[/quote]
Eli toimiiko käytännössä niin, että jos napalukot ei ole päällä, etuvetoakselit ei ole kiinni pyörän navoissa ja voima ei välity etupyörille, ja taas kun napalukot on päällä, niin etuvetarit on kiinni navoissa ja voima menee etupyörille [/quote] juuri näin.
Kyllä aivan oikein. harrastatko offroadia? jos ajelet pelkästään
tiellä niin ei se tarvi mitään lukkoja.Metsässä se kyllä auttaa
kun se nivan etujousitus on semmonen puukenkä. takana on
joustoja kyllä ihan riitävästi.
Se jo mainittu torsen lukko olisi mielestäni optimaalinen, mutta mitenkäs ne kestää, ja taitaa olla kalliitakin
Kyllä noiden ladan torsen lukkojen pitäisi Niva käytössä kestää. Rallikäytössä ne hajoavat muutaman sadan kilsan jälkeen, mutta silloin on kysessä 160 heppaa ja melkolailla enemmän rääkkäystä...
Hinnasta ei mulla oikein ole tietoa kun ovat harvinaisempia, mutta ei ne tuplahintaisia ole uuteen kitkaan verrattuna.
Minulla ei Nivaa tällä hetkellä ole ollenkaan, mutta tarkoitus olisi sellainen hommata, jos ruiskuversion nyt jostain löytää.
Tuohon Nivan etujousitukseen pitäisi saada parannusta seuraavalla lailla: otetaan kallistuksenvakaaja pois ja lyhennetään rajoitinkumeja 40-50mm. Pitäisi etupään joustovarojenkin sillä parantua. Onko kukaan tuollaista koskaan kokeillut?
Jankos kirjoitti:Perät on samat nivassa(ainakin vanhemmat) kuin takavedossa ja sinne sopii kitkalukko. Etuperän pitäisi olla sama kuin takanakin eli sinne sopii sama kitkalukko myös.
Alkoi vielä mietityttää tämä perien sopivuus. Jos puhutaan koko vetopyörästömötikästä peränä niin Nivassa ei edessä ole varsinaista perämötikkää vaan siinä etupalkissa on se vetopyörästö, onko se vetopyörästö siis yhden mukainen takavetoisten ja nivan takavetopyörästön kanssa. Lisäksi takavetopyörästö (koko mötikkä) numeroidaan Nivaan eri osakoodilla kuin takavetoisiin. Vai käytetäänkö nyt perästä (johon ollaan lukkoa laittamassa) juuri näitä vetopyörästöjä?
Lisäys tohon edeliseen kirjotukseeni. Kun tuossa oli kirjotustusta
että hiluxin akselit laitettu mutta ei tarvi sitten kyllä kilpiin
suunnitella ko. nivaa.
eipä ole tullut kokeiltua,mutta täytyypä ottaa niva talliin sisään ja katsoa josko vaikka kokeilis... Ei tuo etupää ole kauheasti mua ainakaan haitannut tuolla metsässäkään,onhan se tosin kova ja rajoittunut liikkeltään