Sivu 2/3

Lähetetty: 5.1.2004 19:49
Kirjoittaja NesteHukka
Aika pitkälti luulisin, että noilla päästään eteenpäin...
Jankos näistä jo kirjoittikin, mutta tarvitsin vähän tarkennusta, kun väreistä ei osannut sanoa.

Saas nähdä sitten että miten toi vakiopuola toimii, kun en vielä tänään löytänyt mistään kärjettömän puolaa. Täytyy se etsiä sitten jälkikäteen.

Ei se muuten mikään hirveä tehohukka ole transistorisytytyksessä verrattuna kärjelliseen samaa puolaa käyttäessä, koska eiköhän se tansistorille hukkuva jännite ole vain jotakin 0,7V luokkaa... No onhan sekin tietysti, kylmäkäynnistystä ajatellen, kun napajännite putoaa...

Lähetetty: 5.1.2004 20:22
Kirjoittaja tiksu
Siis eikö muuta tarvi kuin boxi ja sit kytkeen johtoja! Mistä niitä boxeja saa ja mihin hintaan?

Re: Virranjakajan sopivuus

Lähetetty: 5.1.2004 20:37
Kirjoittaja NesteHukka
ladahartsa kirjoitti:Terve

Tänään tuli sitten sovitettua kärjetön jakaja paikalleen.
Sahasin akselit poikki vanhasta ja uudesta jakajasta ja hitsasin vanhan jakajan akselin alapään uuteen jakajaan. Pientä heittoa akseliin tuli mutta uskoisin sen toimivan koska akseli ei kovalle rasitukselle joudu kun pyörittää vain jakajaa jossa ei vastusta hirveästi ole.
Käynti kyllä tasoittui kummasti, ryyppyä ei tarvi vetää kylmänä kuin puolet entisestä ,kierroksia ottaa paljon nopeammin ja myöskin jonkin verran enemmän joten ei se alipainesäätö siellä ihan turhaan ole.


Terv. Ladahartsa
Siitä heitosta voi olla pitemmän päälle ongelmia, nimimerkillä kokemusta on. Yhdessä fiat TC:ssä tein jatkoakselin jakajalle, että sain sen pois tuplakaasarien tieltä.
Kaikenlaista kulumavikaa, pooreissa ja jakajassa... Kyllä se tietysti aikansa kestää, ja tietysti riippuu että paljonko sitä heittoa on.

Värit

Lähetetty: 5.1.2004 20:53
Kirjoittaja Jankos
Kävin kurkkaamassa ralliautosta noita johdon värejä ja plussaan meni sininen missä punaine raita...

Eli kaikilla on eriväriset johdot :shock:

Tiksu: Siis tarvii kärjettömän jakajan, boksin, näiden väliin johdon ja mielellään puolan. Erityistä johtojen vetoa ei tarvita, koska jakajalle johtonippu tulee boksilta, boksilla yksi johto maihin, ja puolan molempiin naruihin.


Joskus kun tuon jakajan sain niin en tiennyt kumminpäin nuo johdot laittaa ja tottahan laitoin ne ensin väärinpäin. Hyvä puoli on ettei se boksi siitä ainakaan hajonnut.

Nestehukka: Kuinka suuri se sun boksi on senteissä? Muovia kokonaan? Nykyään niihin on saatavissa sellasia boschilaisen näkösiä pieniä missä on jäähdytyslevy.

Re: Värit

Lähetetty: 5.1.2004 23:20
Kirjoittaja NesteHukka
Jankos kirjoitti:Kävin kurkkaamassa ralliautosta noita johdon värejä ja plussaan meni sininen missä punaine raita...

Eli kaikilla on eriväriset johdot :shock:

Tiksu: Siis tarvii kärjettömän jakajan, boksin, näiden väliin johdon ja mielellään puolan. Erityistä johtojen vetoa ei tarvita, koska jakajalle johtonippu tulee boksilta, boksilla yksi johto maihin, ja puolan molempiin naruihin.


Joskus kun tuon jakajan sain niin en tiennyt kumminpäin nuo johdot laittaa ja tottahan laitoin ne ensin väärinpäin. Hyvä puoli on ettei se boksi siitä ainakaan hajonnut.

Nestehukka: Kuinka suuri se sun boksi on senteissä? Muovia kokonaan? Nykyään niihin on saatavissa sellasia boschilaisen näkösiä pieniä missä on jäähdytyslevy.
Ei oo muovia nähnytkään, vaan kansi on mustaksi maalattua peltiä, ja pohja on alumiinia. 91*91*24mm on koko.

Niin ja minullakin se nelosnastaan kytketty johdin on tulkittavissa siniseksi jossa on punainen raita, joskin jossakin valaistuksessa se näytää harmaalta.

Purkaamon pojat eivät olleet ottaneet ensin johtosarjaa irti, vaan piti mennä sinne itse kaivelemaan sitten. Paisuntasäiliö oli kumilenksulla kiinni, ja sen alta paljastui muovikiinnitin, ja tuon irroitettuaan se johtosarja lähti mukaan.

Lähetetty: 6.1.2004 16:09
Kirjoittaja NesteHukka
Tuleeks toi boksi "sikaarilaatikko" tosiaan vaan tollasenaan runkoon kiinni? En mää nyt muuten ihmettelis, mut kun esim. Motonet myy sytkäboksia Ladaan, niin siellä lukee, että täytyy laittaa piitahnaa väliin, että johtaa lämpöä... Fiiatissa olikin sellainen erillinen moduuli, joka laitettiin piitahnalla kiinni jäähdytyslevyyn, joka oli alumiinia ja samalla puolan kiinnitysrunko, mutta kun tää on tällainen sikaarilaatikko...

Boksi

Lähetetty: 6.1.2004 19:38
Kirjoittaja Jankos
Motonetin boksi on sellanen pienempi malli kooltaan noin 8x5x1,5 cm ja se vaatinee jäähdytyksen. Tuossa se lienee hoidettu sieläl kotelon sisällä.

Lähetetty: 6.1.2004 21:43
Kirjoittaja uZu
Motonetin boksiin tosiaan neuvottiin tahnaa laittamaan, mutta kun boksia kattelin niin siellähän oli jo tahnat välissä.
Alkuperäisessä boksissakin oli pohjana hel**tinmoinen alumiinimötti, joka piti huolen jäähdytyksestä.

Lähetetty: 7.1.2004 15:03
Kirjoittaja NesteHukka
uzu, meinaatko, että se alkuperäinen boksi tulee vielä kiinni johonkin isompaan alumiinimöttiin, vai meinaatko just sitä, mistä laitoin mitat tuossa aikaisemmin?

Ei muuten olekaan ihan helppo löytää sitä kärjettömän puolaa. Teltta-autoonkin soitin, mutta eipä sekään oikeastaan tuottanut tulosta. Heillä on kuulemma vaan yhden mallista puolaa ollut, eikä sitäkään hyllyssä.

Virranjakajan sopivuus

Lähetetty: 7.1.2004 16:19
Kirjoittaja ladahartsa
Moi !

Itse ostin Biltemasta suurtehopuolan ja näyttää toimivan hyvin kärjettömässä .
Kytkennän katsoin täältä: http://www.turboniva.ca/diagrams/ignition.html
Johtojen värit eivät pitäneet paikkaansa mutta tässä linkissä olevasta kuvasta näkyy johdotus muuten aika hyvin.

Terv. ladahartsa

Lähetetty: 7.1.2004 16:55
Kirjoittaja uZu
NesteHukka kirjoitti:uzu, meinaatko, että se alkuperäinen boksi tulee vielä kiinni johonkin isompaan alumiinimöttiin, vai meinaatko just sitä, mistä laitoin mitat tuossa aikaisemmin?
Siis alkuperäisen pohja oli alumiinia, ja melko paksua sellaista. Tosin mun alkuperänen boksini ei ollut ton kokonen. Omani oli isompi ja kellertävillä muovikuorilla.

Lähetetty: 7.1.2004 18:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
NesteHukka kirjoitti:Ei muuten olekaan ihan helppo löytää sitä kärjettömän puolaa. Teltta-autoonkin soitin, mutta eipä sekään oikeastaan tuottanut tulosta. Heillä on kuulemma vaan yhden mallista puolaa ollut, eikä sitäkään hyllyssä.
Kai sitä kärjettömän puolaa luulis löytyvän, sen pitäis kait takavedossa olla sama 2108-3705010 puola kuin Samarassa, jotka ovat kaikki kärjettömiä? Ja viimeiseen 15 vuoteen ei juuri kärjellisiä Ladoja ole myytykään. Mutta ei ne yleensä tuolla merkkihuollossa Ladan osia tunnekaan :lol:

Puola

Lähetetty: 7.1.2004 18:51
Kirjoittaja Jankos
Juu samarassahan tuo kärjetön puola oli alusta asti eipä tullut mieleen.

Ainakin vielä -90 tuli kärjellisellä jakajalla ladat...

Re: Virranjakajan sopivuus

Lähetetty: 8.1.2004 9:21
Kirjoittaja NesteHukka
ladahartsa kirjoitti:Moi !

Itse ostin Biltemasta suurtehopuolan ja näyttää toimivan hyvin kärjettömässä .
Kytkennän katsoin täältä: http://www.turboniva.ca/diagrams/ignition.html
Johtojen värit eivät pitäneet paikkaansa mutta tässä linkissä olevasta kuvasta näkyy johdotus muuten aika hyvin.

Terv. ladahartsa
Oliko tuo Bilteman puola se sininen, vaiko se öljytön suurtehopuola, joka ei enää perinteistä puolaa muistuta millään tavalla?

Lähetetty: 8.1.2004 12:42
Kirjoittaja ladahartsa
Moi

Se on se tavallisen näköinen sininen puola jonka ostin.

Uudet öljyttömät puolat ovat lähinnä CDI (capacitor discharge ignition )
sytytystä varten, joka toimii aivan eri periaatteella kuin perinteinen sytytys. Niissä puola toimii lähinnä vain muuntajana eli sen ei tarvi varastoida sytytysenergiaa . Ensiöjännite varastoidaan sytytysboksissa olevaan kondensaattoriin joka purkaa sen oikealla hetkellä puolalle, ensiöjännite on 250-400 V ,eli on eri luokkaa kuin perinteinen 12 V.
Tuosta Bilteman kuivasta puolasta en kyllä tiedä kumpaan systeemiin se on tarkoitettu, mutta en sitä ainakaan mihinkään uuteen autoon kokeilisi
kun voisi tulla kalliiksi jos boxit hajoo.

Ladahartsa