Sivu 2/3
Lähetetty: 2.7.2005 21:54
Kirjoittaja R-J
Ei axtekkia = ei ongelmia. Noinhan se meni tuon(kin) testin mukaan. Takapään vahvistettu jousitus oli vaunua vetäessä hyvä ja varmaankin, ihan niin kuin ounastelivat, talvikeleillä huono. Ilman tukevampaa takapäätä saattaisi olla melko hutera ajotuntuma.
Lähetetty: 3.7.2005 12:55
Kirjoittaja Nonnis
No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.
Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.
Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Lähetetty: 4.7.2005 0:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
eikö tuo etuvetojen sutimisominaisuus ole aika luonnolliselta tuntuva jutta? sitä pohjaa vasten ihmetyttää miten nykyisillä normi autoilla pystyy enää paljoa vetämään, kun ovat pääasiallisesti etuvetoisia. Nykyään karavaanarit saa ostaa maastureita!
Re: Kestotesti Lada 1500S ja Matkaaja Pallas 5500
Lähetetty: 4.7.2005 10:59
Kirjoittaja André
Nonnis kirjoitti:Alusta on hieman liian lötkö, parasta on tuunata uudet iskarit ja farmarin jäykemmät takajouset.
Mulla olis yhdet 2104:n lähes ajamattomat (< 5000 km) takajouset mökillä liiterissä. Mutta...
Vaihdoin ne aikoinaan omasta 2104:sta pois niitten vetelyyden takia. Nyt jo edesmennyt Bernhardinkoira sai takaläpät laapimaan maata. Kokeilin ensin MADin apujousia, jotka tulivat alkuperäisen jousen sisään. Kuormankantokyky kyllä parani huomattavasti, mutta hiemankin pitemmissä joustoissa kuului mieletön pauke, kun apu- ja "pää"jousi osuivat toisiinsa. Tähän tietysti syynä joustoissa panhard-sauvan takia sivusuunnassa liikkuva taka-akseli. Seuraavaksi soviteltiin Nivan jousia, mutta ne olivat muistaakseni liian lyhyet (?!?), vaikkakin riittävän jäykät. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi teettää Punkalla (
http://www.vallilantakomo.fi) paksummasta jousilangasta (sama halkaisija kuin Nivan jousissa), mutta 2104:n mitoilla kokonaan uudet jouset. Ja kyllä tuli herkku..!
Nykyisin ei tarvitse tuollaisten kanssa askarrella, kun tasoventtiilit pitävät korkeuden oikeana kuormasta riippumatta...

Lähetetty: 4.7.2005 16:26
Kirjoittaja Tshernobyl
Nonnis kirjoitti:No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.
Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.
Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Ootko kokeillu bensaksi 98:sia vaunun vetoon? Se poisti jälkikäynnin mun 1500:sesta, silloin kun mulla sellanen oli. Tosin vaunua en sillä vetänyt.
Nuo Matkaajat tahtoo olla sellasia vaappuvia vaunuja, siksi jotkut niitä rapaloiksi kutsuukin.
Lähetetty: 4.7.2005 17:59
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tshernobyl kirjoitti:Nonnis kirjoitti:No ei tuo ajo mitenkään mahotonta oo ilman takapään vahvempaa jousitustakaan.
Eilen kestotesti jatkui, ajoin yhdistelmän ulkomaille Teiskoon. Vauhti oli parasta pitää 80:ssä koska muuten alkoi heijaus. Lada jaksoi ihan hyvin, mutta kävi jälkikäyntejä useita sekuntteja urakan jälkeen. Käynti on siis yhä enemmän perseellään.
Vaunupaikalle piti ajaa jyrkkä mäennyppylä ylös ja joku karavaanari tuli kehumaan kuinka Lada meni siitä nätisti hiljaisellakin vauhdilla, kun taas etuveto-Saabilla pitää ottaa vauhtia ettei jää sutimaan.
Ootko kokeillu bensaksi 98:sia vaunun vetoon? Se poisti jälkikäynnin mun 1500:sesta, silloin kun mulla sellanen oli. Tosin vaunua en sillä vetänyt.
Nuo Matkaajat tahtoo olla sellasia vaappuvia vaunuja, siksi jotkut niitä rapaloiksi kutsuukin.
tota 98:a minäkin suosittelen takavetoihin, mutta kohta tulee taas pressa tai joku muu sanomaan että hyvin menee 95:llä

itellä ainakin kokemuksia 98:ta: lisää tehoa, lisää tyhjäkäyntiä, vähemmän jälkikäyntiä eikä noihin mitkään säädöt auta.
Lähetetty: 4.7.2005 18:30
Kirjoittaja pressa
tervehdys jussi
minulla ei ole koskaan ollut minkään ei edes axtec ladan kanssa ongelmia 95 bensalla
olen joskus jopa ajellut polttoöljyllä jatketulla bensalla jonka oktaanit paljon alle 95 eikä silläkään mitään ongelmia
en sitten tiedä onko kaikki ladani olleet paremmissa säädöissä tms. kun en mihinkään 98 tarvitse
(tästähän jussi varoitti)
Lähetetty: 4.7.2005 18:34
Kirjoittaja Nonnis
Jälkikäyntiä on ollut 98:llakin, mutta on varmaan johtunut laihasta seoksesta, tänään kävin säädättämässä sopan kohilleen.
Lähetetty: 16.7.2005 17:04
Kirjoittaja Nonnis
Terveisiä Suomen kiertueelta, reilun 900 km:n koelenkki vetäistiin vaunu perässä, elikkä Tampereelta Jyväskylän, Parkanon ja Porin kautta Turkuun, kovassa helteessä ja maastokin oli joka suunnalla melko mäkistä.
Lada on vielä kohtalaisen ehjä, lämmöistä ei ollut ongelmaa ja kytkinkin kärysi vain kerran ylämäkeen maastoon pakittaessa. Jälkikäyntiä esiintyi ajoittain ja tyhjäkäyntiruuvia piti kerran kääntää kiinnipäin. Voimansiirto ei ole enää niin hiljainen kuin ennen.
Ajettavuus oli loppujen lopuksi aika hyvä, mä ajoin Jyväskylästä Kihniöön ja Parkanosta Poriin ja Porista Turkuun ja Turusta puoleen matkaa Tampereelle. Meno pysyi aika sujuvana kun nopeus oli tasasella 85-90, niin ylämäistäkin selvisi vauhdin laskematta alle 70:n. Kauheasti yli 90:n en viitsinyt kokeilla. Nopeus tarkistettiin nopeusnäytöstä.
Jyväskylän leirintäalue oli suuri pettymys, hinta oli samaa tasoa kuin jossain Helsingissä, 20 euroa yö plus sähkö 3 e

. Parkanossa pyssättiin Pahkalanniemeen ja Porissa Reposaareen Siikarantaan. Näistä erityisesti Siikaranta viehätti kovasti, maisemat oli komiat ja palvelu hyvää. Turussa oltiin tietysti Ruissalossa, ei sekään kauheen edullinen ollut, mutta tilaa ainakin piisasi (paitsi sähköpaikoille oli kova ryysis, onneksi me ei haluttu sinne asfalttikentälle huoltorakennuksen viereen mikä karavaanareita veti puoleensa).
Kuvia voi ilmestyä joskus jos saan skannattua (dikikameraa en saanut tyhjennettyä kun tietokone on särki).
EDIT: Polttoaineen kulutus oli 10-11 litraa satasella, eli ihan kohtuullinen menekki vaunu perässä

Lähetetty: 16.7.2005 19:21
Kirjoittaja pressa
onnekisi olkoon autolle ja vaunulle jotka selvisivät ehjänä perille ja takaisin
seuraavaksi suuntana ilmeisesti jämsänkoski ja idänihmeet???
ps. oletko lukenut s-postisi sen koira osoitteen???
t. mika
Lähetetty: 16.7.2005 19:57
Kirjoittaja Nonnis
Juu idänihmeisiin tuolla yhdistelmällä tulossa. Muuten voidaan vetää ransiitillakin jos siihen nyt joskus saadaan kone kiinni. Ettei Lada kulu
Sähköpostia just lueskelen.
Lähetetty: 29.7.2005 13:19
Kirjoittaja Nonnis
Nyt Ransitissa on kone kii, mutta savuttaa kylmänä sinistä ja lämpimänä mustaa eikä väännä eikä kierrä

. Nyt olis tarkotus sillä vetää vaunu Pulesjärvelle, mutta tuumattiin, että paras että mä tuun Ladalla perässä jos Ransu leviää
Viime yön vietimme karavaanarielämää työmaan pihassa kun illalla yritin harjoitella täysperällä peruuttelua. 12-metrinen kaksiakselinen MAN helvetinmoisella peräylityksellä oli vaan ihan toivoton harjotteluväline

.
Lähetetty: 29.7.2005 22:35
Kirjoittaja KosoLa
Mitä pidempi peräylitys sen helpompaa lykkiä kärryä.
Lähetetty: 30.7.2005 3:44
Kirjoittaja Nonnis
^Jaa, mistäs se äkkinäisyys sitten johtuu? korjattakoon vielä, että mannissa on kuitenkin pitkä akselivälikin. Telivehje voisi olla rauhallisempi? Ja ennen kaikkea lyhyempi auto? Eihän ton perään voi enää mitä tahansa kärryäkään laittaa ettei mee mitat yli. En tiedä kun vasta oon harjottelua alottamassa, mutta ei mun ukkokaan tota yhistelmää saanu ees suoraan pakitettua, vaikka on täysperällä joskus ajanutkin (puolikkaalla sitten enemmän).
No, pitäisi korjata mun vaki-Scanian jarrupistoke ja kokeilla sillä, kai se on tutulla autolla aina helpompi. Kun ei nyt puolikastakaan oo saatavilla.
Meni tää aihe vähän isompiin yhistelmiin

Lähetetty: 30.7.2005 13:01
Kirjoittaja Jusu
Nonnis kirjoitti:^Jaa, mistäs se äkkinäisyys sitten johtuu?
Se äkkinäisyyshän siinä on just se juttu. Kun takaylitystä on paljon, perä tekee sivusuunnassa suuremman liikkeen pienemmällä ohjausliikkeellä eikä koko autolla tartte tehrä helvetillistä mutkaa saadakseen aisaa kääntymään tarvittavasti.
Suoraan pakittaessa ainakin mulla auttoi kun pisti vähän enemmän vauhtia.