Sivu 2/3

Lähetetty: 15.3.2005 10:14
Kirjoittaja Mikko_PKP
Misha kirjoitti: Kerroppa huvikses lainas yksityiskohdat. Siis paljonko löit alkurahaa kouraan ja paljonko maksat kuussa ja montako vuotta kesti ja paljonko loppujen lopuksi Lada sitten maksaa?

Niin ja ne vakuutukset...

Oletan että otit Deltan jotain omaa lainaa?

Tämä tieto varmaan helpottais monia harkitsemaan että mitä kannattaa tehdä....
Tuon STW:n hinnan lainasin muualta 5% vuosikorolla, ja auto oli käytetty, joten ei maksanut ihan yhtä paljon kuin uusi. Siinäkin oli kuitenkin Automaasta saatu 1 vuoden Peugeot Assistance, joka olisi maksanut nuo mainitut taksimatkat töihin jos tielle jäisi.

Sen sijaan vaimo osti juuri uuden 110 HB:n Deltan rahoituksella (GE Capital), joten voin siitä kertoilla suunnilleen:

Auto maksoi varusteineen n. 11 000 euroa. Käsirahaa annettiin 2000 euroa, eli maksettavaa jää n. 9000 euroa.

Maksuohjelma on 32 x 300 euroa (kaikkine kuluineen ja maksuineen) + viimeinen tasauserä n.700 euroa. Maksettavaa tulee siis 10 300 euroa. Kokonaishinta näin n. 12 300 euroa tällä osamaksuohjelmalla. En pidä tätä kohtuuttomana, kun maksuaikaa tuli tuo melkein 3 vuotta.

Autoon olisi saanut myös OP-rahoituksen, joka ei edellyttänyt "pakkokaskoa", koska luottotiedot ja maksukyky olivat kunnossa (auto olisi tällöin tullut omaksi, nyt se on GE:n nimissä luoton vakuutena). Vaimo kuitenkin halusi sen, kun ei ole kovasti ajellut hetkeen, joten otimme GE:n rahoituksen. Täyskasko kaikilla vakuutuksilla (myös se matkan keskeytymisvakuutus, mitä Jukka tässä kyselee, eli taksin voi tilata viereen) on noin 30 euroa kuukaudessa. STW:hen suppeampi vakuutus Ifistä täysillä bonuksilla on huomattavasti enemmän.

Ja kyllä se vaan niin on, että uusi auto on aina uusi. Toki vikoja tulee, mutta niitä tulee Mersuunkin. Kovasti todennäköisemmin se pakasta vedetty 110 vie perille kuin se 10 vuotta vanha Samara. Kuukauden päivät on nainen huristellut menemään, ja nöyrästi ovat Uralin hevoset hirnahtaneet joka aamu.

Lähetetty: 15.3.2005 21:58
Kirjoittaja Lada-Jussi
tuota mietin jos ottaisi rahoituksen muualta ja olisi lyödä suoraa rahaa tiskiin Deltassa niin saisiko lähtöhinnasta jotain käteisalennustakin. Ja toisaalta sitten miettiä onko se ulkopuolinen rahoitus kannattavampi. Meikäläisen tuloilla pitäisi kyllä ottaa joku 5 vuotta maksuaikaa ja siitä mennään sitten 4 vuotta ilman että autossa on enää takuuta voimassa. Sitten kun auto on kokonaan oma ei sillä ole enää paljoakaan arvoa. Riittää taas käsirahaksi uuteen. Kyllä näin pieni tuloisena yksin maksavana ei ehkä ole varaa lähteä tuollaiseen investointiin. vanhempaan verrattuna tulee sitten nämä pakko-kaskot ja mahdollisia muita lisäkuluja mitä uusi auto ja sen rahoitus vaatii.

Hyvin on 10 vuotias Samarakin tähän mennessä matkaa tehnyt. jotain 136 tkm oli mittarissa kun ostin ja 141 tkm on nyt. Hankinta hinta 280 euroa ja paperikulujen ja normi huollon ulkopuolelta remonttiin on mennyt ehkä hankinta hinnan verran. Tuolla olisi maksanut vasta 3 kk uutta osamaksuautoa. Niin ja auto on nyt jo oma 8)

mutta en kyllä vieläkään tehnyt ratkaisua lähtisikö kaupoille, perustelkaa lisää!!! olishan se tuosta 89 samarasta 1500 euroa aika hyvä tarjous, vielä olisi leimaa tämä kuukausi jäljellä.

Lähetetty: 15.3.2005 22:23
Kirjoittaja Mikko_PKP
Se käteisalennus on aika lailla hukattuna tuohon "tapporahaan" mitä tarjoavat. Mutta saa siitä aina vähän jotain päälle kun jaksaa tingata tarpeeksi, ellei muuta niin sitten ilmaisia varusteita. Meillekin laskettiin sen setelin tarjoaman 1000 euron päälle vielä 500 euron lisäalennus, ja jotkut näistä "pakkovarusteista" tulivat sitten ilmaiseksi (metalliväri, sähkölasit).

Pakkokasko on vain silloin, kun auto on velan vakuutena. Jos on muunlaista vakuutta esittää, ei ole mikään pakko ottaa kaskoa. OP-Rahoitus ei sitä ainakaan edellyttänyt. Pointti vaan on siinä, että rahoitusyhtiön kaskon edut ovat todella hyvät ja hinta alle perinteisen yhtiön huonomman vakuutuksen. Että mieluummin sitten ottaa sen halvan kaskon rahoitusajaksi, ja miettii sitten mitä tekee sen jälkeen.

5-vuotiaasta Ladasta (STW 16V, 80 000 km) saa vaihdossa noin 3500-4500 euroa, riippuen mihin vie (pyysin huvikseni tarjouksen vuoden lopussa). Nettiauton hinnat ovat tuosta satasia molempiin suuntiin. Ei tuo mikään ääretön arvonalennus ole minun kirjoissani - prosentuaalisesti toki paljon, mutta euroina tuon verran menettää kun ajaa 30 000 euron auton liikkeestä ulos.

Niin, eikä siinä Samarassa autona mitään vikaa ole, itsellänikin se palveli oikein hyvin ja kulkee yhä edelleen veljen käytössä. Tuli vaan enemmän kuljetustarvetta, ja laiskistui kun pääsi kokeilemaan 110:n mukavia penkkejä, hyvää äänieristystä, tehokasta lämmityslaitetta ja pippurista mutta todella taloudellista moottoria. 110-farkku on mennyt vielä 1,5 litraa vähemmällä per 100 km mitä 1500i-Sammy vanhemmiten haukkasi.

Lähetetty: 15.3.2005 22:27
Kirjoittaja pressa
vähän offtopikki
missä mikko sait kokeilla 110:n tehokasta lämmityslaitetta??
tarvitsisin nimittäin omaan sellaisen!!

Lähetetty: 15.3.2005 22:32
Kirjoittaja Mikko_PKP
Kyllä meillä on ihan molemmissa, ei tarvitse lämpiämistä vartoilla. Jos sinulla ei lämpiä hyvin, on jossain vikaa.

Lähetetty: 16.3.2005 9:45
Kirjoittaja Misha
pressa kirjoitti:vähän offtopikki
missä mikko sait kokeilla 110:n tehokasta lämmityslaitetta??
tarvitsisin nimittäin omaan sellaisen!!
Hei, mikäs tämä juttu nyt on kun muutama muukin aina valittaa että 110ssa on surkea lämppäri ja toiset väittää päinvastaista?

Muuten, jos jollakulla ois TMn testi niin kattokaapa mitä siinä lukee huviksenne.

Lähetetty: 16.3.2005 10:04
Kirjoittaja Mikko_PKP
Lämppäristä on erilaisia versioita ainakin. Muistan, että siinä mitä itse koeajoin kun 110 tuli, oli aika surkea. Mutta tänään vedin oman auton tuosta -21 C:stä käyntiin ja ennen kuin pääsin tuohon Viinikan ympyrään (500 m päässä) oli tuulilasi huurusta auki.

Lähetetty: 16.3.2005 22:23
Kirjoittaja Osku
Joo. Lämppäri sai TM:n testissä parhaimmat kehut.
Mulla on omassani myös sellainen toimiva lämppäri. Tosi tyytyväinen.

T: Osku

Lähetetty: 17.3.2005 7:47
Kirjoittaja ,_,/ukka
Mikko_PKP kirjoitti: Niin, eikä siinä Samarassa autona mitään vikaa ole, itsellänikin se palveli oikein hyvin ja kulkee yhä edelleen veljen käytössä. Tuli vaan enemmän kuljetustarvetta, ja laiskistui kun pääsi kokeilemaan 110:n mukavia penkkejä, hyvää äänieristystä, tehokasta lämmityslaitetta ja pippurista mutta todella taloudellista moottoria. 110-farkku on mennyt vielä 1,5 litraa vähemmällä per 100 km mitä 1500i-Sammy vanhemmiten haukkasi.
Pitääkö tuosta nyt ymmärtää, että 110:ssa on tehokkaampi lämppäri kuin ruisku Samarassa? Entä molemmat verrattuna takavetoon?

,_,/ukka

Lähetetty: 17.3.2005 12:39
Kirjoittaja Mikko_PKP
On tehokkaampi, etenkin ekoissa ruisku-Sammyissa oli alumiinisia kennoja jotka eivät lämmittäneet juuri lainkaan. Takavedossa on absoluuttisesti tehokkain lämppäri jo siksi, että moottori kehittää enemmän hukkalämpöä (= huonompi polttoainetalous).

Lähetetty: 18.3.2005 14:25
Kirjoittaja Jone
Minun 110.ssä on lämppäri heikonlainen. Kun pakkanen kiristyy yli 10-asteen, niin lämpö ei taho riittää. Syyksi epäilen liian pientä lämppärinkennoa. Pakkasten aikaan huomasin yhden toisenkin homman: Puhallus A-asennossa on liian voimakasta. Jos pitää puhalluksen 1-asennossa, niin auto lämpiää paremmin. Samaten tyhjäkäynnillä lämmitys viilenee -> vesipumppu ei kierrätä riittävästi kuumaavettä kennolle. Pikkupakkasilla ja siitä ylöspäin A-asento on todella miellyttävä. Jokatapauksessa 110.n lämppäri ei ole läheskään samanlainen kiuas, kuin takapotkuissa.

Lähetetty: 19.3.2005 19:39
Kirjoittaja Mosse-Aksu
On kaksi aivan eri asiaa, jos työmatka on suuntaansa esim. 10 km tai 100 km. Se tietää jo viidessä päivässä yhteensä 100 km tai 1000 km. Jo valmiiksi kuluneelle vanhalle autolle tulee jälkimmäisessä määrässä niin paljon kilsoja lisää, että remppaa tulee. Sitten jos asuu paikassa, jossa ainoa vaihtoehto työmatkalle on taksi, niin kyllä tulee hintaa vanhalle autolle. Jos taas pääsee bussilla tai junalla oman auton lakkoillessa, ei tappio ole niin suuri.

On oletettavaa, että uudella autolla on edessä huolettomia kilometrejä monta vuotta. Ajosta riippuen vielä rahoitusmaksujenkin loputtua. Kyllä nykyään autolla kuin autolla pitäisi olla ensimmäiset 150 000 huolettomia kilometrejä. Sama koskee tietysti myös vähän käytettyä muutaman vuoden ikäistä autoa. Muutaman vuoden ikäiseen pääsee käsiksi huomattavasti pienemmällä summalla, jolloin maksettujen korkojenkin määrä putoaa. Mutta, jos kukaan ei ostaisi uutta autoa, niin kyllä aika äkkiä loppuisivat myös vähän käytetyt tarjokkaat.

Kyllä liikkeen tarjoamalle rahoitukselle aina kannattaa kysyä kilpaileva tarjous pankista. Hyvin useasti pankki tarjoaa paremman vaihtoehdon. Itse sain vielä tingittyä asuntolainan korkoa alas päin samassa yhteydessä. Ja maksuaika kannattaa katsoa tilanteen mukaan. Jos ottaa lyhyemmän maksuajan, maksaa koko lainasta vähemmän, mutta kuukausi erät ovat isommat. Pidemmällä maksuajalla taas jää enemmän muuhun elämiseen. Sekin kannattaa huomioida.

Vanhempien 110:n lämppärit olivat surkeita. Uudempiin on tehty jotain muutoksia. Ei pärjännyt myöskään TM:n talviautovertailussa. Lämpiäminen oli hitainta, ylin lämpötila jäi pienimmäksi ja tuulilasin sulamiseen kului eniten aikaa ja perseenlämmittimiä ei ollut.

Lähetetty: 19.3.2005 21:10
Kirjoittaja Toveri
Tarjous tuli ja Kuopion Deltan myyjä antoi paketin Juhla Mokkaa kun kävin liikkeessä. Kysyi lyhyesti että mites vaihdon kanssa ja kun sanoin että ei nyt tällä kertaa niin ei tyrkyttänyt yhtään. Vaikka väliraha jostain löytyisikin niin tuskin sitä 110:een laittaisin. Jotenkin ei innosta. Nappiksella ajelen pitkälti sen takia että siinä on jokin oma tunnelmansa josta pidän.. Jos se ei joku aamu sattuisi käynnistymään niin ongelma ei olisi suuri, työmatkaa on reilu kilometri
Sitä paitsi Rinta-Juoppi tarjoaa katsastetusta autosta 2500 e.

Lähetetty: 20.3.2005 0:57
Kirjoittaja Misha
Mä harkitsisin vakavasti vähänkäytettyä vanhanmallista Skoda Octaviaa. Hintojen pitäis olla putoamaan päin ku uus malli alkaa myymään ja se on laadukas ja kohtuukokonen auto.

Suosittelen erityisesti 1.9TDI mallia, vaikka Suomessa onkin se PERKELEEN diiselvero. Toi TDI moottori on sen verran hyvä että veronmaksu voi olla ihan sen arvosta.

Lähetetty: 20.3.2005 14:42
Kirjoittaja ,_,/ukka
Misha kirjoitti:Mä harkitsisin vakavasti vähänkäytettyä vanhanmallista Skoda Octaviaa. Hintojen pitäis olla putoamaan päin ku uus malli alkaa myymään ja se on laadukas ja kohtuukokonen auto.

Suosittelen erityisesti 1.9TDI mallia, vaikka Suomessa onkin se PERKELEEN diiselvero. Toi TDI moottori on sen verran hyvä että veronmaksu voi olla ihan sen arvosta.
Paljon (yli 20tkm/vuosi) ajavalle Dieseli on hyvä vaihtoehto. Vähempi ajavan on vaikea saada kompensoitua kalliimpaa hankinta hintaa ja diesel veroa. Kahtelehhan sellainen missä on webasto, muuten jäätyy.
Vähempi ajava saa kolme saman ikäsitä ja puolet vähempi ajettua Ladaa yhden TDi wv:n tai skodan hinnalla...

,_,/ukka