Nappikseen TC, lakiasiaa(Kaikki TC-tuntijat lukekaa!!!)

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
USPi

Viesti Kirjoittaja USPi »

kyllä pitäisi mennä leimasta läpi. voivat kyllä vaatia todistuksen siitä minkä tehoinen on tc ja minkä vuotuisesta fiudesta että täyttää pakokaasu normit.
malli sarjaan takertuminen on katsastus konttorilla pilkun viilausta kos´ka jos ihan tarkkoja ollaan eihän 2101 ja 2107 ole samaa mallia mutta vastaavat akseleiltaan toisiaan ja sen perusteella voidaan 2101 ladaan laittaa 1,7 kone ilman erillisiä muutoksia ja sitten voi ylittää nuo teho arvot 20% joten jos muu ei auta niin kysyppä konttorilla et pitääkö ekaks leimata 1,7 ja sit tulla tc:n kans vai hoituuko samalla. ainakin mänttän katsastus asemalla on menny kaikkiin ladoihin 1.6 tc läpi nyt on kokeilussa 2.0 (kunhan saadaan kaikilta muutoksilta valmiiksi)

josko muuten jollain 1.6 tc koneita nurkis ni olisin kiinnostunu sekä lanssian kannesta (delttan 24venanen)

ei muutakin intoo ja kärsivällisyyttä projekteihin. eihän insseillä voi aina olla hitsi päivä
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Laatikkona Fiatin 5-vaihteinen, tätä varten kardaanitunnelia suurennettu tulipellistä etupenkkien etukiinnityskohtiin asti. Laatikon takakiinnike taaempana kuin normaalisti. Kardaanin etupätkä Fiatin, takapään ja pienen vetopyörän laipan väliin joutui laittamaan välilaippoja kun kardaani jäi lyhyeksi. Kunnolla jos olisi tehnyt niin tietysti olisi pitänyt kardaania jatkaa, mutta ei tuollakaan toteutuksella huomannut ajossa mitään epätasapainoa kardaanissa.
Pystyykö ladan omaa kardaania käyttämään, jos kardaania lyhentää?

Kuinka Fiatin ja Ladan kardaanin yhteensovittaminen onnistuu?

Mulla olisi toi sama Fiatin laatikko, oon kyllä aluksi ajatellut pärjätä Ladan omalla lodjulla.

Eikös Latuskan kaasari tehoa rajottavana tossa sun tapauksessa?
Lähetetty: Lau Maa 12, 2005 12:58 am Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Vielä asiaan liittyen, eikö näitä onnistuneita muutoskatsastuksia voisi käyttää ns. ennakkotapauksina, kyllähän noilla katsastusasemilla täytyy olla yhtenäiset toimintasäännöt? Eli jos jossain menee muutos läpi niin kyllä se on joka paikassa mentävä? Vai saavatko katsastusasemat käyttää jonkinlaista omaa tapauskohtaista harkintaa? Kuitenkin saman lain pohjalta näitä asioita päättävät?
Niin onkos muilla kokemuksia tästä?

Mihkä projektiin teet tommosta hirmukonetta, ku delttan 24 venanen?
kapa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Pystyykö ladan omaa kardaania käyttämään, jos kardaania lyhentää?

Kuinka Fiatin ja Ladan kardaanin yhteensovittaminen onnistuu?

Mulla olisi toi sama Fiatin laatikko, oon kyllä aluksi ajatellut pärjätä Ladan omalla lodjulla.

Eikös Latuskan kaasari tehoa rajottavana tossa sun tapauksessa?
En nyt muista enää ihan varmaksi kardaanin kiinnitystä Fiatin laatikkoon. Mutta jos Ladan kardaanin etupään kiinnitys käy Fiatin laatikon laippaan niin kyllähän sitä voi käyttää, kun vaan lyhentää sen sopivaksi.

Ladan ja Fiatin kardaanin pätkien yhdistäminen on ihan bolt-on homma, ainakin mulla oli.

Kyllähän se Fiiun laatikko on kestävämpi, ja siinä on se viides vaihde. Onhan toki Ladankin 5-lovisia, mutta niitten kestävyys huonompi kuin 4-lovisen. Fiatin laatikossa myös aika hyvät välitykset ja sopivan lyhyet vaihdevälit, on vähän sporttisempi laatikko kuin Ladan.

Kyllähän se Ladan kaasari taisi vähän ahdistaa, kyllä se tuplilla kulki vähän pirteämmin :roll:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Fiiatissakin on sitten paria erilaista kardaania, yhden apupalikan tuohon konversioon kuullut löytyvän 300-sarjalaisen volvon kardaanista. Itse on taas viisaampi kun rupeaa samanlaisia palikoita kasailemaan koriin.
Vauhdin tae - alamäki
lada 1300s

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Mitenkäs kun minäki oon innostunu nyt tc- koneesta pitäs vaan jostain löytää semmonen (saako mistään enää?) Niin mistä sen paperin saa mikä on Stefan kotisivuilla? Onko netistä tulostettu käyttökelponen tietysti jos sen saa tulostaa??Stefa??? Vai mistä sen paperin saa missä sanotaan että takapotkuissa on samat alustat kaikissa???
kapa

lada 1300s kirjoitti:Mitenkäs kun minäki oon innostunu nyt tc- koneesta pitäs vaan jostain löytää semmonen (saako mistään enää?) Niin mistä sen paperin saa mikä on Stefan kotisivuilla? Onko netistä tulostettu käyttökelponen tietysti jos sen saa tulostaa??Stefa??? Vai mistä sen paperin saa missä sanotaan että takapotkuissa on samat alustat kaikissa???
Konelalta saa sen vertailutodistuksen tai mikä se nyt virallisesti on. Tuolla aiemmassa viestissä on linkki josta se todistus löytyy. Jos ei tuo kopiotu kelpaa niin siinä on yhteystiedot Konelaan Eero Laineelle jolta sen todistuksen voi tilata.

Takaveto TC-koneet alkaa tosiaan olemaan aika harvinaisia, kannattaa seurata KePöä ja Fiat- ym. autofoorumeja jos näkyisi sopiva kone myynnissä.
lada 1300s

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

kiitos pitää nyt kahtoa hankkiiko Ladan 1600koneen vai ihan vaan 1500sen. Mitä nyt on tarjolla ja viritys ja modivointi osioon jos tulis tietoon käylö Samaran kone takavetoon niin sekin vaikuttaa. Kunhan Teini 316 bemarit jää valoissa niin kaikki on hyvin ja muutki dx:ät 8)
Stefa

lada 1300s kirjoitti:Mitenkäs kun minäki oon innostunu nyt tc- koneesta pitäs vaan jostain löytää semmonen (saako mistään enää?) Niin mistä sen paperin saa mikä on Stefan kotisivuilla? Onko netistä tulostettu käyttökelponen tietysti jos sen saa tulostaa??Stefa??? Vai mistä sen paperin saa missä sanotaan että takapotkuissa on samat alustat kaikissa???
Noita tc-koneita löytyy kyllä vielä kun seurailee, eiväthän ne puissa kasva mutta silti. Melkein jos itse vaparia tekisin niin croman 2l pata olisi ykkösvaihtoehto, toki hieman työläämpi mitä perus pystykone, mutta aihiona hyvä kun lisävoimaa tahtoo.

Se todistus on siellä ihan yleistä käyttöä varten, ja ainakin itsellä kelpuuttivat printatun kopion. En itsekkään omista alkuperäistä.
Vauhdin tae - alamäki
samppa750

Viesti Kirjoittaja samppa750 »

Unkarin Lada-kerhon sivulla juttua kardaanin osista ja sovituksesta, sieltä itse katselin. Eli periatteessa Ladan kardaani ristikolta purki ja uusi pätkä vanhan tilalle. Ladan kannatinlaakerilla ja kumilla pitäisi mennä. Vannomaan en mene, vielä. Keväämmällä nähdään miten käy.

Mistä johtui kardaanin jatkamisen tarve? Itsellä käsitys että oikean mittaista etupätkää käyttämällä ei muita muutoksia tarvita.
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Hei kun idea olisi kasata tässä turbolada niin kannattaisiko asentaa 1.6 tc:n kytkin tuohon ladan vauhtipyörään kun sellainen minulta valmiiksi löytyisi? (en nyt ole vielä varma sopiiko se edes siihen suoraan.)

Idea olisi että jos nostan myöhemmin ahtopaineita siten että moottorissa alkaa oikeasti olla voimaa, kytkin ei alkaisi luistamaan. Yhden jantterin 1500 ladassa kytkin luisti kuulemma reilusti jo 0.5 paineilla. Eli mahtaisko tuo twincamin kytkin pitää isommilla tehoilla paremmin?
kapa

samppa750 kirjoitti:Unkarin Lada-kerhon sivulla juttua kardaanin osista ja sovituksesta, sieltä itse katselin. Eli periatteessa Ladan kardaani ristikolta purki ja uusi pätkä vanhan tilalle. Ladan kannatinlaakerilla ja kumilla pitäisi mennä. Vannomaan en mene, vielä. Keväämmällä nähdään miten käy.

Mistä johtui kardaanin jatkamisen tarve? Itsellä käsitys että oikean mittaista etupätkää käyttämällä ei muita muutoksia tarvita.
Jep, noin se kävi ainakin mulla. Eli Fiatin etupätkään käy Ladan kannatinlaakeri ja kumi suoraan ja Fiatin etupätkä käy Ladan takaosaan. Mulla vaan tuo etupätkä ei ollut oikean pituinen, jäi kardaani lyhyeksi. En sitten tiedä mistä mallista se alunperin oli, kone/laatikko/kardaani oli Polski-Fiatissa jonka ostin ja siirsin tekniikan omaan Ladaani.
Stefa

ilkkahy kirjoitti:Hei kun idea olisi kasata tässä turbolada niin kannattaisiko asentaa 1.6 tc:n kytkin tuohon ladan vauhtipyörään kun sellainen minulta valmiiksi löytyisi? (en nyt ole vielä varma sopiiko se edes siihen suoraan.)

Idea olisi että jos nostan myöhemmin ahtopaineita siten että moottorissa alkaa oikeasti olla voimaa, kytkin ei alkaisi luistamaan. Yhden jantterin 1500 ladassa kytkin luisti kuulemma reilusti jo 0.5 paineilla. Eli mahtaisko tuo twincamin kytkin pitää isommilla tehoilla paremmin?
En usko että se tc:n asetelma sen jäykempi on. Ainakaan mainittavasti, molemmissahan on levyt 200mm. Käy kyllä ihan heittämällä mutta luultavasti ladan levyä joudut käyttämään.

Pitävimmän 200mm kytkimen saanee reseptille nivan asetelma ja sintteri. Tai sitten sovittelet suosiolla 228 millisen.
Vauhdin tae - alamäki
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Pitävimmän 200mm kytkimen saanee reseptille nivan asetelma ja sintteri. Tai sitten sovittelet suosiolla 228 millisen.
Tommosella kytkimellä meinaat pärjätä oman projektin kanssa?

Minkä hintaiseksi tulee?

Itse en meinaa lähteä sintteri linjalle, on kuulemma vähän ikävä ajaa kaupungissa.
Stefa

Kamrat kirjoitti: Tommosella kytkimellä meinaat pärjätä oman projektin kanssa?

Minkä hintaiseksi tulee?

Itse en meinaa lähteä sintteri linjalle, on kuulemma vähän ikävä ajaa kaupungissa.
Itselle kasailen tuollaista 228 millistä massalevyllistä, juuri ajettavuuden ja turbon väännön takia. Noita osia löytyy suht edullisesti jos on aikaa seurailla ja kysellä, purkaamoilta voi saada koko setin halvalla. Itse myös tuota sintterin ajettavuutta hieman kammoksun, pystyy sitä kyllä luistattamaan, mutta levy palaa pilalle.
Vauhdin tae - alamäki
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Jos moottorimallin tehot menee hitusen tuon 100.8hv yli niin onko sellaisella dynomittauksella mitään arvoa jossa tehot alittaa tuon rajan? Ja kun kyseessä on 1.6l ruisku tc (108hv) niin suostuisikohan katsastussedät ottamaan sen 10% tehoista pois jos tilalle vaihtaisi kaasarin?

Epätoivoista eikö... perus 1200 koneen turbottamis projekti lähtenyt ajat sitten käyntiin, mutta silti mieli hapuilee tämän toisen moottorin suuntaan.
Vastaa Viestiin