Jep, mun moka, katselin jotensakin aika kieroon noita merkintöjä. Pyörittelin paperilla omilla kirjaimilla, niin tuosta kaavastasi tulee P=T*n/7017 (minun kirjaimilla). Eli kun muunnat yksiköt wateista -> hv ja supistat sopivasti piit pyöristäen. Totuus liikkunee tuollapäin. Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.Teppo kirjoitti: Miten niin? Siinähän on erikseen vääntö (M) ja kierrokset (rpm). Jos teho pysyy samana ja kierrokset nousevat, väännön on laskettava. Väännäs nyt ihan rautalangasta
näyttäisi kovasti että kaava toimii myös käytännössä. Tuon johdin ihan tekniikan kaavaston ja kynän avulla. Helpottuisi kovasti näissä teho vs vääntö -keskusteluissa jos ihmiset ymmärtäisivät väännön ja tehon suhteen. Kyse kun on kuitenkin lopulta samasta asiasta, kierrosluku huomioituna. Onneksi ei vielä täällä ladaboardilla ole se alkanut...
Heppoja enemmän ja leimalle
Vauhdin tae - alamäki
Siis, tehon ja väännön riippuvuus ei poistu vaikka kyseessä olisi diesel, bensa, turbo, polkupyörä tai ruohonleikkuri. Ainoa vaatimus on että se voima tulee pyörivässä muodossa ulos.Stefa kirjoitti: Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.
Mutta tosiaan, sen voi pyöritellä lukuarvoiksi. On vaan helpompi muistaa se kun tietää mistä eri muuttujat tulevat. Fysiikka on kovin yleispätevää

Kävin eilen konttorilla kyselemässä ja vastaus oli että tehokkaimman(1700i) tehoja sais nostaa viä 20%. Jos haluaa kanttilampusta laillisen esim 140hp koneella ajoneuvohallintokeskukselle erikoislupa paperit vetään, maksavat noin vanhan tonnin ja 60 euron muutoskatsastus. Tostahan ei oo mitään takuuta että se erikoislupa tulee. Näin kertoi forssalainen katsastusmies.
Siperia opettaa...
Jep, tuosta 1700i:n tehot +20% tulee se 100.8 pollea. Se erikoislupahakemus muuten maksaa sitten sen vajaat 200€ riippumatta päätöksen laadusta, ja tietysti osaat perustella aukottomasti että miksi tarvitset autoosi sen sadan hepan sijaan 140? Harrastus, tai esimerkiksi peräkärryn hinaaminen ei sitten kelpaa perusteluksi. Mutta jos perustelun keksit ja ennakkotapauksen saat, niin kerro ihmeessä! Mutta paljon ennemmin voittaa lotossa...
Vauhdin tae - alamäki
Eipä kyllä riitä vanhat tonnit ei...
Muistaakseni jo viime keväänä hinta oli 250eur, minäkin jätin sitten TC:n ostamatta.
Muistaakseni jo viime keväänä hinta oli 250eur, minäkin jätin sitten TC:n ostamatta.
AKE kirjoitti:Lupahakemuksen käsittely ja päätös maksaa 275 euroa (siinäkin tapauksessa, että päätös on kielteinen).
Sitten kun mootori on laillisesti muutosrekisteröity tuon 100.8hv säännön mukaan, niin sen jälkeen sitä saa virittää laillisesti lisää kaikin keinoin joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon. ELi ahdettua ei mitenkään, ja vaparia kaikin muin keinoin paitsi kasvattamalla tilavuutta yli 10% ja kantta/lohkoa vaihtamalla. Eli vaparista saa lailisesti enemmän tehoa kuin turbosta.
Näin olen siis asian ymmärtäny aken sivua (ja sen linkkejä) tutkimalla.
Näin olen siis asian ymmärtäny aken sivua (ja sen linkkejä) tutkimalla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kaavathan on seuraavanlaiset:Teppo kirjoitti:Aloin itse pyöritellä paperilla asiaa, miten teho tai vääntö lasketaan. En vaan keksi miten sä ton kaavan sait aikaan... Mun päättely:Stefa kirjoitti: Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
M = vääntö [nm]
W = teho [W]
W=M x φ
φ = ω x t
t = 1 sek
n = 1 / s = rpm / 60
ω = 2π x n
-> W = M x 2π x rpm / 60
esimerkiksi 123 nm @ 3500 rpm
W=123 x 2 x 3,14 x (3500/60) = 45 kW -> 61 hv
vaikuttaisi ihan oikeansuuntaiselle... ?
P=M*ω
eli teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus
ja kulmanopeus on 2 kertaa pii kertaa moottorin pyörimisnopeus (muodossa 1/s) eli
ω=2*π*n
Yhdistämällä saadaan:
P=M*2*π*n
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -