Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
onko siellä venttiilien hydraulinostajat hajalla, tyyppivika joka tulee ennemmin tai myöhemmin

Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Näin maallikosta tuntuis erikoiselta, kun pelaa normaalista sen 1/2h, kun nollaa vikakoodit(akun kaapeli irti min.5min.) Vian palattua kun antaa reilusti kaasua, niin 10-15 sek. kuluttua nostaa taas kierroksia. Vikakoodi valo ei ole syttynyt viimeisten 3kk:n aikana.
Ei taida olla pikkuremontti se venttiilinostajien tarkastaminen?)
Ei taida olla pikkuremontti se venttiilinostajien tarkastaminen?)
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Onko lämpötilatunnistimen johtoja tarkistettu?? Tässähän voi olla sama mikä etuvetoisissa on että lämpötilatunistimen johdot kovettuneet ja poikki. Eli reilusti purkaa sitä kangasteippiä pois johtojen päälltä ja tutkii isoon nippuun saakka.
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Miepä yritän tutkia myös sen mahdollisuuden.
Kiitos vinkistä..
Kiitos vinkistä..
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Hei, olisko jollakin vielä antaa vinkkejä. Kun nollaa vikakoodit (akun kaapeli irti n.5min) niin vika korjautuu. Saa ajella n. 100km. ja pelaa hyvin, niin kylmänä kuin lämpimänä. Saa olla usempia kylmä/kuuma käynnistyksiä tuona aikana. Sitten vika tulee, tuntuu kuin kaasuvaijeri ensin takertelis, kierrokset jää päälle.(ei takertele, on tarkistettu), sitten tyhjäkäynti nousee n. 1700kier./min. Kun antaa kaasua, tyhjäkäyntikierrokset hetken aikaa normaali, nousee taas n.30sek. jälkeen itsekseen.
Sama toistuu taas kun nollaa moottorielectroniikan.
Sama toistuu taas kun nollaa moottorielectroniikan.
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Vieläkin pitäisi tietää mitkä tai mikä vikakoodi tulee, sitten niiden perusteella edetä. Oletko jo ollut yhteydessä korjaamoon ja kysynyt mitkä vikakoodirt ovat olleet tai oletko jo saanut koodinlukijan?pressa kirjoitti:Mitkä tai mikä vikakoodi tulee?
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Uotilan korjaamolta Kittilässä turhaa edes kysyä, he nollaavat vikakoodit autosta ja samantien lukijastaan ja päästään.
Täytyy yrittää hankkia jostain vikakoodinlukijan.
Se vain taitaa maksaa jonkinverran, minkähänlainen lukija olisi järkevä valinta?
Täytyy yrittää hankkia jostain vikakoodinlukijan.
Se vain taitaa maksaa jonkinverran, minkähänlainen lukija olisi järkevä valinta?
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Järkevyydestä en tiedä mutta edullisellakin saattaa nähdä. Halpahalli: https://www.halpahalli.fi/obd-ii-vikakoodinlukija.html . Motonet: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=obd&ca ... 02&order=2 Biltema: https://www.biltema.fi/?gclid=EAIaIQobC ... gKs-fD_BwE
eli lukijoita myyvät monet ketjut ja ihan perus autotarvikeliikeet sekä hyvin varustetut marketit/sekatavarakaupat. Ilmeisesti olet jostain pohjoisesta (en ainakaan havainnut paikkakuntaa missään mainittavan) kun vain yksi korjaamo on päivämatkan päässä?? Voisin tässä Seinäjoella kokeilla lukea koodit ja tehdä ehkä päätelmiä mikä vaivaa...
eli lukijoita myyvät monet ketjut ja ihan perus autotarvikeliikeet sekä hyvin varustetut marketit/sekatavarakaupat. Ilmeisesti olet jostain pohjoisesta (en ainakaan havainnut paikkakuntaa missään mainittavan) kun vain yksi korjaamo on päivämatkan päässä?? Voisin tässä Seinäjoella kokeilla lukea koodit ja tehdä ehkä päätelmiä mikä vaivaa...
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Juu asustelen täällä pohjoisessa. Kittilässä lähellä Leviä. Kittilässä tätänykyä vain yksi autokorjaamo. Rovaniemelle matkaa n. 200km, missä esim.Motonet. Jos tulee käyntiä siellä, täytyy hankkia sieltä vikakoodinlukija ja ihmetellä senjälkeen mitä mikäkin koodi mahtaakaan tarkoittaa "suomeksi".
Toki joka reissun jälkeen kun irroittaa akkukaapelin, niin ajeleehan Nivalla siihen asti.
Toki joka reissun jälkeen kun irroittaa akkukaapelin, niin ajeleehan Nivalla siihen asti.
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Kaikki vikakoodin lukijat (luten tuo oma mikä puhelimeen näyttää) eivät näytä aina kaikkia koodeja, vikavalo voi olla sammuksissa, lukija ei näytä mitään mutta sitten esim. oikea boschin testeri näyttääkin jonkun koodin.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Tuo nyt hämää minua. Ei kait sentään -07 Nivassa enää vikakoodit ja ohjainboxit nollaudu akunkenkää irroittamalla?!? Kyllä uskoisin, että ne pitäisi nollata ihan OBD-II lukulaitteella, jos ne aikoo nollata.
No esitän nyt kuitenkin jonkinlaista arvailua ja pohdin itsekseni mahdollisia vian aiheuttajia. Osa voi olla kaukaakin haettuja.
Pitäisi päästä näkemään ko. laite oikein omin silmin.
Minkälaisia arvoja tulee Lambdasta? Ilmaisesti 4 johtoinen Lambda kyseessä? Johdot, musta =signaali, harmaa = maa ja valkoiset = lämmitys. Yleismittarilla mustan ja maan välistä mittaus, pitäisi kieppua n. 0 - 1V välissä, siis todellakin kieppua eli vaihdella koko ajan jännitettä. Nimenomaan silloin kun vika päällä, ne arvot olisi hyvä saada tietoon. Mittaus onnistuu vaikka liittimestä siten, että työntää nuppineulan liittimen mustan johdon tyvestä sisään ja mittaa nuppineulasta. Liitintä ei tarvitse irroittaa.
Moottorin / akun maadoitus. Voisiko huono maadoitus jotenkin sekoittaa ohjainboxeja? Pyörittääkö startti moottoria vikkelästi vai laiskasti, aivan kuin olisi akku tyhjä?
Jarrutehostimen ja imusarjan välinen letku? Liittimet tiukalla ja letku varmasti ehjä, ettei ole letkun sisällä murtumia. Usein tapaa olla murtumia, varsinkin alkuperäisissä kangaspäällysteisissä letkuissa. En tiedä sitten vieläkö tuonikäisessä Nivassa käytetään noita kangaspäällysletkuja. Tuo letku osaa kyllä tehdä kiusaa jos jonkinlaista. Välillä vuotaa välillä ei. Samalla käynti vaihtelee hyvän ja huonon välillä.
Tulpat? Onko kuntoa ja etenkin väriä katsottu? Jos jokin tulppa on selvästi musta niin silloin se on rikki, voi juonitella jos jollakin tavalla ja yleensä kyllä nykii, ei käy kunnolla ja paukuttaa yms. Kaasarivehkeissä noin yleensä, mutta mitenkäs ruiskuvehkeet? Voisiko olla, ettei tyhjäkäynnillä kipinöi jokin tulppa kunnolla ja lambda käskee ruiskun nostaa kierroksia. En tiedä, arvailuja ja pohdintaa.
Eikö vain osunut silmiini vai mikä on, mitä osia Nivaan nyt on siis vaihdettu?
Minulla olisi tuollainen OBD-II lukulaite, bluetooth mallia, kännykkään. On ainakin pelannut muissa autoissa, Ladasta en tiedä. Tuo laite on vaan täällä Sallassa, eli yhtä kaukana kuin Motonet Rovaniemi.
Palaillaan asiaan.
No esitän nyt kuitenkin jonkinlaista arvailua ja pohdin itsekseni mahdollisia vian aiheuttajia. Osa voi olla kaukaakin haettuja.
Pitäisi päästä näkemään ko. laite oikein omin silmin.
Minkälaisia arvoja tulee Lambdasta? Ilmaisesti 4 johtoinen Lambda kyseessä? Johdot, musta =signaali, harmaa = maa ja valkoiset = lämmitys. Yleismittarilla mustan ja maan välistä mittaus, pitäisi kieppua n. 0 - 1V välissä, siis todellakin kieppua eli vaihdella koko ajan jännitettä. Nimenomaan silloin kun vika päällä, ne arvot olisi hyvä saada tietoon. Mittaus onnistuu vaikka liittimestä siten, että työntää nuppineulan liittimen mustan johdon tyvestä sisään ja mittaa nuppineulasta. Liitintä ei tarvitse irroittaa.
Moottorin / akun maadoitus. Voisiko huono maadoitus jotenkin sekoittaa ohjainboxeja? Pyörittääkö startti moottoria vikkelästi vai laiskasti, aivan kuin olisi akku tyhjä?
Jarrutehostimen ja imusarjan välinen letku? Liittimet tiukalla ja letku varmasti ehjä, ettei ole letkun sisällä murtumia. Usein tapaa olla murtumia, varsinkin alkuperäisissä kangaspäällysteisissä letkuissa. En tiedä sitten vieläkö tuonikäisessä Nivassa käytetään noita kangaspäällysletkuja. Tuo letku osaa kyllä tehdä kiusaa jos jonkinlaista. Välillä vuotaa välillä ei. Samalla käynti vaihtelee hyvän ja huonon välillä.
Tulpat? Onko kuntoa ja etenkin väriä katsottu? Jos jokin tulppa on selvästi musta niin silloin se on rikki, voi juonitella jos jollakin tavalla ja yleensä kyllä nykii, ei käy kunnolla ja paukuttaa yms. Kaasarivehkeissä noin yleensä, mutta mitenkäs ruiskuvehkeet? Voisiko olla, ettei tyhjäkäynnillä kipinöi jokin tulppa kunnolla ja lambda käskee ruiskun nostaa kierroksia. En tiedä, arvailuja ja pohdintaa.
Eikö vain osunut silmiini vai mikä on, mitä osia Nivaan nyt on siis vaihdettu?
Minulla olisi tuollainen OBD-II lukulaite, bluetooth mallia, kännykkään. On ainakin pelannut muissa autoissa, Ladasta en tiedä. Tuo laite on vaan täällä Sallassa, eli yhtä kaukana kuin Motonet Rovaniemi.
Palaillaan asiaan.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Kyllä Nivan vikakoodit nollautuu akkukaapelin irroituksella. Vuosien saatossa tarkistettu OBD mittauksessa nolla vikaa, vaikka vikakoodin valo oli palanut ennen akkukaapelin irroitusta. Nakutuksen tunnistin, ilmamäärän anturi, kaasuläpän anturi ym. vaihdettu.
Mutta vika tulee joka kerta takaisin n.1/2-2h:n ajon jälkeen. Ja 100%:lla varmuudella vika poistuu kun nollaa vikakoodit, joko mittarilla tai akunkaapelin irroituksella. Tähän asti 100%:lla varmuudella vika palaa takaisin sen parin tunnin ajon jälkeen.
Nykyään enää ei moottorielectroniikan valo syty koskaan, vaikka tyhjäkäyntiongelma tulee.
Mutta vika tulee joka kerta takaisin n.1/2-2h:n ajon jälkeen. Ja 100%:lla varmuudella vika poistuu kun nollaa vikakoodit, joko mittarilla tai akunkaapelin irroituksella. Tähän asti 100%:lla varmuudella vika palaa takaisin sen parin tunnin ajon jälkeen.
Nykyään enää ei moottorielectroniikan valo syty koskaan, vaikka tyhjäkäyntiongelma tulee.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Jaahas. Syttyykö moottorinkuva / vikavalo kun kytkee virrat? Ja kun käynnistää niin sammuu melkein heti?
Täytyy myöntää ettei ole itselle tuttu tuo Nivan rakenne, mutta ei kait se kovinpaljoa muista vastaavanikäisistä eroa.
Mitenkäs tuossa, minkäslainen tyhjäkäyntimoottori / tyhjäkäynnin säätö tuollaisessa onkaan? Ettei tuo tyhjäkäyntisäätömoottori jotenkin olisi pikeentynyt ja jumisi?
Ja tuossa on vielä ilmeisesti vaijerilla "kaasutus", ettei ole sähkö säätöinen? Jos sähkösäätöinen niin polkimeen pitäisi olla jonkinlainen sopeutus mahdollista tehdä.
Arvailuja arvailuja. Hankalaa näkemättä tietää kun ei ole tuttu malli. Takavetoiset paremmin.
EDITTIÄ. Hups. Sori, luin uudelleen viestiketjua ja kaasuvaijeristahan tuolla puhuttiin. Eli siis kaasutus vaijerilla.
Täytyy myöntää ettei ole itselle tuttu tuo Nivan rakenne, mutta ei kait se kovinpaljoa muista vastaavanikäisistä eroa.
Mitenkäs tuossa, minkäslainen tyhjäkäyntimoottori / tyhjäkäynnin säätö tuollaisessa onkaan? Ettei tuo tyhjäkäyntisäätömoottori jotenkin olisi pikeentynyt ja jumisi?
Ja tuossa on vielä ilmeisesti vaijerilla "kaasutus", ettei ole sähkö säätöinen? Jos sähkösäätöinen niin polkimeen pitäisi olla jonkinlainen sopeutus mahdollista tehdä.
Arvailuja arvailuja. Hankalaa näkemättä tietää kun ei ole tuttu malli. Takavetoiset paremmin.
EDITTIÄ. Hups. Sori, luin uudelleen viestiketjua ja kaasuvaijeristahan tuolla puhuttiin. Eli siis kaasutus vaijerilla.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Oliko tuota tyhjäkäynnin säätömoottoria vaihdettu? ja sitä kanavaa mihin se kara vastaa niin puhdistettu? Jos kanava on likainen niin kara takertelee siihen ja siksi voi säätö heitellä.
Re: Lada Nivan 2007 tyhjäkäynti ongelma
Kyllä keltainen moottorinkuva syttyy kojetaulussa kun virrat päällä ja sammuu heti kun moottori käynnistyy. Tyhjäkäyntimoottorin olen itse vaihtanut uuteen ja se sijaitsee sen akselin moottorinpuoleisessa päässä, jota kaasuvaijeri liikuttaa.