Sivu 2/3
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 14.7.2018 20:21
Kirjoittaja Fleetari
On kyllä nätti Samara.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 15.7.2018 17:35
Kirjoittaja mikko853
Ei kyllä mitään muistikuvaa mittarivalojen vaihtamisesta, hankala irroitettava tuo mittariston kehys on toki aina ollut. Matalakojelautaisessa tai 110:ssä todella paljon helpompaa. Noh, irti se lähti kuitenkin mitään hajottamatta, kuten koko kojelautakin

Kasaaminen onkin sitten taas oma projektinsa, ajattelin kuitenkin purkaa ajovaloautomatiikan johdotukset vielä pois ennen sitä, releet jo poistinkin ja irti kytkettynä nuo on ollut siitä asti kun tämän hankin.
Uutta kojelautaa täytyy raiskata hieman jotta saa nuo GM:n boksit tuonne hanskalokeron alapuolelle, vanha oli takareunastaan avoin, uusi on umpinainen kuten Bosch ruiskullisissa joissa tuo hylly on jopa käytettävissä.. jollei sitten laita bokseja ylösalaisin ja jätä näkyville hyllyn alle.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 15.7.2018 20:18
Kirjoittaja samarai
Hienostihan se lähti. Se oli sitten joku toinen, muistelen jonkun kertoneen joutuneensa purkamaan "puoli kojelautaa" vaihtaessaan mittarivalon polttimoita korkeakojelautaiseen Samaraan.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 19.7.2018 22:48
Kirjoittaja mikko853
Konehuoneen puolelta laitettu kaikki nippuun, pitäisi olla kaikinpuolin valmista. Lämppärin hanan jouduin vielä vaihtamaan, glykolin hajut ja tahmaiset ikkunat eivät johtuneetkaan kennosta vaan hanassa oli vuoto, nyt on uusi keraaminen paikoillaan, olipahan helpompi nyt vaihtaa kun kojelauta on vielä irti.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 22.7.2018 16:14
Kirjoittaja mikko853
Kojelauta oheishiluineen vihdoin paikoillaan, kaikki jopa toimii kuten pitääkin. Haastavan kokoinen yksinään käsitellä ja tästä johtuen ottikin muutaman yrityksen, milloin jäi hätävilkkujen johto muihin johtoihin solmuun niin ettei ylettänyt painikkeelle tai sitten lämppärin vaijeri jäi johonkin puristuksiin ettei ilmavirran suuntaa pystynyt muuttamaan.. noh, kolmannella kerralla meni jo kaikki kohdalleen

Löytyipähän se ajotietokoneen pistokekin, reititin sen radion taakse ja otankin tuosta virrat radiolle, aiemmin tuli tupakansytyttimeltä.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 27.7.2018 20:52
Kirjoittaja mikko853
"uusi" radio laitettu paikoilleen, vastaavanlainen kuin tuo Sony jonka aiemmin hankin mutta osoittautui vialliseksi, nyt on ehjä ja väritys sattuu mukavasti kojelautaan. Taaksekin laitettu samanlaiset JVC:n kaiuttimet kuin edessäkin oli sekä vedetty niille johdot, nyt voi soitella Samarassa oman aikakautensa musiikkia
Kotkasta meinasin purkaamolta hakea tähän vielä kattoverhoilun, nykyinen on tuollaista juuttikangasta joka roikkuu, tuolta löytyisi uudemman mallinen valkeanukkainen

Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 8.3.2019 12:41
Kirjoittaja mikko853
Tämä katsastettu tänään onnistuneesti. Huomautukset tuli toimimattomasta töötistä ja takasumuvalosta. Näköjään nykyään tulee vain viikko aikaa korjata, ennen oli kuukausi. Etujarruissa oli eroa 29% ja päästöissä HC 99. Etujarrut olen juuri uusinut joten on vain asettumista vailla. Päästöt voi johtua vain 1,5v seisonasta, toki venttiilinvälykset pitäisi säätää kun naputtaa, mutta tähän ei itsellä taito riitä, missähän moinen nykyään onnistuisi, mansella juu, deltassa ehkä..
Pohjan ja helmat kävin ennen leimaa läpi, vaihtoon meni myös ruiskun lämpötila anturi ja kaasuläppäanturi. Tyhjäkäynnin säätimen ja takajarrut puhdistin. Termostaatti, jäähdytysnesteet, peruutusvalokytkin ja vaihteistoöljy meni myös vaihtoon.
Otetaan tämä nyt ajoon tuon turhan rujon 21099:n tilalle.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 18.3.2019 18:46
Kirjoittaja Lattarauta
Minkälainen säätö näissä venttiileissä on?
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 29.5.2019 0:13
Kirjoittaja mikko853
32,7tkm. Pitikin eilen kehuskella käyttöauton osia purkaamolta hakiessa ettei tässä ole vikoja ilmennyt, alkoi tänään vasemmalta edesta kuulua pauketta kääntyessä. Uloimman vetonivelen suojakumin pienempi kiristeside oli löystynyt, suojakumin sisässä vettä, itse kumi oli ehjä. Huolellinen puhdistus ja uudet rasvat sisään ja meno jatkuu ongelmitta.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 24.11.2019 20:54
Kirjoittaja mikko853
Tämäpä tuhrii kytkimen öljyllä jos seisoo vähänkään pidempään.. Kampiakselin tai kytkinakselin stefa siis finaalissa. Kytkinpaketti menee vaihtoon, kitkapinta kun ei öljystä tykkää. Mitenkäs kun tällaiseen tarjotaan kahta erilaista kytkinpakettia, toisessa irroitinlaakeri on 13,5mm paksu ja toisissa 21mm paksu, kumpi mahtaa olla oikea? Olettaisin että tuo paksumpi on näihin uudempiin joissa välyksetön irroitinlaakeri. Kytkinlevyäkin tarjotaan 190mm ja 200mm versioita, mutta eikös näissä ole kaikissa 190mm levy?
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 29.11.2019 19:05
Kirjoittaja mikko853
Vaihdettu sulakerasia uuteen jossa lattasulakkeet, ei vaikuttanut töötin toimimattomuuteen.
Poistettu tieliikennekäytöstä, pesty ja laitettu talliin talvisäilöön. Talven aikana tarkoitus säätää venttiilinvälykset, herättää töötti eloon, uusia kytkin sekä uloimmat vetonivelet.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 1.12.2019 21:42
Kirjoittaja mikko853
Etupuskuri säädetty suoraan, apukuskin puolella on roikkunut noin sentin alempana kuin kuskinpuolella.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 3.12.2019 19:32
Kirjoittaja mikko853
Venttiilinvälykset mitattu, neljässä säädettävää, kaksi meni ristiin vaihtamalla, yksi pala tilattu manselta, yksi uupuu.. (3.87 tai 3.85)
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 15.12.2019 23:31
Kirjoittaja mikko853
Venttiilinvälykset säädetty, venttiilikopan tiiviste uusittu, vaihdettu moottoriöljyksi valvoline maxlife 10w-40 jonka pitäisi vanhoja tiivisteitä elvyttää, saapahan nähdä, vaihdettu samalla myös ilmansuodatin, tulpat ja tulpanjohdot.
Re: VAZ-21093 - 1997 - Samara - Harraste
Lähetetty: 16.12.2019 6:40
Kirjoittaja pressa
Itse joskus kaverin takavetoisesta öljyn tihkumisen/syönnin korjasin pesulla ja tuolla maksilaiffilla. Eli ensin käytin koneen kuumaksi ja sitten öljyn joukkoon 0,5 litraa polttoöljyä, annoin käydä reilua tyhjäkäyntiä 20 min ja siten öljyn vaihto, öljyt pois ja uusi suodatin, jotain öljyä koneeseen alamerkin tuntumaan ja käyntiin vartiksi, sitten huuhteluöljyt pois ja maksilaiffit sisään. Keran piti maksilaihhia kymppitonnilla lisätä ja seuraavissa vaihdoissa ei enää, eli se joka tankkauksen öljyn tarkistelu loppui kun ei enää kadonnut.