1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Se muoviputki on aika ohutta nailonputkea (?!), voi olla ettei kestä kiristystä letku päällä. En kyllä ole kokeillut. Siihen saanee kyllä oikeitakin liittimiä, mitkä asennetaan putkea lämmittämällä.
Se höyryjenkeräys on ihan hyvä tosiaan olla olemassa. Ihan toimiva tulee myös kun haet isoimman muovisen letkuun asennettavan polttoainesuodattimen ja pyöräytät letkut pyöränkotelossa tarpeeksi korkealla tankin pinnan yläpuolella ja vain suodatinpurkki väliin. Ruiskautat alustamassaa päälle, ettei näytä liian kotitekoiselta.
Joissain on ollut metallinen se keräyspurnukka, se ruostuu pois. Toisissa puolestaan muovinen, joka saattaa pudota renkaan päälle kun kannake ruostuu pois.
Suuttimet minulla tuossa toisessa vaihtui kun heitin 2004-malliseen koko moottorin 2006-mallisesta. Eli ihan vakiosuuttimet, samanlaiset kuin sinun autossa, vain kyseiseen autoon "uudet".
Se höyryjenkeräys on ihan hyvä tosiaan olla olemassa. Ihan toimiva tulee myös kun haet isoimman muovisen letkuun asennettavan polttoainesuodattimen ja pyöräytät letkut pyöränkotelossa tarpeeksi korkealla tankin pinnan yläpuolella ja vain suodatinpurkki väliin. Ruiskautat alustamassaa päälle, ettei näytä liian kotitekoiselta.
Joissain on ollut metallinen se keräyspurnukka, se ruostuu pois. Toisissa puolestaan muovinen, joka saattaa pudota renkaan päälle kun kannake ruostuu pois.
Suuttimet minulla tuossa toisessa vaihtui kun heitin 2004-malliseen koko moottorin 2006-mallisesta. Eli ihan vakiosuuttimet, samanlaiset kuin sinun autossa, vain kyseiseen autoon "uudet".
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Entäs se pumppu, kun Biltema ilmottaa tarvikepumppunsa työpaineeksi 3 bar, piisaakos siinä potku 'rajamäkeläisen' vaatimaan paineenkorotukseen?
Tutkiskelin tuossa sitä höyryjenkierrätystä, oli jo se solenoidiventtiililtä läppäkotelolle menevä letku tulpattu, niin ovelasti että piti oikein kaks kertaa katsoa
ennenkun tulppauksen huomas. Eli ei siitä ainakaan ylimäärästä ilmaa,,,,
Kai se pumppu sitten polvillaan on. Suodatin ainakin on äskettäin vaihdettu, kun on vielä ihan puhdas (Kerroin tuossa taannoin jossain nurkissa lojuvan mittalaite satsin, jossa myös,,,jne.. Muistais taas vaan MISSÄ nurkassa!)
Tuohan on hyvä idea, tuo pensansuodatin ''viritys''. Oon ollu - jälleen - sevverran saamaton, etten ole vielä saanu raapastua vo-autoista sitä kiulua irti.
Kiittäen taas:
Tutkiskelin tuossa sitä höyryjenkierrätystä, oli jo se solenoidiventtiililtä läppäkotelolle menevä letku tulpattu, niin ovelasti että piti oikein kaks kertaa katsoa
ennenkun tulppauksen huomas. Eli ei siitä ainakaan ylimäärästä ilmaa,,,,
Kai se pumppu sitten polvillaan on. Suodatin ainakin on äskettäin vaihdettu, kun on vielä ihan puhdas (Kerroin tuossa taannoin jossain nurkissa lojuvan mittalaite satsin, jossa myös,,,jne.. Muistais taas vaan MISSÄ nurkassa!)
Tuohan on hyvä idea, tuo pensansuodatin ''viritys''. Oon ollu - jälleen - sevverran saamaton, etten ole vielä saanu raapastua vo-autoista sitä kiulua irti.
Kiittäen taas:
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Ennen siellä Bilteman tiedoissa ei ollutkaan paineesta mitään, ovat lisänneet ilmeisesti jossain vaiheessa. No joka tapauksessa ainakin tuo minun yksilö painaa yli viiden baarin lukuja tauluun tarvittaessa. Ja onhan tuo nyt jo ainakin jonkin aikaa kestänyt ylipainettakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Pirun vekotin, etten paremmin sano! Ei lähde lämmittämättä startilla käyntiin ees +5 asteesta, sytyttää mukana eli 'lupaa' kyllä.
Kun kone lämpiää, alkaa tyhjäkäynti heitellä, ei silleen 'aaltoilemalla', vaan välillä tuntuu että sammuu, pata.
Kiihdyttäessä 'reilulla kaasulla' tulee syttyhäikät peliin, kai seokset menee laihalle. eli niinkun 'pintakaasulla'
ajettava. Pensapumpun vaihdoin muttei se mitään suurta apua tuonu.
Onko ilmamäärämittarit samoja 110-sarjassa 'läpi linjan', kokeilen vaihtaa senkin, kun imuilmanlämpö antaa minusta
jonniinverran 'levottomia' lukemia.?
Vikakoodeja ei tule kun ne sytytyshäiriöistä - yleensä kakkos ja kolmos pytyistä.
Vai sittenkin puolat, tietääkö muuten niille kukaan mitään mittausohjeita ja arvoja?
Kun kone lämpiää, alkaa tyhjäkäynti heitellä, ei silleen 'aaltoilemalla', vaan välillä tuntuu että sammuu, pata.
Kiihdyttäessä 'reilulla kaasulla' tulee syttyhäikät peliin, kai seokset menee laihalle. eli niinkun 'pintakaasulla'
ajettava. Pensapumpun vaihdoin muttei se mitään suurta apua tuonu.
Onko ilmamäärämittarit samoja 110-sarjassa 'läpi linjan', kokeilen vaihtaa senkin, kun imuilmanlämpö antaa minusta
jonniinverran 'levottomia' lukemia.?
Vikakoodeja ei tule kun ne sytytyshäiriöistä - yleensä kakkos ja kolmos pytyistä.
Vai sittenkin puolat, tietääkö muuten niille kukaan mitään mittausohjeita ja arvoja?
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Kahta erilaista ilmamassamittaria on Boschilaisiakin. En nyt kyllä muista tältä istumalta miten ne meni, mutta jos on varaosa-auto, niin kannattaa tarkistaa numerot. Voi olla että MP7.0 ja M7.9.7 ruutat on eri antureilla.
Näetkö mittarista mitä sanoo ilman määräksi lämmin kone tyhjäkäynnillä. Vajaa 3g/s pitäisi olla (840rpm tyhjäkäynnillä).
Puolien testaamiseen en osaa sanoa mitään, mielenkiintoinen aihe, pitäisi tutkia.
Näetkö mittarista mitä sanoo ilman määräksi lämmin kone tyhjäkäynnillä. Vajaa 3g/s pitäisi olla (840rpm tyhjäkäynnillä).
Puolien testaamiseen en osaa sanoa mitään, mielenkiintoinen aihe, pitäisi tutkia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Toisesta varaosa-vehkeesta (vm. -02) otin ja laitoin mittarin, ei ollut havaittavaa vaikutusta, mhinkään suuntaan.
Numeroista - tässä vaihdokkaassa - ei saanut oikein mitään tolkkua. Eli entinen meni takas, varmuuden vuoksi.
Tuo ilmamäärä pitää tarkastaa, kun saa vehjeksen lämpöseksi.
Sytytyshäiriöt 'ilmaantuu' ensin 2:s ja 3:s pyttyihin, lähes poikkeuksetta, mutta joskus 1:s tai
2:s sylintereihinkin,,,, siis reilummin konetta kuormittaessa. Alipainevuoto on toki mieleen tullut, mutta
kun ei ole pystynny semmostakaan 'toteen näyttämään'.
Kiitos taas, mitä luultavimmin palaamme teemaan taas, ennenpitkää
Numeroista - tässä vaihdokkaassa - ei saanut oikein mitään tolkkua. Eli entinen meni takas, varmuuden vuoksi.
Tuo ilmamäärä pitää tarkastaa, kun saa vehjeksen lämpöseksi.
Sytytyshäiriöt 'ilmaantuu' ensin 2:s ja 3:s pyttyihin, lähes poikkeuksetta, mutta joskus 1:s tai
2:s sylintereihinkin,,,, siis reilummin konetta kuormittaessa. Alipainevuoto on toki mieleen tullut, mutta
kun ei ole pystynny semmostakaan 'toteen näyttämään'.
Kiitos taas, mitä luultavimmin palaamme teemaan taas, ennenpitkää

Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
^Tuli vain mieleeni, että ei kai ole mitään syytä miksi ei niitä puolia pystyisi testaamaan "perinteisesti", eli puola ylös montustaan, irtotulppa puolan päähän ja maata vasten katsoo tuleeko kipinää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Totta, mutta tässä kun nyt näyttäis olevan ns. ''palaa/ei pala tilanne'',
kun kone kuitenkin kylmänä käy hyvin, ja kierroksillakin tasasella kuormalla.
Vedättäessä tulee häiriöt kuvaan,,,,, ????
kun kone kuitenkin kylmänä käy hyvin, ja kierroksillakin tasasella kuormalla.
Vedättäessä tulee häiriöt kuvaan,,,,, ????
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Kylmänä käy hyvin kun "ryyppy" on päällä, tasaisella kuormalla käy hyvin kun laihalle menoa ei huomaa ja sitten vedätettäessä kun seos on laiha painaa lisää kaasua ja seos laihenee edelleen niin tulee sytytyskatkoksia.
Onko kaikki huohotinletkut ja alipaineletkut varmasti ehjiä??? Jos esim. huohotin vuotaa niin silloin vetää sitäkautta imuun ilmaa ilmamäärämittarin jälkeen ja käy laihalla. Itse lähtisin noita tutkimaan...
Onko kaikki huohotinletkut ja alipaineletkut varmasti ehjiä??? Jos esim. huohotin vuotaa niin silloin vetää sitäkautta imuun ilmaa ilmamäärämittarin jälkeen ja käy laihalla. Itse lähtisin noita tutkimaan...
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Samaa, eli ''alipainevuotoa'', oon ittekkin - muunmuassa - epäilly ja koittanu etsiä
mutta ei ole semmosta vielä ainakaan 'silmille hypänny'. Joku aikasempikin onnellinen omistaja
on jo vikaa nähtävästi siitä hakennu, kun letkuja on uusittu. Viikonlopun aikana kokeilen
putsata/vaihtaa kampiaks. asentotunnistimen, kun antoi eilen sieltä koodin kylmänä 'käymään sahatessa',
lopulta sentään lähti - oli työmaan lämpötolpat pudonneet päältä pois.
Pitää samalla se huohotin ottaa vielä tarkempaan syyniin.
Läpän asentotunnistinta kokeilen kanssa toista.
mutta ei ole semmosta vielä ainakaan 'silmille hypänny'. Joku aikasempikin onnellinen omistaja
on jo vikaa nähtävästi siitä hakennu, kun letkuja on uusittu. Viikonlopun aikana kokeilen
putsata/vaihtaa kampiaks. asentotunnistimen, kun antoi eilen sieltä koodin kylmänä 'käymään sahatessa',
lopulta sentään lähti - oli työmaan lämpötolpat pudonneet päältä pois.
Pitää samalla se huohotin ottaa vielä tarkempaan syyniin.
Läpän asentotunnistinta kokeilen kanssa toista.
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Jarrutehostimen letku voi olla yksi salakavala alipainevuotokohde. Kangaspäällysteinen letku saattaa näyttää ehjältä, mutta kumi murenee sisällä. Harvemmin kyllä näin uusissa. Mutta katso mitä näyttää se ilmamassamittarin lukema, siitä näkee jo paljon.
Tässä vaiheessa lienee hyvä kaivaa manuaali esiin ja katsoa mitä sieltä löytyy, listattuja mahdollisia vikakohteita P030X koodeille:
-Huono maakosketus, moottorinohjain.
-Kaasuläpän asentotunnistin viallinen (P0123 koodi myös)
-Mekaaninen vika: viallinen mäntä, nokka-akseli, jumitteleva vesipumppu, väärä nokan ajoitus, jne
-Alipainevuoto
-Viallinen ilmamassa-anturi
-Polttoainesuodatin tukos tai viallinen polttoainepumppu
-Sytytysjärjestelmän vika, tulpat, puolat
-Kampiakselin asentotunnistimen löystynyt kiinnitys
-Viallinen kampiakselin hihnapyörä, heittoa yli 0,4mm
Pitäisi melkein saada dataa ulos sillä hetkellä kun vika esiintyy, näkisi mitä siellä oikein tapahtuu juuri silloin.
Tässä vaiheessa lienee hyvä kaivaa manuaali esiin ja katsoa mitä sieltä löytyy, listattuja mahdollisia vikakohteita P030X koodeille:
-Huono maakosketus, moottorinohjain.
-Kaasuläpän asentotunnistin viallinen (P0123 koodi myös)
-Mekaaninen vika: viallinen mäntä, nokka-akseli, jumitteleva vesipumppu, väärä nokan ajoitus, jne
-Alipainevuoto
-Viallinen ilmamassa-anturi
-Polttoainesuodatin tukos tai viallinen polttoainepumppu
-Sytytysjärjestelmän vika, tulpat, puolat
-Kampiakselin asentotunnistimen löystynyt kiinnitys
-Viallinen kampiakselin hihnapyörä, heittoa yli 0,4mm
Pitäisi melkein saada dataa ulos sillä hetkellä kun vika esiintyy, näkisi mitä siellä oikein tapahtuu juuri silloin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Onko se ilmamassaanturin ja kaasuläpäkotelon välinen musta kumiputki tarkistettu kunnolla? Näissä on joskus ollut perstumista, hapertumista, pykimistä tai millä nimityksellä vaan kutsutaan kun kumi murenee ja alkaa vuotaa. Joskus nimittäin sieltä alareunasta ruintapellin puolelta sopivasti katseelta piilossa...
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Tyhjäkäyntiventtiili oli yhdellä ruuvilla kiinni,,,,, mitenkä ei siihin aiemmin tarttunu silmä, vaikka olen melkein jo päälläin käynny seisomassa
mosan ja tulipellin välissä. Lisäksi sen venttiilin 'perslaippa',,, tai miten sen esittäis, heiluu. Siis se missä on johtoliitinkin.
Huomenna päivännäöllä otan varaosan irti 'elimenluovuttajasta'(sinne saakka ei riitä mun roikat, enkä viittinny taskulampun kanssa ruveta sohlaamaan) ja eikun paas äijä kokeillen.
Tänään men Sergei katsastusmiehen syynistä lävitte, joku valopilkku sentän.....
mosan ja tulipellin välissä. Lisäksi sen venttiilin 'perslaippa',,, tai miten sen esittäis, heiluu. Siis se missä on johtoliitinkin.
Huomenna päivännäöllä otan varaosan irti 'elimenluovuttajasta'(sinne saakka ei riitä mun roikat, enkä viittinny taskulampun kanssa ruveta sohlaamaan) ja eikun paas äijä kokeillen.
Tänään men Sergei katsastusmiehen syynistä lävitte, joku valopilkku sentän.....
Ladavaari
Re: 1,6 mosan suorasyt.puolat, jatkoa,,,,
Nyt muistui mieleen, onko VAZ:lla jotain omia ohjelmia vian etsintään/komponenttien testaukseen, vai pääseekö
vehjeksen 'pään sisälle' ihan yleismallisilla laitteilla ja ohjelmilla; tai siis, pitäiskö päästä?
vehjeksen 'pään sisälle' ihan yleismallisilla laitteilla ja ohjelmilla; tai siis, pitäiskö päästä?
Ladavaari