VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Jäätävät suojaamiset ettei pölyä ole kaikkialla hiekkapuhalluksen jälkeen.

Kuva



Konehuone on pohjatöiden osalta aikalailla paketissa. Saa alkaa hakemaan pintamaaleja ja isompaa lämpöpuhallinta, että pysyy plussalla maalauksen ajan.



Kuva
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Pintamaalit 500milliä valmista tavaraa 42e. Ihan ok laatua kylmään, pimeään ja pölyiseen talliin jossa välillä pyörii puhallin :lol:


Kuva

Vaikka keli oli nollassa niin plussa-asteita sai talliin niin että hengitys höyrysi vain vähän.

Laatu on tehdasveroista= valui tuliseinässä samoista kohdista kuin uutena.

Kuva

Kuva

Nyt on tärkein tehtynä, hätätapauksessa voi auton kasata kunnostamattomilla osilla mutta tarkoitus on jatkaa samalla linjalla alustan osien kanssa.
Hiekkapuhalluskaappi hakusessa! Jos jonkinlaista YYA-sopimusta saisi syntymään.

Samoiten ohjauksen tie rod-kit ja etutukivarsien puslat.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt muistinkin tämän kun luin että tuota puhalluskaappia kyselit. Tuo kaappi on kyllä käytettävissä mutta pitää vaan ensin saada ostettua hiekkaa siihen muutama säkillinen ennenkuin voi käyttää. Tällä hetkellä hyvin vähissä tuo hiekka kun tuli sitä käytettyö tuonne laatoituksen väliin.

Ja niin hyvin on sulla projekti edennyt.
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Jees kiitos Jta:lle! Aloitin osien perkaamisen alapalkin räpöstämisellä puhallusta varten. Toinen tukikumi pyöri ikävästi läpi mutta kenttäapulaitteella sai pidettyä paikoillaan. Huomaa ruuvipenkin kanssa samansävyinen pensalenkkari. :lol:

Kuva


Myös ohjaussimpukka sai huomiota osakseen, puhdistin massoista ja öljyistä. Uudet stefat on ollut jo kesästä ostettuna.
Ohjausvarsisarja ja puslat eteen on tullut tilattua kotimaista kannattaen. Myös isompi pompsi muita osia tulee samalla kululla.

Kuva

Hyvin on palvellu nivelet 30v, myös sikamassalla paikkaamani raidetangonpään kumi jo vuodesta -11
Uskoisin ohjauksessa olevan isohko ero vanhaan jo pelkkää apusimpukkaa käännellessä! Kesällä otiin sen auki, puhdistin ja rasvasin mutta on silti merkittävästi jäykempi kuin laakeroitu. Enkä kiristänyt liikaa. Alkaa jo odottamaan kesän ajeluita uudella intensiteetillä. 8)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei tuota kuulalaakeroitua apusimpukkaa suotta kehuta että tuntuu kuin ohjaustehostimen laittaisi. :lol: Käsissäkin kun pyörittelee niin toinen pyörii kuin räikkää pyörittäisi ja toinen taas liiku juuri mitenkään.

Kannattaa muuten laittaa siihen se rasvanippa jos sille on paikka niin saa jatkossa lisättyä rasvaakin huollon yhteydessä.
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Kiitos kaapin lainasta! Kouluarvosanana kehuisin puhalluksia seiskan arvoisiksi. Jos kymppiä olisi hakenut niin puhallettaisiin vieläkin. :lol:

Kuva

Kaapissa

Kuva

Puhallettuna

Kuva

ja sinkkipohjamaalissa ohuelti.

Tenkkapoo meinasi tulla ennen ainoaa deadlinea projektissa. Tukivarsien puslat ei polvea vasten heti lähteneetkään niin jätin korjaamolle prässättäväksi:

Kuva

Kuuden puslan irroitus :shock:

Pyörännavat pärötin kanssa, toinen jarrukilpi oli puhkiruostunut niin ostin uudet. Yhden pultin jouduin kääntövarresta katkaisemaan kun oli yhtä puuta.

Kuva

Jarrusatuloiden purku kävi näpeästi, ainut miinus on jo aiemmin itseensä ottaneet jarrupalojen kiinnitystappien paikkojen ollessa kärsineitä. Irtosatulasta taitaa saada ehyen. 8)

Kuva

Tänään sain myös seurantakoodin takapuskurille, etupuskurikauppoja on myös tarkoitus viikolla tehdä.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja pressa »

max power kirjoitti: Tenkkapoo meinasi tulla ennen ainoaa deadlinea projektissa. Tukivarsien puslat ei polvea vasten heti lähteneetkään niin jätin korjaamolle prässättäväksi:

Kuva

Kuuden puslan irroitus


Jarrusatuloiden purku kävi näpeästi, ainut miinus on jo aiemmin itseensä ottaneet jarrupalojen kiinnitystappien paikkojen ollessa kärsineitä. Irtosatulasta taitaa saada ehyen.

Kuva

Kuuden puslan irrotukseen menee aikaa kun sen prässillä tekee, vähemmän menee aikaa jos irrotuksen suorittaa paineilmataltalla. No jokatapauksessa meilläkin on laskutustunti jo 69e, niin 40 minuuttia jos menee aikaa niin 50e maksaa.

Noihin jarrusatuloihin kantaa ostaa uudet jarrusylinterit, maksavat noin 15-20e kpl eli vanhat on vanhat ja irrottaessa saattavat jopa hajota...
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja jta »

Jarrusylintereitä ei tosiaan kannata vanhoja alkaa laitteleen kun uudetkin on halpoja. Kirjoitus hetkellä 15€ kipale. Samalla kannattaa ottaa uudet ne lukitustapitkin kun pari euroa vain maksavat.

Tuossa mitä itellä irto osina oli noita etunapoja niin olipahan muuten niissäkin työläät irrotettavat nuo olka-akselit. Tunnin sai moskalla paukutella ja voimavarrella pulttia pyöritellä että suostui tulemaan pois. Noiden kaverina vielä reilusti lämpöä ja jorma terästä vuoron perään. Ei välttämättä ole noiden jarrukilpien vaihto sellainen äkkiä näppäsen vaihtaa homma...
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Nyt sai osat mustan verhan päällensä.

Tästä se lähti
Kuva

Asiallisesti mustassa maalausuunissa

Kuva

ja etupalkki tärkeimpänä että kasaamaan pääsee

Kuva

1-k alkydimaali ksyleenillä ohennettuna, ehkä paksuna ja mustassa teltassa halogeenin valossa :lol:

Jarruosista sen verran että ei rikkinäistä takaisin laiteta. Mutta ehjät kyllä :o

Mukavassa vaiheessa on prokkis, kun löytää hyvin varastoidun ketjukiristimen laahaimen ja kammen etustefan hakee paikallisesta niin voi lyödä koneen pedilleen. Saa talliin tilaa :lol:
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja raul »

Mustaksiko värjäsit kaikki? :shock:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Voi voi, epäilenkö että olisi harmaata pitänyt sekoittaa koneen osiin? :?
Kyllä mustaksi kaikki ruutasin :lol:
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja raul »

Jokainenhan tekee just niinkun parhaakseen näkee, mutta tosiaan se harmahtava sävy olisi alkuperäisen mukainen. Kun tässä projektissa vielä ilahduttavan vahvasti on alkuperäisyys näkynyt...
Takajousituksen osat ovat pääosin mustia, jousia lukuun ottamatta, siinä on saattanut olla erehdyksen minimointi taustalla...
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
max power

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja max power »

Nyt tuli kriisi :lol: Onneksi valu ilmanputsarikotelo niin kehtaa tehdä uudestaan. 8)
Edittinä että muistaakseni aikansa auton mukana tuli uudet takajouset ja ne on mustat :)
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja raul »

Tarvikejousethan on melkein aina mustat. Alkuperäiset vaalean harmaat, melkein valkoiset.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
sotapanda

Re: VAZ-21013 - 1985 - Resto#museo17

Viesti Kirjoittaja sotapanda »

On aivan älyttömän upeaa seurata tätä projektia.
Piti ensimmäistä kertaa laittaa oikein seuranta päälle.
Vastaa Viestiin