Sivu 2/6

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 9.6.2016 15:34
Kirjoittaja t tulppu
Putkiholkit taitaa hyvä myös laittaa ettei vain pelkät palkit puristu kasaan.. Parissa purkamistani vetokoukuissa on ollut mukana.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 9.6.2016 15:40
Kirjoittaja mush
^Niin juuri. Unohtui sanoa että Bosalissa oli kohtuullisen järeät 50x400mm lattaraudat kontin puolella. Eivät taida ne palkitkaan mitään kovin paksua peltiä olla, lattiasta puhumattakaan.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 10.6.2016 22:01
Kirjoittaja mush
Kiitos Ladacatin lähettämän Kovilin asennusohjeen, huomasin vasta nyt, että Kovil on myös puskurin takaa kiinni palkissa. En taida viitsiä alkaa kahdesta autosta repimään puskureita, vaikka eivät nuo nyt ihan kovin ihmeellisesti kiinni olekaan.

Eli korjataan sen verran, että näistä kahdesta Kovilin koukku vaatii puskurin irroituksen, Bosalin ei.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 11.6.2016 11:46
Kirjoittaja JohnDoe
Omassa 112:ssa on Venäjältä tuotu Bosal, 110:ssä Kovil ja taisi Kovil olla myös se purkuauton koukku....

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 13.6.2016 13:43
Kirjoittaja mush
Ja sama juttu tässä autossa, järkyttävä kasa möhnää raitisilmasuodattimessa, osa putosi jo irroitusvaiheessa pois:

Kuva

Mahtaako moni omistaja edes tiedostaa tämän olemassaoloa. Kalinassa sentään tämän vaihto on tehty helpommaksi, tässä joutuu purkamaan kuitenkin aika paljon että suodattimen saa ulos.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 13.6.2016 13:55
Kirjoittaja voimasika
mush kirjoitti: Mahtaako moni omistaja edes tiedostaa tämän olemassaoloa.
Ei varmaan monikaan tiedä, isäkin ajeli omallaa vuosia, muistaakseni ainakin 5vuotta tietämättä raitisilmasuodattimesta mitään.
Käytti sentään uudesta asti ladan merkkikorjaamossa määräaikaishuolloissa ja niillekkin tuli yllätyksenä koko suodatin vasta kun lämmityslaitetta ensimmäisen kerran korjattiin.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 14.6.2016 15:51
Kirjoittaja mush
^Varmaan eivät sitten ikinä huollossa vaihtaneetkaan niitä, tai myyneet filttereitä sen puoleen.

Sämpylää tuunattu kevyesti tänään:

Kuva

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 14.6.2016 21:04
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kävin tutustumassa viikonloppuna "Sämpylään". Sen sisäilmaa nuuhkaistessani olikin siinä mielestäni vähän sellainen ummehtunut kellarimainen haju.

Joka tapauksessa hieno auto. 1,6 16V moottorin hiljainen ja värinätön käynti teki minuun vaikutuksen. Tähän mennessä olen nähnyt vain karkeakäyntisiä neukkumoottoreita niin autoissa, Belaruksissa tai vaikkapa Ash-82FN lentomoottori. 1,6 16V vastanneen mitä tahansa nykyaikaista länsimoottoria.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 19.6.2016 21:16
Kirjoittaja mush
Tänään askarreltua:
Kuva

Pakoputkenkannattimen ratkaisin lopulta näin:
Kuva
Osat tuohon tuli seuraavan kuvan osasta.

Yllätyksiltäkään ei vältytty:
Kuva
Onneksi vihreässä farkussa oli ehjä pönttö, vieläpä HB:n, johon oli parilla täpällä hitsattu jatkopala.

Hyvin mahtui vielä Kama-208:kin paikalleen, sivulla näkyy koukkuun kuuluvat lattaraudat ja vararenkaan vieressä tuollainen kulmarauta:
Kuva
Ja kuten kuvasta näkyy, sähköt jäi vielä tehtäväksi.

Yllättävän siististi tuo kävi vaikka pöntössä oli reikä. Sinisessä kun oli sama, niin sen kyllä kuuli, ei epäilystäkään. Liekö pakosarjakatti viemässä mölyjä paremmin vai mistä lie johtuu.

Koukku upposi paikoilleen muuten ihan ok, mutta vain etummaiset valmiit reijät sopi, takimmaiset piti porata.

Samalla raaputin pöntön päältä repsottavia massoja ja vähän vetelin epoksia päälle.

Pitää hommata uudet kaasujouset takaluukkuun, ei tahdo pysyä ylhäällä.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 20.6.2016 18:39
Kirjoittaja mush
Sähköt tehty koukkuun, meinasi tulla vahingossa kytkimestä toimivat jarruvalot kärryyn. Enhän minä muistanut että tässä olikin arvottu jarruvalot luukkuun. Farkussa kun on luukussa sumuvalot ja pakkivalot, niin tässä olikin jarru- ja sumuvalot vaihtaneet paikkaa.

Takaluukkuun tehty köyhä patentti, ostettu yksi 500N yleismallinen kaasujousi, eli vähän tujumpi kompensoimaan toista vähän väsynyttä. Nyt pysyy luukku ylhäällä komeasti.

Posti toi tänään keskuslukon kaukosäätimen. Kuskin oven ovimoottori vielä uupuu, niin pääsee avaimella heilumisesta eroon.

Hiljenihän tuo vielä entisestään ehyellä takapöntöllä.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 21.6.2016 23:18
Kirjoittaja mush
Vähän joutui näppejä rasvaamaan tähän.

Tänään tuli käytyä Helsingissä ja huomasin että lämmöt kohoaa, punarajalla kävi jo, eikä flekti herännyt. Kotona löytyi palanut sulake, mutta uuden vaihtaminen aiheutti saman uudelleen. Tarkemmin tutkittuna flekti tosi jäykkä, lähes jumissa. Irroitin ja purkasin moottorin, tuomio oli että etulaakeriin pässyt kosteutta.

Ihan tavallinen pikkulaakeri, mutta en nyt jaksanut lähteä sellaista metsästämään, joten taas kerran tuosta vihreästä oli hyötyä. Otin koko hoidon sieltä ja asentelin paikoilleen. Nyt pelaa kuten olettaa saattaa.

Ovimoottorikin saapui tänään, pitää asennella lukkojen kaukosäätö. Tuskaa tuo avaimen kanssa leikkiminen, kun kaukosäätöön on tottunut.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 25.6.2016 23:37
Kirjoittaja mush
Asennettu ovimoottori kuskin oveen ja kauko-ohjaussarja keskikonsoliin. Jotain on muuttunut vuosien varrella keskuslukon ohjaimessa. Enää ei riittänytkään pelkästään kuljettajan oven mikrokytkimen rinnalle kytkeminen, vaan mikrokytkimen johdot oli irroitettava. Eli nyt eivät enää kaikki ovet avaudu ja sulkeudu avaimella, ainoastaan kaukosäädöllä, mutta ei tuolla niin väliä olekaan. Jos innostun liikaa, niin asennan samantyylisen nappulan oveen kuin Kalinassa mistä saa ovet lukkoon ja auki.

Samalla kun ovi oli palasina vaihdoin kuljettajan sivulasin. Tähän oli joskus vaihdettu Saratov Steklo -merkkinen lasi ja omituisesti se veti sateella aina huuruun paljon herkemmin kuin muut lasit. Vihreästä farkusta Bor tilalle ja on nyt yhtä tumma sävylasi ja muutenkin samanlainen kuin muutkin, Saratov oli vaaleampi sävyltään.

Tämä on enemmän kuin suositeltava tuote jos ovipahveja joutuu venkslaamaan:
http://www.mansemotors.fi/ovipahvin-kii ... 50kplpussi
Pysyy taas pahvi paikoillaan nitisemättä.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 12.7.2016 15:01
Kirjoittaja mush
Tänään vihdoin ja viimein sain aikaiseksi oikean ajovalon korkeussäätimen tankkauksen. Toimimattomasta korkeussäädöstä oli korjauskehotus katsastuksesta huhtikuulta, joten oli ehkä jo aikakin korjata.

Tässä jossain välissä alkoi tyhjäkäynti aaltoilla. Putsasin TK-säätimen, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Lopulta huomasin, että kun läppäkoteloa painaa kevyesti muuttuvat kierrokset. Ei muuta kun kiristys imusarjaan ja taas käynti ok. Tässähän on muovinen imusarja, joten ei sitä kehtaa kovin rankalla kädellä kiristääkään.

Vasemman eturenkaankin onnistuin jossain puhkomaan, joten sekin tuli paikattua. Onneksi alla on vielä auton mukana tulleet nokialaiset, ettei tarvinut uusia kumeja heti puhkoa. Odottelen M12x1,25 kierretappia saapuvaksi, kun oikeasta etunavasta on joku saanut ainakin yhden kierteen vähän huonoksi. Sen jälkeen kun kierteet on kunnossa (jos ei tapilla tokene, niin napa vaihtoon) vaihdan kumit farkusta tähän.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 17.7.2016 17:07
Kirjoittaja mush
Kierretappi tuli ja etunavan kierteistä tuli vielä hyvät. Pari pientä lastua irtosi tapilla ja nyt pultit menee kaikkiin reikiin kevyesti nikottelematta.

Samalla sitten tuli renkaatkin vaihdettua, kuluneet Hakka I3:t pois ja tilalle sinisen alta keväällä ostetut Kormoranit Punton aluilla. Hiljeni kummasti rengasmelu.

Siniseen heitin sitten alle Kama-208:t jotka tuli vihreän farkun alla. I3:t sen verran loppu, että jäi talteen vain alkuperäisten alujen vuoksi.

Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä

Lähetetty: 11.8.2016 21:10
Kirjoittaja mush
Meinasin jo vaihtaa laturin tähän, mutta olikin vain laturin herätteen johto irtoamaisillaan liittimestä.

Ihme oireilua oli ja lopuksi lakkasi monesti lataamasta matalilla kierroksilla kokonaan. Vikakoodia ilmestyi satunnaisesti nakuanturilta ja epätasaisen tien tunnistimelta (pietsosähköisiä molemmat), ilmeisesti häiriöinen sähkö aiheutti ko. antureiden kohdalla virhetulkinnat. Kiinnitin myös lopuksi huomiota myös että BK-10:n taustavalo väräjää.

Johdon kun sai kunnolla kiinni, niin latausjännitekin nousi BK:n mielestä n. 0,5v, eikä heittele entiseen malliin. Tyhjäkäyntikin rauhoittui, kun ennen oli pientä seilaamista.

Muuten on vain painettu menemään ilman ihmeempiä. Kytkinpoljin on toisinaan jäykempi, toisinaan normaali, jossain lienee voitelun puutetta.