Sivu 2/2
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 26.12.2015 10:53
Kirjoittaja 'aatee'
Silleen ite tehny et iskari irti siten tuolla kätevällä jousipuristimella jousi kasaan, sitten vaan yläpallo irti olka-akselista ja jousi pois.
http://www.mansemotors.fi/pallonivelten ... u-2101-vaz tämäkin ollu ihan toimiva ja halpa on

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 23.1.2016 13:48
Kirjoittaja leposima
Noniin, sain jousenpuristimen hommattua ja kokeilin korjata tukivarren hitsaamalla uuden pinnapultin iskari. Auto nippuun ja hitsaussauma petti heti, kun sain laskettua pyörilleen :S Noh tuota tukivartta oli hitsailtu jo muutenkin kasaan, joten ei se mikään menetys ollut, ettei siitä tullut toimivaa.
Nyt uuden tukivarren ja pallonivelen kanssa ois auto nipussa, mutta alapallon mutteri ei tahdo kiristyä tarpeeksi ilman, että nivel alkaa pyörimään mukana. Miten voisi estää nivelen pyöriminen? Oiskohan tuossa olkakappaleessa ollu jotain ku vanhakaan nivel ei tahdonnut irrota saati uusi mennä kunnolla pohjaan.. Ajoin pienen lenkin ajatellen, jos se asettuis paremmin kohdilleen, mutta ei tunnu tapahtuvan mitään.
Vaihdoin öljyt täyssynteettisiin ja ajon jälkeen huomasin tiputtavan öljyä hyvin. Pitää vaihtaa venttiikopan tiiviste, mut pelottavasti se vois olla kansipahvikin joka falskaa:
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg pitääköhän lyödä jotku 20w öljyt sit sisään..
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 23.1.2016 20:31
Kirjoittaja jta
Yleensä auttaa siihen nivelen pyörimiseen kun nostaa alatukivarresta siitä alapallon kohdalta auton ilmaan. Siirtyy paino siten että pureutuu se kartio paremmin kiinni.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 1.2.2016 10:17
Kirjoittaja leposima
Juu nostin saksitunkilla pallonivelen alta ja pyörii silti nivel mukana. Tuli katsatuksesta hylsy.. Mikähän nyt avuksi, viilata reikää kunnos nivel menee sinne? Vingulla ei varmaan uskalla

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 1.2.2016 11:12
Kirjoittaja Jarkko_I
Nostaa silleen että auto nousee ilmaan asti, ei enää pitäis nivelen pyöriä kun painoa on reilusti päällä
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 1.2.2016 12:34
Kirjoittaja mush
Älä ainakaan viilailemaan ala!
Putsaat kartion molemmat puolet liuottimella, rasvat pois. Sen jälkeen katsot että kierteet ovat ehjät ja mutteri liikkuu kuten kuuluu.
Sitten kasaan, tunkilla painoa nivelen päälle ja mutterin kiristys. Jos meinaa vieläkin pyöriä, niin sitten voi vielä kokeilla kolauttaa vasaralla olkavarren silmukkaan säteen suuntaisesti.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 3.2.2016 13:46
Kirjoittaja jta
Kannattaa kokeilla vielä jotain lankku viritelmää painaan sitä niveltä eli lokasuojan ja navan väliin ja sitten tunkilla nosto.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 4.2.2016 12:12
Kirjoittaja Jokari
Joskus nuo rupeaa pyörimään hyvin hanakasti, mutta aina nuo on kiinni saanut kun on vaihdellut tunkin asentoa etuiskarin alla ja sen korkeutta niin että painoa tulee eri määrä renkaalle. Joskus myös pyörän kääntely auttaa.
Toinen vaihtoehto on hakea M14x1,5 tavallinen mutteri ja laittaa se esim. kierrelukitteen kanssa kiinni, ei tarvitse tapella yhtään.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 15.2.2016 8:34
Kirjoittaja leposima
jta kirjoitti:Kannattaa kokeilla vielä jotain lankku viritelmää painaan sitä niveltä eli lokasuojan ja navan väliin ja sitten tunkilla nosto.
Tämä toimi

natina kuului laudanpätkästä, kun tunkilla nosti, mutta lopulta se pallonivel painautui syvemmälle. Kiitos vinkeistä!