Sivu 2/10
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 1.12.2015 22:30
Kirjoittaja Uitukki
No niin. Nyt on huomiovalokytkentäni todettu lailliseksi ihan Trafin toimesta.
Kerroin Trafin palautelomakkeen kautta tämän päiväisestä katsastuksesta. Sähköpostiin tuli Trafista seuraavanlainen vastaus.
Hei,
kiitos viestistänne.
Ajoneuvoteknisissä sekä katsastukseen liittyvissä kysymyksissä teidän tulee kääntyä valitsemanne katsastusaseman puoleen.
Katsastustoimipaikat suorittavat julkista hallintotehtävää ja neuvovat hallintolain 8 §:n mukaisesti kansalaisia ajoneuvojen katsastusta koskevissa asioissa.
Tarvittaessa voi katsastusasema selvittää asiakkaan asiaa ottamalla yhteyttä Trafin ajoneuvotekniikan asiantuntijoihin. Voittekin pyytää kyseistä katsastusasemaa asian Trafista puhelimitse tarkistamaan.
Tämän jälkeen laitoin sähköpostia katsastuksen suorittaneelle konttorille ja kopsasin myös tuon Trafin vastauksen kyseiseen viestiin. Konttorilta tullut vastaus olikin sellainen kuin arvelinkin.
Hei
Trafin 1.5.2013 voimaantullut ohjeistus antaa mahdollisuuden useammanlaiseen kytkentään kuin aiemmin. Samainen ohje mahdollistaa, vanhempien ajoneuvojen kohdalla, soveltaa uusia lievempiä vaatimuksia. Varmistimme asian myös puhelulla Trafiin. Suoraa vastausta ei heti saatu, mutta pitivät pystypalaverin, ja tulivat siihen tulokseen, että mikäli uusi ohje ei muuta sano, niin kyseinen kytkentä on oikein myös vanhoihin autoihin.
Lopputulemana autossasi on laillinen huomiovalokytkentä. Pahoittelemme epäselvyyksiä.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 8.12.2015 16:27
Kirjoittaja Uitukki
Uitukki kirjoitti:Tänään siis vaihdatin vänkärin alapallon, vasemman vetarin ja etuputken.
Uudet kannatinkumitkin vaihdatin tuossa samalla putkistoon. Lauantaista lähtien on sitten takapönttö alkanut kopsahtelemaan tankkiin kun moottori pääsee sopivasti nytkähtämään. Muistelen että tuota vaivaa oli joskus vuosia sitten ja saattaapa olla että ratkaisin sen muistaakseni niin että laitoin välipöntön vasemmanpuoleiseen koukkuun kaksi kannatinkumia niin että ei pääse niin herkästi heilahtamaan oikealle. Pitänee nyt tehdä sama. Eilen illalla yritin TI-hallin nosturille mutta oli varattu. On niin mukavuudenhaluinen meikäläinen nykyään että pitää tuonkin vuoksi nosturipaikalle päästä. Ihmettelen vain että miksi tuo tankkiin kolahtelu alkoi vasta lauantaina? Tiistaina auto oli siellä putken vaihdossa.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 8.12.2015 19:57
Kirjoittaja t tulppu
Oiskoon joku liitos päässyt elämään. Siksi ottaa koriin kiinni. Ukin samarassa isolla lastilla takapäästä otti kiinni aina silloin tällöin vetokoukun rautaan..
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 8.12.2015 20:12
Kirjoittaja Uitukki
Pitää katella tarkemmin kunhan pääsee sinne nosturille. Varattu oli taas kun kävin nyt illalla. Onhan se mahdollista että kumien korvakkeet välipöntössä ovat väärän muotoiset, pituiset tai kokonaan väärässsä kohti. Vaihdoin tuon välipöntön melkein heti silloin kun auton ostin niin ei oikein ole vertailukokemuksia edelliseen välipönttöön.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 9.12.2015 21:14
Kirjoittaja Uitukki
Tänään pääsi nosturille ja ongelma on se että kun välipönttöön laittaa uudet kumit kiinni niin pönttö on liian lähellä pohjaa eli ei se tankkiin kolissutkaan. Luulenpa että tuossa 2010 ostamassani välipöntössä on kumin koukut väärässä kohtaa, väärän mittaiset tai sitten itse pönttö on liian korkea. Ellen väärin muista niin Motonetistä sen silloin ostin. "Korjasin" vian laittamalla siihen vanhan venyneen kannatinkumin jolloin pönttö jää kauemmaksi pohjasta. Rytkäyttelin kaasulla konetta nyt sitten testiksi ajaessani eikä kopsahtelua kuulunut.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 9.12.2015 21:40
Kirjoittaja t tulppu
Hyvä että korjautui.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 9.12.2015 22:13
Kirjoittaja mush
Ainakin tuohon 111:een kun vaihdoin kannatinkumit (jos nyt kumista voi puhua) ja takapöntön, niin tuskailla sai että menivät edes paikoilleen ja pitävät putkea liian korkealla (en ole myöhemmin edes katsonut missä se nyt roikkuu, kun ei hakkaa mihinkään). Jaka tapauksessa tosi kovaa ja joustamatonta materiaalia, juuri sellaista kiiltävää mustaa mitä on ainakin vetoakselien kumien kohdalla oppinut välttämään.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 9.12.2015 22:25
Kirjoittaja Uitukki
Olis pitäny olla vanha välipönttö matkassa niin olis päässy vertailemaan koukkujen sijoituksia mutta kun se on Pudasjärvellä niin eipä kehtaa sen vuoksi raahata Ouluun että pääsis vertailemaan nosturilla. Pitää joskus kesällä kun on tarvetta autoa nostella pukkien päälle koittaa muistaa verrata vanhaa ja uutta välipönttöä onko niissä eroa. Ei enää nykyään jaksa talvella pohjolan tallissa ryömiä auton alla niin mieluummin maksaa nosturipaikasta 0,45 €/min. Kesällä vielä kehtaa auton alla touhuilla pihallakin.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 28.12.2015 14:23
Kirjoittaja OA5599
Olin käsityksessä että kaikki Saabit 88 -> ovat vinokeulalla. Omistin (ostin -92) aikoinaan turbo -88/8v autom. ja silloin jäi mieleeni tuo harhaluulo.
Saabin ajovaloja, istuimia, mittaristoa ja muitakin hallintalaitteita hehkutettiin aina kotimaisissa autolehtien testeissä ja vertailuissa. Olen samaa mieltä että aiheesta kehuttiin.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 28.12.2015 17:18
Kirjoittaja Uitukki
900 muuttui vuosimallissa -87 vinokeulaseksi mutta hinnat alkaen versio jätettiin pystykeulaksi vielä muutaman vuoden ajaksi. Hyvä auto tuo on varsinkin kun ottaa mallin esittelyvuoden 1978 huomioon.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 28.12.2015 19:44
Kirjoittaja Uitukki
Kylläpä on tänään ja eilen vastustanu mutta nyt voi onneksi todeta loppu hyvin kaikki hyvin. Kävin eilen yrittämässä ti-halliin jotta olisin saanut vaihdettua uuden alkuperäisen bensapumpun ja ehjäholkkisen pumpun käyttötangon Saabiini. Kyseisen yrittäjän sivuilla kehutaan että ti-halleja on neljä joissa voi mm. korjata ja pestä autoa. Tiskillä kävin seuraavanlaisen keskustelun. Keskustelussa H on minua "palvellut" nainen ja M olen minä.
M: Hei, ti-halliin olisin menossa
H: Tarvitsetko pistoolin?
M: En
H: Pesuri siis?
M: En tarvitse sitäkään.
H: Mitä olet sinne menossa tekemään?
M: Vaihtamaan bensapumpun.
H: Ti-hallissa ei saa tehdä remonttia vaan sitä varten on nosturipaikka
M: En tarvitse nosturia ja jos ti-hallissa on vain auton pesu mahdollista on nimitys harhaanjohtava ja ehdotankin niiden nimeämistä pesuhalleiksi.
H: Johtajan määräys tjsp...
Tämän jälkeen myyjä lähti kävelemään minusta poispäin ja itsekin ihmeissäni poistuin paikalta. Naisen äänensävy muuttui heti todella ikäväksi kun ilmeni että asiani oli remontin teko eikä auton pesu. Aiemmin olen tehnyt noissa ti-halleissa pesupaikalla remonttia ja kerran sitten maksaessani ihmeteltiin kun mulla oli mennyt niin kauan että oli vissiin isompi remontti. Silloin totesin että purku meni hyvin mutta kasaus vastusti. Silloin mielestäni kävi selväksi että en ollut pesemässä autoani, mutta ei puhuttu ollenkaan ettei se olisi sallittu. Kun olin kävellyt autolleni hoksasin että olisinhan minä kuitenkin nyt voinut sitten ottaa sen kalliimman nosturipaikan ja meinasin lähteä sisälle takaisin mutta äskeisen "ystävällisen" palvelun vuoksi en sitten mennyt vaan ajelin kotiin. Mietin sitten kotona että mitähän minä nyt teen kun torstaina pitäisi ajella Kurikkaan ja sieltä perjantaina Uudellemaalle kun olis enon hautajaiset lauantaina siellä ja pumppu sekä työntötanko olis hyvä saada vaihdettua ennen sitä ja ulkona pakkasessa ei oikein innosta. Millekään korjaamollekaan tuskin saa aikaa tälle viikolle. Netistä löytyi sitten onneksi toinenkin ti-halli Oulusta joten ajattelin että pitääpä käydä siellä. Tänään käynnistin auton ja ikkunoita rapatessa huomasin että yksi neljästä takavalon hehkusta on pimeänä. Kopautin takavaloon eikä lamppu syttynyt. Niinpä kävinkin sitten lähihuoltamolta menomatkalla ostamassa hehkuja kun arvelin etten niitä muista enää ti-hallilta ostaa. Huoltsikalla oli nuori nainen minua ennen jonossa joka osti öljyä autoonsa. Kovasti kyseli kassahenkilöltä miten sitä lisätään jne... Arvelin että öljyn lisäys ei häneltä taida onnistaa ja kun menin autooni näin että hän on kyllä löytänyt konepellin aukaisukahvan mutta tuulihakaa ei osaa käyttää. Menin tietenkin herrasmiehenä avuksi ja lisäsin hälle sitä öljyä. Öljyt oli alle minimin. Jos ei autossa olisi ollut alhaisesta öljyntasosta ilmoittavaa merkkivaloa olisi hän varmaan ajanut motin kuivaksi. Öljyt saatiin lisättyä ja itsellekin jäi hyvä fiilis kun autettava oli kerrankin kaunis mukava nainen. Tähänastiset tuntemattomat autoilijat joita olen auttanut on ollut rumia miehiä
Ajelin sitten sinne toiselle ti-hallille. Tässä paikassa palvelu pelasi ja käytiin seuraava keskustelu.
M: Moro, ti-hallille olis tarvetta
H: Pesupaikka?
M: Saako siinä pesupaikalla tehdä remonttia?
H: Mitä meinasit tehdä?
M: Bensapumppu pitäs vaihtaa.
H: Kyllä se käy. Tarvitsetko apua tai työkaluja?
Tässä vaiheessa yllätyin positiivisesti ja totesin että tarvittavat työkalut pitäisi löytyä minun peräkontista enkä apuakaan tarvitse.
Tässä autossa on viisainta bensapumppua paikoilleen laittaessa olla venttilinkoppa pois paikoiltaan jotta ei särje työntötangon päässä olevaa muoviholkkia. Jotta kopan saa pois ilman että virranjakajan irrottaa kopasta, tulee vauhtipyörän olla nollakohdassa. Vitonen siis päälle ja vauhtis nollakohtaan autoa liikuttelemalla. Tässä kohtaa tuli tietenkin mieleen että nappiksessa kyseinen homma näppärämpi tehdä veivin avustuksella. Koppa siis virranjakajineen irti ja tämän jälkeen bensapumppu irti. Bensapumppu varovasti ehjine työntötankoineen paikoilleen pultteja tasaisesti kiristämällä. Asennus onnistui kun ei kuulunut halkeavan muoviholkin ääntä missään vaiheessa. Tämän jälkeen sitten koppaa takaisin paikoilleen mutta jotenkin onnistuin hutiloimaan että virranjakajan akseli pyörähti varttikierroksen osuessaan nokka-akselin päähän. Tuo akseli on siis sellainen että on mahdollista laittaa puolikierrosta väärin nokka-akseliin nähden. Siinäpä meni sitten hetki miettiessä että kumpi kahdesta mahdollisesta asennosta on se oikea. Katse siis nokka-akseliin ja siitä päättelemään missä pytyssä on edellisen kerran sytytetty ja missä on seuraava sytytys. Tämän jälkeen virranjakajan kansi pois ja pyörijän ja kannen mukaan katsoa oikea asento. Viimeisenä olikin sitten letkujen irrotus vanhasta pumpusta ja kiinnitys uuteen pumppuun. Siinä tuli seuraava probleema. Uudessa alkuperäisessä pumpussa kaasuttimen suuntaan oleva letkulähtö paksumpi kuin motonetin pumpussa. Koitin sitä letkua muka survoa siihen mutta sehän tietenkin halkesi kun liian paksuun nippaan yrittää väkisin tunkea. No kävin tiskillä ja onneksi löyty oikeankokoista letkua klemmareineen. Uusi letku paikoilleen ja starttaus ja käyntiin tärähti. Kotia ajellessa sitten huomasin että nyt kone käy liian laihalla pumpun vaihdon jälkeen. Mietin sitten että onkohan asia niin että tuo italialainen tarvikepumppu tekee liian suuren paineen eikä siksi kestä? Ja nyt sitten Pierburgin pumppu tuottaa pienemmän paineen ja meni siksi laihalle? Käännin seosruuvia varttikierroksen isommalle ja käynti parani eikä yritä sammua kun laittaa ajosta vaihteen vapaalle. Ensimmäisen ti-hallin omistajalle laitoin eilen pahoittelusähköpostin hallin aikasemmista väärin käytöistäni ja esitin toivomuksen että nettisivuja muokattaisiin niin että kävisi ilmi että remontin teko on sallittu ainoastaan nosturipaikalla. Mitään ei ole vastattu. Tosin voi olla että omistaja on lomalla eikä lue nyt sähköposteja.
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 28.12.2015 20:39
Kirjoittaja OA5599
^^ Selvä juttu vinokeulan osalta! Lähdimme aikoinaan naapurin kaverin kermanvärisellä EMSillä (tuudoors) Tampereelle katsomaan Goodyearin ilmalaivaa. Oli nätti peli tuo EMS -malli, siinä oli vanteetkin sellaiset kennokuvioiset. Pystykeulamallinen kiituri ...
Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 29.12.2015 1:25
Kirjoittaja raul
Kaunis pystykeula, olen tätä välillä seuraillutkin. Onnea vaan ja pitkää yhteistä matkaa!
Tässä vastikään "pelastamani" M1989 900c:

Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 29.12.2015 1:39
Kirjoittaja Uitukki
raul kirjoitti:Onnea vaan ja pitkää yhteistä matkaa!
Kiitos vain ja samoin sulle omasi kanssa.
Olen tuon sinun Saabin kuvan nähnykki jo saabfoorumilla ja mietinkin että samalla nickillä on ladaboardillakin joku. No tässäpä se sitten varmistu että sama tyyppihän se olikin

Re: Saab 900 -88
Lähetetty: 29.12.2015 1:51
Kirjoittaja raul
Jep ja kiitos myös vinkistä minkä siellä laitoit! Se on siis tuo Pro carservice? Vaikutti hyvälle kun eilen sivuja selasin.
En usko bensapumpun olevan väsynyt, mutta hommasin jo uuden pumpun ihan varalle. Muistaakseni näihin ei oikein korjaussarjaa löytynyt, kuten esim. Ladan pumppuun. Täytyy kuitenkin ihan eka kurkkaa sinne kaasuttimeen, uä-pesu ja vaihtaa kalvon. Ilmeisesti se on oikein päin siellä kuitenkin. Voihan tietysti olla myös säädetty katolleen, mutta yleisempää sen kalvon rikkoutuminen tai öljyn puute. Ruuvit oli muistaakseni niin hankalassa paikassakin vielä.
PS. toimii se muuten just niin kuin pitää, eli siinä kolmen tonnin kohdalla on täysin kuollut kohta

Sinun pitäisi päästä kokeilemaan mun 242 Volvoa, siinä on sama kaasutin Strömbergin tekeleenä ja toimii kuin ihmisen ajatus
