Sivu 2/3
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 21.5.2014 19:40
Kirjoittaja matomaukka
Eli virranjakaja irti, katsot reiästä sisään ja sieltä totuus selviää. Eli öljypumppu saa voimansa T näköisestä rattaasta jota pyörittää Jatkoketju. Yleisin moka mikä tulee rempan yhteydessä tehtyä on ettei näissä boorit oikein ole kunnolla kontaktissa.
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 22.5.2014 0:18
Kirjoittaja Tooberi
ja öljyt voi nostaa valmiiksi pumpulla ennen käynnistystä jos on tuommoinen ylimääräinen hammasratas ja virranjakajan akseli. hioo hampaat rattaasta pois että mahtuu pyörimään, katkasee jakajan akselin ja vaikka akkukoneella pyörittää pumppua

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 7.6.2014 19:23
Kirjoittaja grapl
Kone käy.. mutta ei nosta öljyä tyhjäkäynnillä? Mikä vika.. epäusko alkaa tulla ja kohta paalaan koko paskan..
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 7.6.2014 20:18
Kirjoittaja pressa
grapl kirjoitti:Mitenhän ois viisain asentaa tähän 1500lohkoon öljynpaine ja lämpö mittari?
Tooberi kirjoitti:suodattimen alle laitettavalla ryöstölaipalla ainakin onnistuu. ite kun laitoin öljynjäähdyttimen keulaan niin ryöstölaipassa oli 4 lähtöä.
Jos olet ylimääräisiä laippoja asentanut niin kokeile ottaa pois välistä. Ellei öljy nouse vieläkään kanteen niin
vika on siinä uudessa öljypumpussa! Jossain päin on tullut vastaan uusia pumppuja jotka ovat olleet valmiiksi väljiä, eli eivät ole kehittäneet riittävää painetta!! Mistä pumppu on ostettu?
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 7.6.2014 22:03
Kirjoittaja grapl
Nostaa kierroksilla öljynpainetta mutta alle 1200 alkaa vilkkuu valo ja mittarinki mukaan aika nollassa on paine.
Kahdella öljypaine anturillaki testattu ja samaan aikaan alkaa palaa valo molemmilla. 10-30 mobil delvacit sisällä ja öljypaine mitattu tällä laipalla. Ennen laipan asennusta samalla tavalla valo syttyi kojelautaan.
Pumppu tuli mansemotorssilta.. voisko siis todellaki olla että jo uusi on rikki? Taitaa vaatia öljypohja irti oton siis.. onnistuuko altakäsin nostamatta konetta pois?

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 7.6.2014 22:59
Kirjoittaja Tooberi
grapl kirjoitti:Taitaa vaatia öljypohja irti oton siis.. onnistuuko altakäsin nostamatta konetta pois?

ainaki mulla onnistu ottaa, mutta sai vähän käännellä. jotku on löysänny koneen kannatinkumen mutteria ja nostanee konetta ylöspäin ni helpottaa.
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 8.6.2014 10:15
Kirjoittaja pressa
grapl kirjoitti:voisko siis todellaki olla että jo uusi on rikki?
03 Heinä 2010 Jokari kirjoitti:Jos olet lukenut tätä foorumia, niin tiedät että ei ole kiveen kirjoitettu että uusi öljypumppu olisi uuden mitoissa. Jopa hylkyrajassa niinkuin täälläpäin oli 2 ihkauutta öljypumppua. Eikä nämä ole mitään yksittäistapauksia; sen tiedän.
Ihme että paineita ei oikein ollut vaikka kaikki oli "uutta"... Ihan vaan tiedoksi.
Ja onnistuu öljypohjan ottamaan pois alakautta (mutta on ahdasta), pumpun vaihto alakautta vielä ahtaampaa...
Tuolta lisää asiaa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... p*#p260071
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 8.6.2014 11:37
Kirjoittaja grapl
onko sit kellään ideoita mistä tää pumppu kannattaa hankkia niin sattuis nyt kerralla ehjä tilalle?

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 8.6.2014 12:04
Kirjoittaja pressa
Ota pumppu irti ja mittaa välykset, mikäli suuret niin sitten vaihtoon. Eihän asennusvaiheessa ole voinut jäädä roskaa? Joskus on jäänyt/mennyt joku roska venttiilille niin ei nouse öljy ylös.
Tuolta linkin topikista välystietoa: Hammasvälys 0,15 (max. 0,25 mm), Hammas/seinä-välys 0,11 - 0,18 (max. 0,25), Päätyvälys 0,066 - 0,161 (max. 0,20) Akselissa ei saa tuntua käsin yhtään välystä ja päätyvälys pitää olla mahdollisimman pieni.
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 8.6.2014 16:08
Kirjoittaja toktornivako
grapl kirjoitti:onko sit kellään ideoita mistä tää pumppu kannattaa hankkia niin sattuis nyt kerralla ehjä tilalle?

Ainakin minun kautta ostetulla pompulla on takuu!?
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 15.6.2014 12:06
Kirjoittaja grapl
Manselta vastattiin ettei 2008 jälkeen ole yhtään öljypumppuu palautettu tai ilmenny vikoja.. ainakaan heidän myymissä.
mistä hitosta mä löyvän sen vian mikä tässä aiheuttaa? myyntiin jo laitan.. ei vaan yksinkertaisesti enää kestä hermot nostella koko lohkoo pois ja avata uuvestaan ku ei varsinkaa oo tiiossa mikä tässä sit oikeesti mättää.
hyvä auto, tykkään iha hitokseen. Mut tällänen vastoin käynti alkaa vaa syömää hermoja.. ja varsinki ku toinen auto oottaa jo ruostekorjaukseen piäsyy.
Uutta on siis laitettu lohkoon:
-kanget
-männät
-männänrenkaat
-runkolaakerit
-kangenlaakerit
-öljypumppu
-bensapumppu
-vesipumppu
-kaasutin weber
-stefat
-kaikki tiivisteet
-kansikoneistettu ja hieman laskettu suoristuksen ohessa
-myös lohko on hoonattu ja kaikki laakeripinnat koneistettu.
ja varmaa listasta jotai jäi uupuu..
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 15.6.2014 12:38
Kirjoittaja pressa
Onko varmaa ettei kasatessa ole mihinkään päässyt mitään roskaa? tai onko kasauksessa käytetty tiivisteliimaa/silikonia? Joskus on tullut vastaan näitä likaisen tallin lattialla kasattuja (joissa roskaa enemmän sisällä kuin pihalla) ja sitten toinen on nämä silikonia niin paljon että varmasti pitää (kaikki kanavat ylipursonneesta tukossa).
Ja itse irrottaisin sen öljypumpun ja mitaisin ja tarkistaisin etei ole roskaa sisällä (siinä paineventtiilissä).
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 15.6.2014 16:49
Kirjoittaja grapl
Osat on kasattu niin puhtaana kuin voi vaan kasata. Pestyjä osia kaikki.
Liimaa ei oo käytetty muussa ku öljypohjan tiivistyksessä.
Ja nyt tossa äske kokeilin uudella suotimella ja 10-40 öljyllä ja sama tulos. Mutta nyt vaan huomasin sen että toimii niin pitkään kunnes alkaa lämmetä niin että alkaa vesi olemaan vihreen puolella. Ja sekin ettei nostanut uuteen suotimeen öljyä vaan piti kanavaan työntää tippakannulla paksulla letkulla (en käyttänyt kuin hetken kylmänä).
Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 12.7.2014 13:41
Kirjoittaja grapl
Kiitoksia kaikille auttaneille!!
Öljypumpun vaihdon jälkee on rokannu jo 200km (kop kop).. mutta vaikeuksien kautta voittoon! Oisko kellää neuvoja mitä kannattaa "sisäänajon" jälkeen tehä? 1000km ja öljyt aattelin vaihtaa sekä suotimen. Samalla venttiilinsäätö?
Mikähä mahtaa olla ku ei kestä kytkintyösylinteri? tuskin 1000km oon uudella ajanu ja jo vuoti nesteet pellolle ajossa. Oli kylläkin pitkän aikaa seisonnassa (3kk) niin voiko se vaikuttaa tiivisteisiin? Pystyykö sitä "korjaamaan"? uuvet osat on tulossa mutta vasta tiistaiksi

Kytkin on meleko uus, 2000tkm korkeintaa ajettu.
toivotaan että sais nyt kestämään läjässä tekniikan nii pääsis korin ruosteita paikkailee.. mutta voi että olin eilen yhtä hymyä ratin takana pitkästä aikaa! ei edes juopuneet kaverit kyydissä häirinneet sitä iloa mitä yks vanha ladukka sai aikaan. Kyllä mieli lepäs!
On muuten törkeen hienoa että on tovereita täällä keneltä neuvoja kysellä, ois menny mulla sormisuuhun monesti.. täällä paikallinen "ammattitaito" ladoissa kuulostaa olevan monttuun mukana viety :/
pitää pari kuvatusta laittaa, kuhan saan taas kesävanteet alle (olivat lainassa)..

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)
Lähetetty: 12.7.2014 17:01
Kirjoittaja pressa