Sivu 2/13

Re: Samara 1500 -88

Lähetetty: 8.2.2014 17:02
Kirjoittaja pressa
Jarkko_I kirjoitti:Tiedä sitten oliko vakioöljyt vielä laatikossa. Eipä tuo ollut sen vaikeampaa kuin moottoriöljyjen vaihto, aikaa meni vain vähän enemmän kun öljyn kaatamisessa kesti oma aikansa. Meinasi käydä myös ympäristökatastrofi kun tyhjennyspropun avasi.
Kuva
Ihmeem mustilta nuo vaihteistoöljyt näyttävät, no ilmeisesti nyt on kirkkaammat...

Re: Samara 1500 -88

Lähetetty: 8.2.2014 17:15
Kirjoittaja Jarkko_I
pressa kirjoitti: Ihmeem mustilta nuo vaihteistoöljyt näyttävät, no ilmeisesti nyt on kirkkaammat...
Joo semmost pikimustaa siirappia noi vanhat öljyt oli, tiedä sitten onko noi ihan tehtaalla laitetu vai onko joku vaihtanut ne jossain vaiheessa

Ja nyt noi uudet kuvat ja tekstit jäi tohon edelliselle sivulle nii nostetaa tähän
Jarkko_I kirjoitti:Kävin tänään hitsailemassa tota mun toista Ladaa niin laitetaan siitäkin juttua tähän samaan aiheeseen. Tai eihän toi vielä mun oo, mut tulee olemaan sitten joskus. Hitsattavaa tossa on kyllä tosi paljon. Pari kertaa oon käyny hitsailemassa ja semmosta harjotteluuhan toi hitsaus vielä on ollut. Välineet on hyvät, mut hitsari ei viel niin hyvä.

Otin myös muutaman kuvan samarasta lisää ja tuossa toisessa näkyy nuo tämänhetkiset kuraläpät jotka vaihtuu ladan omiin kuraläppiin heti kun semmoset saan

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 10.2.2014 17:21
Kirjoittaja Jarkko_I
Joskus joulukuun alussa piti ostaa apukuskin puolelle uusi pyyhkijänsulka. Motonetissä selailin sulka listoja ja en ollut varma mitkä sulat sopivat tähän minun samaraani. Päädyin sitten halvimpaan ja paketin avaamisen jälkeen totesin että kiinnitys systeemi oli liian pieni. En jaksanut enää muutaman euron tähden lähteä Lahteen takaisin ajamaan ja vaihtamaan toisiin sulkiin, eihän nämä maksaneet kuin sen vajaa 7 euroa. Tungin sitten sen kiinnikkeen väkisin kiinni ja heitin sähköteippiä päälle "väliaikaisesti". Kyllähän tämä "väliaikainen" systeemi toimi ihan hyvin, kunnes tänään aamulla töihin mentäessä katoin että nyt lähtee pyyhin irti ja juuri samalla hetkellä se putosi konepellille. Pysähdyin sitten linja-auto pysäkille ja otin sulan mukaan ja nostin sen sulan varren yläasentoon. Iltapäivällä kotiin tultaessa korjasin tämän samanlaisella "väliaikaisella" systeemillä, mutta sähköteipin vaihdoin jeesusteippiin. Saa nyt nähdä kuinka kauan tämä pysyy kiinni kun sähköteipillä pysyi sen 2 kuukautta :lol:

Kuva

Kuva

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 10.2.2014 19:14
Kirjoittaja mikko853
Jarkko_I kirjoitti:Joskus joulukuun alussa piti ostaa apukuskin puolelle uusi pyyhkijänsulka. Motonetissä selailin sulka listoja ja en ollut varma mitkä sulat sopivat tähän minun samaraani. Päädyin sitten halvimpaan ja paketin avaamisen jälkeen totesin että kiinnitys systeemi oli liian pieni. En jaksanut enää muutaman euron tähden lähteä Lahteen takaisin ajamaan ja vaihtamaan toisiin sulkiin, eihän nämä maksaneet kuin sen vajaa 7 euroa. Tungin sitten sen kiinnikkeen väkisin kiinni ja heitin sähköteippiä päälle "väliaikaisesti". Kyllähän tämä "väliaikainen" systeemi toimi ihan hyvin, kunnes tänään aamulla töihin mentäessä katoin että nyt lähtee pyyhin irti ja juuri samalla hetkellä se putosi konepellille. Pysähdyin sitten linja-auto pysäkille ja otin sulan mukaan ja nostin sen sulan varren yläasentoon. Iltapäivällä kotiin tultaessa korjasin tämän samanlaisella "väliaikaisella" systeemillä, mutta sähköteipin vaihdoin jeesusteippiin. Saa nyt nähdä kuinka kauan tämä pysyy kiinni kun sähköteipillä pysyi sen 2 kuukautta :lol:

Kuva

Kuva
Motonetistä löytyy championin sulkia, 51 senttisiä, pakkauksessa on pari ja etiketissäkin lukee ihan jotta Lada. Nuo ovat olleet ainoita sulkia joissa on tullut oikeantyyppinen JA kokoinen kiinnike mukana. Boschillakin oli vielä ~5v sitten Samara special, mutta noitakaan ei ole enää näkynyt missään.

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 10.2.2014 19:45
Kirjoittaja Jarkko_I
mikko853 kirjoitti:Motonetistä löytyy championin sulkia, 51 senttisiä, pakkauksessa on pari ja etiketissäkin lukee ihan jotta Lada. Nuo ovat olleet ainoita sulkia joissa on tullut oikeantyyppinen JA kokoinen kiinnike mukana. Boschillakin oli vielä ~5v sitten Samara special, mutta noitakaan ei ole enää näkynyt missään.
Kirjotetaan muistiin niin käydään sitten ostamassa kun tuo jesariviritelmä pettää. Toi tän hetkinen sulka on näköjään Unipoint merkkinen. Motonetin listoissa luki että käy samaroihin -86 vuodesta eteepäin, mutta eipä kyllä sopinut.

Mut joo, kiitos vaa tiedosta

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 10.2.2014 19:50
Kirjoittaja Smoppi
Samaraan on tosiaan lähes mahdotonta löytää pyyhkijänsulkia Suomesta. Itselläni on sellainen patentti, että sulkien mentyä huonoksi ostin Bilteman halvimmat sulat (jotka eivät Samaraan käy) ja otin niistä ne kumiosat irti ja laitoin kumit Samarassa olleiden sulkien runkoon. Onneksi nuo sulat ovat yleensä aika helposti purettavissa osiin, ja eri sulkien osat sopivat keskenään hyvin yhteen ainakin pienellä muokkauksella.

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 10.2.2014 19:59
Kirjoittaja Pavlovits
On se kumma että noita varsimalleja ei ole saatu standardoiduksi. Olisi vaikka vain kolme erilaista kiinnitystä. Ennen koko sulkia ei yleensä vaihdettu, kumit olivat huoltistavaraa.

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 19.2.2014 20:01
Kirjoittaja Jarkko_I
Tulipa hurauteltuu hieman pitempi matka samaralla kun "joutui" lähtemään Ristiinaan työkeikalle. Viime viikon torstai aamuna hieman pelotti lähteä, koska tuo painelaakeri piti edellisenä iltana hirveää meteliä, mutta torstai aamuna se hiljeni taas siihen normaalin rohinaan muutaman risteyksen jälkeen. Kyl tää bensaa syö aika vähän kun ajaa pitempää lenkkiä. Vajaa 300 kilometriä yhteensä tuli matkaa ja bensamittari näyttää vasta että puolet mennyt, kun normaalisti työmatka ajossa 300 kohalla ollaan jo melkein lähellä nollaa.

Oli myös viikon aikana tullut motonetistä tilaama kytkin postiin, mutta en tiedä millon tämänkin jaksaa vaihtaa tai vaihatuttaa jossain korjaamolla

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 11:02
Kirjoittaja Jarkko_I
Eilen ajaessa luulin että joku rengas on tyhjä mutta kun katsoin tarkemmin niin kuskinpuolen takarengas on ihan vinossa. Osaiskohan kukaan tähän hätään sanoa mikä meni rikki? Muutamaan korjaamoon soitin, mutta heillä on kuulemma nyt kiirettä joten totesin että ite korjaamalla pääsen helpommalla.

Mitään ylimääräistä kolinaa tai kilinää tuosta ei kuulu eikä rengasta heiluttamalla mitään väljyyttä tunnu

Kuva

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 16:29
Kirjoittaja juippi11
Joku tukivarsi pettänyt? Onko tuolla seuduin paljon ruostetta? Miten iskari, näyttikö ehjältä, myös kiinnityskohdat?

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 17:01
Kirjoittaja Jarkko_I
Töitten jälkeen hieman tutkiskelin ja tämmöistä paljastui

Kuva

Kuva

Pitää varmaan jostain löytää kokonaan uusi taka-akseli :lol:

Onkos muute 110 samanlainen akseli kuin samaroissa? Luulisi niitä löytyvän helpommin kun on vähän uudempaa lada mallia

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 17:06
Kirjoittaja äölkjhgf
Just olin linkittämässä taka-akselin rakennetta, mutta vika näköjään jo selvisi :?

http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... jstva.html

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 19:00
Kirjoittaja mush
Jarkko_I kirjoitti:Onkos muute 110 samanlainen akseli kuin samaroissa? Luulisi niitä löytyvän helpommin kun on vähän uudempaa lada mallia
Enpäs olisi uskonut ihan heti että noinkin voi käydä, vaikka onhan tuolla jo ikääkin.

Ainakin venäläiset verkkokaupat myy pikavilkaisulla samaa osaa sekä Samaraan että 110-malliin, vaikka 110-sukuisella varaosanumerolla onkin (21100-2914008).

Onneksi tuo ei ole kovin paha vaihtaa, mutta jarruputkia/letkuja menee varmaan samalla vaihtoon.

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 20:20
Kirjoittaja Smoppi
Huhhuh! Ensimmäisenä olisin veikannut laakerivikaa ensimmäisen kuvan perusteella. Miten olet saanut tuon metallin noin repeämään? Se taka-akselihan on tosi paksua rautaa, vaikka olisi miten ruosteessa. Itselläni on oikea takarengas ihan vähän vinossa sisäänpäin, mutta sitä ei silmällä huomaa, vaan lähinnä magneetillisella vesivaa'alla katsoessa kun kiinnittää vatupassin vanteeseen. Liekkö kyse sitten ihan vain toleransseista. Ei siinä taka-akselissa kuitenkaan ole tuollaista vauriota havaittavissa, ja aika kovaa on tullut rymisteltyä huonokuntoisillakin teillä.

Re: Samara 1500 -88 ja Lada 1200L -89

Lähetetty: 26.2.2014 20:29
Kirjoittaja Jarkko_I
Smoppi kirjoitti:Huhhuh! Ensimmäisenä olisin veikannut laakerivikaa ensimmäisen kuvan perusteella. Miten olet saanut tuon metallin noin repeämään? Se taka-akselihan on tosi paksua rautaa, vaikka olisi miten ruosteessa. Itselläni on oikea takarengas ihan vähän vinossa sisäänpäin, mutta sitä ei silmällä huomaa, vaan lähinnä magneetillisella vesivaa'alla katsoessa kun kiinnittää vatupassin vanteeseen. Liekkö kyse sitten ihan vain toleransseista. Ei siinä taka-akselissa kuitenkaan ole tuollaista vauriota havaittavissa, ja aika kovaa on tullut rymisteltyä huonokuntoisillakin teillä.
Ihan normaali työmatka ajoa oon ajellu, itekkin ihmettelen miten se on tollaseks muuttunu