Sivu 2/2

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 15:57
Kirjoittaja Ladanautti
Lämmitellääs ketjua... Auton paluumuutto :)

Jos ulkomailla on auto, joka on sinne Suomesta viety eli autovero on kerran jo tänne maksettu ja on ollut kilvissä, niin mitenköhän homma menee? Helpottais tietty kovasti jos suomipaperit on vielä tallella, mutta kai tietoa vin-koodin perusteella löytyy? Ei noi verot mitään, varmaankin satasen luokkaa -8x autosta, mutta rekisteröintikatsastus on 350 jos ensirekisteröinti.

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 17:12
Kirjoittaja samarai
Parhaiten varmaan asia selviäisi vaikka kysymällä katsastuskonttorilta tai sähköpostilla Trafilta.

Jos täällä halutaan kuitenkin alkaa arpoa asiaa, veikkaisin ettei tarvitse, jos pystyy dokumenteilla osoittamaan, että se on aikaisemmin täällä rekisteröity.

Tässä on kyse ns. "paperittomasta ajoneuvosta". Tämänkin toki voi halutessaan tulkita niinkin, että " toimitaan ulkomailta tuotavan säädösten mukaisesti":

"Jos ajoneuvon aiemmasta rekisteröinnistä Suomessa ei voida vakuuttua, toimitaan ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa ja ensirekisteröinnissä ulkomailta tuotavaa käytettyä ajoneuvoa koskevien säädösten mukaisesti."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... insuomessa

Voihan täältäkin joku löytyä, joka jo sellaisen on tuonutkin.

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 18:01
Kirjoittaja raul
Luonnollisesti tuollainen auto pitää rekisteröintikatsastaa mikäli se on ulkomaan rekisterissä tai poistettu rekisteristä "vanhaan aikaan" muusta syystä. Sillä ei ole mitään tekemistä ensirekisteröinnin kanssa.

Sama rekisteritöintikatsastus sille suoritetaan kuin mille tahansa tuontiautolle tai esimerkiksi korjatulle lunariautolle.

Kyse ei tietenkään ole paperittomasta autosta, mikäli se on jossain toisessa maassa rekisterissä ja ne paperit löytyy. Älä osta mitään autoa ilman papereita.
Trafilta lähes 100% varmuudella löytyy tiedot autosta ellei se ole joku sotasaaliiksi laskettava. Mistä autosta ja mistä aikakaudesta on muuten kyse? Siitä riippuu siis mistä lähdet tietoja tilaamaan.

Tulli ei muistaakseni kanna autoveroa jo Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröidystä autosta. Kysy sieltä tarkat tiedot. Homma menee niin että joudut jokatapauksessa tekemään käyttöönottoilmoituksen ja ehkä myös autoveroilmoituksen, oliskohan sitten tullin homma kaivaa tiedot esille auton Suomihistoriasta, näin voisi olettaa.

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 19:46
Kirjoittaja Ladanautti
Verot ei haittaa, kuten sanoin niin satasen luokkaa 80-luvun nappiksesta. Suomesta se on viety ja takalasissa tarrat "Lujaa LADA Laatua" ja export-autona myydään. Katsastettu ja normikäytössä siellä, kuten tuo nykyinenkin vironlatuskani oli. Siinä mielessä selvää kauraa. Mietin vain sitä, että meneekö se sama 350e joka tapauksessa rekisteröintikatsastuksessa. Siinähän tuo eroaa, että se on aikaisemmin ollut kilvissä täällä, juu ei ensirekisteröinti ellei sitten 'ensirekisteröinti suomessa' :)

Samaan rahaan voin tuoda toisen nappiksen, mutta vm -74. Ostohinta tietty eri... Tuo kyllä kutkuttaisi enemmän :)

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 19:54
Kirjoittaja raul
En itse ainakaan veisi konttorille missä rk maksaa 350€. Itse käytän konttoria missä tuo on 150€. Tosin viimeksi käytettiin Japanintuonti toisessa paikassa ja siellä maksoi 200€.

Onko Lada siis viety maasta joskus 1989-1992 aikoihin?

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 20:19
Kirjoittaja Ladanautti
Vientiajankohdasta ei ole tietoa vielä. Olen kaksi autoa virosta tuonut, 1991 larpan ja 2005 audin ja molemmista eri konttorilla kilvittämiseen meni se 350e plus tyvilaput.

Näihin yksilöihin ei vastaavuustodistusta tarvita kun alle 1990. Kunhan tässä spekuloin lievässä autokuumeessa kun tuli larpat eestissä vastaan... Emännän poika saa käydä tsekkaamassa, itsekin paikallinen larpaasi :lol:

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 20:37
Kirjoittaja toktornivako
raul kirjoitti:En itse ainakaan veisi konttorille missä rk maksaa 350€. Itse käytän konttoria missä tuo on 150€.
Ihmettelen kanssa missä noin ryövätään? Kangasalla A-Katsastus 180€ ja ns"yksityinen" 130€ 8)

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 17.12.2015 20:39
Kirjoittaja Ladanautti
Oman kylän konttori ja Lohja toinen, A-katsastus...

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 18.12.2015 0:22
Kirjoittaja samarai
Enäähän ei ilmeisesti saa pois rekisteristä ilman romutustodistusta? Katsastuskonttorien hinnastoistakin löytyi enää "ulkomailta tuodun ensirekisteröinti". Luonnollisesti sillä varmaan ne Viron paperit on, ajattelin vain että, jos löytyy vanha suomalainen ote, tuo rekisteröintikatsastus olisi mahdollisesti halvempi. Minäkin ehkä tajuan sen verran, että sille ei enää kannata viimeisen numeron perusteella pelkkää määräaikaiskatsastusaikaa varata vaikka olisi vielä vanhat kilvetkin jossan tallella rekisteriotteen lisäksi.

Muistelen, että kun veli rekisteröi Saksasta tuodun moponsa v.2008, niin rekisteröintikatsastusmaksu oli kalliimpi sen perusteella, että oli ulkomainen tuonti, eikä esim. jonkun edellisen suomalaisen omistajan rekisterotteeseen merkityn omistajan rekisteristä poistama. Itse käsitin, että tästä hintaerosta olisi ollut tässäkin nyt kysymys. Sellaista eroa ei siis ilmeisesti enää näissä rekisteröintlkatsastusmaksuissa ole?

Tämä em. tuontirekisteröintikatsastus sisälsi pelkästään papereiden ja rungonnumeron tarkastuksen, edes valoja tai jarruja ei kokeiltu. :) Pelkkää rahastustahan se vain oli.

Joskus muinoin kun rekisteröin vanhan Arielini, niin katsastusmies sentään istui satulaan ja käski minun työntämään painaessaan jarrupoljinta! Ja vielä kysyi varmuudeksi muista laitteista, että "toimiiko kaikki?". Ajamaan ei tohtinut lähteä kun "600 tamma" alkoi vähän potkia takaisin puolikengille käynnistettäessä ja siirryin itse pukille, että saatiin "tamma" tulille.. "Kuussatanen tammahan" (VB600) oli "Päitsin kingi" sivuvaunuluokassa 50-luvulla.

Se muuten seisoo nyt tuolla tallissa kilpi kiinni ja "puhtaalla otteeella", mutta "poistettuna rekisteristä", koska ARK (vai mikähän se silloin olikaan) poisti sen itse rekisteristä, koska se oli liian kauan pois liikennevakuutuksesta (seisonnassa). Tuli vain postissa tästä kirjeessä ilmoitus, että poistimme romusi rekisteristämme. :)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
toktornivako kirjoitti:
raul kirjoitti:En itse ainakaan veisi konttorille missä rk maksaa 350€. Itse käytän konttoria missä tuo on 150€.
Ihmettelen kanssa missä noin ryövätään? Kangasalla A-Katsastus 180€ ja ns"yksityinen" 130€ 8)
toktornivako kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:euro3 vaatii vtt pakokaasutestit ja tukun rahaa tai sitte semmoset tehasvalmisteiset osat mille on testi tehty. jos inssi on hyväksynyt ilman testiä ni se on tehnyt virheen että saat ootella trafin päätöstä että puretaanko sun auto vai mitä sille tehhään :lol:
hyvällä tuurilla eivät trafilla edes hoksaa.
:shock: Oo empä tiennytkään? No oma auto on muutettu turboksi 2000luvun alussa ja tarvittavat mittaukset on tehty Test-Centterissä ja on täysin laillinen! Rahaa menee mitä menee So what, eli Markalla saa Markan tavaran! Eli pura vaan omat laittees
Heh. "So what"- pura vaan omat laittees- toi oli kyllä 8), oikeastaan "reppavasti kool", täytyy sanoa :lol:

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 18.12.2015 10:08
Kirjoittaja Ladanautti
Homma edistyi tuolla eteläsuomessa sen verran, että tuon exporttiladan saa unohtaa, myyjä on ry...ähuijari 8) vaikka liike onkin. Keskityn nyt tuohon -74 nappikseen jossa puskurit olivat kuin uudet... saas nährä mikä on tuomio.

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 21.12.2015 20:27
Kirjoittaja Ladanautti
Ja toinen tapaus: 2106 vm -91 kiikarissa, Jouluna treffit Tartossa sen kanssa. Tulee mieleen wanha -79 1500S mikä mulla oli joskus 84-85 aikoihin...

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 21.12.2015 20:38
Kirjoittaja raul
Niin siis 21063.
Hyvä, hyvä... :)

Re: Lada Virosta

Lähetetty: 28.12.2015 19:24
Kirjoittaja Ladanautti
Virossa on vissiin eri käsitys katsastuksesta. 2106 oli mennyt katsastuksesta läpi, mutta niin on mennyt katsastusvasarakin sivu- ja takahelmoista, etten viitsinyt koslaa ostaa. Maalattu yli ja vänkärin puolen ovet oli pohjaltaan eriväriset keskenään ja autoon nähden... :? Lumessa maannut...
2101 oli myös siinä kunnossa, ettei pelkällä paklauksella olisi selvinnyt vaan lokarit olisi pitänyt vaihtaa ym. Täytyy nyt katsella kotomaasta ja lähinnä 2105:sta kun pijalla sellainen on varaosiksi menossa (runko mutkalla :P )