Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Takajousituksen korotuspaloista juttua: http://www.autosecret.net/tuning/tuning ... j-podveski

Tosin ilmankin pärjää, ainakin jos ei aivan kantavuuden ylärajoilla ajeta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Tuo korotuspalojen asentaminen näyttää suhteellisen simppeliltä hommalta tehdä. Löytyyköhän noita paloja Venäjältä ihan hyllytavarana autoliikkeistä?

Autoon on tulossa näillä näkymin 3-4 matkustajaa, joiden lisäksi varmaan pari vararengasta ja lisäreserviä polttoaineelle ehkä 40 litraa. Autolla on kuitenkin tarkoitus ajella välillä pääväylien ulkopuolella, joten luulen lisäpolttoaineen+vararenkaiden olevan aika ehdoton juttu mukana. Henkilökohtaisia tavaroita taas ei ole tarkoitus ottaa mukaan juurikaan, koska Mongoliasta on tarkoitus matkata junalla eteenpäin. Henk.koht tavaroita ehkä max 10kiloa/matkustaja. Tietysti jos ottaa teltan ym. majoitusvermeet, niin niistä tulee hieman lisäpainoa.

Muutenhan toki voisi jatkaa Ladallakin, mutta tuo Kiinassa autoilu näyttää vähän hankalalta/kalliilta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Venäjän puolella lienee kohtuullinen polttoainejakeluverkosto pääväylienkin ulkopuolella. Tai on ainakin joskus ollut. Niitä pikkuasemia näkee vieläkin. Siis sellaisia, joissa on pari maanpäälistä tankkia ja 1 pistooli sekä parakki kalteri-ikkunoin.

Neuvostohallinto lupasi kansalle polttoainetta ja energiaa sekä leipää halvalla.

Tosin kyllä tuossa Itäraja-Karjalassa näkee Pönttö UAZeja lastattavan melkoisilla pensapääläreillä.

Kun ajattelee Nevuostoaikaa niin pääasiallinen autokalustohan oli pienitankkisia. Mutta eiväthän ne varakanisterit huono asia ole jos niitä kyytiin mahtuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Ja hieman jatkoviestiä:

Satakympin ja satayhdentoista tekniikka on pääosin sama.

Kaikki etuveto-Ladat ovat ajo- ja huonojen teiden ominaisuuksiltaan ylivoimaisia takavetoihin nähden.

Kytkimen kunnosta on syytä varmistua. Vaikka kytkinremppa ei olekaan iso homma, on sitä turha alkaa tehdä kaukana kotoa. Jäähdytysjärjestelmän paineenkesto (letkujen kunto) kannattaa tarkastaa, samoin sinällään triviaali juttu, eli jäädytyspuhaltimen toiminta. Vesipumppu, generaattorin ja hammashihna sekä hihnan rullat vaihtoon, jos ei varmaa tietoa, että homma tehty vast'ikään.

Kulutusosien (jarrut, pakoputkisto yms.) tsekkaus. Uudet sytytysjohtimet.

Sytytysyksikkö (ns. puola) mukaan, tai hankinta hetikohta Wenään hallitsemalla alueella.

15 000 km on aika keponen juttu, joten kunnossa olevan auton kanssa ei pitäisi olla suurempaa hankaluutta.

Ja sitäpaitsi, noin yleensä ottaen on Wenään autokorjaamoväki huomattavasti ammattitaitoisempaa kuin Suomessa, korjaamojen varustuskin saattaa yllättää melko myönteisesti.

yhä menestystä

SvS
Tuosta jäähd.flektistä, olisko mieltä vetää, jo varustauduttaessa, sille manuaalinen varajärjestelmä, eli katkaisin kojetauluun ja vaikka merkkivalo? :?
Kun siellä Keski-Aasiassa on kesällä joskus KUUMA; siellä suunnalla meinaan joskus muinoin rekalla käyny, sano.
On mun mielestäni upea idea tuommonen reissu. Menestystä vaan toivottelen minäkin.
Viimeksi muokannut Ladavaari, 18.4.2013 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ladavaari
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

[quote="LadavaariTuosta jäähd.flektistä, olisko mieltä vetää, jo varustauduttaessa, sille manuaalinen varajärjestelmä, eli katkaisin kojetauluun ja vaikka merkkivalo? :?[/quote]

Hätävarjelun liiottelua.

Mutta eikös näissä Moottorinohjain ohjaa myös jäähdyttimenpuhallinta?

Mutta jos lehtan piuhat yhdistämällä saadaan jatkuva pyöriminen niin senhän voi tehdä vaikka missä tienmutkassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Hei Sde,,,,Sda,,,Sdö,,,,,Neuvostovalmisteinen :) Oletko selvillä, mites nykyään on mahdollista ulkommaalaisen ostaa/omistaa Venäjältä/-jällä auto,
siis siinämielessä että ostais reissuautonkin siltäpuolelta rajaa?
Sillon kun siellä rahtarina pyörin ja juteltiin siellä asuvien suomalaisten kanssa, niin kertoivat olevan kohen koukeroinen
prosessi. Ainakin jos ei ollu siellä työpaikka ("kelta-pitkä-kilpiset")
Ladavaari
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:[quote="LadavaariTuosta jäähd.flektistä, olisko mieltä vetää, jo varustauduttaessa, sille manuaalinen varajärjestelmä, eli katkaisin kojetauluun ja vaikka merkkivalo? :?
Hätävarjelun liiottelua.

Mutta eikös näissä Moottorinohjain ohjaa myös jäähdyttimenpuhallinta?

Mutta jos lehtan piuhat yhdistämällä saadaan jatkuva pyöriminen niin senhän voi tehdä vaikka missä tienmutkassa.[/quote]

Mutta olishaa se paljo tyylikkäämpää, ku tarvittis vaan napsauttaa katkasimen punanen suojakansi ylös, ja kytkeä ilma kiertämää :lol:
Ladavaari
t.eskola

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Omat kokemukset väliltä Lahti -Georgia-Lahti. Ajoneuvona vuoden 1973 Datsun 1200 coupe, itäauto tämäkin, tavallaan. Huomio oli tällä vekottimella matkatessa taattu.

Tehdyt remontit:

-katkennut pakoputki, hitsattiin ilmaiseksi pajalla jossain Sotsin Novorosinskin välillä.
-Kannetiiviste, n.100eur töineen ja osineen Sotsissa pajalla, ja konjakit tieten tarjottiin remontin kunniaksi. Putin sedän kuva ol korjaamon seinällä.
-kytkimen työsylinterin tiiviste, Venäjän ja Abhbasian rajalla, laitettiin ladan työsylinteri ja teettetiin pajalla letkulle munnoskappale
-vesipumpun siivapyörä halkesi, hitsattiin kasaan Abhaasiassa pajalla

Sitten oli jotain pienempää murhetta mikä ei matkantekoa haitannut.

Tuohon auton hylkäämiseen sanoisin, että kannattaa tarkasti harkita mihin autonsa hylkää. Luultavasti maasta poistuminen on erittäin hankalaa ilman autoa, kun sen kerran on sinne tullannut.

Tarkoitus oli mennä myös Iraniin, mutta matkaajista riippumattomista syistä se ei onnistunut. Eikä meillä olisi ollutkaan Carnet asiakirjaa, jos sinne asti olisimme päässeet. Iranissa mentiin junalla, bussilla, autolla (paikallisten kyydissä). Iranissa autoilemissa kannattaa harkita tarkasti, se on erittäin vaarallista. Ihmiset ajavat erittäin vaarallisesti mistä syntyy runsaasti kuolonkolareita. Polttoaine on erittäin halpaa, oli ainakin halvempaa kuin juomavesi, kun itse kävin 2006 siellä. Olikohan joku juttu, miten ulkomaalaiset sai tuota polttoainetta ostaa. Joku lisävero, en valehtele enempää kun en asiasta varsinaisesti tiedä.
Joen musikka
Viestit: 2021
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tämänhetkisellä autokalustollani olen käynyt mm. Petroskoissa (2107 kolme vuotta sitten) ja Aunuksessa,Sortavalassa,Suistamolla(2111 viime vuosina).
Mongoliaan jos tahtoisin,en ottaisi mihinkään autoon yhteensä enempää kuin 3 henkilöä.Minimimatkatavaroilla voisin lähteä kummalla hyvänsä,-07 on äänekkäämpi mutta tosi voimanpesä,-11 hiljaisempi ja 14-tuumaisine renkaineen periaatteessa kuoppia tasoittavampi.
En ottaisi yhtä vararengasta enempää.Jos yksi pasahtaa,seuraavasta kylästä hankitaan uusi.Ja 20 litran kanisteri riittää.Akkukäyttöisen kylmälaukun ottaisin myös.
Molempiin autoihin löytyy varaosia ja korjaustaitoa matkan varrelta.
Onnea matkaan!
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuolta löytyy venäläisten matkakertomuksia Mongoliasta:
http://travel.drom.ru/%D0%9C%D0%BE%D0%B ... %B8%D1%8F/

Silmään otti kuvista Samara tankilla Mongoliassa. 8)
http://i.rdrom.ru/pubs/4483/13610/153193.JPG
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Tyylikkäissä maisemissa on Samara tankilla. Ladafoorumi on kyllä asiallinen paikka. Täältä löytyy kokemusta hieman erilaisita reissuista, kuin pelkistä viikon matkoista Kanarialle. Muualla kun ottaa puheeksi Ladalla matkaamisen Iranin kautta Mongoliaan, niin yleisesti asia tyrmätään heti täysin älyttömänä ja äärimmäisen vaarallisena hankkeena. Onneksi löytyy paikka, jossa ihmiset eivät ole näin ahdasmielisiä. Venäläiset näyttää matkailevan Mongoliassa melko vaihtelevalla kalustolla samarain linkin mukaan.

T.eskolan kokemukset Venäjän remonteista kuulostaa tutulta. Muutamia vuosia sitten kun ajettiin prätkillä Pietarista kohti Velikiye Lukia, tuli ongelmia etuhäkistä pudonneen pultin kanssa. Ajettiin bensa-asemalle, jossa selitettiin samaramiehelle ongelma osoittamalla tyhjää kierrereikää ja sanomalla problem. Ei muuta kun kuski samaran kyytiin ja rautakauppaan. Samaramies osti pultin ja samalla lainattiin rautakaupasta sopiva avain, pultti kiinni ja avain takaisin kauppaan. Ilmainen remontti, raha ei kelvannut vaikka tarjottiin. Jotenkin veikkaan, että täällä paikallisesta motonetistä ei saisi avainta lainaan, vaikka lupaisi palauttaa ihan tuota pikaa.
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Löytyykö täältä tietoa autositoumuksesta Mongoalian osalta? Venäjältä pois pääsy ilman autoa on ilmeisen vaikeaa, jos sinne on auton kanssa mennyt. Onko tietoa miten tämä asia hoituu Mongolian osalta tai onko kokemusta auton jättämisestä Venäjälle?

Lyhyellä etsinnällä tietoa ei löytynyt ainakaan kovin helposti.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja mush »

Kirkkonummella sijaitsee Mongolian konsulaatti, oikea tieto löytynee kun laitat vaikka sähköpostilla kyselyn sinne.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Breznev

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Breznev »

Päivitelläänhän tilannetta tännekin hieman.

Eli lähtöaikataulu, reitti ja auto on laitettu uusiksi. Startti on tarkoitus ottaa ensi heinäkuun alussa ja suuntana edelleen Mongolia. Kokonaisaika on noin 2 kuukautta tälle retkelle Suomesta Kiinan rajalle.

Reittivalinta kulkee luultavasti tuolta Mustanmeren ja Kaspianmeren rantojen kautta ja 24.7. olisi tarkoitus olla Neuvostoliiton ylpeydessä, eli Kazakstanin puolella Baikonurin avaruuskeskuksessa katsomassa Sojuzin laukaisua. Sieltä sitten Astanan kautta Novosibirskiin ja Baikalin rannoille. Baikalilta alas kohti Ulanbatoria ja jonnekin päin Mongoliaa Lada on tarkoitus hylätä (jos sinne asti ikinä päästään).

Lada on hommaamatta, mutta yksi 2105 on tällä hetkellä kiikarissa. Auton jättäminen Mongoliaan on edelleen kysymysmerkki, konsulaatti ei ottanut siihen asiaan kantaa.

Ladalehteenhän tästä voisi yrittää jonkinlaisen artikkelin sitten vääntää, jos hengissä on selvitty.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 111 ja sillä Mongoliaan

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuostahan tulee jo jatkokertomus. Saattaisi joku isolevikkisempikin lehti kiinnostua ja vaikka vähän sponsoroimaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin