Sivu 2/2
Polonezista
Lähetetty: 4.10.2004 13:07
Kirjoittaja Castrol
Itse useamman yksilön omistaneena voin sanoa että nuo ovat vähintäänkin yhtä hyviä kun muut hintaisensa kulkineet.
Perustekniikka on toimivaa ja vahvaa suurimmassa osassa syyllinen on tavallinen matti meikäläinen joka on itse turannut jotain aivan käsittämätöntä kulkineeseensa.
Juuri ostin taas yhden pollen varaosiksi kylläkin varaosaluovuttajaksi.
jos olisi aikaa ja pikkusen vaivaa niin ajasin pollella taas aivan mielellään
Mutta nyt tuo ylväs kuljetin joutuu sydämmen siirtoon kun otan sen tuplanokan pois sieltä ja laitan sen takaisin sinne mihin se kuuluu
Jos joku haluaa itselleen palan historiaa kohta niin pollen saa hakea pois aivan ilmaiseksi kunhan olen koneen vaihtanut.
jep jep
Lähetetty: 5.10.2004 21:55
Kirjoittaja Castrol
lahjoitetaan palstalle

Lähetetty: 8.10.2004 15:14
Kirjoittaja Make
FSO Pollella on tullut kurvailtua jonkin verran, ja ainakin tuo lavamalli oli kova kulkemaan ja kulki myös vakaasti, sanoisinpa jopa että varmemmin Polle kulki kuin Lada sedan ja stw. Perävaunun kanssa kuormaakin kulki jo ihan kummasti, joskin vitosta ei paljon tarvinnut käyttää.
Siis Polle oli hyvä ajaa silloin kun ylipäätään kulki minnekään, sillä teknisesti se oli ihmeen raihnas, eikä lie pelkkä yksilökysymys, sillä samaa valitteli muutkin Pollistit? Ja se kirottu käsijarru ei toiminut koskaan kunnolla, mutta nelisilmävaloilla ei sentään pahemmin pelottanut ajaa pimeälläkään, kun ei niillä mitään pelottavaa olis nähnytkään :D
Eipä siinä hytissä tilallakaan juhlita, sillä ohjauskopin peräseinä on kiinni kuskin peräpäässä heti kun kuski kasvaa yli 175 cm. Lämppäri kyllä riittää kyllä hyvin, kun on alle puolet henkilöauton tilasta lämmitettävää.
Mutta ei sille mitään voi, että jämäkkä alusta ja jokapyörälevyjarrut teki mutkatielläkin ajamisesta melkein herkkua. Jos vaan olisi ollut luotettavampi tekniikka, vaikka sitten Ladasta, niin johan sillä olisi kelvannut pöristellä :D
Lähetetty: 17.10.2004 10:16
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Mulla oli kanssa aikanaan Polle irroitettavalla korkealla muovikatteella. Ilman mitään omia ropelluksia siinä oli mm. seuraavat viat alle 50 000 km.
Lataus ei tullut koskaan kunnolla kuntoon. Kampiakseli katkesi kesken ajon. Bensatankin vanteet ruostuivat puhki ja tankki putosi tielle kesken ajon. Pallonivelet menivät vaihtoon jo 10 000 km:n paikkeilla. Kun kyselin merkkiliikkeessä, miksi ne noin nopeasti kuluivat, niin vastasivat että minullahan ne ovat kestäneet kauan. Kuulemma heikoimmat vaihdettiin jo viiden tuhannen kieppeillä. Ja sen kässärin saaminen pitäväksi oli myös jatkuvaa taistelua. Ja bensasyöppö se oli. Mutta kyllä se rakennusaikana hommansa ajoi ja kovalla rasituksellahan se oli. Sitten se oli vielä vara-autona monta vuotta. Eikä tietenkään minun yksilöni perusteella voi kaikkia yksilöitä ruveta mollaamaan. Tosin katsastusmiehelläkin oli sellainen tuntuma, että kyllä niissä enemmän vikoja oli kuin muissa. Samoin isäni kerran kysyi katsastusmiehen käsitystä, että kannattaako hankkia Polonez. Ei suositellut juuri paljojen vikojen takia.
FSO
Lähetetty: 17.10.2004 10:41
Kirjoittaja Martigan
Meillä oli muistaakseni vuonna -87 Polski Fiat ja siinä taisi olla tuo FSO merkki myös mukana. Samana päivänä kun sain ajokortin, lähdin sillä Helsinkiin ja sieltä Raumalle.
Tulihan tuolla päristeltyä jonkin aikaa. En muista hajosko, vaiko pitikö saada isompi auto tilalle, mutta meille taisi tuon jälkeen tulla Wartburg tourist.
Lähetetty: 17.10.2004 17:44
Kirjoittaja zenoloP
Taitaapi tuo kampiakselin katkeilu ja bensatankin putoilu olla aika tavallisia vikoja FSO:ssa. Voisi olla aika koomista muiden tienkäyttäjien mielestä, jos jossain moottoritiellä irtoaisi bensatankki autosta. Käsijarru on kyllä perin tehoton ja raskaskäyttöinen, sehän vaikuttaa suoraan jarrulevyihin. Katsastuksessa se meni läpi kyllä ihan huomautuksetta.
Merkki FSO tuli Polski-Fiatiin vuonna 1983, samana vuonna kuin koko kärryn Suomeen tuonti lopetettiin. Pick-up:ia tuotiin kyllä vuoteen -91 asti.
Polonezin ja Polskin moottorit ovat pohjimmiltaan samat, mutta Polonezin koneessa on tehokkaampi öljynkierto ja päävirtasuodatin. Kovin ovat kovaäänisiä moottoreita molemmat.
Nuo FSO:t ovat hävinneet perin kamalaa vauhtia, en ole kahden vuoden aikana nähnyt kuin kaksi FSO:ta oman autoni lisäksi. Kulutusosia tuohon saa ihan mukavasti, ja kun tekniikka on samaa perua kuin Ladassa, löytyy muitakin nippeleitä hieman soveltaen.
jep
Lähetetty: 17.10.2004 18:45
Kirjoittaja Castrol
Joo en tiedä tuosta kampiakselin katkeamisesta itellä kesti ainakin helkutin moista rääkkiä kun talven sillä pollella ajoin.
Oikeesti itellä ei ollu mitään valitettavaa koko sen vuoden ajan kun minulla se oli.
Itellä on nuita osia vielä jonnin verran joten niitä voi kysellä jos tarvitsee...Esim:jakohihnoja on vielä muutamia.
Kyllä mä sanon että kaikissa on varmasti vikansa mutta kyllä tuo polle ainakin minut palveli jokapäiväisenä käyttöautona aivan täydellisesti.
