Kia
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei mitään väliä, täytyy vaan jotenkin elvistellä. Ei silti, en minä TM:N autojentunnistuskisassa saisi paljoakaan pisteitäMisha kirjoitti: Se alkuperäinen oli Morris Oxford. Triupheja Hindustan ei ole tehnyt.
Morris - Triumph -whatever.
Jännä vehe silti.
Kuten jo todettiin, Morris ja Vauxhall ovat brittejä, tosin Vauxhall on osa GM konsernia ja sen isommat autot olivat hyvin jenkkivaikutteisia. Nykyisin Vauxhall tekee Opeleita omalla nimellään.Hanna kirjoitti:Kaikki Intian autot on jonkun vanhan jenkkimallin kopioita, koska ne Intiassa ostaa oikeudet tehdä sellaisia länsiautoja, joita ei täällä enää tehdä. Varustelutasosta en tosin tiedä, eipä tunnu ainakaan kovin häävit olevan, kun jengiä kuolee liikenteessä aika älyttömät määrät. Tietty sikäläisellä liikennekulttuurillakin, "vahvempi jyrää, ei liikennevaloja, kaistat on nynnyille", on varmasti vaikutusta...
Muita Intialaisia merkkejä ovat mm
-Bajaj Tempo joka oli aikaisemmin lisenssi G-Mersu ja nytkin hyvin saman oloinen.
-Ford valmistaa valmistaa mallia Ikon, joka perustuu vanhempaan Fiestaan ja Rangerin pohajalle perustuvaa maasturia Endeavour.
-Mahindra valmistaa vanhaan kunnon sota-Jeepiin sekä Wrangleriin perustuvaa ja yhtä täysin omaa tuotantoa olevia maastureita.
-Maruti perustuu sitten japskiin eli Suzukiin. Euroopassa Suzukina myytävä Alto on itse asiassa Maruti Alto.
-San valmistaa omaa tuotantoa olevaa 2-paikkaista avoautoa ja 2+2 coupea.
-Tata on Intian toiseksi suurin autonvalmistaja yli 300 000:n vuosituotannolla. Mallit lienevät omia. Tata Indigoa myydään hieman muunneltuna Euroopassa nimellä CityRover.
Suurinta auton valmistajaa en tiedä, mutta Intia on kyllä merkittävä tikijä ainakin Aasiassa. Yhteistä monille autoille lienee vaatimaton varustetaso ja heikohko laatu. Toisaalta vientiäkin jo on Euroopan lisäksi Afrikkaan ja muualle Aasiaan. Eurooppaan kuitenkin tutummilla nimillä (Suzuki ja Rover)
Lähde TM
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ei mut siis asiaan, onko kenelläkään tietoa onko toi Kia 124 ihan todellisuutta, ensimmäistä kertaa siitä luin tolta sivulta minkä tonne aiemmin linkitin. en ehtinyt/jaksanut/viittinyt ruveta googlettaa asian kanssa, mutta tarttis varmaan.
jos Kialla ja Ladalla on noin läheiset historiat niin voi hyvällä omalla tunnolla lähteä Deltaan Kia kaupoille
jos Kialla ja Ladalla on noin läheiset historiat niin voi hyvällä omalla tunnolla lähteä Deltaan Kia kaupoille


Kyllä se paikallinen liikennekulttuuri varmasti edesauttaa liikennekuolemien lisääntymistä, aikas reippaasti.Hanna kirjoitti:Kaikki Intian autot on jonkun vanhan jenkkimallin kopioita, koska ne Intiassa ostaa oikeudet tehdä sellaisia länsiautoja, joita ei täällä enää tehdä. Varustelutasosta en tosin tiedä, eipä tunnu ainakaan kovin häävit olevan, kun jengiä kuolee liikenteessä aika älyttömät määrät. Tietty sikäläisellä liikennekulttuurillakin, "vahvempi jyrää, ei liikennevaloja, kaistat on nynnyille", on varmasti vaikutusta...
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Joo, liikennekuolemien määrä (suhteutettuna autojen määrään ja väkilukuun) on käsittääkseni Intiassa maailman korkeimpia. Tosin kävelijöitä siellä eniten delaa... Mutta kyllä siellä pistetään vastaankin hurjasteleville autoiljoille. Lynkkausjoukkoja syntyy onnettomuuspaikoilla melkoisen nopeasti... Autoilijan on silloin paras lähteä käpälämäkeen ja vähän akkiä, oli sitten syyllinen tai syytön onnettomuuteen. 

Vikkelät jalat saattaa olla kätevät ihan kotomaassakin, kosteina viikonloppuina, grillijonossa.Hanna kirjoitti:Joo, liikennekuolemien määrä (suhteutettuna autojen määrään ja väkilukuun) on käsittääkseni Intiassa maailman korkeimpia. Tosin kävelijöitä siellä eniten delaa... Mutta kyllä siellä pistetään vastaankin hurjasteleville autoiljoille. Lynkkausjoukkoja syntyy onnettomuuspaikoilla melkoisen nopeasti... Autoilijan on silloin paras lähteä käpälämäkeen ja vähän akkiä, oli sitten syyllinen tai syytön onnettomuuteen.

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Yritin etsiä enkä löytänyt tietoa joka sen varmistaisi. Kian ensimäistä autoa alettiin valmistamaan vuonna 1974 ja se on nimeltään Kia Brisa ja on tämän näköinen:Lada-Jussi kirjoitti:ei mut siis asiaan, onko kenelläkään tietoa onko toi Kia 124 ihan todellisuutta, ensimmäistä kertaa siitä luin tolta sivulta minkä tonne aiemmin linkitin. en ehtinyt/jaksanut/viittinyt ruveta googlettaa asian kanssa, mutta tarttis varmaan.
jos Kialla ja Ladalla on noin läheiset historiat niin voi hyvällä omalla tunnolla lähteä Deltaan Kia kaupoille

Sitä valmistettiin ilmeisesti 80-luvulle saakka ja taitaa olla kopio jostain japsista (mazda?). Ainakin näyttää siltä.
Onhan se tietysti mahdollista että rinnalla on ollut toinenkin tehdas... mutta mutta.... jos tuotanto on perustunut Mazdaan (niinkuin nykyäänkin moottorit taitaa olla Mazda perua) niin siinä ei olisi kauheasti järkeä ostaa rinnalle toista tehdasta Italiasta. Mutta mistä sen tietää.
*EDIT*
Jostain löyty vielä tieto että 70- ja 80-luvuilla Kia valmisti Peugeot 604 ja Fiat 132 mallien kopioita. Mutta ei silti 124stä puhuta missään...
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei niitä taida olla täällä farmikuntoisena.Lada-Jussi kirjoitti:ei mut siis asiaan, onko kenelläkään tietoa onko toi Kia 124 ihan todellisuutta, ensimmäistä kertaa siitä luin tolta sivulta minkä tonne aiemmin linkitin. en ehtinyt/jaksanut/viittinyt ruveta googlettaa asian kanssa, mutta tarttis varmaan.
jos Kialla ja Ladalla on noin läheiset historiat niin voi hyvällä omalla tunnolla lähteä Deltaan Kia kaupoille

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kyllä Isuzu Bellet on aivan selvästi eri näköinen. Oli aikanaan myös melko kova rallitykki. En tiedä, onko Isuzulla Belletin jälkeen ollut muita henkilömalleja, mutta nykyään Isuzu tekee lähinnä maasturieta. Henkilöautoja ei ole edes kotimarkkinoille.,_,/ukka kirjoitti:Minusta tuo näyttää Isuzu Belletiltä. Eikös sen valmistus (ainakin tuolla nimellä) lopetettu tuossa 70-luvun alussa?
,_,/ukka
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo eikö toi ole joku Mazda Marella kopio? Mazda ei kans ole osannu päättää millä nimellä markkinoida autojaan, ekana oli 1300, 1500 yms. sitten Marellaa, Capellaa yms, sitten 323, 626 yms. nyt viimeisimpänä ihan vaan kutosta.
kuten 70-luvun Lancerit on liikenteestä (suomesta) kadonnut 70-luvun Mazdatkin, oikeestaan niitä ei näe sitäkää vähää kuin saman ikäisiä Ladoja.
kuten 70-luvun Lancerit on liikenteestä (suomesta) kadonnut 70-luvun Mazdatkin, oikeestaan niitä ei näe sitäkää vähää kuin saman ikäisiä Ladoja.

No on siinä aika paljon samaakinMosse-Aksu kirjoitti:Kyllä Isuzu Bellet on aivan selvästi eri näköinen. Oli aikanaan myös melko kova rallitykki. En tiedä, onko Isuzulla Belletin jälkeen ollut muita henkilömalleja, mutta nykyään Isuzu tekee lähinnä maasturieta. Henkilöautoja ei ole edes kotimarkkinoille.,_,/ukka kirjoitti:Minusta tuo näyttää Isuzu Belletiltä. Eikös sen valmistus (ainakin tuolla nimellä) lopetettu tuossa 70-luvun alussa?
,_,/ukka

http://home.quicknet.nl/mw/prive/kesse/Dutchcar's.htm
,_,/ukka
Autoton on huoleton