Ladan matkanopeus
Re: Ladan matkanopeus
Ladoilla voi ajaa muun liikenteen mukana. On näin kaikille turvallisinta - sinulle ja muille. Kun muita ei näy ajelee hiljempaa jos sille tuntuu. Tieliikennelain ideana on että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään näyvillä olevan estettöman ajomatkan puitteissa.
Omat nappikset, 1200S, 2105 ja 2107 kulkivat kaikki tilanteen mukaan. Niva oli semmone että 80 kohdalla melua riitti tarpeeksi ja 4x4 suunnittelun, sekä muun yleisen ajettavuuden takia, ei tehny yleensä mieli kovempaa kepittää.
Omat nappikset, 1200S, 2105 ja 2107 kulkivat kaikki tilanteen mukaan. Niva oli semmone että 80 kohdalla melua riitti tarpeeksi ja 4x4 suunnittelun, sekä muun yleisen ajettavuuden takia, ei tehny yleensä mieli kovempaa kepittää.
Re: Ladan matkanopeus
Takavedon suuri mittarivirhe oli varmastikin aikoinaan syynä siihen, että jonon vetäjänä oli usein lada. Todellista nopeutta oli vaikea millään mitata. Kun huopalakkipää ajeli mielestään turvallista matkanopeutta, hiukan alle sallitun, mittarin mukaan, oli monilla ohitustarve suuri. Työsuhde turbosaabinkin haltija ei kauaa ladan takana pystynyt ajelemaan, enkä toisaalta ihmettele. Siitä kai kateellinen kansa keksi sanonnan: "Saabismi on sairautta".
Re: Ladan matkanopeus
Ja turbo saabin kohdalla voidaan puhua jo mielisauraudesta. 

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Ladan matkanopeus
Mutta ei ripeinkään auto kiihdy jollei kuljettaja paina kaasua. Ja tämä kaasun painaminen tuntuu olevan useimmille sula mahdottomuus.E.P. kirjoitti:Hetken ihmettelin käsitettä "kiihtyvyys" tässä yhteydessä.Mutta sehän on toki suhteellista. Tuskin mikään sarjatuotanto lada kiihtyy oikeasti, jos katsellaan teknisiä tietoja, ja verrataan niitä viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tulleisiin autoihin. Tosin samalla tunnustan, etten ole muita kuin takavetoladoja ajellut, mutta uudehkoja muita autoja aika paljon.
Mun mielestä kiihtymistä on se, kun ei tarvitse vaihdekeppiin koskea ohitukseen lähtiessä. Tätä kun kirjoitin, niin muistuu mieleen, että autolehdetkin joskus vertailevat kiihtyvyyttä 60-120km/h välillä, isoimmalla vaihteella. Se on sitä käytännön kiihtyvyyttä, kun ei tarvitse olla kepittämässä ja konetta huudattamassa jokaisen ohituksen aikana.
Omassa latukassa 81 hv ja auto painaa kuskeineen n. vajaan tonnin ja silti joudun usein himmaamaan ohitustilanteessa, motarin rampeilla yms. kun joku tupeksii edessä. Siis normaalien rajoitusten puitteissa, ei tarvitse ylinopeutta edes ajaa.
Tollasella sadan hepan Ladalla, jolla nytkin ajelen, ei tarvitse käyttää edes puolikaasua ja kokoajan joku on edessä matelemassa. Kuitenkin nykyautoissa on paljon enemmän höökää mutta niinkuin sanoin, jos niitä ei käytä, ei auto myöskään etene mihinkään.
On tietysti ymmärrettävää että vakiolla pikkulohkolla ja vakiokaasarilla nykien ei kannata edes puhua kiihtyvyydestä nykyliikenteessä. Sellaisella on aivan toivotanta edes ohittaa kun auto ei kiihdy millään vaihteella, vain ääni muuttuu.
Niin ja ettei menisi offtopiciksi niin takavedon hyvä matkanopeus on 80-100 km/h ja mielellään mutkatietä. Viivasuora motari on tylsä ajaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan matkanopeus
No joo, olin eilen Jokarin kyydissä just tolla sata heppaisella Ladalla. Kyyditseminen tapahtui rajoitusalueella, vaan kauhultani en kyennyt tarkistamaan noudatettiinko rajoitusta. Ens kerralla otan kuitenkin vaipat mukaan... 

Re: Ladan matkanopeus



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Ladan matkanopeus
Jos kyyti ei olis ollut turvallista, niin tuskin puhuisin "ens kerrasta". Vanhemmiten sitä vain alkaa kauhisteleen yhtä sun toista - etenkin saman ikäisiä akkoja...
Re: Ladan matkanopeus
no joo, jokaria on lapsettanu taas vaihteeksi, ehkä siltikään sen kaasunpainamisen tarkotus ei ole saada kyytiläisiä kastelemaan penkkejään...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Ladan matkanopeus
Minkäs teet kun 4 läpän soundia ei pysty vastustamaan...! 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan matkanopeus
Ladan kantaisän TM-koeajosta poimittua:

TM 18/1967 kirjoitti:Mukavin matkanopeus pääteillä on 110-120 km/h, jolloin moottori ei vielä ulvo eikä tuulen kohina haittaa.

Re: Ladan matkanopeus
Vuonna -92 ne totesi takavedosta jotenkin niin, että melua on mittareiden mukaan reilusti, mutta se ei ole varsinaisesti häiritsevää. Ja tuntuu pitävän paikkansa. Lisäksi ihmiskorva on siitä ihmeellinen, että se tottuu ja mukautuu ympäröivään äänitasoon melko nopeasti. Ei ladan "ajettavuudessa" mielestäni häiritsevää ole melu, vaan simpukkaohjauksen ja paikallisjunan muotoilun mukanaan tuoma kaitsemisen tarve.
http://www.elisanet.fi/~g619474/Lada/1500s/
http://www.elisanet.fi/~g619474/Lada/1500s/
Re: Ladan matkanopeus
Ajoin reilun vuoden, joka päivä pidempää matkaa töihin ja hyvä nopeus oli n. 90 km/h 80 km/h alueella. Ohjauksessa ei mitään vikaa, ja oli hyvä, kun kulmat säädettiin. On noita romuja ollut lähes 10:tä eri merkkiä ei vuosilta, joten vähän on vertailua eri merkkien väliltä.
Ollut hyvä kulkemaan ja kohtuu pieni kulutus tuolla 90 km/h.
120 km/h rupeaa vähän meteli häiritsemään mutta ei pahasti.
Sorateillä rallatessa ongelmaksi on tullut peräpään pitävyys mutta 120 km/h pystyy kyllä huoletta ajamaan.
Ladani oli 110 -01 mutta nyt tuli tuo käynti ongelma, johon ei näytä löytyvän ratkaisua.
Ollut hyvä kulkemaan ja kohtuu pieni kulutus tuolla 90 km/h.
120 km/h rupeaa vähän meteli häiritsemään mutta ei pahasti.
Sorateillä rallatessa ongelmaksi on tullut peräpään pitävyys mutta 120 km/h pystyy kyllä huoletta ajamaan.
Ladani oli 110 -01 mutta nyt tuli tuo käynti ongelma, johon ei näytä löytyvän ratkaisua.
Re: Ladan matkanopeus
Minusta 100 km/h on paras viisivaihteisella axtec-takavedolla. Kulutus oli pieni, jotai 7 litraa sadalla ja melua vähän. 120 km/h:ssa meni vissii jo 11 litraa sadalla. Moottoritiellä sai muuten alvariinsa olla ohituskaistalla kun ajoi mittarin mukaan 120 km/h.
300 km motaria takavedolla... korvat soivat vieläkin.
300 km motaria takavedolla... korvat soivat vieläkin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Ladan matkanopeus
Olenkin ihmetellyt näitä "alinopeuden" köröttelijöitä motareilla. Jotenkin kuvittelin, ettei kyse voisi olla nuukuudesta. Kuvittelin kaiketi väärin. Miksi ei voi mennä vanhalle tielle ajamaan, jos 120km/h on liikaa? Olisi se liikenne sujuvampaa, jos köröttelijät pysyisivät poissa. 

Re: Ladan matkanopeus
Ainakin Hämeenlinnan suuntaan ja Porvoon suuntaan menee myöskin motarin vierustaa vanhakin tie. Vanha kolmostie on 130 ja vanha seiskatie 170 jne.Lattarauta kirjoitti:Turku-Hki välillä on vielä vanha tie(?), muista "vanhoista" teistä ei ole mitään käsitystä.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson